Benjamin Britten: Albert Herring
Benjamin Brittenin kolminäytöksinen koominen ooppera sijoittuu kuvitteelliseen Loxfordin kylään, jossa moraalista valtaa pitää kylän silmäätekevistä koostuva toimikunta.
Keväisenä päivänä toimikunta kokoontuu Lady Billowsin luokse valitsemaan tuleviin kevätjuhliin May Queeniä – neitseellistä neitoa. Kukaan kylän nuorista naisista ei kuitenkaan ole maineeltaan täysin puhdas ja toimikunta päätyy yllättäen ehdottamaan kevätneidoksi vihanneskauppiaan poikaa – hieman yksinkertaisenakin pidettyä nuorta Albertia. Äidinpoika Albertilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin suostua vastentahtoisesti ylhäältä määrättyyn rooliin.
Victoria Newlynin (Guildhall School of Music) ohjauksessa tapahtumat sijoitetaan II Maailmansodan jälkeiseen Englantiin, jossa yhteiskunta ja aiemmat tiukat normit ovat avautumassa. Oopperan edetessä, myös moraalisesti puhtaalta näyttävien hahmojen pinnan alta kuoriutuvat esiin heidän todelliset mielihalunsa.
Eric Crozierin libretto pohjautuu Guy Maupassants’sin novelliin Le Rosier de Madame Husson (suom. Rouva Hussonin mallipoika).
Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen opiskelijat esiintyvät opintojensa aikana neljässä täysimittaisessa produktiossa ja yhdessä pianistin kanssa esitettävässä dramatisoidussa konsertissa.
Oopperakoulutuksen produktiot toteutetaan yhteistyössä kotimaisten ja ulkomaisten oopperan ja näyttämötaiteen ammattilaisten kanssa.
Sibelius-Akatemian ooppera ja orkesteri
Markus Lehtinen ja Cloe Dufresne, musiikinjohto
Victoria Newlyn, ohjaus
Sampo Pyhälä, lavastussuunnittelu
Taina Relander, puvustussuunnittelu
Tuija Luukkainen, maskeeraussuunnittelu
Eero Erkamo, valosuunnittelu
Lisätietoja: Mirka Rättyä, mirka.rattya@uniarts.fi
Keväisenä päivänä toimikunta kokoontuu Lady Billowsin luokse valitsemaan tuleviin kevätjuhliin May Queeniä – neitseellistä neitoa. Kukaan kylän nuorista naisista ei kuitenkaan ole maineeltaan täysin puhdas ja toimikunta päätyy yllättäen ehdottamaan kevätneidoksi vihanneskauppiaan poikaa – hieman yksinkertaisenakin pidettyä nuorta Albertia. Äidinpoika Albertilla ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin suostua vastentahtoisesti ylhäältä määrättyyn rooliin.
Victoria Newlynin (Guildhall School of Music) ohjauksessa tapahtumat sijoitetaan II Maailmansodan jälkeiseen Englantiin, jossa yhteiskunta ja aiemmat tiukat normit ovat avautumassa. Oopperan edetessä, myös moraalisesti puhtaalta näyttävien hahmojen pinnan alta kuoriutuvat esiin heidän todelliset mielihalunsa.
Eric Crozierin libretto pohjautuu Guy Maupassants’sin novelliin Le Rosier de Madame Husson (suom. Rouva Hussonin mallipoika).
Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen opiskelijat esiintyvät opintojensa aikana neljässä täysimittaisessa produktiossa ja yhdessä pianistin kanssa esitettävässä dramatisoidussa konsertissa.
Oopperakoulutuksen produktiot toteutetaan yhteistyössä kotimaisten ja ulkomaisten oopperan ja näyttämötaiteen ammattilaisten kanssa.
Sibelius-Akatemian ooppera ja orkesteri
Markus Lehtinen ja Cloe Dufresne, musiikinjohto
Victoria Newlyn, ohjaus
Sampo Pyhälä, lavastussuunnittelu
Taina Relander, puvustussuunnittelu
Tuija Luukkainen, maskeeraussuunnittelu
Eero Erkamo, valosuunnittelu
Lisätietoja: Mirka Rättyä, mirka.rattya@uniarts.fi