Danspedagogik, magister
I magisterprogrammet i danspedagogik möts kritiskt tänkande, konstnärligt-pedagogiska praktiker och konstens många innebörder.
Varför hos oss?
I magisterprogrammet i danspedagogik dryftas och utvecklas praxis för den performativa konsten och dess pedagogik i en öppen diskuterande gemenskap. Den studerande får stöd för att utveckla ett kritiskt och nyskapande tänkande, branschöverskridande växelverkan, tvärkonstnärlighet och en experimentell attityd. Utbildningen bygger på den studerandes tidigare erfarenheter och uppfattningar och tar fram dem i en öppen dialog med övriga studerande, lärarkåren och konstpedagogiken.
Hur studierna framskrider utformas i växelverkan mellan varje enskild studerande, gruppen, undervisningsprogrammet och lärarna. Magisterprogrammet i danspedagogik är en trygg kontext för ett undersökande lärande. De utexaminerade danspedagogerna arbetar mångsidigt inom den performativa konsten och med undervisning i den.
Antagning till magisterprogrammet i danspedagogik sker vartannat år.
Utbildningens innehåll och mål
I magisterprogrammet i danspedagogik betraktas konstpedagogiken som en konstnärlig verksamhet där de pedagogiska frågorna ständigt är närvarande. I en konstpedagogisk kontext undersöker man konsten, uppträdandet och undervisandet som möten, där estetiska, etiska och politiska fenomen flätas samman. När konsten och pedagogiken förenas förändras båda.
Utbildningen består av fördjupade konststudier, teoretiska och praktiska studier i konstpedagogik, forskningsinriktade studier, undervisningspraktik, internationell växelverkan och individuella studier som stöder utvecklandet av konstlärarrollen.
Målet för magisterprogrammet är att utbilda fördomsfria experter på konstpedagogik, med en egen röst, förmåga att samarbeta och medvetenhet om sitt ansvar.
Pedagogiska studier för lärare (60 sp) ingår i examensfordringarna på magisterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik. För helheten pedagogiska studier ansvarar Tammerfors universitet.
Ny undervisningsplan på kommande
Konstuniversitetet håller på att förnya sina undervisningsplaner. Undervisningen enligt de nya undervisningsplanerna startar i början av höstterminen 2024. Kom ihåg detta när du bekantar dig med den nuvarande undervisningsplanen.
Utbildningsprogrammets värden
I magisterprogrammet i danspedagogik genomförs studierna i en uppmuntrande atmosfär, där möten, betoning av helheten och ett kritiskt tänkesätt är den grund som studierna vilar på.
Studiepraxis
Studierna grundas på närvaro, engagemang och interaktivitet. Undervisningsmetoderna är mångsidiga och utvecklande. Kurserna kan bestå av exempelvis workshopar, grupparbeten, föreläsnings- och seminarieundervisning samt självständiga inlärningsuppgifter. Undervisningen sker i huvudsak på vardagar mellan kl. 9 och 17.
Samarbete
Magisterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik verkar i nära samarbete med varandra. Ungefär hälften av studierna genomförs genom samarbete, och lärarna vid programmen bildar ett gemensamt kollegium som fattar beslut om utbildningens pedagogiska linjer och läroplaner. De viktigaste samarbetsparterna i genomförandet av utbildningen är ämnesgruppen för musikpedagogik vid Konstuniversitetet och CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt institutionen för konst vid Aalto-universitetet. Våra internationella partner är bl.a. University of Auckland, Nya Zeeland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, Köpenhamns universitet, Kunsthøgskolen i Oslo och Samiska högskolan.
Man samarbetar både nationellt och internationellt om genomförandet av lärarpraktiken.
- Bekanta dig med publikationer utgivna av lärare på magisterprogrammen i danspedagogik (på finska)
- Bekanta dig med publikationer utgivna av lärare på magisterprogrammen i teaterpedagogik (på finska)
- Bekanta dig med lärdomsprov avlagda på magisterprogrammen i danspedagogik (på engelska).
- Bekanta dig med lärdomsprov avlagda på magisterprogrammen i teaterpedagogik (på engelska).
Lärare
Lärarna vid magisterprogrammet i danspedagogik är experter på såväl sitt eget konstområde som på konstpedagogik. De har mångsidig erfarenhet och en starkt forskningsorienterad konstpedagogik. Utbildningsprogrammet har sin fasta lärarkår och gästas vidare regelbundet av inhemska och utländska experter inom området.
Doktorandstudier
Magisterexamen ger behörighet för fortsatta studier exempelvis i doktorandprogrammet i teaterkonst. Vid Konstuniversitetet ansvarar Forskningscentret för teater, dans och performance (Tutke) för doktorandstudierna i teater och dans.
Urvalsguide
Guiden har inte ännu publiceras.
Målexamen och studietid
Magister i danskonst
2 år
Ansökningstid
Ingen studentantagning år 2025. Nästa ansökningstid meddelas senare.
