Online konsert: Sibafest: Sakari Oramo & Sibelius-Akademins symfoniorkester – Nya begynnelser
Konsertens kompositörer stod inför nya, fascinerande saker när de komponerade verken
Konserten kan ses som en avgiftsfri inspelning på Youtube från och med den 8 februari kl. 19.50. Inspelningen kommer att vara tillgänglig till 8 februari 2023 kl. 18:59.
Program
- Sibelius: Pelléas och Mélisande, sarja näyttämömusiikista op. 46
- Gershwin: An American in Paris
- Brahms: Viulukonsertto Op. 77
Artister
- Sibelius-Akademins symfoniorkester
- Sakari Oramo, kapellmästare
- Adrian Ibañez-Resjan, violin
Konsert introduktion
Konsertens kompositörer stod inför nya, fascinerande saker när de komponerade verken.
Paret Sibelius klarade av sin äktenskapskris och i januari 1905 gav sig Jean av till Berlin med ny energi för att dirigera sina verk och komponera. Scenmusiken i Pelléas och Melisande kan anses vara nyckelverket under Sibelius symboliska period, som bland annat ledde till uppkomsten av den fjärde symfonin och Skogsrået.
George Gershwin antog sig ständigt nya saker under sitt korta liv. Gershwin, som inledde sin karriär som pianist, blev sångare, därefter Broadwaymusikalmästare, men han var fascinerades ändå av den klassiska musiken. Den enorma framgången hindrade honom inte från att ständigt utveckla sina färdigheter i harmoni, formlära och orkestrering. Gershwin togs varmt emot av Paris och de kompositörer som bodde där, Prokofjev och Poulenc. Gershwin hade redan på 1920-talet etablerat sig som USA:s mest kända kompositör. Tondikten An American in Paris blev musikminnet från resan och den beskriver den amerikanska resenärens förvåning och hemlängtan under sin Europavistelse.
I sin Violinkonsert fortsatte Johannes Brahms på samma symfoniska linje som i sin första pianokonsert genom att integrera ett solo i orkesterns symfoniska berättelse.
Violinisten Adrian Ibañez-Resjan står i sin tur inför det nya då han deltar i Sibelius-violintävlingen i maj.
I början av 1900-talet särbehandlades utländska kompositörer i Paris. När Jean Sibelius (1865–1957) i början av sommaren 1900 åkte dit tillsammans med Robert Kajanus orkester för att delta i världsutställningsprogrammet hade de betydande kritikerna redan inlett sina sommarsemestrar. Kompositören fick inte ett lika stort mottagande som tidigare i Berlin. Men Paris fick inte kompositören att tappa modet och han förblev öppen för olika influenser. År 1905 befann sig Sibelius igen i Berlin, där han bekantade sig med Claude Debussys Nokturner. Han höll på och arbetade med scenmusik för ett bytande verk inom symbolismen, Maurice Maeterlincks (1862–1949) pjäs Pelléas et Mélisande (1893). Kompositören förstod genast vad pjäsen handlade om och slutresultatet är ett sofistikerat verk som utstrålar symbolism och som fullständigt överraskade åhörarna.
George Gershwin var en perfektionist: det tog honom åtta år att slutföra kompositionen av operabeställningen Porgy and Bess, eftersom Gershwin ville finslipa sitt verk ända tills han var säker på att det uppfyllde alla principer för en utmärkt klassisk opera. Gershwin förnyade musiklivet i USA genom att kombinera helt olika idiomer: blues och symfoniorkester.
Sibelius-Akademins symfoniorkesters konsert kulminerar i Johannes Brahms (1833–1897) Violinkonsert från 1878 (sp. 77), som Brahms komponerade för sin ungersk-judiska, långvariga vän József Joachim (1831–1907). Intresset för tidig musik hade förenat vännerna i redan 25 år, eftersom såväl Joachim som Brahms studerade renässans- och barockkompositörers arbeten för att fila på sina kontrapunkter. Adrian Ibañez-Resja lyser som solist i verket.
TRIVIA: Vad mer hade Brahms och Joachim gemensamt utöver violinkonserten 1878? Svar: de lät växa skägg.
Mer information: Márta Schmidt
Sibafest – Recovery Tour
Turnén med tjugo konserter hämtar med sig livemusik i många genrer för att åtgärda bristtillståndet som pandemin fört med sig. Sibafest börjar i Musikhuset i Helsingfors 17.1.2022 och fortsätter under våren i Helsingfors, Träskända, Seinäjoki och Kuopio fram till 5.5.2022. På scenen står studerande vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi. Sibafest som ordnas för nionde gången är Konstuniversitetets Sibelius-Akademis huvudevenemang som ordnas vartannat år och som presenterar Sibelius-Akademins internationellt högklassiga konsertverksamhet. Studerande och lärare vid Sibelius-Akademin ställer sig på scenen under Sibafest.
