Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri: Tšekki idän ja lännen välissä
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin konsertissa keskitytään Antonín Dvořákin ja Leoš Janáčekin sävellyksiin.
Ohjelma
- Dvořák: Sinfonia nro 8
Väliaika
- Beethoven: Piano concerto nro 5
- Janáček: Sinfonietta
1800-luvun toisesta puoliskosta alkaen nationalismi oli kuuma keskustelun aihe etnisesti hyvin kirjavassa Itävalta-Unkarissa. Säveltäjien uralla se ilmeni tasapainoiluna kansallisen ja kansainvälisen musiikkielämän vaatimusten välissä.
Antonín Dvořákin (1841–1904) ura on esimerkki tästä. Häntä kiinnostivat kansalliset aiheet ja kansanmusiikilla hän rikastutti musiikillisen väripalettinsa. Dvořákinilla oli kuitenkin kansainvälisiä urahaaveita, mikä puolestaan edellytti pysyttelemistä valtavirrassa. Saksankielisissä maissa ja Englannissa sinfonia nähtiin taidemusiikin kruununjalokivenä. Dvořák kirjoitti yhdeksän sinfoniaa Beethovenin ja Brahmsin esimerkkien innoittamana. Kahdeksannessa sinfoniassa (1889) kuuluu säveltäjän uusi, runollisempi lähestymistapa, joka ilmenee kansanmusiikinomaisina teemoina ja sinfonian tiukkojen muotoperiaatteiden rapsodisempana käsittelynä. Toisaalta säveltäjä loi muotoa koossa pitävää johdonmukaisuutta motiivien ja ennen kaikkea rytmin käsittelyn kautta.
Myös Leoš Janáček (1854–1928) menestyi kansainvälisesti, ennen kaikkea ensimmäisen oopperansa Jenufan jälkeen. Ensimmäinen maailmansota hajotti Itävalta-Unkaria, jonka raunioille syntyi useita kansallisvaltioita omina kansallisina instituutioineen. Janáček sävelsikin useita teoksia Tšekin armeijan tilauksesta ja kunniaksi, joilla luotiin traditioita uusille instituutioille ja samalla vahvistettiin kansallista itsetuntoa. 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla kansanmusiikista tuli kansallisten taidemusiikkikulttuurien perusta erityisesti itäisessä Euroopassa. Janáček onnistui luomaan hyvin omaperäistä, modernismia ja kansanmusiikillisia aineksia yhdistelevää sävelkieltä.
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin konsertin ohjelman täydentää Beethovenin viides pianokonsertto.
Konsertti toteutetaan yhteistyössä Royal Conservatoire of Scotland -musiikkikorkeakoulun kanssa.
Esiintyjät
- Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
- Sakari Oramo, kapellimestari
- Nils Hansson, piano
Lisätietoja: Márta Schmisdt, márta.schmidt@uniarts.fi
Ohjelma
- Dvořák: Sinfonia nro 8
Väliaika
- Beethoven: Piano concerto nro 5
- Janáček: Sinfonietta
1800-luvun toisesta puoliskosta alkaen nationalismi oli kuuma keskustelun aihe etnisesti hyvin kirjavassa Itävalta-Unkarissa. Säveltäjien uralla se ilmeni tasapainoiluna kansallisen ja kansainvälisen musiikkielämän vaatimusten välissä.
Antonín Dvořákin (1841–1904) ura on esimerkki tästä. Häntä kiinnostivat kansalliset aiheet ja kansanmusiikilla hän rikastutti musiikillisen väripalettinsa. Dvořákinilla oli kuitenkin kansainvälisiä urahaaveita, mikä puolestaan edellytti pysyttelemistä valtavirrassa. Saksankielisissä maissa ja Englannissa sinfonia nähtiin taidemusiikin kruununjalokivenä. Dvořák kirjoitti yhdeksän sinfoniaa Beethovenin ja Brahmsin esimerkkien innoittamana. Kahdeksannessa sinfoniassa (1889) kuuluu säveltäjän uusi, runollisempi lähestymistapa, joka ilmenee kansanmusiikinomaisina teemoina ja sinfonian tiukkojen muotoperiaatteiden rapsodisempana käsittelynä. Toisaalta säveltäjä loi muotoa koossa pitävää johdonmukaisuutta motiivien ja ennen kaikkea rytmin käsittelyn kautta.
Myös Leoš Janáček (1854–1928) menestyi kansainvälisesti, ennen kaikkea ensimmäisen oopperansa Jenufan jälkeen. Ensimmäinen maailmansota hajotti Itävalta-Unkaria, jonka raunioille syntyi useita kansallisvaltioita omina kansallisina instituutioineen. Janáček sävelsikin useita teoksia Tšekin armeijan tilauksesta ja kunniaksi, joilla luotiin traditioita uusille instituutioille ja samalla vahvistettiin kansallista itsetuntoa. 1900-luvun ensimmäisellä puoliskolla kansanmusiikista tuli kansallisten taidemusiikkikulttuurien perusta erityisesti itäisessä Euroopassa. Janáček onnistui luomaan hyvin omaperäistä, modernismia ja kansanmusiikillisia aineksia yhdistelevää sävelkieltä.
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin konsertin ohjelman täydentää Beethovenin viides pianokonsertto.
Konsertti toteutetaan yhteistyössä Royal Conservatoire of Scotland -musiikkikorkeakoulun kanssa.
Esiintyjät
- Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
- Sakari Oramo, kapellimestari
- Nils Hansson, piano
Lisätietoja: Márta Schmisdt, márta.schmidt@uniarts.fi