Teaterpedagogik, magister
På magisterprogrammet för teaterpedagoger möts kritiskt tänkande, konstnärligt-pedagogiska praktiker och konstens många innebörder.
Varför hos oss?
På magisterprogrammet i teaterpedagogik utforskar vi scenkonsten och dess pedagogik och utvecklas i en öppen och reflekterande gemenskap. Den studerande inspireras till ett kritiskt och nyskapande tänkande, olika slags samspel, tvärkonstnärlighet och experimentlusta. Utbildningen bygger på den studerandes tidigare erfarenheter och uppfattningar och tar fram dem i en öppen dialog med övriga studerande, lärarkåren och konstpedagogiken.
Studierna formas i samspel mellan varje studerande, grupp, undervisningsprogram och lärare. Magisterprogrammet i danspedagogik utgör en trygg kontext för utforskande lärande. De utexaminerade magistrarna arbetar mångsidigt inom scenkonsten och scenkonstundervisningen.
Antagning till magisterprogrammet i teaterpedagogik sker vartannat år.
Utbildningens innehåll och mål
På magisterprogrammet i teaterpedagogik betraktas konstpedagogik som en konstnärlig verksamhet där de pedagogiska frågorna ständigt är närvarande. I den konstpedagogiska kontexten utforskas konst, framförande och undervisning som möten mellan estetiska, etiska och politiska fenomen.
Utbildningen omfattar fördjupande studier av konstområdet, konstpedagogisk teori och praktik, forskning, undervisningspraktik, internationellt samspel samt individuella studier som stöder utvecklingen som konstpedagog.
De studerande uppmuntras att ta risker, göra djärva val och söka efter något nytt, men trots det avancera i enlighet med undervisningsplanen. Magisterprogrammets målsättning är att utbilda fördomsfria och ansvarsmedvetna konstpedagoger med egen röst och god samarbetsförmåga.
Pedagogiska studier för lärare (60 sp) ingår i examensfordringarna på magisterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik. För helheten pedagogiska studier ansvarar Tammerfors universitet.
Utbildningsprogrammets värden
På magisterprogrammet i teaterpedagogik sker undervisningen i en stimulerande atmosfär som fungerar som grogrund för möten, samverkan och kritiskt tänkande.
Studiepraxis
Studierna grundas på närvaro, engagemang och interaktivitet. Undervisningsmetoderna är mångsidiga och utvecklande. Kurserna kan bestå av exempelvis workshopar, grupparbeten, föreläsnings- och seminarieundervisning samt självständiga inlärningsuppgifter. Undervisningen sker i huvudsak på vardagar mellan kl. 9 och 17.
Samarbete
Magisterprogrammen i teaterpedagogik och danspedagogik bedrivs i nära samarbete med varandra. Ungefär hälften av studierna bedrivs gemensamt och programmens lärare bildar ett kollegium där man fastställer de pedagogiska linjerna och undervisningsplanerna för utbildningen. De viktigaste samarbetsparterna i genomförandet av utbildningen är ämnesgruppen i musikpedagogik på Konstuniversitetet och CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt institutionen för konst vid Aalto-universitetet. Internationella partner är bl.a. Kunsthøgskolen i Oslo, Samiska högskolan, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Universität der Künste Berlin samt Kadir Has Üniversitesi, Istanbul.
Man samarbetar både nationellt och internationellt om genomförandet av lärarpraktiken.
Lärare
Lärarna på magisterprogrammet i teaterpedagogik är experter både inom sina område och konstpedagogik. De har en mångsidig erfarenhetsbakgrund och stark forskningsmässig inriktning i fråga om konstpedagogik. Utbildningsprogrammet har sin fasta lärarkår och gästas vidare regelbundet av inhemska och utländska experter inom området.
Gästande lärare, konstnärer och föreläsare på programmen i danspedagogik och teaterpedagogik 2019-2020
Tomi Slotte Dufva, Gabriele Goria, Susanna Hast, Marja-Liisa Honkasalo, Tiina Jalkanen, Kristiina Junttila, Outi Järvinen, Heli Kauppila, Pauliina Kettunen, Pia Lindy, Kirsi Monni, Gesa Piper, Hanna Pohjola, Nicholas Rowe, Sami Santanen, Elina Saloranta, Mariana Siljamäki, Minna Suoniemi, Kenneth Siren, Francisco Trento, Isto Turpeinen.
Gästande lärare, konstnärer och föreläsare på programmen i danspedagogik och teaterpedagogik 2018-2019
Anders Carlsson, Raisa Ekoluoma, Sanna From, Gabriele Goria, Sami Henrik Haapala, Sini Haapalinna, Marja-Leena Juntunen, Suvi Kajaus, Katri Kauppala, Heli Kauppila, Sanna Kivijärvi, Tuija Kokkonen, Alex Komlosi, Maiju Kopra, Helena Korpela, Maria Nurmela, Liisa Pentti, Gesa Piper, Hanna Pohjola, Pilvi Porkola, Camila Ribeiro, Liisa Risu, Leena Rouhiainen, Nicholas Rowe, Kenneth Siren, Timothy Smith, Yuko Takeda, Isto Turpeinen.
Doktorandstudier
Magisterexamen ger behörighet till påbyggnadsstudier till exempel för doktorandstudier i teaterkonst. Forskningscentrum för teater, dans och performance (Tutke) på Konstuniversitetet erbjuder doktorandutbildning inom teaterkonst.
Urvalsguide
Guiden har inte ännu publiceras.
Målexamen och studietid
Magister i teaterkonst
2 år
Ansökningstid
Ingen studentantagning år 2025. Nästa ansökningstid meddelas senare.
