Taiteelliset projektit osana koreografian opintoja
Koreografian opinnoissa tehtävistä projekteista jokainen nivoutuu osaksi laajempaa teoreettista viitekehystä, jota sovelletaan ja harjoitellaan käytännössä taiteellisen työn kautta.
Teatterikorkeakoulussa opiskelijalla on hyvät resurssit esitysten tekemiseen. Koreografian koulutusohjelman opetussuunnitelmaan kuuluu neljä taiteellista projektia. Niiden yleisinä tavoitteina on vahvistaa opiskelijan henkilökohtaista, luovaa ja jäsentynyttä käsitystä koreografian moniulotteisuudesta taiteena.
Soolo
Ensimmäisen vuoden syksyn taiteellinen projekti on soolokoreografia. Se nivoutuu opintojaksoon, joka koostuu sekä kompositio-käsitteen käytännön ja teorian opinnoista että tutkimuksellisesta taiteellisesta prosessista. Prosessin aikana käydään läpi myös taiteellisen prosessin suunnittelua ja toteutetaan pienimuotoiset sooloteokset tai esitetään demonstraatio taiteellisesta prosessista tutkimuskysymyksineen.
Demo -esitykset ensimäisen vuoden keväällä
Demot ovat lyhyitä taiteellisia prosesseja, joissa luonnostellaan erilaisia lähestymistapoja koreografiseen työskentelyyn ja teosmuotoihin. Keskeisenä tavoitteena on pohtia nykykoreografian taiteellisia kysymyksiä, työtapoja ja menetelmiä yhdessä tanssijantaiteen MA-opiskelijoiden kanssa.
Artistic Collaboration Project (ACO)
Artistic Collaboration -projektissa harjoillaan liikelähtöistä kollegiaalista työskentelyä useiden koulutusohjelmien ja Aalto ARTS:in kanssa yhteistyössä.
Lopputyön taiteellinen osa
Opinnot päättää opinnäyte, jonka taiteellisen osan opiskelija toteuttaa itselleen parhaaksi katsomallaan tavalla. Opinnäytteet vaihtelevat muodoltaan paljon, näyttämöteoksista yksityisiin asuntoihin rakennettuihin kokemuksellisiin maailmoihin ja puheohjattuihin liikeharjoitealbumeihin.