Sibafest: Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri – Ylösnousemuksia
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri esittää Messiaenin, Beethovenin ja Bartókin teoksia kapellimestari Sakari Oramon johdolla.
Solisteina esiintyvät Sibelius-Akatemian opiskelijat viulisti Iidamari Ahonen, sellisti Artturi Aalto ja pianisti Tsotne Sidamonidze.
L’Ascension, Ylösnousemuksen päivä (1932–33) on katolilaisen mystiikan mestarin, Olivier Messiaenin, ensimmäinen merkittävä orkesteriteos, joka kuuluu edelleen hän tunnetuimpiin sävellyksiinsä. Se sisältää neljä sinfonista meditaatiota.
Beethoven otti vain yhden oppilaan Wienissä, ja tämä oli keisari Leopold II:n nuorin poika, arkkiherttua Rudolf. Vuonna 1803 syntynyt kolmoiskonsertto pianolle, viululle ja sellolle sekä orkesterille heijastaa solistien kykyä: arkkiherttua oli vasta 15-vuotias, siksi piano-osuus on suhteellisen yksinkertainen. Sen sijaan hoviin kuuluneet viulisti Seidler ja sellisti Kraft olivat stemmojen perusteella melkoisia pelimanneja. Sellistiä katsoessa tulee huolestuneeksi, loppuuko kieli kesken, kun soittajan vasen käsi osuu jo jousen tielle.
Bartókin asiat olivat huonosti 1940–42, sillä hän sairastui leukemiaan ja konserttikalenteri tyhjäni hetkessä. Ei säveltämiseenkään riittänyt voimia. Kesällä 1943 Bostonin sinfonikkojen ylikapellimestari Serge Koussevitzky vieraili säveltäjän luona sairaalassa tilatakseen täältä ison orkesterisävellyksen. Bartók repi letkut irti, nousi vuoteeltaan ja lähti kotiin säveltämään. Lopputulos on hänen rakastetuin teoksensa, Concerto orkesterille.
Esiintyjät
- Iidamari Ahonen, viulu
- Artturi Aalto, sello
- Tsotne Sidamonidze, piano
- Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
- Sakari Oramo, kapellimestari
Ohjelma
- Olivier Messiaen L’Ascension
- Ludwig van Beethoven Triple concerto
- Béla Bartók Concerto for Orchestra
Konsertti esitetään myös Järvenpää-talon Sibelius-salissa 28.1.2024. Lue lisää Järvenpää-talon konsertista ja osta liput
Lisätietoja: Márta Schmidt, marta.schmidt@uniarts.fi
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri on ollut jo vuodesta 1916 suomalaisten orkesterimuusikoiden koulutuksen selkäranka, jonka näyttävissä produktioissa akatemian nuoret kapellimestarit ja solistit saavat tilaisuuden esitellä taitojaan. Sinfoniaorkesterin kotisali on Musiikkitalon konserttisali ja se vierailee säännöllisesti myös muissa saleissa sekä kotimaassa että ulkomailla. Orkesterin koulutuksellisesta sisällöstä vastaa orkesterikoulutuksen professori Sakari Oramo.
Sibafest 26.–27.1.2024
Sibelius-Akatemian päätapahtuma Sibafest valtaa Musiikkitalon 26.–27.1.2024. Festivaali on lähtölaukaisu noin tuhannen konsertin vuodelle. Sibafestilla pääsee seuraamaan muun muassa Figaron häät -oopperan harjoituksia, kokeilemaan urkuja, kurkistamaan sinfoniaorkesterin kulissien taakse sekä osallistumaan teknokonserttiin ja paneelikeskusteluihin.
Kymmenettä kertaa järjestettävä Sibafest on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian joka toinen vuosi järjestettävä päätapahtuma, joka esittelee akatemian kansainvälisesti korkeatasoista konserttitoimintaa. Festivaalin pääosassa ovat Sibelius-Akatemian opiskelijat, opettajat sekä yleisö – yhdessä ja erikseen.
