Promootion juhlakulkue
Taideyliopiston tohtori- ja maisteripromootion juhlakulkueessa juhlitaan taidetta ja taiteilijoita. Kulkueen reitti kulkee Musiikkitalolta läpi Helsingin keskustan.
Tervetuloa seuraamaan promootion juhlakulkuetta, jossa juuri promovoidut maisterit, tohtorit ja kunniatohtorit sekä yliopiston akateeminen henkilökunta kävelevät läpi Helsingin keskustan mustavalkoisissa juhla-asuissa. Kulkueen varrella nähdään myös monipuolista taideohjelmaa Taideyliopiston opiskelijoilta.
Reitti
Kulkue lähtee klo 14.00 Helsingin Musiikkitalolta Kiasman ohi kohti Mannerheimintietä, josta se jatkaa Paasikivenaukion kautta kohti Salomonkatua ja Antinkatua. Antinkadulla kulkue jakaantuu Temppeliaukion kirkolle ja Kulttuurikasarmille klo 14.30.
Parhaita paikkoja seurata kulkuetta ovat Musiikkitalon ja Kiasman edusta sekä Paasikiven aukio, sillä kulkue tulee ulos Musiikkitalon Kansalaistorin puoleisesta sisäänkäynnistä.
Kulkueen järjestys
Musiikkitalolta poistuttaessa kulkueen kärjessä kulkee juhlamenojen ohjaaja. Hänen jälkeensä tulevat promoottorit, jotka ovat promootion korkeimmat arvohenkilöt. Promoottorit ovat yleensä myös virkaiältään akatemioiden vanhimmat professorit. Seuraavaksi marssivat kunniatohtorit, tohtorit, maisterit, yliopiston ja akatemioiden johto sekä akateeminen henkilökunta.
Ohjelma kulkueen varrella
Musiikkitalon ja Lasipalatsin medianäytöt
Kuvataideakatemian opiskelijoiden videoteoksia.
“untitled” (600 repetitions)
Viktor Sundman
2024
Hiusten aika
Vita Edwards
2021
this reoccuring dream
Sakari Kyyrönen
2024
Conversation with an angel
Niklas Feinik
2024
Nimeämätön
Ian Laitinen
2024
Videoteos + patsas (vaneri, metalli, pintakäsittely)
Teos nähdään vain Lasipalatsin medianäytöllä.
Suuren mainostaulun tehtävä on kiinnittää ohikulkijan huomio niin, että tämän paikan läpi kuljettuaan hänen mieleensä jää päällimmäiseksi se, mitä taululla on mainostettu. Huomiotta jää kokonaan esimerkiksi taulun alla oleva ihastuttava lippa!
Teoksen lähtökohtana on tämä huomion ohjaaminen. Veistoksen muoto ammentaa Lasipalatsin ja sen ympäristön tilallisista ilmiöistä. Tällä tavoin, välikäden kautta, teos pyrkii ohjaamaan huomion takaisin itse paikkaan. Teos tutkii, miten huomio kiinnittyy ja miten sitä kiinnitetään julkisessa tilassa.
Kansalaistori
Päästä varpaisiin
Outi Wright
Tolpat ovat elottomia seisojia.
Tolpat rajaavat tilaamme.
Tolpat ohjaavat kulkuamme, suuntaavat reittejämme.
Teos kommentoi inhimillisyyden roolia rajatussa kaupunkitilassa. Ympäristössämme on aina läsnä pieniä, hienovaraisia viitteitä inhimillisyydestä, lempeydestä. Kurkistavat varpaat ujostelevat ja pilkistävät esiin vaivihkaa mittakaavaltaan muutoin suuressa kaupunkimiljöössä.
Kylmä metalli kohtaa varpaat.
Tuntuu.
Päästä varpaisiin.
