Tanssi- ja teatteripedagogiikka
Tutustu toimintaamme, lue tanssi- ja teatterikasvatuksen uusimmista suunnista ja tutustu opetusharjoittelumahdollisuuksiin opiskelijoidemme kanssa.
Tutustu toimintaamme, lue tanssi- ja teatterikasvatuksen uusimmista suunnista ja tutustu opetusharjoittelumahdollisuuksiin opiskelijoidemme kanssa.
Tanssin- ja teatteriopettajan maisteriohjelmissa korostuu taiteidenvälisyys, esittävän taiteen eri muotojen saumaton yhteys sekä uusien esitysmuotojen luominen ja tarkastelu tutkivalla otteella. Pedagoginen praktiikka nousee taiteellisesta toiminnasta, jossa lähtökohtana on ymmärrys vuorovaikutuksen laaduista. Koulutus ottaa huomioon moninaiset taustat ja valmiudet taidepedagogiseen toimintaan osallistumiselle.
Taideopettaja on yhteiskunnallinen toimija. Se tarkoittaa, että opettamisen ja oppimisen kysymysten lisäksi hän haluaa tarkastella kriittisesti alaan vaikuttavia rakenteita ja osallistua aktiivisesti alan perusteita koskevaan keskusteluun.
Kehitämme esittävän taiteen pedagogiikkaa ottaen huomioon:
Suuntamme on kohti laajempia työkenttiä. Tulevaisuudessa tulee olemaan yhä useamman laisia tanssinopettajia ja teatteriopettajia.
Työmme taistelee ennakkoluulottomasti taiteeseen liittyvän kokonaisvaltaisen ihmiskäsityksen puolesta yhteiskunnallista eriarvoistumista, polarisoitumista sekä lasten ja nuorten lisääntyvää pahoinvointia vastaan.
Tulevaisuudessa taidetta ja kulttuuria arvostetaan nykyistä enemmän osana kaikkien ihmisten jokapäiväistä elämää.
Esittävän taiteen pedagogiikka tuo ihmisiä yhteen vaikuttumaan, vaikuttamaan, neuvottelemaan ja oppimaan.
Harjoittelujakso on maisteriohjelmissamme osa opintoja.
Lue, mitä opintoihin kuuluva opetusharjoittelu sisältää, tai miten voit ehdottaa yhteistyötä, jos haluat taidekasvatuksen osaamista omaan organisaatioosi tai oppilaitokseesi.
Tutustu ajankohtaisiin tutkimushankkeisiin ja alojemme opinnäytteisiin.
Koneen Säätiön rahoittamassa hankkeessa (2021-2024) tutkitaan, miten kehollinen, taiteellinen lähestymistapa kielen oppimiseen voi kehittää yhteisöjen toimintakulttuuria kohti kokonaisvaltaisuutta.
PIMDI Erasmus + -hankkeessa hyödynnettiin taidekasvatuksen alan mahdollisuuksia ja kehitettiin ”mielikuvituksellisten dialogien” pedagogiikkaa (a pedagogy of imaginative dialogues). Tässä pedagogiikassa yhteensopimattomien eroavaisuuksien välinen (mahdollinen) jännite on hedelmällinen ja kiinnostava lähtökohta, jotta niiden välille voidaan avata dialoginen ”kolmas tila”.
Hankkeessa valmisteltiin kansallinen visio teatterin, tanssin, sirkuksen ja performanssitaiteen kasvatukselle ja -koulutukselle vuodelle 2030. Hanke toteutettiin puolentoista vuoden aikana kesäkuusta 2021 joulukuuhun 2022.
Ohjelmiimme on haku joka toinen vuosi.
Tanssinopettajan maisteriohjelmassa kohtaavat kriittinen ajattelu, taiteellis-pedagogiset praktiikat ja taiteen monet merkitykset.
Teatteriopettajan maisteriohjelmassa kohtaavat kriittinen ajattelu, taiteellis-pedagogiset praktiikat ja taiteen monet merkitykset.
Lue haastattelu toista vuotta maisteriohjelmassa opiskelevasta Myrsky Yläsestä, joka kokee löytäneensä monenlaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja opetusharjoittelun avulla.
Lue haastattelu Iso-Britanniasta kotoisin oleva Francis Maskensista, joka aloitti opinnot tanssinopettajan maisteriohjelmassa viime vuonna. Hän kokee, että opinnot tarjoavat upeita mahdollisuuksia tutkia erilaisia tapoja, joilla tanssi voi hyödyttää yhteiskuntaamme.
Visioissa esitetään toimenpiteitä taidekasvatuksen ja -koulutuksen vahvistamiseksi ja kehittämiseksi kaikilla koulutusasteilla sekä taiteiden lukiodiplomien tuomista yhdeksi aineeksi ylioppilastutkintoon.
Taideopetuksen aseman vahvistaminen peruskouluissa ja lukiossa vaikuttaa positiivisesti oppilaiden hyvinvointiin ja kouluviihtyvyyteen. Taide opettaa myös taitoja, joita tarvitaan ekologisesti kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.