Klassisen musiikin tohtorikoulu DocMus
Vastaamme tohtorikoulutuksesta ja tutkimuksesta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian klassisen musiikin osastolla.
Vastaamme tohtorikoulutuksesta ja tutkimuksesta Taideyliopiston Sibelius-Akatemian klassisen musiikin osastolla.
Olemme esittävän säveltaiteen, sävellyksen ja musiikinteorian sekä kirkkomusiikin tutkimusyksikkö. Laaja-alainen taiteellinen toimintamme kattaa musiikin kentän antiikista nykymusiikkiin. Tohtorikoulussamme on noin 80 opiskelijaa kolmessa koulutusohjelmassa (taiteilija-, tutkija- ja soveltajakoulutus). Kannustamme heitä yksilöllisen taiteilija- ja tutkijaprofiilin sekä omanlaiseensa tutkimustapaan ja -kulttuuriin.
Tutkimuksemme on monitieteistä ja -taiteista ja ilmenee sekä yksittäisten tutkijoiden tekemänä tutkimuksena että ulkopuolisen rahoituksen hankkeissa. Kehitämme tutkimusta yhteistyössä Taideyliopiston muiden tutkimustoimijoiden kanssa. Tarjoamme opiskelijoillemme ja tutkijoillemme kansainvälisesti verkottuneen ja aktiivisen yhteisön.
siba.tutti@uniarts.fi
Tutustu koulutustarjontaamme opinto-oppaassamme.
Tutustu käynnissä oleviin tutkimushankkeisiimme.
Lue Sibelius-Akatemian tohtoriprojekteista Future Doctors in Music-blogista
Sibelius-Akatemiasta on vuoteen 2020 mennessä valmistunut yli 220 musiikin tohtoria
Tarjoamme tohtoriopiskelijoille kolme koulutuslinjaa: taiteilijakoulutus, tutkijakoulutus ja soveltajakoulutus.
Tohtoriopas on tietopakettimme jatko-opiskelijoille, tohtorikoulun henkilökunnalle sekä jatkotutkintojen tarkastajille.
DocMus-tohtorikoulun vertaisarvioitu, kahdesti vuodessa ilmestyvä tutkimusjulkaisu Trio
Vertaisarvioitu tieteellisen tutkimuksen julkaisusarjamme on ilmestynyt vuodesta 2012.
Tutustu tohtorintutkintojen julkaisusarjoihin EST ja Studia Musica
Lue julkaisujamme Taju-julkaisuarkistossa
Tapahtuma valottaa pianon suosiota kodeissa ja konserttilavoilla sekä sitä, minkälaiset ihmiset ja ilmiöt liittyvät suomalaisen pianonsoiton historiaan. Menneistä tapahtumista on julkaistu myös artikkelikokoelmat, jotka löydät Taju-tietokannastamme.
Ensimmäisen symposiumin fokuksessa oli ensisijaisesti pianonsoitto klassisen musiikin kontekstissa.
Toinen symposiumi hahmotti suomalaisen pianonsoiton kulttuuria, sen taustaa, käytäntöjä ja soivaa perinnettä, lähtökohtana kotimaisen ja kansainvälisen musiikkikulttuurin vuorovaikutus eri aikoina.
Pianonsoiton historia Suomessa -symposiumit käynnistyivät lokakuussa 2014, ja jatkoa on tämän jälkeen seurannut noin kahden vuoden välein (2016, 2019 ja 2021).