Laura Gröndahl
- Universitetslektor, Forskning Teaterhögskolan, Teaterhögskolan
- +358503087727
- laura.grondahl@uniarts.fi
Publikationer i forskningsdatabasen (27)
Olen taiteellisen tutkimuksen yliopistonlehtori (alkaen 2017) ja tällä hetkellä myös Teatterikorkeakoulun tutkimuksesta vastaava varadekaani (2024–26). Aikaisemmin olen toiminut eri tehtävissä Tampereen yliopistossa (2014–15), Lapin yliopistossa (2013) ja AaltoArtsissa (2006–13). Lisäksi olen teatteritieteen dosentti Helsigin yliopistossa (2015 lähtien). Taiteelliselta taustaltani olen lavastaja ja pukusuunnittelija, tutkijana olen keskittynyt lavastustaiteen käytäntöihin, niiden historiaan ja teoriaan sekä dokumentaariseen teatteriin. Olen kirjoittanut lukuisia tieteellisiä artikkeleita kansainvälisiin ja suomalaisiin lehtiin, toiminut "Nordic Theatre Studies" -lehden päätoimittajana 2015–17 sekä toimituskunnan jäsenenä "Näyttämö & Tutkimus" -vuosikirjassa 2009 ja 2014–16 sekä tutkimusjulkaisussa "Journalistisen dokumenttiteatterin mahdollisuus" (Tampereen yliopisto 2017). Tuore monografiani "Stage Design as Art and Occupation in Finnish Theatres. The Rise and Fall of a Professional Community" (Routledge 2024) käsittelee suomalaisten lavastajien muuttuvaa taiteellista toimijuutta, ammatti-identiteettiä ja työnkuvaa teatterin arkipäivässä. Aloittaessani sivutoimiset jatko-opinnot 1998 olin työskennellyt näyttämö- ja pukusuunnittelijana 15 vuotta eikä minulla ollut minkäänlaista käsitystä tutkimuksesta. Koska taiteellinen tutkimus otti tuolloin vasta ensimmäisiä askelia, pidin viisaimpana pitäytyä humanististen tieteiden perinteessä, jossa minulle riitti enemmän kuin tarpeeksi opiskeltavaa. Vaikka väittelin Taideteollisesta korkeakoulusta (nykyinen AaltoArts), henkisen kotini ja oman tutkijayhteisöni löysin Helsingin yliopiston teatteritieteen oppiaineesta, joka eli kukoistuskauttaan 1990- ja 2000-lukujen vaihteessa luoden pohjaa myöhemmälle esitystutkimukselle. Pian tohtoriksi valmistumisen jälkeen (2004) tulin valituksi näyttämölavastuksen määräaikaiseksi professoriksi (2006–13) hetkellä, jolloin tutkimusopintoja alettiin sisällyttää lavastustaiteen peruskoulutukseen. Koska opiskelijani suuntautuivat ensisijaisesti käytännön työhön, olen kaikessa opetuksessani etsinyt keinoja yhdistää mielekkäillä tavoilla teoreettista ajattelua ja konkreettista taiteen tekemistä. Toisin sanoen, olen päätynyt taiteellisen tutkimuksen äärelle perustason opetustyöni kautta. Nähdäkseni taiteen opiskelu nykymuodossaan perustuu aina kokemuksissa ja toiminnassa syntyvään tietoon tai ymmärrykseen, jota jaetaan toisten ihmisten kanssa, monesti ilman sanoja. Olen pyrkinyt avaamaan näkemyksiäni taiteellisesta tutkimuksesta toimittamassani oppimateriaalissa (https://disco.teak.fi/taiteellinen-tutkimus/). Toivon voivani jatkaa kriittistä keskustelua aiheesta tulevina vuosina.