Mika Väyrynen – Elämästä ja kuolemasta
Väkeviä teoksia harmonikalle. Konsertin ajatus on syntymän ja kuoleman kiertokulku.
Konserttiin on jaossa vapaalippuja. Voit varata lipun konserttiin tämän sivun kohdasta ”liput” aukeavasta linkistä.
Konsertti on katsottavissa maksutta myös suorana lähetyksenä Youtubessa 8.9. klo 19–20.30.
Aluksi on lapsen leikit, lopuksi Paavo Korpijaakon uusi mammuttimainen teos sonaatti nro 3 ”Testament”. Lapsuudesta lähdetään, päätepisteenä on, tavalla tai toisella, kuolema.
Mika Väyrynen, harmonikka
Ohjelma, osittain englanniksi
Volodymir Podgorny (1928-2010): Two Preludes
- Prelude In Memoriam Vladislav Zolotarjow
- Prelude to Those Who Left Us
Pyotr Tchaikovsky (1840-1893):
From ”The Children Album” (1849-1893)
- Morning Prayer
- Winter Morning
- Hobbyhorse
- The Toy Soldier´s March
- Dolly is ill
- Dolly´s Funeral
- My new Dolly
- The Witch in the Wood
- Dreams
Paavo Korpijaakko (b.1977): Sonata nr. 2 ”Dead on Time”* (b.1977)
- Toccata
- Meditation (Before the Curtain)
- Burning Papyrus
Nicolas Economou (1953-1993): From ”Childhood Whims”
- Question
- Waltz á la Prokofiew
- Lullaby
- Greek Dance
- Psalm
- Mexican Dance
- Revery
- For Chopin and Tchaikowsky to Prokofiew
- Toy Shop
- Caprice
- Curiosity
- Melancholy
Väliaika (5 minuuttia)
Paavo Korpijaakko: Sonata nr. 3 ”Testament” (2019-2020, World Premiere)*
- Lento – presto – lento- allegro
- Quasi adagio – andantino
- Adagio
- Allegro spirito – presto
*Dedicated to Mika Väyrynen
”Kahden pimeyden välissä on valo. Elämä” (Aulis Sallinen)
Tässä konsertissa elämä ja kuolema kohtaavat. Lapsen ja lapsuuden viattomuus sekä uteliaisuus, heräävä tietoisuus ja tunteet elämän vääjäämättömästä päättymisestä, jäljelle jäävien suru, sekä ihmisen henkilökohtaiset kysymykset oman elämän merkityksellisyydestä. Kaikki nuo musiikillisen ilmaisun keinoin kuvattuna.
Ukrainalaisen Volodymir Podgornyn Kaksi preludia ovat pohjattoman tuskaisia, kertovat omaa lohdutonta tarinaansa jäljelle jäävien tuntemuksista menetyksen jälkeen. Vladislav Zolotarjovin traaginen elämä päättyi oman käden kautta vuonna 1975, hänen ollessaan vain 33- vuotias. Hänen muistolleen on sävelletty useita teoksia, Podgronyn Preludin ollessa eräs tuntemattomimpia. Molempien preludien kesto on lyhyt, mutta niiden sisältämä draama on suurta. Sokea säveltäjä loi oman soinnillisen ja sisäisen maailmansa.
Pjotr Tšaikovskin miniatyyrit kuvaavat pienen ihmisen elämän iloja ja suruja aidolla ja uskottavalla tavalla. Ihmisen alkutaipaleen tunteita ajalta jolloin lapsella ei ole vielä sanoja kertoa niistä. Musiikista välittyy syvä ymmärrys, herkkyys ja kunnioitus lapsen maailmaa kohtaan.
Kyproslainen Nicolas Economou kohtasi elämänsä päätöksen dramaattisesti autoonnettomuudessa vuonna 1993 vain 40-vuotiaana. Hän lähti jo lapsena opiskelemaan Moskovaan, asettui myöhemmin asumaan Saksaan ja loi uran konserttipianistina, säveltäjänä, organisaattorina, filosofina ja vaikuttajana. Hänen sarjansa Lapsuuden oikut vaikuttavat kuvaavan säveltäjän omia muistoja ja kokemuksia lapsuudesta ja nuoruudesta. Opiskellessaan Moskovassa Economou kävi sävellystunneilla Vladislav Zolotarjovin luona. Lapsuuden oikut on alunperin sävelletty soolopianolle. Economoun tytär antoi minulle luvan laatia teoksesta transkription harmonikalle. Valitsin sarjasta kaksitoista sellaista osaa jotka ovat mielestäni sopivimpia harmonikalla soitettavaksi. Transkriptio kuullaan tänään ensimmäistä kertaa Suomessa.
