Antti Ohenoja: From Petrushka to Les Noces. A Musical Journey omposing originl xylophone compositions inspired by Igor Stravinsky
From Petrushka to Les Noces
A musical journey composing original xylophone compositions influenced by Igor Stravinsky, with an examination on practice as a process
Taiteellisen tohtorintutkinnon otsikko: From Petrushka to Les Noces. A musical journey composing original xylophone compositions influenced by Igor Stravinsky, with an examination on practice as a process
Tilaisuus on englanninkielinen.
Antti Ohenoja tutkii taiteellisessa tohtorintutkinnossaan ksylofonia ja sen soittoteknistä ja taiteellisen ilmaisun potentiaalia. Hän on säveltänyt uusia kappaleita ksylofonille, jotka ovat saaneet vaikutteita Igor Stravinskyn orkesteriteosten ksylofoniosuuksista.
Tutkielman johtopäätökset on suunnattu ennen kaikkea lyömäsoittajille, ja myös laajemmin yleisölle joka on kiinnostunut ksylofonista ja Igor Stravinskyn musiikista.Igor Stravinskyn ksylofoniosuuksiin ei ole aikaisemmin paneuduttu tohtorintutkielmissa sävellyksellisten ulottuvuuksien kautta. Ohenojalle uusien kappaleiden säveltäminen Stravinskyn inspiroimana oli innostava ja kiehtova kokemus. Sävellyksissään hän pystyi yhdistämään omaa sävelkieltänsä Stravinskyn ksylofoniosuuksien kanssa. Se on Ohenojan mielestä myös erittäin hyödyllinen tapa lähestyä Stravinskyn ksylofoniosuuksia, sillä yleensä lyömäsoittajat harjoittelevat ksylofoniosuuksia fragmentoituina, lyhyinä otteina. Ohenoja halusi säveltää kappaleita laajoina kokonaisuuksina, joihin Stravinskyn ksylofonitekstuureja on upotettu. Ohenoja myös muokkasi ja kehitti niitä soittoteknillisesti uusiin suuntiin. Tavoitteena on, että kappaleita harjoitteleva ja esittävä lyömäsoittaja sisäistäisi Stravinskyn ksylofoniosuuksia uusista näkökulmista. Stravinskyn ksylofoniosuudet ovat koesoitoissa usein soitettavia kappaleita, joten niiden harjoitteleminen ja sisäistäminen ovat tärkeitä osa-alueita lyömäsoittajan työnkuvassa.Ohenoja on soittanut ksylofonia jo aivan lyömäsoitinten soittoharrastuksensa alkumetreiltä saakka. Ksylofoni on menettänyt asemaansa melodialyömäsoittimena marimballe, joka varsinkin soolosoittimena on hyvin suosittu. Orkesterisoittimena ksylofoni on edelleen varsin paljon käytetty. Ohenoja haluaa tutkimuksellaan ja sävellyksillään tuoda ksylofonia uudelleen soolokonserttien soolosoittimeksi marimban ja muiden lyömäsoitinten lisäksi.
Lisätiedot
Antti Ohenoja
aoomusic@gmail.com
Taiteellisen tohtorintutkinnon otsikko: From Petrushka to Les Noces. A musical journey composing original xylophone compositions influenced by Igor Stravinsky, with an examination on practice as a process
Tilaisuus on englanninkielinen.
Antti Ohenoja tutkii taiteellisessa tohtorintutkinnossaan ksylofonia ja sen soittoteknistä ja taiteellisen ilmaisun potentiaalia. Hän on säveltänyt uusia kappaleita ksylofonille, jotka ovat saaneet vaikutteita Igor Stravinskyn orkesteriteosten ksylofoniosuuksista.
Tutkielman johtopäätökset on suunnattu ennen kaikkea lyömäsoittajille, ja myös laajemmin yleisölle joka on kiinnostunut ksylofonista ja Igor Stravinskyn musiikista.Igor Stravinskyn ksylofoniosuuksiin ei ole aikaisemmin paneuduttu tohtorintutkielmissa sävellyksellisten ulottuvuuksien kautta. Ohenojalle uusien kappaleiden säveltäminen Stravinskyn inspiroimana oli innostava ja kiehtova kokemus. Sävellyksissään hän pystyi yhdistämään omaa sävelkieltänsä Stravinskyn ksylofoniosuuksien kanssa. Se on Ohenojan mielestä myös erittäin hyödyllinen tapa lähestyä Stravinskyn ksylofoniosuuksia, sillä yleensä lyömäsoittajat harjoittelevat ksylofoniosuuksia fragmentoituina, lyhyinä otteina. Ohenoja halusi säveltää kappaleita laajoina kokonaisuuksina, joihin Stravinskyn ksylofonitekstuureja on upotettu. Ohenoja myös muokkasi ja kehitti niitä soittoteknillisesti uusiin suuntiin. Tavoitteena on, että kappaleita harjoitteleva ja esittävä lyömäsoittaja sisäistäisi Stravinskyn ksylofoniosuuksia uusista näkökulmista. Stravinskyn ksylofoniosuudet ovat koesoitoissa usein soitettavia kappaleita, joten niiden harjoitteleminen ja sisäistäminen ovat tärkeitä osa-alueita lyömäsoittajan työnkuvassa.Ohenoja on soittanut ksylofonia jo aivan lyömäsoitinten soittoharrastuksensa alkumetreiltä saakka. Ksylofoni on menettänyt asemaansa melodialyömäsoittimena marimballe, joka varsinkin soolosoittimena on hyvin suosittu. Orkesterisoittimena ksylofoni on edelleen varsin paljon käytetty. Ohenoja haluaa tutkimuksellaan ja sävellyksillään tuoda ksylofonia uudelleen soolokonserttien soolosoittimeksi marimban ja muiden lyömäsoitinten lisäksi.
Lisätiedot
Antti Ohenoja
aoomusic@gmail.com