Solisteina esiintyvät Sibelius-Akatemian opiskelijat viulisti Iidamari Ahonen, sellisti Artturi Aalto ja pianisti Tsotne Sidamonidze.
L’Ascension, Ylösnousemuksen päivä (1932–33) on katolilaisen mystiikan mestarin, Olivier Messiaenin, ensimmäinen merkittävä orkesteriteos, joka kuuluu edelleen hän tunnetuimpiin sävellyksiinsä. Se sisältää neljä sinfonista meditaatiota.
Beethoven otti vain yhden oppilaan Wienissä, ja tämä oli keisari Leopold II:n nuorin poika, arkkiherttua Rudolf. Vuonna 1803 syntynyt kolmoiskonsertto pianolle, viululle ja sellolle sekä orkesterille heijastaa solistien kykyä: arkkiherttua oli vasta 15-vuotias, siksi piano-osuus on suhteellisen yksinkertainen. Sen sijaan hoviin kuuluneet viulisti Seidler ja sellisti Kraft olivat stemmojen perusteella melkoisia pelimanneja. Sellistiä katsoessa tulee huolestuneeksi, loppuuko kieli kesken, kun soittajan vasen käsi osuu jo jousen tielle.
Bartókin asiat olivat huonosti 1940–42, sillä hän sairastui leukemiaan ja konserttikalenteri tyhjäni hetkessä. Ei säveltämiseenkään riittänyt voimia. Kesällä 1943 Bostonin sinfonikkojen ylikapellimestari Serge Koussevitzky vieraili säveltäjän luona sairaalassa tilatakseen täältä ison orkesterisävellyksen. Bartók repi letkut irti, nousi vuoteeltaan ja lähti kotiin säveltämään. Lopputulos on hänen rakastetuin teoksensa, Concerto orkesterille.
Esiintyjät
- Iidamari Ahonen, viulu
- Artturi Aalto, sello
- Tsotne Sidamonidze, piano
- Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
- Sakari Oramo, kapellimestari
Ohjelma
- Olivier Messiaen L’Ascension
- Ludwig van Beethoven Triple concerto
- Béla Bartók Concerto for Orchestra
Konsertti esitetään myös Järvenpää-talon Sibelius-salissa 28.1.2024. Lue lisää Järvenpää-talon konsertista ja osta liput
Lisätietoja: Márta Schmidt, marta.schmidt@uniarts.fi
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri on ollut jo vuodesta 1916 suomalaisten orkesterimuusikoiden koulutuksen selkäranka, jonka näyttävissä produktioissa akatemian nuoret kapellimestarit ja solistit saavat tilaisuuden esitellä taitojaan. Sinfoniaorkesterin kotisali on Musiikkitalon konserttisali ja se vierailee säännöllisesti myös muissa saleissa sekä kotimaassa että ulkomailla. Orkesterin koulutuksellisesta sisällöstä vastaa orkesterikoulutuksen professori Sakari Oramo.
Sibafest 26.–27.1.2024
Sibelius-Akatemian päätapahtuma Sibafest valtaa Musiikkitalon 26.–27.1.2024. Festivaali on lähtölaukaisu noin tuhannen konsertin vuodelle. Sibafestilla pääsee seuraamaan muun muassa Figaron häät -oopperan harjoituksia, kokeilemaan urkuja, kurkistamaan sinfoniaorkesterin kulissien taakse sekä osallistumaan teknokonserttiin ja paneelikeskusteluihin.
Kymmenettä kertaa järjestettävä Sibafest on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian joka toinen vuosi järjestettävä päätapahtuma, joka esittelee akatemian kansainvälisesti korkeatasoista konserttitoimintaa. Festivaalin pääosassa ovat Sibelius-Akatemian opiskelijat, opettajat sekä yleisö – yhdessä ja erikseen.