Sibelius-Akademins internationella gästprogram
Sibelius-Akatemian koulutusta täydentävään ohjelmaan kutsutaan oman erityisalueensa johtavia taiteilijoita eri puolilta maailmaa.
Till programmet, som kompletterar utbildningen vid Sibelius-Akademin, inbjuds ledande konstnärer inom sina egna specialområden från olika delar av världen. Våra internationella gäster arbetar med studerandena och lärarna vid Sibelius-Akademin i periodisk form, i huvudsak i perioder på ett eller två år. Programmet genomfördes första gången 2019.
Gästande professorer
Emmanuel Ceysson (född 1984) är stämledare för harpa vid Metropolitans operaorkester. Innan han slog sig ner i New York var han stämledare för harpa på Opéra National de Paris i Paris. Han har arbetat som lärare på flera internationellt betydelsefulla musikskolor, som exempelvis Royal Academy of Music i London och Mannes School of Music i New York. Ceysson har också vunnit många internationella tävlingar.
Professor David Dolan (f. 1955) har specialiserat sig på att lära ut improvisation åt klassiska musiker med hjälp av kammarmusik. Han arbetar som professor vid både Guildhall School of Music and Drama och Yehudi Menuhin School och åker kontinuerligt omkring och undervisar på olika håll i världen. Dolans undervisning är en process där musikerna lär sig att improvisera med olika kompositörers stilar och samtidigt frigöra sig i sitt eget speluttryck. Dolan ger studerandena en ny förståelse för hur musikens harmoni är uppbyggd och därigenom djup i tolkningen.
Den inspirerande Justin Doyle, som sätter sig djupt in i musiken, har snabbt blivit en av sin generations ledande kapellmästare inom den tidiga musiken. Han började studera musik som körgosse vid katedralen i Westminster och kom senare till Cambridge King’s College. Han är konstnärlig ledare och kapellmästare för kammarkören RIAS i Berlin, undervisar vid Hans Eissler-musikhögskolan och leder topporkestrar inom tidig musik och symfoniorkestrar på olika håll i Europa.
Den amerikanska jazztrummisen, kompositören, ensembleledaren och etnomusikologen Dana Hall är professor och chef för jazzmusikavdelningen vid DePaul University i Chicago. I hans kompetens förenas musikerskap, akademisk forskning och pedagogiska färdigheter på hög nivå. I Halls undervisningsområde ingår förutom instrumentundervisning även bland annat ensemblespel, pedagogik, musikhistoria och etnomusikologi. Hans doktorsavhandling handlade om soulmusiken i Philadelphia under medborgarrättsrörelsens tid. Syftet med professuren är bland annat att stärka förståelsen för den afroamerikanska kulturtraditionen inom ämnesgruppen jazzmusik och utveckla samarbetet med amerikanska universitet.
Neil Heyde är cellist, chef för fortbildningsprogrammen vid Royal Academy of Music i London och professor i musik vid Londons universitet. Heyde har spelat i bland annat Kreutzerkvartetten sedan 1990-talet. Som forskare är Heyde intresserad av hur musikerna kommunicerar sinsemellan samt hurdant förhållande musikerna har till sina instrument. Han har varit medlem i den brittiska utvärderingspanelen för musik, dans, drama och scenkonst (Research Refellence Framework, REF). Han har också föreläst på olika håll i världen om sin egen forskningspraxis och om hur den praktikinriktade forskningen kan utvecklas. Under hans ledning har Royal Academy of Music utvecklat en unik praktikinriktad forskningskultur både på magister- och doktorsnivå.
Robert Levin (f. 1947), professor emeritus vid Harvard University, är en av vår tids mest betydande experter på klavermusik från den wienklassiska eran samt en betydande forskare i och utövare av nämnda musik. Dessutom är han en av de viktigaste experterna i världen på Wolfgang Amadeus Mozarts musik. Han har besökt Finland flera gånger tidigare, både som lärare och artist. I sin undervisning utnyttjar Levin sin bakgrund som musikforskare och teoretiker på ett exceptionellt sätt. Han är en av världens bästa stilimprovisatörer, en betydande pianist och fortepianist, som med sitt kunnande på ett unikt sätt kan öppna upp perspektiv på musiken för de studerande.