Paavo Korpijaakon harmonikkateokset ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja arvostettuja. Niitä esitetään runsaasti konserteissa, kilpailuissa sekä tutkinnoissa. Harmonikkateokset muodostavat kuitenkin vain pienen osan säveltäjän tuotannosta, Korpijaakon opusmäärä on jo nyt, säveltäjän ollessa vasta 44-vuotias, ylikuusikymmentä teosta.
Paavo Korpijaakko kertoo kahdesta harmonikkasonaatistaan:
Kaksi sonaattia kuolemalle.
II sonaatti “Dead On Time”
liittyy mielessäni vanitas-traditioon. Arjen monotonisuus pienine vivahteineen, ja jokaisen elämässä yhä uudelleen toistuviin mielenliikutuksiin (1.osa)ja hetkittäisiin nautintojen, täyttymyksen ja onnellisuuden tunteisiin liittyvät kokemukset (2.osa) näyttäytyvät kuoleman tullessa pieninä, nopeina välähdyksinä, ennen haihtumistaan savuna ilmaan (3.osa) Teknisesti II sonaatti ”Dead On Time”- on pohjimmiltaan vain muutaman aiheen ympärille kietoutuva kokonaisuus, jossa ensimmäisen osan toccata-materiaalin kahden – verrattain monotonisen – aiheen vuoropuhelu, sonaattimaiseen tapaan, saa seurakseen klassisesta scherzo-osasta tutun trio-aiheen, jonka perusteellisempi pohdinta suoritetaan vasta toisessa osassa hyvin erilaisessa ympäristössä. Näin klassisten muotoratkaisujen kombinaatio levittäytyy kahden osan alalle akvarellin tavoin. Kolmannen osan ritornello on lyhyt, mutta dramaturgiselta merkitykseltään
kestoaan huomattavasti suurempi.
III Sonaatti “Testament”
Ihmisen pyrkimys todistaa elämänsä merkityksellisyyttä ja vaikutusta yli oman ajan, on käsittääkseni yksi testamentin perimmäisistä motiiveista. Halumme muuttaa tulevaisuutta hengellämme tai materiallamme, vaikka emme enää olisikaan itse läsnä, on universaali inhimillinen ominaisuus. Sonaatissa on usean eri harmonikka-teokseni aiheita muuntuneina ja kietoutuneina toisiinsa, toisin sanoen “Testament”-sonaatti on edellisten perillinen, ja samalla yhden kaarroksen päätepiste. IV sonaatti tulee luonnollisesti olemaan “Post mortem”…
III sonaatti ”Testament” vaati kirjoitustyönä aivan uudenlaisen suhtautumistavan sooloteokseen ja sonaattimuotoon. Lähimpänä esikuvana voisin pitää ehkä Beethovenin myöhäisiä jousikvartettoja tai laajimpia pianosonaatteja. Musiikillisten kaarrosten luominen vaikeutuu huomattavasti kun jänne viritetään kestämään yli puoli tuntia. Hallitakseni kokonaisuuden ja yksittäisten osien välistä vuoropuhelua, jouduin turvautumaan hyvinkin teknokraattisiin menetelmiin, kuten erilaisiin taulukoihin ja laskelmiin siitä, miten rekisterilliset, tekstuurilliset tai soinnilliset parametrit suhtautuvat toisiinsa, ja miten niiden kombinaatiot vaikuttavat kokonaisdramaturgiaan ja-ilmaisuun. Pohdinnan tulosta voi pitää jonkinlaisena harmonikka-teosteni retrospektiivinä, mutta ennen kaikkea kysymys on mikrokosmoksesta, jossa valikoitujen aiheiden vuoropuhelu ja erilaiset ilmentyvät
kohtaavat suuressa kuplassa.
Teos on tilattu Majaoja-säätiön tuella.
Lisätietoja: Matti Leisma
Musiikkia, sitä vähän tuoreempaa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat esiintyvät vuosittain yli 700 konsertissa. Kansainvälisesti arvostetun akatemian konsertit avaavat näyteikkunan tulevaisuuden huippuartistien työskentelyyn ja tarjoavat unohtumattomia taide-elämyksiä.
