Som timlärare vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi

Välkommen att arbeta vid Konstuniversitetet!

Detta måste alla timlärare känna till

Här är de viktigaste administrativa sakerna i ett nötskal för att du ska kunna undervisa vid Sibelius-Akademin. Nedan finns närmare information om alla punkter.

  1. Lämna dina personuppgifter i god tid till kontaktpersonen för din ämnesgrupp, ditt utbildningsprogram eller din doktorandskola (nedan din grupp). Undervisningen kan inte inledas innan det. Läs mer om att skicka personuppgifter.
  2. Kontrollera praxis för lönebetalningen med kontaktpersonen för din grupp.
  3. Om du ingår ett arbetsavtal, aktivera ditt användarnamn.
  4. Kom överens om detaljerna i undervisningen med ledaren för din grupp eller en av hen befullmäktigad person.
  5. Kontrollera med kontaktpersonen i din grupp om du ansvarar för bedömningen av studerandenas studieprestationer efter att undervisningen avslutats.
  6. Lönebetalning och fakturering: Se de olika alternativen under Fakturering av undervisning.

Överenskommelse om en undervisningsuppgift

Ledaren för ämnesgruppen, utbildningsprogrammet eller doktorandskolan (nedan gruppen) beslutar om den egna enhetens undervisningsutbud, inklusive timantalet för individuell undervisning. Ledaren eller en av hen befullmäktigad person kommer överens om undervisningsbehoven för de överenskomna studieperioderna.

Undervisning av minderåriga

Vid Konstuniversitetet krävs ett utdrag om brottslig bakgrund av alla som arbetar på tu man hand med minderåriga. Innan du inleder ett sådant uppdrag ska du beställa och visa upp ditt utdrag om brottslig bakgrund för personaltjänsterna eller din ämnesgrupp eller kontaktpersonen för ditt utbildningsprogram.

Anmälan av kontakt- och löneuppgifter

Om du har undervisat vid eller fått arvoden från vårt universitet under de närmaste åren finns dina uppgifter sannolikt redan i våra system. Kontrollera med kontaktpersonen för din grupp att dina uppgifter är uppdaterade och skicka vid behov dina nya uppgifter för utbetalning av arvode via krypterad e-post.

Ibruktagande av användarnamn

Om du är timlärare i ett anställningsförhållande, dvs. du har ingått ett arbetsavtal, får du Uniarts-användarnamn och e-postadress. Du ska själv aktivera användarnamnet när arbetsavtalet har börjat. Om du undervisar sporadiskt och du inte har något arbetsavtal, skapas inga användarnamn.

För att arbetet ska löpa smidigt är det nödvändigt att aktivera Uniarts-användarnamnet. I kommunikationen med studerandena används Uniarts-adressen.

Timlärarnas användarnamn:

  • ger rätt att använda e-post, skriva ut, röra sig i lokalerna och boka dem samt använda M365-applikationerna,
  • fungerar i Moodle-inlärningsmiljöerna, i studiedatasystemet Peppi och i Konstuniversitetets intranät Artsi,
  • kan användas av läraren endast under avtalets giltighetstid,
  • förfaller två månader efter terminens slut.

Samma anvisningar gäller studerande och personal.

Inloggning i e-post och universitetets system

Alla meddelanden som gäller arbetet på Konstuniversitetet skickas till Konstuniversitetets e-postkonto fornamn.efternamn@uniarts.fi, som du får tillgång till genom att aktivera ditt användarnamn. När du har fått ditt användarnamn och lösenord till Konstuniversitetet kan du logga in på din e-post. Det enklaste sättet att göra detta är via en webbläsare på webmail.uniarts.fi. Inloggningen görs med ditt användarnamn som är i det format abc12345@uniarts.fi (ersätt abc12345 med din egen personliga ID-del). När du loggar in i studiedatasystemet Peppi behöver du inte lägga till @uniarts.fi på slutet.

Du kan kontrollera ditt eget användarnamn på adressen salasana.uniarts.fi.

Konstuniversitetets användarregler för e-post förbjuder vidarestyrning av arbetsrelaterad e-post. Använd alltså Uniarts-e-posten för att sköta arbetsärenden. Om din undervisning är sporadisk (du är arvodestagare och inte anställd) och du inte har fått något användarnamn, använder du din personliga e-post.

Om du har problem med att logga in ska du kontakta IT-stödet.

Kommunikation inom universitetet

Information som gäller ämnesgrupperna och utbildningsprogrammen sker i huvudsak per e-post eller i Moodle- och Teams-grupperna. Du får mer information om dessa av din chef eller kontaktperson. På Intranätet Artsi hittar du bland annat blanketter, anvisningar, information om evenemang samt andra uppgifter som gäller hela Konstuniversitetet och Sibelius-Akademin samt viktiga nyheter. Du kommer till Artsi med ditt eget Konstuniversitetets användarnamn på adressen artsi.uniarts.fi.