Ansökningsspråk
engelska, finska, svenska
Läs mer om våra språkkunskapskrav
Studieavgifter
Från augusti 2024, läsårsavgift är 12,000€ för studerande som studerar på engelska och kommer från länder utanför EU och EES.
Handledande lärare
-
Eeva Anttila
Professor, Magisterprogrammet i danspedagogik, Teaterhögskolan+358405858415eeva.anttila@uniarts.fi
Enhet
Teaterhögskolan
Fråga om ansökning
teak.ansokan@uniarts.fi
Varför hos oss?
I magisterprogrammet i danspedagogik dryftas och utvecklas praxis för den performativa konsten och dess pedagogik i en öppen diskuterande gemenskap. Den studerande får stöd för att utveckla ett kritiskt och nyskapande tänkande, branschöverskridande växelverkan, tvärkonstnärlighet och en experimentell attityd. Utbildningen bygger på den studerandes tidigare erfarenheter och uppfattningar och tar fram dem i en öppen dialog med övriga studerande, lärarkåren och konstpedagogiken.
Hur studierna framskrider utformas i växelverkan mellan varje enskild studerande, gruppen, undervisningsprogrammet och lärarna. Magisterprogrammet i danspedagogik är en trygg kontext för ett undersökande lärande. De utexaminerade danspedagogerna arbetar mångsidigt inom den performativa konsten och med undervisning i den.
Antagning till magisterprogrammet i danspedagogik sker vartannat år.
Utbildningens innehåll och mål
I magisterprogrammet i danspedagogik betraktas konstpedagogiken som en konstnärlig verksamhet där de pedagogiska frågorna ständigt är närvarande. I en konstpedagogisk kontext undersöker man konsten, uppträdandet och undervisandet som möten, där estetiska, etiska och politiska fenomen flätas samman. När konsten och pedagogiken förenas förändras båda.
Utbildningen består av fördjupade konststudier, teoretiska och praktiska studier i konstpedagogik, forskningsinriktade studier, undervisningspraktik, internationell växelverkan och individuella studier som stöder utvecklandet av konstlärarrollen.
Målet för magisterprogrammet är att utbilda fördomsfria experter på konstpedagogik, med en egen röst, förmåga att samarbeta och medvetenhet om sitt ansvar.
Pedagogiska studier för lärare (60 sp) ingår i examensfordringarna på magisterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik. För helheten pedagogiska studier ansvarar Tammerfors universitet.
Ny undervisningsplan på kommande
Konstuniversitetet håller på att förnya sina undervisningsplaner. Undervisningen enligt de nya undervisningsplanerna startar i början av höstterminen 2024. Kom ihåg detta när du bekantar dig med den nuvarande undervisningsplanen.
Utbildningsprogrammets värden
I magisterprogrammet i danspedagogik genomförs studierna i en uppmuntrande atmosfär, där möten, betoning av helheten och ett kritiskt tänkesätt är den grund som studierna vilar på.
Studiepraxis
Studierna grundas på närvaro, engagemang och interaktivitet. Undervisningsmetoderna är mångsidiga och utvecklande. Kurserna kan bestå av exempelvis workshopar, grupparbeten, föreläsnings- och seminarieundervisning samt självständiga inlärningsuppgifter. Undervisningen sker i huvudsak på vardagar mellan kl. 9 och 17.
Samarbete
Magisterprogrammen i danspedagogik och teaterpedagogik verkar i nära samarbete med varandra. Ungefär hälften av studierna genomförs genom samarbete, och lärarna vid programmen bildar ett gemensamt kollegium som fattar beslut om utbildningens pedagogiska linjer och läroplaner. De viktigaste samarbetsparterna i genomförandet av utbildningen är ämnesgruppen för musikpedagogik vid Konstuniversitetet och CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts) samt institutionen för konst vid Aalto-universitetet. Våra internationella partner är bl.a. University of Auckland, Nya Zeeland, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Trondheim, Köpenhamns universitet, Kunsthøgskolen i Oslo och Samiska högskolan.
Man samarbetar både nationellt och internationellt om genomförandet av lärarpraktiken.
- Bekanta dig med publikationer utgivna av lärare på magisterprogrammen i danspedagogik (på finska)
- Bekanta dig med publikationer utgivna av lärare på magisterprogrammen i teaterpedagogik (på finska)
- Bekanta dig med lärdomsprov avlagda på magisterprogrammen i danspedagogik (på engelska).
- Bekanta dig med lärdomsprov avlagda på magisterprogrammen i teaterpedagogik (på engelska).
Lärare
Lärarna vid magisterprogrammet i danspedagogik är experter på såväl sitt eget konstområde som på konstpedagogik. De har mångsidig erfarenhet och en starkt forskningsorienterad konstpedagogik. Utbildningsprogrammet har sin fasta lärarkår och gästas vidare regelbundet av inhemska och utländska experter inom området.
Doktorandstudier
Magisterexamen ger behörighet för fortsatta studier exempelvis i doktorandprogrammet i teaterkonst. Vid Konstuniversitetet ansvarar Forskningscentret för teater, dans och performance (Tutke) för doktorandstudierna i teater och dans.