Helga Karen
- Doktorand, Doktorandskolan DocMus, Sibelius-Akademin
- helga.karen@uniarts.fi
Publikationer i forskningsdatabasen (4)
Pianistista nykymuusikoksi – pianistin roolin muuntuminen nykymusiikin klassikoiden myötä Tutkimusprojektini taiteellinen kokonaisuus avaa kuulijalle pianistin roolin kehitystä ja muodonmuutosta toisen wieniläisen koulukunnan jälkeen. Konserteissa tutkitaan, miten säveltäjien käsitykset pianosta, pianismista ja pianistista ovat muuttuneet viimeisen 70 vuoden aikana. Perinteisten soittotekniikoiden lisäksi pianistilla on oltava laaja työkalupakki tekniikoita ja rooleja, jotta hän voisi toteuttaa nykymusiikille asetettuja tavoitteita. Sen lisäksi, että soittaja on pianisti, hänen on joskus oltava matemaatikko, konemainen suorittaja, laulaja, näyttelijä, perkussiosoittaja, sivusta seuraaja ja paljon muuta. Tutkin pianistin roolin muuntumista nykymusiikin klassikoiden kautta keskittyen Karlheinz Stockhausenin, Pierre Boulezin ja Morton Feldmanin pianomusiikkiin. Heidän pianotuotantonsa sisältää laajan kokoelman pianistin rooleja ja erikoisia soittotekniikoita, ja ne sijoittuvat samalle aikavälille. Nämä kolme hyvin erilaista säveltäjää hakivat inspiraatiota Anton Webernilta, mutta he veivät sävellystekniikansa, käsityksensä pianismista ja nykymusiikin esittämisestä aivan eri suuntiin. Karlheinz Stockhausenin pianotuotanto sisältää pianistin rooleja ja pianismin muodonmuutoksia niin paljon, että hänen pianokappaleidensa kautta pianisti saa haltuunsa kaikki työkalut, joita hän tarvitsee nykymusiikin soittamiseksi. Tutkimusprojektini kirjallisessa osiossa keskitynkin avaamaan Stockhausenin neljäntoista pianokappaleen tarjoamia haasteita ja autoetnografisen tutkimusmetodin avulla tuon pianistille käytännöllisen oppaan, joka tarjoaa ratkaisuja ja harjoitusmetodeja jokaisen pianokappaleen harjoitteluun. Stockhausenin tuotannosta on kirjoitettu paljon, mutta kaikki kirjallisuus liittyy hänen sävellystekniikkaansa tai teostensa analyysiin, joten tuotannosta lukeminen voi olla kuormittavaa eikä välttämättä auta kappaleiden lukemisessa tai harjoittelussa. Tarkoituksena on luoda selkeäkielistä, nuottiesimerkeillä vahvistettua, tarkkaan kuvailevaa ja omalla kokemuksella vahvistettua tekstiä, johon nykymusiikissakin kokematon pianisti osaa samaistua ja josta hän voi hyötyä.