Konserttiin on jaossa vapaalippuja. Voit varata lipun konserttiin tämän sivun kohdasta ”liput” aukeavasta linkistä.
Konsertti on katsottavissa maksutta myös suorana lähetyksenä Youtubessa 8.9. klo 19–20.30.
Aluksi on lapsen leikit, lopuksi Paavo Korpijaakon uusi mammuttimainen teos sonaatti nro 3 ”Testament”. Lapsuudesta lähdetään, päätepisteenä on, tavalla tai toisella, kuolema.
Mika Väyrynen, harmonikka
Ohjelma, osittain englanniksi
Volodymir Podgorny (1928-2010): Two Preludes
- Prelude In Memoriam Vladislav Zolotarjow
- Prelude to Those Who Left Us
Pyotr Tchaikovsky (1840-1893):
From ”The Children Album” (1849-1893)
- Morning Prayer
- Winter Morning
- Hobbyhorse
- The Toy Soldier´s March
- Dolly is ill
- Dolly´s Funeral
- My new Dolly
- The Witch in the Wood
- Dreams
Paavo Korpijaakko (b.1977): Sonata nr. 2 ”Dead on Time”* (b.1977)
- Toccata
- Meditation (Before the Curtain)
- Burning Papyrus
Nicolas Economou (1953-1993): From ”Childhood Whims”
- Question
- Waltz á la Prokofiew
- Lullaby
- Greek Dance
- Psalm
- Mexican Dance
- Revery
- For Chopin and Tchaikowsky to Prokofiew
- Toy Shop
- Caprice
- Curiosity
- Melancholy
Väliaika (5 minuuttia)
Paavo Korpijaakko: Sonata nr. 3 ”Testament” (2019-2020, World Premiere)*
- Lento – presto – lento- allegro
- Quasi adagio – andantino
- Adagio
- Allegro spirito – presto
*Dedicated to Mika Väyrynen
”Kahden pimeyden välissä on valo. Elämä” (Aulis Sallinen)
Tässä konsertissa elämä ja kuolema kohtaavat. Lapsen ja lapsuuden viattomuus sekä uteliaisuus, heräävä tietoisuus ja tunteet elämän vääjäämättömästä päättymisestä, jäljelle jäävien suru, sekä ihmisen henkilökohtaiset kysymykset oman elämän merkityksellisyydestä. Kaikki nuo musiikillisen ilmaisun keinoin kuvattuna.
Ukrainalaisen Volodymir Podgornyn Kaksi preludia ovat pohjattoman tuskaisia, kertovat omaa lohdutonta tarinaansa jäljelle jäävien tuntemuksista menetyksen jälkeen. Vladislav Zolotarjovin traaginen elämä päättyi oman käden kautta vuonna 1975, hänen ollessaan vain 33- vuotias. Hänen muistolleen on sävelletty useita teoksia, Podgronyn Preludin ollessa eräs tuntemattomimpia. Molempien preludien kesto on lyhyt, mutta niiden sisältämä draama on suurta. Sokea säveltäjä loi oman soinnillisen ja sisäisen maailmansa.
Pjotr Tšaikovskin miniatyyrit kuvaavat pienen ihmisen elämän iloja ja suruja aidolla ja uskottavalla tavalla. Ihmisen alkutaipaleen tunteita ajalta jolloin lapsella ei ole vielä sanoja kertoa niistä. Musiikista välittyy syvä ymmärrys, herkkyys ja kunnioitus lapsen maailmaa kohtaan.
Kyproslainen Nicolas Economou kohtasi elämänsä päätöksen dramaattisesti autoonnettomuudessa vuonna 1993 vain 40-vuotiaana. Hän lähti jo lapsena opiskelemaan Moskovaan, asettui myöhemmin asumaan Saksaan ja loi uran konserttipianistina, säveltäjänä, organisaattorina, filosofina ja vaikuttajana. Hänen sarjansa Lapsuuden oikut vaikuttavat kuvaavan säveltäjän omia muistoja ja kokemuksia lapsuudesta ja nuoruudesta. Opiskellessaan Moskovassa Economou kävi sävellystunneilla Vladislav Zolotarjovin luona. Lapsuuden oikut on alunperin sävelletty soolopianolle. Economoun tytär antoi minulle luvan laatia teoksesta transkription harmonikalle. Valitsin sarjasta kaksitoista sellaista osaa jotka ovat mielestäni sopivimpia harmonikalla soitettavaksi. Transkriptio kuullaan tänään ensimmäistä kertaa Suomessa.
