Verkkokonsertti: Sibafest: Sakari Oramo & Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri – Uusia alkuja
Konsertin säveltäjät olivat uusien, kiehtovien asioiden edessä teoksia säveltäessään
Konsertti on katsottavissa maksuttomana tallenteena Youtubessa 8.2.2023 klo 18.59 saakka.
Ohjelma
- Sibelius: Pelléas ja Mélisande, sarja näyttämömusiikista op. 46
- Gershwin: Amerikkalainen Pariisissa
- Brahms: Viulukonsertto Op. 77
Esiintyjät
- Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
- Sakari Oramo, kapellimestari
- Adrian Ibañez-Resjan, viulu
Lisätietoja: Márta Schmidt
Konsertin esittely
Sibeliukset selvisivät aviokriisistään ja Janne läksi uudella tarmolla Berliiniin johtamaan teoksiaan ja säveltämään tammikuussa 1905. Pelléas ja Melisande-näytelmämusiikkia voidaan pitää Sibeliuksen symbolistisen kauden avainteoksena tiellä, joka johti muun muassa 4. sinfonian ja Luonnottaren syntyyn.
George Gershwin otti lyhyen elämänsä varrella jatkuvasti uusia asioita haltuun. Pianistina uransa aloittaneesta Gershwinistä tuli lauluntekijä, sen jälkeen Broadway-musikaalien mestari, mutta häntä kuitenkin kiehtoi klassinen musiikki. Huikea menestys ei estänyt häntä jatkuvasti kehittämästä harmonian, muoto-opin ja orkestraation taitojaan. Pariisi ja siellä asuneet säveltäjät Prokofjev ja Poulenc ottivat Gershwinin lämpimästi vastaan. Tämä oli 1920-luvulla jo vakiinnuttanut asemansa Yhdysvaltain tunnetuimpana säveltäjänä. Matkan musiikilliseksi muistoksi syntyi sävelruno An American in Paris, joka kuvaa amerikkalaisen matkailijan hämmästystä ja koti-ikävää Euroopan vierailulla.
Viulukonsertossaan Johannes Brahms jatkoi 1. pianokonserttonsa sinfonista linjaa integroimalla soolo-osuuden orkesterin kuljettamaan sinfoniseen kertomukseen.
Viulisti Adrian Ibañez-Resjan on puolestaan uuden edessä tähdätessään Sibelius-viulukilpailuun toukokuussa.
Pariisi kohteli ulkomaisia säveltäjiä eri tavalla 1900-luvun alussa. Kun alkukesästä 1900 Jean Sibelius (1865–1957) saapui sinne Robert Kajanuksen orkesterin kanssa osallistuakseen maailmannäyttelyn ohjelmaan, merkittävät kriitikot olivat jo aloittaneet kesälomansa. Säveltäjän vastaanotto ei ollut yhtä suurta juhlaa kuin aikaisemmin Berliinissä. Mutta Pariisi ei lannistanut säveltäjää, joka pysyi avoimena erilaisille vaikutteille. Vuonna 1905 Sibelius oli taas Berliinissä, missä hän tutustui Claude Debussyn Nokturnoihin. Hänellä oli työn alla näyttämömusiikki symbolismin merkkiteokseen, Maurice Maeterlinckin (1862–1949) näytelmään Pelléas et Mélisande (1893). Säveltäjä ymmärsi heti, mistä näytelmässä oli kyse ja lopputuloksena on symbolismia huokuva hienostunut teos, joka yllätti kuulijoitaan täysin.
Goerge Gershwin oli perfektionisti: Porgy and Bess-oopperatilauksen ja sävellyksen valmistumisen välillä kului kahdeksan vuotta, sillä Gershwin halusi hioa teostaan niin kauan, että tiesi sen täyttävän kaikki erinomaisen klassisen oopperan periaatteet. Gershwin toi Yhdysvaltain musiikkielämään uutta yhdistämällä toisistaan täysin erilaisia idiomeja: bluesia ja sinfoniaorkesteria.
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin konsertti huipentuu Johannes Brahmsin (1833–1897) vuonna 1878 syntyneeseen Viulukonserttoon (op. 77), jonka hän sävelsi pitkäaikaiselle ystävälleen Unkarin juutalaiselle József Joachimille (1831–1907). Ystävyksiä yhdisti jo 25 vuoden ajan kiinnostus vanhaan musiikkiin, sillä sekä Joachim että Brahms opiskelivat renessanssin ja barokin säveltäjien töitä hioakseen kontrapunktiaan. Teoksen solistina loistaa Adrian Ibañez-Resjan.
TRIVIA: mitä yhteistä viulukonserton lisäksi oli Brahmsilla ja Joachimilla 1878? Vastaus: he kasvattivat parran.
Sibafest – Recovery Tour
Kahdenkymmenen konsertin kiertue tuo livemusiikkia pandemian jättämään puutostilaan monessa genressä. Kiertue alkaa Helsingin Musiikkitalolta 17.1.2022 ja jatkuu kevään ajan Helsingissä, Järvenpäässä, Seinäjoella ja Kuopiossa 5.5.2022 asti. Lavoille nousevat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat. Yhdeksättä kertaa järjestettävä Sibafest on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian joka toinen vuosi järjestettävä päätapahtuma, joka esittelee Sibelius-Akatemian kansainvälisesti korkeatasoista konserttitoimintaa.