Ingående av arbetsavtal

Om du undervisar kortvarigt och inget arbetsavtal ingås gäller ingående av arbetsavtal inte dig och du kan gå vidare på sidan.

Om du ingår ett arbetsavtal får du före terminens början ett arbetsavtal som undertecknats elektroniskt av arbetsgivaren. Arbetsavtalet skickas till din e-post och meddelandet innehåller också en länk till underskriftstjänsten Visma Sign, där avtalet undertecknas.

Uppgiftsplan

Om du undervisar kortvarigt och inget arbetsavtal ingås gäller uppgiftsplanen inte dig och du kan gå vidare på sidan.

Om du ingår ett arbetsavtal görs en uppgiftsplan i studiedatasystemet Peppi.

Kontaktpersonen för studietjänsterna gör upp en uppgiftsplan åt dig som chefen godkänner. Av den framgår den överenskomna undervisningen, såsom dina egna kurser samt de studerande som beviljats individuell undervisning och det timantal som står till förfogande för undervisningen. I uppgifterna om de egna kurserna ser du också undervisningslokalerna och de studerande som anmält sig till kurserna. Innan undervisningen inleds, kontrollera i din uppgiftsplan vilka kurser som undervisas, eventuell individuell undervisning och timantal.

Arbeten och ansvar i anslutning till undervisningen

För timlärare som har ett arbetsavtal har man samlat mer praktiska anvisningar på intranätet Artsi. Man loggar in i Artsi med Uniarts-användarnamnet.

På sidan hittar du information om bland annat

  • Personalförmåner
  • Företagshälsovård (inklusive sjukfrånvaro)
  • Tillträdesrätt till lokaler
  • Lokalbokningar samt lokal- och arbetssäkerhet
  • Timlärarnas ansvar i studiedatasystemet Peppi

Universitetets etiska principer

De etiska principerna gäller alla medlemmar i universitetssamfundet oberoende av uppgift eller roll. Varje medlem i samfundet förväntas känna till de etiska principerna och förbinda sig till dem.

Läs de etiska principernas utgångspunkter och principerna för pedagogisk växelverkan innan din undervisning inleds. Bekanta dig med de etiska principerna.

Bedömning av studieprestationer efter avslutad undervisning

Om du undervisar kortvarigt och du inte har ett arbetsavtal gäller bedömningen av studieprestationer i allmänhet inte dig. Det finns dock undantag, så kontrollera med ledaren för ditt ämne/utbildningsprogram om du har bedömningsansvar. Om inte, kan du gå direkt till faktureringsanvisningarna.

Om du ingår ett arbetsavtal och du undervisar minst 112 timmar per termin eller 224 timmar per läsår är du skyldig att bedöma den studerandes studieprestationer och registrera bedömningarna i studiedatasystemet Peppi.

Om du ingår ett arbetsavtal och du undervisar mindre än 112 timmar per termin eller 224 timmar per läsår kan du om du vill själv bedöma den studerandes studieprestationer i studiedatasystemet Peppi (se videon med anvisningen ovan) eller leverera bedömningarna och uppgifterna om studieprestationen för registrering per e-post till representanten för studietjänsterna.

Skriv följande i meddelandet:

  • kursens namn
  • namnen på dem som deltagit i kursen
  • bedömning (t.ex. godkänd/underkänd eller sifferbedömning; kontrollera rätt skala i kursuppgifterna)
  • datum när kursen avlades
  • antalet studiepoäng som ska registreras (Obs! Antalet studiepoäng ska vara detsamma som har angetts i kursuppgifterna)

Fakturering av undervisningen

Om du inte har ingått ett arbetsavtal kan du inte fakturera självständigt i HR-systemet. Efter undervisningen ska du kontakta kontaktpersonen vid din enhet om faktureringen av undervisningen.

Timlärare med arbetsavtal

Om du inte har kommit överens om automatisk fakturering ska du fakturera dina timmar elektroniskt i HR-portalen (Mepco). Se anvisningar för fakturering på intranätet Artsi (kräver inloggning). För att logga in behövs Uniarts-användarnamn.

I HR-portalen kan du göra en timanmälan endast för ett gällande anställningsförhållande. Kom alltså ihåg att fakturera innan ditt anställningsförhållande upphör. De timmar som ska faktureras överförs från studiedatasystemet Peppi till persondatasystemet Mepco, så en förutsättning för faktureringen är att timmarna i uppgiftsplanen i Peppi är exakt korrekta. Om du behöver göra ändringar eller tillägg i timmarna ska du kontakta planeraren vid din enhet.

Mer information

Kontakta din grupps kontaktperson om du inte hittar svaret på din fråga på den här sidan.