Kiasman parveke
Kansanmusiikkia kulkueelle kahdella viululla
Pihla Perämäki ja Tuike Suomalainen
Paasikiven aukio
Veden sylistä
Suvi Sievilä & laulukollektiivi Sabrina ja Saarten tyttäret
Veden hiljaisesta sylistä kantautuu ääni,
Kaiun kudelma kiertää, kimaltelee,
Kuiskaus koskettaa kallioita kaukaisia,
Aallot avosylin äänen viestin kantavat.
Teos on lavastustaiteen opiskelija Suvi Sievilän ja Sabrina ja Saarten tyttäret -laulukollektiivin yhteisteos Taideyliopiston juhlakulkueeseen.
Salomoninkadun ja Antinkadun kulma
POLTTOPISTE
Hanna Kangasluoma
Jäätyy, polttaa, valuu, sammuu
Sihisee, ujeltaa, paukkuu
Polttaa, pureutuu, haurastuttaa
Pinnasta, pohjalta, sisältä
Polttopisteessä
Ydin hauras
Ympäristö
Esiintyjä: Olavi Angervo
Teoksen äänet: Yle Arkisto
Kulkueen mukana kulkevat leikarit
Pi Sandås ja Sofia Kistol Tanssitaiteen koulutusohjelmasta
Leikareita koski jo Maunu Eerikinpojan lakikirjassa 1200-luvun lopulla oma kohtansa, joka antoi luvan rangaista leikaria tarvittaessa rajustikin, mikä osoittaa nämä esiintyjät lähes lainsuojattomiksi asemaltaan. Toisaalta ajan lähteistä löytyy mainintoja siitä, miten heille on lahjoitettu sellaisia hienoja ja värikkäitä vaatteita, jollaisia ei ollut lupa kuin aateliston pitää. Suomen yhteydessä esiintyy myös termi larvator eli naamioitu, ilmeisesti sarvipäiseksi olennoksi. Kyseessä saattaa olla siis myös karnevaaliin tai talviaikaisiin vanhoihin eläinleikkeihin tai paholaiseen assosioituva esiintyjä.
Lähde: Pentti Paavolainen: Suomen teatterihistoria 1.2. Keskiajan teatteri- tuntematon
Tervetuloa seuraamaan promootion juhlakulkuetta, jossa juuri promovoidut maisterit, tohtorit ja kunniatohtorit sekä yliopiston akateeminen henkilökunta kävelevät läpi Helsingin keskustan mustavalkoisissa juhla-asuissa. Kulkueen varrella nähdään myös monipuolista taideohjelmaa Taideyliopiston opiskelijoilta.
Reitti
Kulkue lähtee klo 14.00 Helsingin Musiikkitalolta Kiasman ohi kohti Mannerheimintietä, josta se jatkaa Paasikivenaukion kautta kohti Salomonkatua ja Antinkatua. Antinkadulla kulkue jakaantuu Temppeliaukion kirkolle ja Kulttuurikasarmille klo 14.30.
Parhaita paikkoja seurata kulkuetta ovat Musiikkitalon ja Kiasman edusta sekä Paasikiven aukio, sillä kulkue tulee ulos Musiikkitalon Kansalaistorin puoleisesta sisäänkäynnistä.
Kulkueen järjestys
Musiikkitalolta poistuttaessa kulkueen kärjessä kulkee juhlamenojen ohjaaja. Hänen jälkeensä tulevat promoottorit, jotka ovat promootion korkeimmat arvohenkilöt. Promoottorit ovat yleensä myös virkaiältään akatemioiden vanhimmat professorit. Seuraavaksi marssivat kunniatohtorit, tohtorit, maisterit, yliopiston ja akatemioiden johto sekä akateeminen henkilökunta.
Ohjelma kulkueen varrella
Musiikkitalon ja Lasipalatsin medianäytöt
Kuvataideakatemian opiskelijoiden videoteoksia.
