Studia Generalia: Retorinen perintö, toposteoria ja metafysiikka 1800-luvun saksalaisessa urkumusiikissa
Marianne Gustafsson Burgmann luennoi ja musisoi yhdessä oboisti Päivi Kärkkään kanssa.
Marianne Gustafsson Burgmann tarkastelee luennollaan mm. kauneuden käsitteen muutosta sekä ylevän ja tuonpuoleisuuden ideoita ja niiden vaikutusta urku- ja muun taidemusiikin estetiikkaan ja esittämiseen. Luentoon kuuluu myös musiikillinen osuus, jossa Gustafsson Burgmann ja oboisti Päivi Kärkäs esittävät muutaman aiheeseen liittyvän kappaleen pianolla ja oboella.
Marianne Gustafsson Burgmann (MuT) opiskeli urkujensoittoa Erkki Alikosken, Markku Hietaharjun ja professori Hans-Ola Ericssonin johdolla. Hän konsertoi kirkkomuusikon työnsä lisäksi niin solistina kuin amarimuusikkonakin ja on tutkijana perehtynyt erityisesti 1800-luvun saksalaisen urkumusiikin esittämiskäytäntöön.
Gustafsson Burgmann työstää parhaillaan Sibelius-Akatemian vierailevana tutkijana postdoc-projektia ”Urkumusiikki, filosofia ja metafysiikka”, jossa erityisen tarkastelun kohteena on Suomen autonomian ajan kirkkokonserteissa soitettu urkuohjelmisto. Hän on myös käynnistänyt suomalaisen urkujensoiton muistitietohistoriatutkimuksen, jonka keskeisiä teemoja ovat opettaja–oppilastraditiot ja hiljaisen tiedon siirtyminen.
Päivi Kärkäs on tehnyt pitkän uran Radion sinfoniaorkesterissa soolo-oboistina ja englannintorvensoittajana. Hän on soittanut pitkään Avantissa ja on sen perustajajäsen. Lisäksi hän on soittanut 20 vuotta Suomalaisessa Kamariorkesterissa. Eläköidyttyään hän on jatkanut freelancerina ja esiintyy eri kokoonpanoissa. Päivi Kärkäs ja Marianne Gustafsson Burgmann muodostavat yhdessä sellisti Sakari Kuusen kanssa trion Lux Musica, jonka tavoitteena on tuoda vähemmän tunnettua urku- ja pianokamarimusiikkia yleisön kuultavaksi.
Lisätiedot: Jan Lehtola, jan.lehtola@uniarts.fi
Marianne Gustafsson Burgmann tarkastelee luennollaan mm. kauneuden käsitteen muutosta sekä ylevän ja tuonpuoleisuuden ideoita ja niiden vaikutusta urku- ja muun taidemusiikin estetiikkaan ja esittämiseen. Luentoon kuuluu myös musiikillinen osuus, jossa Gustafsson Burgmann ja oboisti Päivi Kärkäs esittävät muutaman aiheeseen liittyvän kappaleen pianolla ja oboella.
Marianne Gustafsson Burgmann (MuT) opiskeli urkujensoittoa Erkki Alikosken, Markku Hietaharjun ja professori Hans-Ola Ericssonin johdolla. Hän konsertoi kirkkomuusikon työnsä lisäksi niin solistina kuin amarimuusikkonakin ja on tutkijana perehtynyt erityisesti 1800-luvun saksalaisen urkumusiikin esittämiskäytäntöön.
Gustafsson Burgmann työstää parhaillaan Sibelius-Akatemian vierailevana tutkijana postdoc-projektia ”Urkumusiikki, filosofia ja metafysiikka”, jossa erityisen tarkastelun kohteena on Suomen autonomian ajan kirkkokonserteissa soitettu urkuohjelmisto. Hän on myös käynnistänyt suomalaisen urkujensoiton muistitietohistoriatutkimuksen, jonka keskeisiä teemoja ovat opettaja–oppilastraditiot ja hiljaisen tiedon siirtyminen.
Päivi Kärkäs on tehnyt pitkän uran Radion sinfoniaorkesterissa soolo-oboistina ja englannintorvensoittajana. Hän on soittanut pitkään Avantissa ja on sen perustajajäsen. Lisäksi hän on soittanut 20 vuotta Suomalaisessa Kamariorkesterissa. Eläköidyttyään hän on jatkanut freelancerina ja esiintyy eri kokoonpanoissa. Päivi Kärkäs ja Marianne Gustafsson Burgmann muodostavat yhdessä sellisti Sakari Kuusen kanssa trion Lux Musica, jonka tavoitteena on tuoda vähemmän tunnettua urku- ja pianokamarimusiikkia yleisön kuultavaksi.
Lisätiedot: Jan Lehtola, jan.lehtola@uniarts.fi