Ansökningsspråk
engelska, finska, svenska
Läs mer om våra språkkunskapskrav
Studieavgifter
Från augusti 2024, läsårsavgift är 12,000€ för studerande som studerar på engelska och kommer från länder utanför EU och EES.
Handledande lärare
-
Riku Saastamoinen
Universitetslektor, Magisterprogrammet i teaterpedagogik, Teaterhögskolan+358400792037riku.saastamoinen@uniarts.fi
Enhet
Teaterhögskolan
Fråga om ansökning
teak.ansokan@uniarts.fi
Fyll i ansökan på Studieinfo.fi Max-katalogenVarför hos oss?
På magisterprogrammet i teaterpedagogik utforskar vi scenkonsten och dess pedagogik och utvecklas i en öppen och reflekterande gemenskap. Den studerande inspireras till ett kritiskt och nyskapande tänkande, olika slags samspel, tvärkonstnärlighet och experimentlusta. Utbildningen bygger på den studerandes tidigare erfarenheter och uppfattningar och tar fram dem i en öppen dialog med övriga studerande, lärarkåren och konstpedagogiken.
Studierna formas i samspel mellan varje studerande, grupp, undervisningsprogram och lärare. Magisterprogrammet i danspedagogik utgör en trygg kontext för utforskande lärande. De utexaminerade magistrarna arbetar mångsidigt inom scenkonsten och scenkonstundervisningen.
Antagning till magisterprogrammet i teaterpedagogik sker vartannat år.
Utbildningens innehåll och mål
På magisterprogrammet i teaterpedagogik betraktas konstpedagogik som en konstnärlig verksamhet där de pedagogiska frågorna ständigt är närvarande. I den konstpedagogiska kontexten utforskas konst, framförande och undervisning som möten mellan estetiska, etiska och politiska fenomen.
Utbildningen omfattar fördjupande studier av konstområdet, konstpedagogisk teori och praktik, forskning, undervisningspraktik, internationellt samspel samt individuella studier som stöder utvecklingen som konstpedagog.
De studerande uppmuntras att ta risker, göra djärva val och söka efter något nytt, men trots det avancera i enlighet med undervisningsplanen. Magisterprogrammets målsättning är att utbilda fördomsfria och ansvarsmedvetna konstpedagoger med egen röst och god samarbetsförmåga.
Pedagogiska studier för lärare (60 sp) ingår i examensfordringarna på magisterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik. För helheten pedagogiska studier ansvarar Tammerfors universitet.
Utbildningsprogrammets värden
På magisterprogrammet i teaterpedagogik sker undervisningen i en stimulerande atmosfär som fungerar som grogrund för möten, samverkan och kritiskt tänkande.
Studiepraxis
Studierna grundas på närvaro, engagemang och interaktivitet. Undervisningsmetoderna är mångsidiga och utvecklande. Kurserna kan bestå av exempelvis workshopar, grupparbeten, föreläsnings- och seminarieundervisning samt självständiga inlärningsuppgifter. Undervisningen sker i huvudsak på vardagar mellan kl. 9 och 17.
Samarbete
Magisterprogrammen i teaterpedagogik och danspedagogik bedrivs i nära samarbete med varandra. Ungefär hälften av studierna bedrivs gemensamt och programmens lärare bildar ett kollegium där man fastställer de pedagogiska linjerna och undervisningsplanerna för utbildningen. De viktigaste samarbetsparterna i genomförandet av utbildningen är ämnesgruppen i musikpedagogik på Konstuniversitetet och CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt institutionen för konst vid Aalto-universitetet. Internationella partner är bl.a. Kunsthøgskolen i Oslo, Samiska högskolan, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Universität der Künste Berlin samt Kadir Has Üniversitesi, Istanbul.
Man samarbetar både nationellt och internationellt om genomförandet av lärarpraktiken.
Lärare
Lärarna på magisterprogrammet i teaterpedagogik är experter både inom sina område och konstpedagogik. De har en mångsidig erfarenhetsbakgrund och stark forskningsmässig inriktning i fråga om konstpedagogik. Utbildningsprogrammet har sin fasta lärarkår och gästas vidare regelbundet av inhemska och utländska experter inom området.
Gästande lärare, konstnärer och föreläsare på programmen i danspedagogik och teaterpedagogik 2019-2020
Tomi Slotte Dufva, Gabriele Goria, Susanna Hast, Marja-Liisa Honkasalo, Tiina Jalkanen, Kristiina Junttila, Outi Järvinen, Heli Kauppila, Pauliina Kettunen, Pia Lindy, Kirsi Monni, Gesa Piper, Hanna Pohjola, Nicholas Rowe, Sami Santanen, Elina Saloranta, Mariana Siljamäki, Minna Suoniemi, Kenneth Siren, Francisco Trento, Isto Turpeinen.
Gästande lärare, konstnärer och föreläsare på programmen i danspedagogik och teaterpedagogik 2018-2019
Anders Carlsson, Raisa Ekoluoma, Sanna From, Gabriele Goria, Sami Henrik Haapala, Sini Haapalinna, Marja-Leena Juntunen, Suvi Kajaus, Katri Kauppala, Heli Kauppila, Sanna Kivijärvi, Tuija Kokkonen, Alex Komlosi, Maiju Kopra, Helena Korpela, Maria Nurmela, Liisa Pentti, Gesa Piper, Hanna Pohjola, Pilvi Porkola, Camila Ribeiro, Liisa Risu, Leena Rouhiainen, Nicholas Rowe, Kenneth Siren, Timothy Smith, Yuko Takeda, Isto Turpeinen.
Doktorandstudier
Magisterexamen ger behörighet till påbyggnadsstudier till exempel för doktorandstudier i teaterkonst. Forskningscentrum för teater, dans och performance (Tutke) på Konstuniversitetet erbjuder doktorandutbildning inom teaterkonst.