Kitarafestivaali: Mari Mäntylä ­– kymmenkielisen kitaran ilta

Konsertissa kuullaan kolmea erilaista kymmenkielistä kitaraa.

Mari Mäntylä kuuluu maamme eturivin kitarataiteilijoihin. Hänen pääinstrumenttinsa on decacorde eli kymmenkielinen klassinen kitara.

Contemplatio

Konsertin teoksille on yhteistä vanhan musiikin henki: pieneleisyys, intiimiys ja hetki ajattomuutta. Ohjelmisto tuo 10-kielisen kitaran vahvuudet esille, mietiskelevänä ja muhkeaäänisenä kitarasoittimena.

Konsertin avaa Pekka Jalkasen (s. 1945) säveltämä laulu decacordelle, Stasimo, joka on keskimmäinen osa kamarimusiikkiteoksesta Speira bandoneonille ja decacordelle. Muinaiskreikkalaisen kierteisornamentin mukaisesti teos kiertyy kohti keskipistettä, vaihtaa suuntaansa, nousee alkutilaan ja jatkaa vaellustaan.

Teoksen materiaalina on katkelma Limenioksen hymnistä Delfoin Apollolle (128eKr.), viehättävä yhdistelmä antiikin diatonista ja kromaattista pentatoniikkaa. Jalkanen on etnisistä ja arkaaista aiheista kiinnostunut minimalisti. Yhteistyöni säveltäjä Jalkasen kanssa on tuottanut niin soolo- kuin kamarimusiikkiakin decacordelle. Suurimuotoisimpina teoksina kaksoiskonsertto Aeterna sekä monologiooppera Dominus Krabbe

Johann Hieronymus Kapsberger (s. 1580-1651) tai Giovanni Girolamo Kapsberger oli itävaltalais-italialainen varhaisen barokin ajan virtuoosiartisti ja säveltäjä. Hänet muistetaan parhaiten luutun ja teorbin säveltäjänä. Kapsbergerin musiikille ovat ominaista terävät kontrastit, epätavalliset rytmiset ryhmittelyt ja toisinaan kohdat, jotka eivät noudata tuolloin käytössä olleita kontrapunktin sääntöjä. Tässä toccatat ovat hyviä esimerkkejä. Hän oli hyvin omaperäinen, uutta luova ja rohkea taiteilija.

Brittiläinen säveltäjä Charlotte Bray (s. 1982) on yksi sukupolvensa arvostetuimmista ja kysytyimmistä säveltäjistä. Hänen musiikkinsa tunnetaan kommunikoivasta tyylistään, lyyrisestä intensiivisyydestä, sekä keveydestä. Kolmiosainen sävellys Passing shadows kitaralle, jonka olen muokannut decacordelle, tuo esille hyvin hänen musiikillisen sävelkielensä.

Pekka Jalkasen säveltämä Contemplatio perustuu hiukan aiemmin valmistuneeseen teokseen Unesta minä olen tullut Johanna Korhosen runoon lauluäänelle ja decacordelle. Ajan ja ajattomuuden mietiskelylle antavat lisäväriä decacorden nauhattomien bassojen ”bysanttilaiset” mikrointervallit. Seikka joka tuli esille, kun teosta alettiin harjoitella.

Sisäinen hetki syntyi Mari Mäntylän pyynnöstä säveltää rukous decacordelle. Kunnioitukseni aihetta kohtaan johti odottamattomiin ajatuskulkuihin ja tunteisiin sisällön uskottavuuden suhteen. Koin niiden selvittämisen mahdottomaksi, niinpä ne ajatukset, joihin teos perustuu, viittaavat paitsi itse aiheeseen niin ennen kaikkea aiheen pohdinnan aiheuttamaan mielentilaan.” Juan Antonio Muro

Kaksijakoisuus on Juan Antonio Muron (s. 1945) taiteellisen työskentelyn lähtökohta. Hän rinnastaa usein äärimmäistä erilaisuutta sisältäviä elementtejä ja pelaa tällä vastakkain asettelulla synnyttääkseen niiden välille keskustelua. Se on hänen arvomaailmansa organisointia, itselle vakuuttamista, että ajattelee ja tuntee.

Nokturni on säveltäjä Pekka Jalkasen kolmiosaisesta teoksesta decacordelle, viimeinen osa. Musiikki liikkuu alaspäin mollin sävyisenä, kvinteistä ja kvarteista piensekunteihin ja mikrointervalleihin. Se myös muistuttaa John Dowlandista, Kyynelten pavanista, sen parista henkäyksestä.

Esiintyjät

  • Mari Mäntylä, decacorde eli kymmenkielinen kitara

Ohjelma

Contemplatio

Konsertin teoksille on yhteistä vanhan musiikin henki: pieneleisyys, intiimiys ja hetki ajattomuutta. Ohjelmisto tuo 10-kielisen kitaran vahvuudet esille, mietiskelevänä ja muhkeaäänisenä kitarasoittimena.

Pekka Jalkanen:
Stasimo

Johann Hieronymus Kapsberger:
Toccata 1
Toccata 3

Charlotte Bray:
Passing Shadows

  • Very free
  • Tranquil
  • Fast

Pekka Jalkanen:
Contemplatio

Johann Hieronymus Kapsberger:
Toccata 8
Toccata 6

Juan Antonio Muro:
Sisäinen hetki

Pekka Jalkanen:
Nokturni

Lisätiedot: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi

Sibelius-Akatemian kitarafestivaali 26.-29.4.2023

Konsertti on osa Sibelius-Akatemian kitarafestivaalia. Viidettä kertaa järjestettävä Sibelius-Akatemian kitarafestivaali esittelee Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kitaransoiton opiskelijoiden ja opettajien taiteellista kirjoa.

Tutustu festivaalin ohjelmaan.

Ajankohta

27.4.2023 klo 19:00 – 20:00

Sijainti

Konserttisali

Pohjoinen Rautatiekatu 9

00100 Helsinki

R-talo

Liput

6,50-18€

Osta liput

Muut tiedot


20 % ryhmäalennus (minimissään 10 henkilöä) saatavilla Musiikkitalolta, Ticketmasterin verkkokaupasta, lipunmyyntipisteistä sekä puhelinpalvelusta 0600 10 800 (2,00€ / min+pvm).

Sijainti kartalla

Katso reittiohjeet