Marc Sabat – Tuning Bach
Marc Sabatin ensimmäinen jatkotutkintokonsertti
Katso konsertti maksutta suorana lähetyksenä.
Tuning Bach on kolmen viulusonaattisoolon muodostama spekulatiivinen uudelleensävellys, jonka Marc Sabat on mukauttanut kahdelle puhtaasti viritetylle viululle. Sonaatit esittävät Sara Cubarsi ja Xenia Gogu.
Sabatin tohtorintutkinto tutkii puhtaan virittämisen teorian käytännön sovelluksia musiikin sävellyksessä ja esittämisessä. Sabat esittää muun muassa seuraavat kysymykset: Millainen on ei-tasavireinen puhdas viritys? Miltä se kuulostaa? Mitä erityisiä tietoja ja taitoja tarvitaan puhtaasti viritetyillä soittimilla soittamiseen ja musiikin säveltämiseen? Miten tämä musiikki on erilaista? Millaiset työkalut voivat auttaa kuulijoita, muusikoita ja musiikin tekijöitä kokeilemaan puhdasta viritystä osana työtään? Miten tämä tieto soveltuu olemassa olevien repertuaarien soittamiseen/säveltämiseen ja millä tavoin? Miten puhtaasta virittämisestä päätetään? Mitä työkaluja esiintyjä tarvitsee oppiakseen kuuntelemaan ja toistamaan tarkasti tällaisia virityksiä? Miten tällainen lähestymistapa liittyy esityskäytäntöön tai aiempaan musiikkiin? Miten tieto intonaatiosta voi tukea kulttuurienvälistä yhteistyötä ja uuden musiikin luomista?
Ohjelma: tutustu käsiohjelmaan
Esiintyjät
- Marc Sabat, Introductory Lecture
- Sara Cubarsi and Xenia Gogu, violins
Lisätiedot: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi
Katso konsertti maksutta suorana lähetyksenä.
Tuning Bach on kolmen viulusonaattisoolon muodostama spekulatiivinen uudelleensävellys, jonka Marc Sabat on mukauttanut kahdelle puhtaasti viritetylle viululle. Sonaatit esittävät Sara Cubarsi ja Xenia Gogu.
Sabatin tohtorintutkinto tutkii puhtaan virittämisen teorian käytännön sovelluksia musiikin sävellyksessä ja esittämisessä. Sabat esittää muun muassa seuraavat kysymykset: Millainen on ei-tasavireinen puhdas viritys? Miltä se kuulostaa? Mitä erityisiä tietoja ja taitoja tarvitaan puhtaasti viritetyillä soittimilla soittamiseen ja musiikin säveltämiseen? Miten tämä musiikki on erilaista? Millaiset työkalut voivat auttaa kuulijoita, muusikoita ja musiikin tekijöitä kokeilemaan puhdasta viritystä osana työtään? Miten tämä tieto soveltuu olemassa olevien repertuaarien soittamiseen/säveltämiseen ja millä tavoin? Miten puhtaasta virittämisestä päätetään? Mitä työkaluja esiintyjä tarvitsee oppiakseen kuuntelemaan ja toistamaan tarkasti tällaisia virityksiä? Miten tällainen lähestymistapa liittyy esityskäytäntöön tai aiempaan musiikkiin? Miten tieto intonaatiosta voi tukea kulttuurienvälistä yhteistyötä ja uuden musiikin luomista?
Ohjelma: tutustu käsiohjelmaan
Esiintyjät
- Marc Sabat, Introductory Lecture
- Sara Cubarsi and Xenia Gogu, violins
Lisätiedot: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi