Eveliina Sumelius-Lindblomin tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus
Tohtorintutkinnon otsikko: Neljä näkökulmaa 1920-luvun ranskalaiseen modernismiin:
L’esprit nouveausta värien maailmaan ja pianistin metodiseen ajatteluun
Tutkinnon ohjaavat opettajat: Tuire Kuusi ja Matti Huttunen
Kirjallisen työn tarkastajat: Timo Kaitaro (esitarkastajana myös Risto-Matti Marin)
Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Gustav Djupsjöbacka, Annikka Konttori-Gustafsson, Tuomas Mali, Tapio Tuomela, Lauri Väinmaa
Tarkastustilaisuuden valvoja: Tuire Kuusi
Ohjelma
Tilaisuuden avaus
Lectio praecursoria
Musiikkiesitykset lection aikana:
- Georges Auric: Sonatine pour le piano (1922)
- Arnold Schönberg: ”Präludium”, teoksesta Suite op. 25 (1925)
- Arthur Honegger: Prélude, Arioso et Fughetta sur le nom de BACH (1932)
- Olivier Messiaen: ”Cloches d’angoisse et larmes d’adieu” (Kärsimyksen kellot ja jäähyväisten kyyneleet), teoksesta Préludes (1928-29)
- Darius Milhaud: ”Ipanema” teoksesta Saudades do Brasil op. 67 (1920)
- Igor Stravinsky: Piano-Rag-Music (1919)
Lausunto taiteellisesta opinnäytteestä
Lausunto tutkielmasta
Keskustelu
Loppulausunnot
Tilaisuuden päätös
Eveliina Sumelius-Lindblom
Eveliina Sumelius-Lindblom on profiloitunut urallaan uutta luovaksi, tutkivaksi pianotaiteilijaksi. Hänen toiminallensa on tunnusomaista tinkimätön omistautuminen kulloinkin esitettävään ohjelmistoon ja sen esteettisiin taustoihin. Lapsuusvuosista alkanut pianistin ura rakentui säännölliselle konserttitoiminnalle, kansainvälisiin kilpailuihin ja tapahtumiin osallistumiselle sekä erilaisten tallenteiden äänittämiselle. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa toteutettavassa tohtorityössään Sumelius-Lindblom on erikoistunut 1920-luvun ranskalaisen modernismiin, kuten Les Six -ryhmän, Eric Satien, Igor Stravinskyn ja varhaisen Olivier Messiaenin piano-ohjelmistoon. Sumelius-Lindblom on tullut tunnetuksi myös vaativan aikamme musiikin esittäjänä ja tehnyt säännöllisesti kantanauhoituksia Suomen Yleisradiolle. Tutkijana Sumelius-Lindblomia kiinnostavat erityisesti varhaisen 1900-luvun musiikin filosofiset lähtökohdat mukaanluettuina ranskalaisen neoklassismin esteettiset erityispiirteet ja niiden esittäjälähtöiset metodologiset lähestymistavat. Hänen viimeisin julkaisunsa (Springer Publication, 09/2022) koskee Stravinskyn neoklassisen kauden erityispiirteitä Theodor W. Adornon musiikkifilosofian ja pianistin näkökulmista. Viime vuosina Sumelius-Lindblom on tehnyt aktiivisesti radioäänityksiä ja striimattuja luentokonsertteja erilaisiin verkkotapahtumiin; lisäksi hän toimii Musiikkia ja filosofiaa luentokonserttisarjan suunnittelu- ja tuotantotehtävissä. Viimeisimpänä huomionosoituksena. Pro Musica -säätiö palkitsi Sumelius-Lindblomin pitkäjänteisestä taiteellista työstään vuonna 2021.
Lisätietoja
Eveliina Sumelius-Lindblom
eveliina.sumelius-lindblom@uniarts.fi
Tutkinnon ohjaavat opettajat: Tuire Kuusi ja Matti Huttunen
Kirjallisen työn tarkastajat: Timo Kaitaro (esitarkastajana myös Risto-Matti Marin)
Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Gustav Djupsjöbacka, Annikka Konttori-Gustafsson, Tuomas Mali, Tapio Tuomela, Lauri Väinmaa
Tarkastustilaisuuden valvoja: Tuire Kuusi
Ohjelma
Tilaisuuden avaus
Lectio praecursoria
Musiikkiesitykset lection aikana:
- Georges Auric: Sonatine pour le piano (1922)
- Arnold Schönberg: ”Präludium”, teoksesta Suite op. 25 (1925)
- Arthur Honegger: Prélude, Arioso et Fughetta sur le nom de BACH (1932)
- Olivier Messiaen: ”Cloches d’angoisse et larmes d’adieu” (Kärsimyksen kellot ja jäähyväisten kyyneleet), teoksesta Préludes (1928-29)
- Darius Milhaud: ”Ipanema” teoksesta Saudades do Brasil op. 67 (1920)
- Igor Stravinsky: Piano-Rag-Music (1919)
Lausunto taiteellisesta opinnäytteestä
Lausunto tutkielmasta
Keskustelu
Loppulausunnot
Tilaisuuden päätös
Eveliina Sumelius-Lindblom
Eveliina Sumelius-Lindblom on profiloitunut urallaan uutta luovaksi, tutkivaksi pianotaiteilijaksi. Hänen toiminallensa on tunnusomaista tinkimätön omistautuminen kulloinkin esitettävään ohjelmistoon ja sen esteettisiin taustoihin. Lapsuusvuosista alkanut pianistin ura rakentui säännölliselle konserttitoiminnalle, kansainvälisiin kilpailuihin ja tapahtumiin osallistumiselle sekä erilaisten tallenteiden äänittämiselle. Taideyliopiston Sibelius-Akatemian DocMus-tohtorikoulussa toteutettavassa tohtorityössään Sumelius-Lindblom on erikoistunut 1920-luvun ranskalaisen modernismiin, kuten Les Six -ryhmän, Eric Satien, Igor Stravinskyn ja varhaisen Olivier Messiaenin piano-ohjelmistoon. Sumelius-Lindblom on tullut tunnetuksi myös vaativan aikamme musiikin esittäjänä ja tehnyt säännöllisesti kantanauhoituksia Suomen Yleisradiolle. Tutkijana Sumelius-Lindblomia kiinnostavat erityisesti varhaisen 1900-luvun musiikin filosofiset lähtökohdat mukaanluettuina ranskalaisen neoklassismin esteettiset erityispiirteet ja niiden esittäjälähtöiset metodologiset lähestymistavat. Hänen viimeisin julkaisunsa (Springer Publication, 09/2022) koskee Stravinskyn neoklassisen kauden erityispiirteitä Theodor W. Adornon musiikkifilosofian ja pianistin näkökulmista. Viime vuosina Sumelius-Lindblom on tehnyt aktiivisesti radioäänityksiä ja striimattuja luentokonsertteja erilaisiin verkkotapahtumiin; lisäksi hän toimii Musiikkia ja filosofiaa luentokonserttisarjan suunnittelu- ja tuotantotehtävissä. Viimeisimpänä huomionosoituksena. Pro Musica -säätiö palkitsi Sumelius-Lindblomin pitkäjänteisestä taiteellista työstään vuonna 2021.
Lisätietoja
Eveliina Sumelius-Lindblom
eveliina.sumelius-lindblom@uniarts.fi