Matleena Koivusaari – Fluffy
Matleena Koivusaaren toinen jatkotutkintokonsertti on psykodraama myyttisestä tyttöydestä ja elävistä tytöistä.
Myös ääniä halutaan hahmottaa sukupuolisina: Klubimusiikkia tutkineen Tami Gadirin (2016) mukaan nimenomaan keveää ja valoisaa musiikkia kuvaillaan sanoilla girly ja fluffy. Mielikuvaa feminiinisestä äänestä ihmetellään pianon kautta, elektronisesti väritettynä, kamarimusiikiksi ja performanssitaiteeksi laajentuen.
Vallattomien nuorina kuolleiden kellojen Lili Boulangerin ja Vítězslava Kaprálován musiikin vastapainona on ehkä sopivasti sietämättömän keveyden ja valoisuuden mestareiden Mieko Shiomin ja Judith Weirin sävelpiirtoa.
Women of Birch Island on pianisti Matleena Koivusaaren ja Pambikallio-yhtyeen Pauliina Koivusaaren uusi projekti. Noituudesta innoittuneen yhtyeen uusia teoksia kuullaan jousikvartetin soinnin sylissä. Jousia taiteilevat Eriikka Maalismaa, Anna-Maria Huohvanainen, Vuokko Lahtinen ja Liina-Mari Raivola.
Konsertissa hämmästellään myös yhteyden, euforian ja transsendenssin kokemuksia ja vieraillaan psykologia esittävän psykologin vastaanotolla. Kuvitteellisten koivusaarten kuolematon kauneus täydentyy Jetro Tilhen videotaiteella.
HUOM. Paikkoja on rajoitetusti. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.
Esiintyjät
- Matleena Koivusaari, piano, koskettimet, sävellys
- Pauliina Koivusaari, laulu, elektroniikka, sovitus
- Eriikka Maalismaa, viulu
- Anna-Maria Huohvanainen, viulu
- Vuokko Lahtinen, alttoviulu
- Liina-Mari Raivola, sello
- Jetro Tilhe, videotaide
Ohjelma
- Mieko Shiomi (1938-): Imaginary Garden 1. (2009)
- Amy Beach (1867-1944): Hermit Thrush at Eve op. 92 (1921)
- Lili Boulanger (1893-1918): Thème et Variations (1911-1914)
- Lili Boulanger: Pie Jesu (1917-1918)
- Vítězslava Kaprálová (1915-1940): Sonata appasionata op. 6 I Maestoso (1933)
- Judith Weir (1954-): Piano Trio I. II. III. (1997-1998)
- Nikolai Medtner (1880-1951): Forgotten melodies I, op. 38 VIII Alla Reminiscenza, Quasi coda (1919-1922)
- Moriz Rosenthal (1862-1946): Papillons (1897)
Lisätiedot: Eeva Hohti, eeva.hohti@uniarts.fi
Myös ääniä halutaan hahmottaa sukupuolisina: Klubimusiikkia tutkineen Tami Gadirin (2016) mukaan nimenomaan keveää ja valoisaa musiikkia kuvaillaan sanoilla girly ja fluffy. Mielikuvaa feminiinisestä äänestä ihmetellään pianon kautta, elektronisesti väritettynä, kamarimusiikiksi ja performanssitaiteeksi laajentuen.
Vallattomien nuorina kuolleiden kellojen Lili Boulangerin ja Vítězslava Kaprálován musiikin vastapainona on ehkä sopivasti sietämättömän keveyden ja valoisuuden mestareiden Mieko Shiomin ja Judith Weirin sävelpiirtoa.
Women of Birch Island on pianisti Matleena Koivusaaren ja Pambikallio-yhtyeen Pauliina Koivusaaren uusi projekti. Noituudesta innoittuneen yhtyeen uusia teoksia kuullaan jousikvartetin soinnin sylissä. Jousia taiteilevat Eriikka Maalismaa, Anna-Maria Huohvanainen, Vuokko Lahtinen ja Liina-Mari Raivola.
Konsertissa hämmästellään myös yhteyden, euforian ja transsendenssin kokemuksia ja vieraillaan psykologia esittävän psykologin vastaanotolla. Kuvitteellisten koivusaarten kuolematon kauneus täydentyy Jetro Tilhen videotaiteella.
HUOM. Paikkoja on rajoitetusti. Paikat täytetään saapumisjärjestyksessä.
Esiintyjät
- Matleena Koivusaari, piano, koskettimet, sävellys
- Pauliina Koivusaari, laulu, elektroniikka, sovitus
- Eriikka Maalismaa, viulu
- Anna-Maria Huohvanainen, viulu
- Vuokko Lahtinen, alttoviulu
- Liina-Mari Raivola, sello
- Jetro Tilhe, videotaide
Ohjelma
- Mieko Shiomi (1938-): Imaginary Garden 1. (2009)
- Amy Beach (1867-1944): Hermit Thrush at Eve op. 92 (1921)
- Lili Boulanger (1893-1918): Thème et Variations (1911-1914)
- Lili Boulanger: Pie Jesu (1917-1918)
- Vítězslava Kaprálová (1915-1940): Sonata appasionata op. 6 I Maestoso (1933)
- Judith Weir (1954-): Piano Trio I. II. III. (1997-1998)
- Nikolai Medtner (1880-1951): Forgotten melodies I, op. 38 VIII Alla Reminiscenza, Quasi coda (1919-1922)
- Moriz Rosenthal (1862-1946): Papillons (1897)
Lisätiedot: Eeva Hohti, eeva.hohti@uniarts.fi