Tutkimusinstituutti
Yhteinen yksikkömme kehittää yliopiston tutkimusta ja edistää monialaisia taiteiden- ja tieteidenvälisiä tutkimushankkeita.
Yhteinen yksikkömme kehittää yliopiston tutkimusta ja edistää monialaisia taiteiden- ja tieteidenvälisiä tutkimushankkeita.
Tutkimusinstituutti on Taideyliopiston yhteinen yksikkö, joka palvelee niin instituutissa kuin Taideyliopiston akatemioissa tehtävää tutkimusta. Se kehittää yliopiston tutkimusta ja edistää monialaisia taiteiden- ja tieteidenvälisiä tutkimushankkeita.
Tutkimusinstituutin temaattiset tutkimusverkostot taidekasvatuksen ja –koulutuksen tutkimuksen, taiteilijapedagogiikan, taiteellisen tutkimuksen ja taiteiden historiantutkimuksen alueilla edistävät monialaista ja taiteidenvälistä tutkimusta. Tutkimusverkostojen yhteydet kotimaisiin ja kansainvälisiin taiteen ja tieteen kenttiin vahvistavat instituutin tutkimustoiminnan ajankohtaisuutta ja merkitystä.
Instituutin ydinyhteisön muodostavat professorit, yliopistotutkijat ja tutkijatohtorit sekä vierailevat tutkijat. Instituutin toiminta, tutkijatapaamiset, seminaarit, konferenssit ja julkaisut hyödyttävät Taideyliopiston laajempaa tutkijayhteisöä ja yliopiston ulkopuolisia taiteen ammattilaisia ja tutkijoita.
Tältä sivulta löydät tietoa instituutin tutkimusverkostoista, tutkimushankkeista ja tutkijoista. Sivun lopusta löytyvät Tutkimusinstituutin ajankohtaiset tutkimustapahtumat. Jos etsit uutisia tutkimuksestamme, muita ajankohtaisista tutkimustapahtumista tai tutkimushankkeistamme, ne löytyvät uutishuoneesta, tapahtumakalenterista ja hankelistauksesta.
Tilaa Taideyliopiston tutkimuksen uutiskirje lähettämällä sähköpostia: researchinstitute@uniarts.fi
Tutkimusinstituutin vierailevien tutkijoiden ohjelmaa ollaan päivittämässä. Mikäli olet kiinnostunut ohjelmasta, ole yhteydessä instituutin johtaja Leena Rouhiaiseen.
Temaattinen tutkimusverkosto tutkii taiteilijoiden koulutusta. Tutkimuksen keskiössä ovat Taideyliopiston opetuskäytäntöjen kirjo. Tutkimme, miten taiteilijat opettavat tulevia taiteilijoita korkeakoulutus- ja muissa ympäristöissä. Perehdymme siihen, miten ja miksi eri pedagogiikat ovat kehittyneet ja miten niitä kannattaisi kehittää edelleen tulevaisuudessa. Tavoitteemme on syventää kriittistä ymmärrystä näistä opetuskäytännöistä muuttuvissa olosuhteissa. Käytämme erilaisia metodologisia lähestymistapoja mukaa lukien taiteellinen tutkimus. Taideyliopiston taiteilija-pedagogiikan tutkimusta edistetään osiltaan myös Saastamoinen säätiön ja Suomen Akatemia profiloitumisrahoituksella (Profi6 ja Profi7).
Taidekoulujen vastarinnan arkisto tutkii, miten erilaisuutta ilmaistaan ja miten toisinajattelu on toteutunut taidekouluissa. Hanke pyrkii löytämään vastarinnalle koulutuksen, maantieteellis-taloudellisten olosuhteiden, kulttuuristen olosuhteiden ja yhteisöjen välisiä kytköksiä.
Tutkimuksen tavoitteena on pohtia, miten performanssitaidetta opetetaan ja millaisia yhteiskunnallisia ulottuvuuksia performanssitaiteen opettajat näkevät työssään.
Hanke tarkastelee kollektiivista kirjoittamista taiteellisen ajattelun ja taiteilijapedagogiikan kontekstissa.
Projektin tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten ja miksi taiteilijat opettavat niin kuin opettavat, jakaa näitä lähestymistapoja eri keinoin ja vaalia yhteisöjä, jotka harjoittavat tätä pedagogiikkaa.
Hankkeessa tutkitaan kollektiivisia taiteellisia käytäntöjä epämuodollisina välineinä tahatonta oppimista, radikaalia demokratiaa ja institutionaalista aktivismia varten.
Tutkimus pyrkii oppimaan opiskelijoiden taiteellisesta ajattelusta heidän taiteellisissa prosesseissaan neurokirjo-kokemuksena.
Tutkimuksemme tarkastelee taidekasvatusta ja –pedagogiikkaa, taidealojen koulutusta ja taidealojen ammatillisuutta. Tarkastelunäkökulmamme kytkeytyvät ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin teemoihin kuten demokratiaan, tasa-arvoon, yhdenvertaisuuteen, vastuullisuuteen ja hyvinvointiin.
Tutkimuksemme cERAda-verkostossa kytkeytyy ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin teemoihin kuten demokratiaan, tasa-arvoon, vastuullisuuteen ja hyvinvointiin.
Tutkimuksessamme taiteellinen toiminta on edellytys tutkimuksen etenemiselle ja keskeinen taiteen ja tiedonmuodostamisen ja jakamisen keino. Taiteellinen tutkimus edistää taiteiden käytäntöjä ja niihin liittyvää tietoa sekä ymmärrystä taiteen yhteiskunnallisesta roolista.
Taiteellisen tutkimuksen verkosto (Cfar) kehittää ja tukee taiteellista tutkimusta Taideyliopistossa.
Taideyliopiston Historiafoorumin (Hifo) keskeisin tehtävä on edistää taiteisiin ja taide-elämään kohdistuvaa historiantutkimusta ja sen metodologiaa sekä kehittää uusia tapoja kerätä, analysoida ja julkaista historiallisia tutkimusaineistoja. Tutkimusympäristönä Hifolle on leimallista taideyhteisön ja taiteellisten käytäntöjen läheisyys. Kuukausittain kokoontuva Torstaifoorumi on Historiafoorumin tunnetuin osa-alue.
Tutkimusverkostomme edistää musiikin ja muiden taiteiden vastuullista ja tulevaisuuteen katsovaa historian tutkimusta. Olemme osa Taideyliopiston Tutkimusinstituuttia.
Tutkimusinstituutti järjestää Tutkimuspaviljonki-tapahtuman joka toinen vuosi Helsingissä.
Tutkimuspaviljonki on järjestetty Venetsiassa vuosina 2015, 2017 ja 2019 ja Helsingissä vuonna 2021 ja 2023.
Taideyliopiston kolmen akatemian ja kansalaisyhteiskunnan välisiä raja-aitoja madaltava Kriittinen akatemia tuo yhteen ekologian, kriittisen taidekasvatuksen, intersektionaalisen ja dekolonialisoivan toiminnan sekä poliittisen aktivismin asiantuntijoita ja harjoittajia.