Professor, baryton Andreas Schmidt (f. 1960) är en av de mest betydelsefulla tyska sångarna i sin egen generation. Han har en internationellt uppskattad karriär inom både konsert- och operamusik. Schmidt har uppträtt i de centrala operarollerna inom sitt eget röstläge vid de största operahusen runt om i världen och har också sjungit som solist vid nästan alla av vår tids viktigaste symfoniorkestrar. Schmidt är särskilt uppskattad som liedsångare. Schmidt har arbetat som professor vid musikhögskolan i Dresden sedan 2007 och vid musik- och teaterhögskolan i München sedan 2010. Han deltar också regelbundet i juryer i internationella sångtävlingar och undervisar på olika mästarkurser runt om i världen.
PhD Franco Bianchini är en internationellt uppskattad expert inom kulturpolitik, regenerering av stadskultur, kulturell mångfald och de innovationer den möjliggör samt hållbar framtid. För närvarande arbetar Bianchini som professor i kulturpolitik och chef för enheten Institute for Research on Culture and the Creative Industries vid universitetet i Hull i Storbritannien.
Internationella gästande konstnärer
A cappella -sång: Theatre of Voices
Paul Hillier
Else Torp
Signe Asmussen
Paul Bentley-Angell
Jakob Bloch Jespersen
Kördirigering
Musikteknologi
Rodolphe Alexis
Dinah Bird
Natasha Barrett
Orkesterdirigering
Produktion och komposition av popmusik
Träblåsinstrument
Emily Beynon
Alexei Ogrinchouk
Calogero Palermo
Gustavo Núñez
Sophie Cherrier
Dominik Wollenweber
Claude Delangle
Cello
Orgel
Violin
Videogalleri
Sibelius Summer Academy
En del av undervisningen i gästprogrammet genomförs som en del av den internationella sommarkurshelheten Sibelius Summer Academy, som ordnades för första gången sommaren 2019.
Projektets kontaktuppgifter
-
Terhi Luukkonen
- Specialist, S/Producenter, Sibelius-Akademin
- +358407104368
- terhi.luukkonen@uniarts.fi
Tid
01/2019-12/2022
Finansiär
Jane och Aatos Erkkos stifltelse
Jenny ja Antti Wihurin rahasto
Ansvarig organisation
Sibelius-Akatemia
Till programmet, som kompletterar utbildningen vid Sibelius-Akademin, inbjuds ledande konstnärer inom sina egna specialområden från olika delar av världen. Våra internationella gäster arbetar med studerandena och lärarna vid Sibelius-Akademin i periodisk form, i huvudsak i perioder på ett eller två år. Programmet genomfördes första gången 2019.
Gästande professorer
Emmanuel Ceysson (född 1984) är stämledare för harpa vid Metropolitans operaorkester. Innan han slog sig ner i New York var han stämledare för harpa på Opéra National de Paris i Paris. Han har arbetat som lärare på flera internationellt betydelsefulla musikskolor, som exempelvis Royal Academy of Music i London och Mannes School of Music i New York. Ceysson har också vunnit många internationella tävlingar.
Professor David Dolan (f. 1955) har specialiserat sig på att lära ut improvisation åt klassiska musiker med hjälp av kammarmusik. Han arbetar som professor vid både Guildhall School of Music and Drama och Yehudi Menuhin School och åker kontinuerligt omkring och undervisar på olika håll i världen. Dolans undervisning är en process där musikerna lär sig att improvisera med olika kompositörers stilar och samtidigt frigöra sig i sitt eget speluttryck. Dolan ger studerandena en ny förståelse för hur musikens harmoni är uppbyggd och därigenom djup i tolkningen.
Den inspirerande Justin Doyle, som sätter sig djupt in i musiken, har snabbt blivit en av sin generations ledande kapellmästare inom den tidiga musiken. Han började studera musik som körgosse vid katedralen i Westminster och kom senare till Cambridge King’s College. Han är konstnärlig ledare och kapellmästare för kammarkören RIAS i Berlin, undervisar vid Hans Eissler-musikhögskolan och leder topporkestrar inom tidig musik och symfoniorkestrar på olika håll i Europa.
