Aikamme musiikin luentosarja: Matilda Seppälä
Musiikki ja merkityksellisyys? Self-helppiä tyhjyyden tunteeseen
Seppälän luennolla etsitään merkityksellisyyden kokemusta taiteesta ja artivismista kriisin ja kriisiyttämisen kautta. Ihmiskunnan eksistentiaalisen kriisin lisäksi kriisiin menevät säveltäjä, taideinstituutiot, arvot ja työskentelytavat. Vastalääkkeeksi tarjotaan ilakointia, yhteiskunnallista toimintaa ja kokeilemista. Luento on englanninkielinen.
Mäntsälässä syntyneen Matilda Seppälän (s. 1993) musiikkiopinnot käynnistyivät 6-vuotiaana Porvoonseudun musiikkiopistossa. Seppälä aloitti sävellysopintonsa 2011 Tampereella opettajanaan Jouni Kaipainen ja on sittemmin opiskellut Berliinin Taideyliopisto UdK:ssa, Riiassa Latvian Musiikkiakatemiassa sekä Sibelius-Akatemiassa. Viimeisimmissä teoksissaan Seppälä on leikitellyt muun muassa valjastamalla kehon biologisia prosesseja musiikilliseen käyttöön, tutkimalla musiikin suhdetta yhteiskunnallisiin ilmiöihin performatiivisin keinoin ja luomalla tilamaisia teoksia, jossa lineaarisen kuljetuksen sijaan esiintyjä ja kokijat liikkuvat tilan tarjoamien rajojen sisällä. Eniten Seppälä nauttii sävellysprosessin alkuvaiheen ajatustyöstä ja inspiroivasta yhteydestä esiintyjätahoon.
Lisätietoja
Lehtori Riikka Talvitie
riikka.talvitie@uniarts.fi
Aikamme musiikin luentosarja on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyksen ja musiikinteorian aineryhmän järjestämä tapahtuma/tilaisuus/opintojakso, jossa kiinnostavat kotimaiset ja kansainväliset säveltäjät ja taiteilijat kertovat ajankohtaisista uusista teoksistaan ja omasta työstään. Luennot järjestetään torstaisin Musiikkitalon auditoriossa klo 13.15–14.45.
Luentosarja käynnistyi jo 1960-luvulla sävellysseminaarin nimellä. Tilaisuudessa esiteltiin julkisesti uusia sävellyksiä ja käytiin poleemista keskustelua niiden tiimoilta. Aikamme musiikin luentosarja -nimi vakiintui 1980-luvulla.
Seppälän luennolla etsitään merkityksellisyyden kokemusta taiteesta ja artivismista kriisin ja kriisiyttämisen kautta. Ihmiskunnan eksistentiaalisen kriisin lisäksi kriisiin menevät säveltäjä, taideinstituutiot, arvot ja työskentelytavat. Vastalääkkeeksi tarjotaan ilakointia, yhteiskunnallista toimintaa ja kokeilemista. Luento on englanninkielinen.
Mäntsälässä syntyneen Matilda Seppälän (s. 1993) musiikkiopinnot käynnistyivät 6-vuotiaana Porvoonseudun musiikkiopistossa. Seppälä aloitti sävellysopintonsa 2011 Tampereella opettajanaan Jouni Kaipainen ja on sittemmin opiskellut Berliinin Taideyliopisto UdK:ssa, Riiassa Latvian Musiikkiakatemiassa sekä Sibelius-Akatemiassa. Viimeisimmissä teoksissaan Seppälä on leikitellyt muun muassa valjastamalla kehon biologisia prosesseja musiikilliseen käyttöön, tutkimalla musiikin suhdetta yhteiskunnallisiin ilmiöihin performatiivisin keinoin ja luomalla tilamaisia teoksia, jossa lineaarisen kuljetuksen sijaan esiintyjä ja kokijat liikkuvat tilan tarjoamien rajojen sisällä. Eniten Seppälä nauttii sävellysprosessin alkuvaiheen ajatustyöstä ja inspiroivasta yhteydestä esiintyjätahoon.
Lisätietoja
Lehtori Riikka Talvitie
riikka.talvitie@uniarts.fi
Aikamme musiikin luentosarja on Taideyliopiston Sibelius-Akatemian sävellyksen ja musiikinteorian aineryhmän järjestämä tapahtuma/tilaisuus/opintojakso, jossa kiinnostavat kotimaiset ja kansainväliset säveltäjät ja taiteilijat kertovat ajankohtaisista uusista teoksistaan ja omasta työstään. Luennot järjestetään torstaisin Musiikkitalon auditoriossa klo 13.15–14.45.
Luentosarja käynnistyi jo 1960-luvulla sävellysseminaarin nimellä. Tilaisuudessa esiteltiin julkisesti uusia sävellyksiä ja käytiin poleemista keskustelua niiden tiimoilta. Aikamme musiikin luentosarja -nimi vakiintui 1980-luvulla.