“untitled” (600 repetitions)
Viktor Sundman
2024
Hiusten aika
Vita Edwards
2021
this reoccuring dream
Sakari Kyyrönen
2024
Conversation with an angel
Niklas Feinik
2024
Nimeämätön
Ian Laitinen
2024
Videoteos + patsas (vaneri, metalli, pintakäsittely)
Teos nähdään vain Lasipalatsin medianäytöllä.
Suuren mainostaulun tehtävä on kiinnittää ohikulkijan huomio niin, että tämän paikan läpi kuljettuaan hänen mieleensä jää päällimmäiseksi se, mitä taululla on mainostettu. Huomiotta jää kokonaan esimerkiksi taulun alla oleva ihastuttava lippa!
Teoksen lähtökohtana on tämä huomion ohjaaminen. Veistoksen muoto ammentaa Lasipalatsin ja sen ympäristön tilallisista ilmiöistä. Tällä tavoin, välikäden kautta, teos pyrkii ohjaamaan huomion takaisin itse paikkaan. Teos tutkii, miten huomio kiinnittyy ja miten sitä kiinnitetään julkisessa tilassa.
Kansalaistori
Päästä varpaisiin
Outi Wright
Tolpat ovat elottomia seisojia.
Tolpat rajaavat tilaamme.
Tolpat ohjaavat kulkuamme, suuntaavat reittejämme.
Teos kommentoi inhimillisyyden roolia rajatussa kaupunkitilassa. Ympäristössämme on aina läsnä pieniä, hienovaraisia viitteitä inhimillisyydestä, lempeydestä. Kurkistavat varpaat ujostelevat ja pilkistävät esiin vaivihkaa mittakaavaltaan muutoin suuressa kaupunkimiljöössä.
Kylmä metalli kohtaa varpaat.
Tuntuu.
Päästä varpaisiin.
Kiasman parveke
Kansanmusiikkia kulkueelle kahdella viululla
Pihla Perämäki ja Tuike Suomalainen
Paasikiven aukio
Veden sylistä
Suvi Sievilä & laulukollektiivi Sabrina ja Saarten tyttäret
Veden hiljaisesta sylistä kantautuu ääni,
Kaiun kudelma kiertää, kimaltelee,
Kuiskaus koskettaa kallioita kaukaisia,
Aallot avosylin äänen viestin kantavat.
Teos on lavastustaiteen opiskelija Suvi Sievilän ja Sabrina ja Saarten tyttäret -laulukollektiivin yhteisteos Taideyliopiston juhlakulkueeseen.
Salomoninkadun ja Antinkadun kulma
POLTTOPISTE
Hanna Kangasluoma
Jäätyy, polttaa, valuu, sammuu
Sihisee, ujeltaa, paukkuu
Polttaa, pureutuu, haurastuttaa
Pinnasta, pohjalta, sisältä
Polttopisteessä
Ydin hauras
Ympäristö
Esiintyjä: Olavi Angervo
Teoksen äänet: Yle Arkisto
Kulkueen mukana kulkevat leikarit
Pi Sandås ja Sofia Kistol Tanssitaiteen koulutusohjelmasta
Leikareita koski jo Maunu Eerikinpojan lakikirjassa 1200-luvun lopulla oma kohtansa, joka antoi luvan rangaista leikaria tarvittaessa rajustikin, mikä osoittaa nämä esiintyjät lähes lainsuojattomiksi asemaltaan. Toisaalta ajan lähteistä löytyy mainintoja siitä, miten heille on lahjoitettu sellaisia hienoja ja värikkäitä vaatteita, jollaisia ei ollut lupa kuin aateliston pitää. Suomen yhteydessä esiintyy myös termi larvator eli naamioitu, ilmeisesti sarvipäiseksi olennoksi. Kyseessä saattaa olla siis myös karnevaaliin tai talviaikaisiin vanhoihin eläinleikkeihin tai paholaiseen assosioituva esiintyjä.
Lähde: Pentti Paavolainen: Suomen teatterihistoria 1.2. Keskiajan teatteri- tuntematon