Konsertti on katsottavissa maksuttomana tallenteena Youtubessa 8.2.2023 klo 18.59 saakka.
Ohjelma
- Sibelius: Pelléas ja Mélisande, sarja näyttämömusiikista op. 46
- Gershwin: Amerikkalainen Pariisissa
- Brahms: Viulukonsertto Op. 77
Esiintyjät
- Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri
- Sakari Oramo, kapellimestari
- Adrian Ibañez-Resjan, viulu
Lisätietoja: Márta Schmidt
Konsertin esittely
Sibeliukset selvisivät aviokriisistään ja Janne läksi uudella tarmolla Berliiniin johtamaan teoksiaan ja säveltämään tammikuussa 1905. Pelléas ja Melisande-näytelmämusiikkia voidaan pitää Sibeliuksen symbolistisen kauden avainteoksena tiellä, joka johti muun muassa 4. sinfonian ja Luonnottaren syntyyn.
George Gershwin otti lyhyen elämänsä varrella jatkuvasti uusia asioita haltuun. Pianistina uransa aloittaneesta Gershwinistä tuli lauluntekijä, sen jälkeen Broadway-musikaalien mestari, mutta häntä kuitenkin kiehtoi klassinen musiikki. Huikea menestys ei estänyt häntä jatkuvasti kehittämästä harmonian, muoto-opin ja orkestraation taitojaan. Pariisi ja siellä asuneet säveltäjät Prokofjev ja Poulenc ottivat Gershwinin lämpimästi vastaan. Tämä oli 1920-luvulla jo vakiinnuttanut asemansa Yhdysvaltain tunnetuimpana säveltäjänä. Matkan musiikilliseksi muistoksi syntyi sävelruno An American in Paris, joka kuvaa amerikkalaisen matkailijan hämmästystä ja koti-ikävää Euroopan vierailulla.
Viulukonsertossaan Johannes Brahms jatkoi 1. pianokonserttonsa sinfonista linjaa integroimalla soolo-osuuden orkesterin kuljettamaan sinfoniseen kertomukseen.
Viulisti Adrian Ibañez-Resjan on puolestaan uuden edessä tähdätessään Sibelius-viulukilpailuun toukokuussa.
Pariisi kohteli ulkomaisia säveltäjiä eri tavalla 1900-luvun alussa. Kun alkukesästä 1900 Jean Sibelius (1865–1957) saapui sinne Robert Kajanuksen orkesterin kanssa osallistuakseen maailmannäyttelyn ohjelmaan, merkittävät kriitikot olivat jo aloittaneet kesälomansa. Säveltäjän vastaanotto ei ollut yhtä suurta juhlaa kuin aikaisemmin Berliinissä. Mutta Pariisi ei lannistanut säveltäjää, joka pysyi avoimena erilaisille vaikutteille. Vuonna 1905 Sibelius oli taas Berliinissä, missä hän tutustui Claude Debussyn Nokturnoihin. Hänellä oli työn alla näyttämömusiikki symbolismin merkkiteokseen, Maurice Maeterlinckin (1862–1949) näytelmään Pelléas et Mélisande (1893). Säveltäjä ymmärsi heti, mistä näytelmässä oli kyse ja lopputuloksena on symbolismia huokuva hienostunut teos, joka yllätti kuulijoitaan täysin.
Goerge Gershwin oli perfektionisti: Porgy and Bess-oopperatilauksen ja sävellyksen valmistumisen välillä kului kahdeksan vuotta, sillä Gershwin halusi hioa teostaan niin kauan, että tiesi sen täyttävän kaikki erinomaisen klassisen oopperan periaatteet. Gershwin toi Yhdysvaltain musiikkielämään uutta yhdistämällä toisistaan täysin erilaisia idiomeja: bluesia ja sinfoniaorkesteria.
Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesterin konsertti huipentuu Johannes Brahmsin (1833–1897) vuonna 1878 syntyneeseen Viulukonserttoon (op. 77), jonka hän sävelsi pitkäaikaiselle ystävälleen Unkarin juutalaiselle József Joachimille (1831–1907). Ystävyksiä yhdisti jo 25 vuoden ajan kiinnostus vanhaan musiikkiin, sillä sekä Joachim että Brahms opiskelivat renessanssin ja barokin säveltäjien töitä hioakseen kontrapunktiaan. Teoksen solistina loistaa Adrian Ibañez-Resjan.
TRIVIA: mitä yhteistä viulukonserton lisäksi oli Brahmsilla ja Joachimilla 1878? Vastaus: he kasvattivat parran.
Sibafest – Recovery Tour
Kahdenkymmenen konsertin kiertue tuo livemusiikkia pandemian jättämään puutostilaan monessa genressä. Kiertue alkaa Helsingin Musiikkitalolta 17.1.2022 ja jatkuu kevään ajan Helsingissä, Järvenpäässä, Seinäjoella ja Kuopiossa 5.5.2022 asti. Lavoille nousevat Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat. Yhdeksättä kertaa järjestettävä Sibafest on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian joka toinen vuosi järjestettävä päätapahtuma, joka esittelee Sibelius-Akatemian kansainvälisesti korkeatasoista konserttitoimintaa.