Den amerikanska jazztrummisen, kompositören, ensembleledaren och etnomusikologen Dana Hall är professor och chef för jazzmusikavdelningen vid DePaul University i Chicago. I hans kompetens förenas musikerskap, akademisk forskning och pedagogiska färdigheter på hög nivå. I Halls undervisningsområde ingår förutom instrumentundervisning även bland annat ensemblespel, pedagogik, musikhistoria och etnomusikologi. Hans doktorsavhandling handlade om soulmusiken i Philadelphia under medborgarrättsrörelsens tid. Syftet med professuren är bland annat att stärka förståelsen för den afroamerikanska kulturtraditionen inom ämnesgruppen jazzmusik och utveckla samarbetet med amerikanska universitet.
Neil Heyde är cellist, chef för fortbildningsprogrammen vid Royal Academy of Music i London och professor i musik vid Londons universitet. Heyde har spelat i bland annat Kreutzerkvartetten sedan 1990-talet. Som forskare är Heyde intresserad av hur musikerna kommunicerar sinsemellan samt hurdant förhållande musikerna har till sina instrument. Han har varit medlem i den brittiska utvärderingspanelen för musik, dans, drama och scenkonst (Research Refellence Framework, REF). Han har också föreläst på olika håll i världen om sin egen forskningspraxis och om hur den praktikinriktade forskningen kan utvecklas. Under hans ledning har Royal Academy of Music utvecklat en unik praktikinriktad forskningskultur både på magister- och doktorsnivå.
Robert Levin (f. 1947), professor emeritus vid Harvard University, är en av vår tids mest betydande experter på klavermusik från den wienklassiska eran samt en betydande forskare i och utövare av nämnda musik. Dessutom är han en av de viktigaste experterna i världen på Wolfgang Amadeus Mozarts musik. Han har besökt Finland flera gånger tidigare, både som lärare och artist. I sin undervisning utnyttjar Levin sin bakgrund som musikforskare och teoretiker på ett exceptionellt sätt. Han är en av världens bästa stilimprovisatörer, en betydande pianist och fortepianist, som med sitt kunnande på ett unikt sätt kan öppna upp perspektiv på musiken för de studerande.
Professor, baryton Andreas Schmidt (f. 1960) är en av de mest betydelsefulla tyska sångarna i sin egen generation. Han har en internationellt uppskattad karriär inom både konsert- och operamusik. Schmidt har uppträtt i de centrala operarollerna inom sitt eget röstläge vid de största operahusen runt om i världen och har också sjungit som solist vid nästan alla av vår tids viktigaste symfoniorkestrar. Schmidt är särskilt uppskattad som liedsångare. Schmidt har arbetat som professor vid musikhögskolan i Dresden sedan 2007 och vid musik- och teaterhögskolan i München sedan 2010. Han deltar också regelbundet i juryer i internationella sångtävlingar och undervisar på olika mästarkurser runt om i världen.
PhD Franco Bianchini är en internationellt uppskattad expert inom kulturpolitik, regenerering av stadskultur, kulturell mångfald och de innovationer den möjliggör samt hållbar framtid. För närvarande arbetar Bianchini som professor i kulturpolitik och chef för enheten Institute for Research on Culture and the Creative Industries vid universitetet i Hull i Storbritannien.
Internationella gästande konstnärer
A cappella -sång: Theatre of Voices
Paul Hillier
Else Torp
Signe Asmussen
Paul Bentley-Angell
Jakob Bloch Jespersen
Kördirigering
Musikteknologi
Rodolphe Alexis
Dinah Bird
Natasha Barrett
Orkesterdirigering
Produktion och komposition av popmusik
Träblåsinstrument
Emily Beynon
Alexei Ogrinchouk
Calogero Palermo
Gustavo Núñez
Sophie Cherrier
Dominik Wollenweber
Claude Delangle
Cello
Orgel
Violin
Videogalleri
Sibelius Summer Academy
En del av undervisningen i gästprogrammet genomförs som en del av den internationella sommarkurshelheten Sibelius Summer Academy, som ordnades för första gången sommaren 2019.
Projektets kontaktuppgifter
-
Terhi Luukkonen
- Specialist, S/Producenter, Sibelius-Akademin
- +358407104368
- terhi.luukkonen@uniarts.fi