Historiafoorumin Torstaifoorumi
Torstaifoorumin vierailuluennot klo 13.00 – 14.30 ovat kaikille avoimia. Jatkoajalla klo 14.45 – 16.00 keskustellaan päivän teemaan liittyvästä tutkimustekstistä. Torstaifoorumi järjestetään Musiikkitalon Sibelius-Akatemian kokoushuoneessa S3101 (Töölönlahdenkatu 16, Helsinki). Tapahtumaan on mahdollista osallistua myös etänä Zoomissa.
Torstaifoorumin vieras 10.4.2025 on Panu Savolainen (Aalto-yliopisto). Hänen esityksensä otsikko on Digitaalinen 3D-malli Turun kaupungista ennen vuoden 1827 paloa – pohdintoja epävarman tiedon esittämisestä kuvamuotoisessa menneisyyden todellisuuden representaatiossa.
Ilmoittaudu 7.4.2025 mennessä: Torstaifoorumi
Panu Savolainen esittelee 2018–2022 toteutettua digitaalista mallia Turun kaupungista vuoden 1827 suurpaloa edeltävässä asussa. Malli kuvataan erityisesti siitä näkökulmasta, miten menneisyyden esiin tuominen kuvina tai kolmiulotteisina malleina eroaa tekstimuotoisesta kerronnasta ja argumenttien esittämisestä. Savolainen pohtii myös visuaalisen faktan käsitettä sekä tiedon epävarmuuden asteen näkyväksi tekemistä muunlaisissa kuin tekstimuotoisissa menneisyyden esityksissä.
Jatkoajalla Helena Tyrväinen (Helsingin yliopisto) kertoo toimittamastaan antologiasta Des notes sur la neige: Les relations musicales entre la France et les pays du Nord (Danemark, Estonie, Finlande, Norvège, Suède), 1900-1939 (Peter Lang 2024). Teoksessa seitsemää kansallisuutta edustavat kirjoittajat käsittelevät eri näkökulmista Ranskan ja Euroopan musiikillista vuorovaikutusta. Pohjois-Euroopan taiteellinen tuotanto – kirjallisuus ja maalaustaide, mutta myös musiikki – olivat 1800-luvun lopun Ranskassa suuri innoituksen ja uudistumisen lähde. Pohjoisessa Ranska toimi jonkin aikaa saksalaisen hegemonian vastavoimana. Tämä teos käsittelee ranskalais-pohjoismaisten musiikkisuhteiden vielä huonosti tunnettua kehitystä ja taiteellisia ilmenemismuotoja 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten aikana. Aikakaudelle ovat ominaisia suuret historiallis-poliittiset ja taiteelliset muutokset. Kymmenen tutkielmaa käsittelevät Ranskan, Norjan, Ruotsin, Suomen, Tanskan ja Viron säveltaidetta, ylirajaisia verkostoja, liikkuvuutta Ranskan ja Pohjois-Euroopan välillä, musiikillisten tyylien syntyä sekä teosten ja säveltaiteilijoiden lehdistövastaanottoa. Esiin tuodaan sellaisia kuuluisuuksia kuin Grieg, Sibelius, Nielsen, d’Indy, Widor, Debussy, Ravel, Schmitt ja Stravinsky sekä monia muita.
Torstaifoorumin vieras 10.4.2025 on Panu Savolainen (Aalto-yliopisto). Hänen esityksensä otsikko on Digitaalinen 3D-malli Turun kaupungista ennen vuoden 1827 paloa – pohdintoja epävarman tiedon esittämisestä kuvamuotoisessa menneisyyden todellisuuden representaatiossa.
Ilmoittaudu 7.4.2025 mennessä: Torstaifoorumi
Panu Savolainen esittelee 2018–2022 toteutettua digitaalista mallia Turun kaupungista vuoden 1827 suurpaloa edeltävässä asussa. Malli kuvataan erityisesti siitä näkökulmasta, miten menneisyyden esiin tuominen kuvina tai kolmiulotteisina malleina eroaa tekstimuotoisesta kerronnasta ja argumenttien esittämisestä. Savolainen pohtii myös visuaalisen faktan käsitettä sekä tiedon epävarmuuden asteen näkyväksi tekemistä muunlaisissa kuin tekstimuotoisissa menneisyyden esityksissä.
Jatkoajalla Helena Tyrväinen (Helsingin yliopisto) kertoo toimittamastaan antologiasta Des notes sur la neige: Les relations musicales entre la France et les pays du Nord (Danemark, Estonie, Finlande, Norvège, Suède), 1900-1939 (Peter Lang 2024). Teoksessa seitsemää kansallisuutta edustavat kirjoittajat käsittelevät eri näkökulmista Ranskan ja Euroopan musiikillista vuorovaikutusta. Pohjois-Euroopan taiteellinen tuotanto – kirjallisuus ja maalaustaide, mutta myös musiikki – olivat 1800-luvun lopun Ranskassa suuri innoituksen ja uudistumisen lähde. Pohjoisessa Ranska toimi jonkin aikaa saksalaisen hegemonian vastavoimana. Tämä teos käsittelee ranskalais-pohjoismaisten musiikkisuhteiden vielä huonosti tunnettua kehitystä ja taiteellisia ilmenemismuotoja 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten aikana. Aikakaudelle ovat ominaisia suuret historiallis-poliittiset ja taiteelliset muutokset. Kymmenen tutkielmaa käsittelevät Ranskan, Norjan, Ruotsin, Suomen, Tanskan ja Viron säveltaidetta, ylirajaisia verkostoja, liikkuvuutta Ranskan ja Pohjois-Euroopan välillä, musiikillisten tyylien syntyä sekä teosten ja säveltaiteilijoiden lehdistövastaanottoa. Esiin tuodaan sellaisia kuuluisuuksia kuin Grieg, Sibelius, Nielsen, d’Indy, Widor, Debussy, Ravel, Schmitt ja Stravinsky sekä monia muita.