Paavo Korpijaakon harmonikkateokset ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja arvostettuja. Niitä esitetään runsaasti konserteissa, kilpailuissa sekä tutkinnoissa. Harmonikkateokset muodostavat kuitenkin vain pienen osan säveltäjän tuotannosta, Korpijaakon opusmäärä on jo nyt, säveltäjän ollessa vasta 44-vuotias, ylikuusikymmentä teosta.
Paavo Korpijaakko kertoo kahdesta harmonikkasonaatistaan:
Kaksi sonaattia kuolemalle.
II sonaatti “Dead On Time”
liittyy mielessäni vanitas-traditioon. Arjen monotonisuus pienine vivahteineen, ja jokaisen elämässä yhä uudelleen toistuviin mielenliikutuksiin (1.osa)ja hetkittäisiin nautintojen, täyttymyksen ja onnellisuuden tunteisiin liittyvät kokemukset (2.osa) näyttäytyvät kuoleman tullessa pieninä, nopeina välähdyksinä, ennen haihtumistaan savuna ilmaan (3.osa) Teknisesti II sonaatti ”Dead On Time”- on pohjimmiltaan vain muutaman aiheen ympärille kietoutuva kokonaisuus, jossa ensimmäisen osan toccata-materiaalin kahden – verrattain monotonisen – aiheen vuoropuhelu, sonaattimaiseen tapaan, saa seurakseen klassisesta scherzo-osasta tutun trio-aiheen, jonka perusteellisempi pohdinta suoritetaan vasta toisessa osassa hyvin erilaisessa ympäristössä. Näin klassisten muotoratkaisujen kombinaatio levittäytyy kahden osan alalle akvarellin tavoin. Kolmannen osan ritornello on lyhyt, mutta dramaturgiselta merkitykseltään
kestoaan huomattavasti suurempi.
III Sonaatti “Testament”
Ihmisen pyrkimys todistaa elämänsä merkityksellisyyttä ja vaikutusta yli oman ajan, on käsittääkseni yksi testamentin perimmäisistä motiiveista. Halumme muuttaa tulevaisuutta hengellämme tai materiallamme, vaikka emme enää olisikaan itse läsnä, on universaali inhimillinen ominaisuus. Sonaatissa on usean eri harmonikka-teokseni aiheita muuntuneina ja kietoutuneina toisiinsa, toisin sanoen “Testament”-sonaatti on edellisten perillinen, ja samalla yhden kaarroksen päätepiste. IV sonaatti tulee luonnollisesti olemaan “Post mortem”…
III sonaatti ”Testament” vaati kirjoitustyönä aivan uudenlaisen suhtautumistavan sooloteokseen ja sonaattimuotoon. Lähimpänä esikuvana voisin pitää ehkä Beethovenin myöhäisiä jousikvartettoja tai laajimpia pianosonaatteja. Musiikillisten kaarrosten luominen vaikeutuu huomattavasti kun jänne viritetään kestämään yli puoli tuntia. Hallitakseni kokonaisuuden ja yksittäisten osien välistä vuoropuhelua, jouduin turvautumaan hyvinkin teknokraattisiin menetelmiin, kuten erilaisiin taulukoihin ja laskelmiin siitä, miten rekisterilliset, tekstuurilliset tai soinnilliset parametrit suhtautuvat toisiinsa, ja miten niiden kombinaatiot vaikuttavat kokonaisdramaturgiaan ja-ilmaisuun. Pohdinnan tulosta voi pitää jonkinlaisena harmonikka-teosteni retrospektiivinä, mutta ennen kaikkea kysymys on mikrokosmoksesta, jossa valikoitujen aiheiden vuoropuhelu ja erilaiset ilmentyvät
kohtaavat suuressa kuplassa.
Teos on tilattu Majaoja-säätiön tuella.
Lisätietoja: Matti Leisma
Musiikkia, sitä vähän tuoreempaa
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian opiskelijat esiintyvät vuosittain yli 700 konsertissa. Kansainvälisesti arvostetun akatemian konsertit avaavat näyteikkunan tulevaisuuden huippuartistien työskentelyyn ja tarjoavat unohtumattomia taide-elämyksiä.