Konserten kan ses som en avgiftsfri inspelning på Youtube från och med den 8 februari kl. 19.50. Inspelningen kommer att vara tillgänglig till 8 februari 2023 kl. 18:59.
Program
- Sibelius: Pelléas och Mélisande, sarja näyttämömusiikista op. 46
- Gershwin: An American in Paris
- Brahms: Viulukonsertto Op. 77
Artister
- Sibelius-Akademins symfoniorkester
- Sakari Oramo, kapellmästare
- Adrian Ibañez-Resjan, violin
Konsert introduktion
Konsertens kompositörer stod inför nya, fascinerande saker när de komponerade verken.
Paret Sibelius klarade av sin äktenskapskris och i januari 1905 gav sig Jean av till Berlin med ny energi för att dirigera sina verk och komponera. Scenmusiken i Pelléas och Melisande kan anses vara nyckelverket under Sibelius symboliska period, som bland annat ledde till uppkomsten av den fjärde symfonin och Skogsrået.
George Gershwin antog sig ständigt nya saker under sitt korta liv. Gershwin, som inledde sin karriär som pianist, blev sångare, därefter Broadwaymusikalmästare, men han var fascinerades ändå av den klassiska musiken. Den enorma framgången hindrade honom inte från att ständigt utveckla sina färdigheter i harmoni, formlära och orkestrering. Gershwin togs varmt emot av Paris och de kompositörer som bodde där, Prokofjev och Poulenc. Gershwin hade redan på 1920-talet etablerat sig som USA:s mest kända kompositör. Tondikten An American in Paris blev musikminnet från resan och den beskriver den amerikanska resenärens förvåning och hemlängtan under sin Europavistelse.
I sin Violinkonsert fortsatte Johannes Brahms på samma symfoniska linje som i sin första pianokonsert genom att integrera ett solo i orkesterns symfoniska berättelse.
Violinisten Adrian Ibañez-Resjan står i sin tur inför det nya då han deltar i Sibelius-violintävlingen i maj.
I början av 1900-talet särbehandlades utländska kompositörer i Paris. När Jean Sibelius (1865–1957) i början av sommaren 1900 åkte dit tillsammans med Robert Kajanus orkester för att delta i världsutställningsprogrammet hade de betydande kritikerna redan inlett sina sommarsemestrar. Kompositören fick inte ett lika stort mottagande som tidigare i Berlin. Men Paris fick inte kompositören att tappa modet och han förblev öppen för olika influenser. År 1905 befann sig Sibelius igen i Berlin, där han bekantade sig med Claude Debussys Nokturner. Han höll på och arbetade med scenmusik för ett bytande verk inom symbolismen, Maurice Maeterlincks (1862–1949) pjäs Pelléas et Mélisande (1893). Kompositören förstod genast vad pjäsen handlade om och slutresultatet är ett sofistikerat verk som utstrålar symbolism och som fullständigt överraskade åhörarna.
George Gershwin var en perfektionist: det tog honom åtta år att slutföra kompositionen av operabeställningen Porgy and Bess, eftersom Gershwin ville finslipa sitt verk ända tills han var säker på att det uppfyllde alla principer för en utmärkt klassisk opera. Gershwin förnyade musiklivet i USA genom att kombinera helt olika idiomer: blues och symfoniorkester.
Sibelius-Akademins symfoniorkesters konsert kulminerar i Johannes Brahms (1833–1897) Violinkonsert från 1878 (sp. 77), som Brahms komponerade för sin ungersk-judiska, långvariga vän József Joachim (1831–1907). Intresset för tidig musik hade förenat vännerna i redan 25 år, eftersom såväl Joachim som Brahms studerade renässans- och barockkompositörers arbeten för att fila på sina kontrapunkter. Adrian Ibañez-Resja lyser som solist i verket.
TRIVIA: Vad mer hade Brahms och Joachim gemensamt utöver violinkonserten 1878? Svar: de lät växa skägg.
Mer information: Márta Schmidt
Sibafest – Recovery Tour
Turnén med tjugo konserter hämtar med sig livemusik i många genrer för att åtgärda bristtillståndet som pandemin fört med sig. Sibafest börjar i Musikhuset i Helsingfors 17.1.2022 och fortsätter under våren i Helsingfors, Träskända, Seinäjoki och Kuopio fram till 5.5.2022. På scenen står studerande vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi. Sibafest som ordnas för nionde gången är Konstuniversitetets Sibelius-Akademis huvudevenemang som ordnas vartannat år och som presenterar Sibelius-Akademins internationellt högklassiga konsertverksamhet. Studerande och lärare vid Sibelius-Akademin ställer sig på scenen under Sibafest.