Inställd: Vårens unga artister: Heidi Ilmolahti
Förutom soloviolin och violin med piano får vi höra ett mer sällsynt lieder-par, nämligen sopran och violin.
”För det finnes inget förbud mot att spela på en spårvagn, om det som spelas är bra, angenämt för medresenärerna och ingenting kostar, – -. Visserligen är det till en början något överraskande, och ett ögonblick anser alla att det är opassande. Med vid full fart, i vinddraget och på en stilla gata klingar det trevligt.”
Kafka-Fragmente, del III nr 12: Szene in der Elektrischen (Scen på spårvagnen)
Temat för konserten, ”Neue Bahnen” (nya banor), associerar till rubriken på en artikel av Robert Schumann i tidskriften Neue Zeitschrift für Musik hösten 1853. Schumann lovordar i artikeln en ung kompositör som han träffat nyligen, nämligen Brahms. Konsertprogrammet bygger på Schumanns violinsonat nr 3, som han färdigställde samma höst som den nämnda artikeln. Sonaten är en av hans sista kompositioner. Schumannsonaten paras ihop med Brahms violinsonat nr 1. Programmet kompletteras av verk av två nu levande kompositörer, György Kurtág och Georg Friedrich Haas.
”Som instrumentalist känns det inspirerande att framföra musik med text. Det öppnar helt nya dimensioner för uttrycket och tolkningen. För mig har sonaterna av Schumann och Brahms många anknytningspunkter till lieder genom deras retoriska karaktär. Det är speciellt tydligt i sista satsen av Brahmssonaten där han citerar två av sina egna lieder, Regenlied och Nachklang”, säger Heidi Ilmolahti.
Heidi Ilmolahti, violin
Juho Alakärppä, piano
Meeri Pulakka, sopran
Program
Robert Schumann: Sonat för violin och piano nr 3 a-moll WoO 2 (1853)
György Kurtág: Kafka-Fragmente op. 24 för sopran och violin, del III (1985–1987)
Georg Friedrich Haas: de terrae fine (2001)
Johannes Brahms: Sonat för violin och piano nr 1 G-dur op. 78 (1878–1879)´
Mer information: Janne Ikäheimo
Serien Vårens unga artister presenterar nyutexaminerade studerande på Konstuniversitetets Sibelius-Akademi som varit mycket framgångsrika i sina studier.
”För det finnes inget förbud mot att spela på en spårvagn, om det som spelas är bra, angenämt för medresenärerna och ingenting kostar, – -. Visserligen är det till en början något överraskande, och ett ögonblick anser alla att det är opassande. Med vid full fart, i vinddraget och på en stilla gata klingar det trevligt.”
Kafka-Fragmente, del III nr 12: Szene in der Elektrischen (Scen på spårvagnen)
Temat för konserten, ”Neue Bahnen” (nya banor), associerar till rubriken på en artikel av Robert Schumann i tidskriften Neue Zeitschrift für Musik hösten 1853. Schumann lovordar i artikeln en ung kompositör som han träffat nyligen, nämligen Brahms. Konsertprogrammet bygger på Schumanns violinsonat nr 3, som han färdigställde samma höst som den nämnda artikeln. Sonaten är en av hans sista kompositioner. Schumannsonaten paras ihop med Brahms violinsonat nr 1. Programmet kompletteras av verk av två nu levande kompositörer, György Kurtág och Georg Friedrich Haas.
”Som instrumentalist känns det inspirerande att framföra musik med text. Det öppnar helt nya dimensioner för uttrycket och tolkningen. För mig har sonaterna av Schumann och Brahms många anknytningspunkter till lieder genom deras retoriska karaktär. Det är speciellt tydligt i sista satsen av Brahmssonaten där han citerar två av sina egna lieder, Regenlied och Nachklang”, säger Heidi Ilmolahti.
Heidi Ilmolahti, violin
Juho Alakärppä, piano
Meeri Pulakka, sopran
Program
Robert Schumann: Sonat för violin och piano nr 3 a-moll WoO 2 (1853)
György Kurtág: Kafka-Fragmente op. 24 för sopran och violin, del III (1985–1987)
Georg Friedrich Haas: de terrae fine (2001)
Johannes Brahms: Sonat för violin och piano nr 1 G-dur op. 78 (1878–1879)´
Mer information: Janne Ikäheimo
Serien Vårens unga artister presenterar nyutexaminerade studerande på Konstuniversitetets Sibelius-Akademi som varit mycket framgångsrika i sina studier.