NYKY Ensemble: Morphing musicianship
NYKY Ensemble tutkii muusikkouden ja musiikkiteoksen rajoja virtuoottisilla ja koskettavilla monimedia- ja performanssitaideteoksilla.
Mihin kaikkeen musiikin eri kontekstit voivat venyä?
Huilisti Mikael Helasvuon kuratoimassa ja valmentamassa konsertissa Sibelius-Akatemian NYKY Ensemble sukeltaa kohti äärilaitoja. Konserttiohjelma koostuu niin kutsutun extended music -genren teoksista, joissa musiikin jatkeena tai sen sijasta toimivat eleet, objektit, elektroniikka ja video.
Michael Beilin Key Jack (2017) on harvinainen teos pianistille, joka esiintyy ilman pianoa. Koskettavassa Anna Korsunin Spleenissä (2019) instrumentaali-ilmaisua jatkaa ihmisääni. Tanskalaissäveltäjä Jeppe Ernst puolestaa kutsuu kyseenalaistamaan koko perinteisen tapamme hahmottaa musiikkia ja musikaalista ilmaisua radikaalin pelkistetyillä teoksillaan. Malin Bång tutkii musiikissaan, kuinka laajennetut soittotekniikat ja objekteilla soitetut äänet yhdistyvät yhdeksi kudokseksi.
Ohjelma
- Anna Korsun: Spleen (10′)
- Malin Bång: Hyperoxic (10′)
- Heiner Goebbles: Surrogate (7′)
- Jeppe Ernst: Lovsange (4′)
- Michael Beil: Key Jack (13′)
Esiintyjät
- Mikael Helasvuo, musiikin valmennus ja ohjelmasuunnittelu
NYKY Ensemble
- Franziska Anne Fundelic, bassohuilu
- Sangyon Kim, klarinetti
- Diogo Campinho Fernandes, baritonisaksofoni
- Teo De La Cruz, lyömäsoittimet
- Kukka Lukkarinen, kitara
- Albertine Monnet, piano
- Robert Fleitz, pianisti (Key Jack)
- Alexis Mauritz, viulu
- Smaranda Iftime, sello
- Taavi Korhonen, kontrabasso
- Sofija Zaiceva, elektroniikka
- Riccardo Tesorini, elektroniikka
- Nick Main, lausuja
- Laura Mehmeti, esiintyjä
- Aleksiina Turtiainen, esiintyjä
- Bálint Barcsai (Teak), näyttämöllinen ohjaus
Lisätiedot: Leevi Räsänen, leevi.rasanen@uniarts.fi
Mihin kaikkeen musiikin eri kontekstit voivat venyä?
Huilisti Mikael Helasvuon kuratoimassa ja valmentamassa konsertissa Sibelius-Akatemian NYKY Ensemble sukeltaa kohti äärilaitoja. Konserttiohjelma koostuu niin kutsutun extended music -genren teoksista, joissa musiikin jatkeena tai sen sijasta toimivat eleet, objektit, elektroniikka ja video.
Michael Beilin Key Jack (2017) on harvinainen teos pianistille, joka esiintyy ilman pianoa. Koskettavassa Anna Korsunin Spleenissä (2019) instrumentaali-ilmaisua jatkaa ihmisääni. Tanskalaissäveltäjä Jeppe Ernst puolestaa kutsuu kyseenalaistamaan koko perinteisen tapamme hahmottaa musiikkia ja musikaalista ilmaisua radikaalin pelkistetyillä teoksillaan. Malin Bång tutkii musiikissaan, kuinka laajennetut soittotekniikat ja objekteilla soitetut äänet yhdistyvät yhdeksi kudokseksi.
Ohjelma
- Anna Korsun: Spleen (10′)
- Malin Bång: Hyperoxic (10′)
- Heiner Goebbles: Surrogate (7′)
- Jeppe Ernst: Lovsange (4′)
- Michael Beil: Key Jack (13′)
Esiintyjät
- Mikael Helasvuo, musiikin valmennus ja ohjelmasuunnittelu
NYKY Ensemble
- Franziska Anne Fundelic, bassohuilu
- Sangyon Kim, klarinetti
- Diogo Campinho Fernandes, baritonisaksofoni
- Teo De La Cruz, lyömäsoittimet
- Kukka Lukkarinen, kitara
- Albertine Monnet, piano
- Robert Fleitz, pianisti (Key Jack)
- Alexis Mauritz, viulu
- Smaranda Iftime, sello
- Taavi Korhonen, kontrabasso
- Sofija Zaiceva, elektroniikka
- Riccardo Tesorini, elektroniikka
- Nick Main, lausuja
- Laura Mehmeti, esiintyjä
- Aleksiina Turtiainen, esiintyjä
- Bálint Barcsai (Teak), näyttämöllinen ohjaus
Lisätiedot: Leevi Räsänen, leevi.rasanen@uniarts.fi