Juan de Dios Magdaleno – Tidens bräcklighet
Under denna andra doktorandkonsert kommer vi att få höra delar av resultatet av denna forskning, framför allt resultatet av de musikaliska experiment.
Covid-pass krävs på alla konserter
Enligt den order som Regionförvaltningsverket i Södra Finland utfärdade den 2 december 2021 krävs covid-pass för alla evenemang vid Sibelius-Akademin. Covid-pass kontrolleras från hela publiken vid alla våra offentliga evenemang som rymmer mer än 20 personer. Begränsningen gäller våra Helsingfors-platser. Om du inte har ett covid-pass har du rätt till återbetalning av din biljett. Ticketmaster är i kontakt med kunder.
Min strävan efter att i mitt kreativa arbete spegla en pluralistisk värld och ett mångfasetterat samhälle har fått mig att studera och utforska musikaliska former som avviker från de dialektiska paradigm som har utforskats i detalj under musikhistoriens senaste århundraden.
Under min konstnärliga forskning vid CMT söker jag i huvudsak efter ett sätt att i mitt kreativa arbete skapa en ram för mina kompositioner som gör att jag kan integrera och utveckla multipla mikrotemporala strukturer, som var och en har sin grund i något skiftande estetiska ståndpunkter och som därför präglas av sina ”egna” inneboende ljudegenskaper.
Min konstnärliga doktorandforskning är därför inriktad på studier av musikaliska tillämpningar med olika digitala spatialiseringsmotorer och utvecklingen av avancerade kontrollgränssnitt som låter mig detaljutforma olika flerkanalsystem för spatialisering/diffusion av ljud, liksom kontrollera hur ljudet utvecklas och upprepas under den tid som det musikaliska verket framförs, precis som vilka andra musikparametrar som helst (t.ex. harmoni).
Under denna andra doktorandkonsert kommer vi att få höra delar av resultatet av denna forskning, framför allt resultatet av de musikaliska experiment där akustiska instrument bearbetas elektroniskt i realtid och ljudet diffuseras genom ett avståndsbaserat system för amplitudpanorering (DBAP).
Artister
Max Savikangas, viola
Mikko Raasakka, basklarinett
Adrian Rigopulos, kontrabas
Juan de Dios Magdaleno, komposition och elektronik
Program
Preludium – elektroniskt solo
Nytt verk för kvinnliga röster och elektronik
Intermezzo – fasta medier
Tidens bräcklighet – för basklarinett, viola och elektronik
Postludium – elektroniskt solo
Mer information: Anna Huuskonen
Musik, av den lite senare sorten
Studerandena vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi uppträder årligen på över 700 konserter. Konserterna vid den internationellt uppskattade akademin utgör ett skyltfönster för framtida toppmusikers arbete och erbjuder oförglömliga konstupplevelser.
Covid-pass krävs på alla konserter
Enligt den order som Regionförvaltningsverket i Södra Finland utfärdade den 2 december 2021 krävs covid-pass för alla evenemang vid Sibelius-Akademin. Covid-pass kontrolleras från hela publiken vid alla våra offentliga evenemang som rymmer mer än 20 personer. Begränsningen gäller våra Helsingfors-platser. Om du inte har ett covid-pass har du rätt till återbetalning av din biljett. Ticketmaster är i kontakt med kunder.
Min strävan efter att i mitt kreativa arbete spegla en pluralistisk värld och ett mångfasetterat samhälle har fått mig att studera och utforska musikaliska former som avviker från de dialektiska paradigm som har utforskats i detalj under musikhistoriens senaste århundraden.
Under min konstnärliga forskning vid CMT söker jag i huvudsak efter ett sätt att i mitt kreativa arbete skapa en ram för mina kompositioner som gör att jag kan integrera och utveckla multipla mikrotemporala strukturer, som var och en har sin grund i något skiftande estetiska ståndpunkter och som därför präglas av sina ”egna” inneboende ljudegenskaper.
Min konstnärliga doktorandforskning är därför inriktad på studier av musikaliska tillämpningar med olika digitala spatialiseringsmotorer och utvecklingen av avancerade kontrollgränssnitt som låter mig detaljutforma olika flerkanalsystem för spatialisering/diffusion av ljud, liksom kontrollera hur ljudet utvecklas och upprepas under den tid som det musikaliska verket framförs, precis som vilka andra musikparametrar som helst (t.ex. harmoni).
Under denna andra doktorandkonsert kommer vi att få höra delar av resultatet av denna forskning, framför allt resultatet av de musikaliska experiment där akustiska instrument bearbetas elektroniskt i realtid och ljudet diffuseras genom ett avståndsbaserat system för amplitudpanorering (DBAP).
Artister
Max Savikangas, viola
Mikko Raasakka, basklarinett
Adrian Rigopulos, kontrabas
Juan de Dios Magdaleno, komposition och elektronik
Program
Preludium – elektroniskt solo
Nytt verk för kvinnliga röster och elektronik
Intermezzo – fasta medier
Tidens bräcklighet – för basklarinett, viola och elektronik
Postludium – elektroniskt solo
Mer information: Anna Huuskonen
Musik, av den lite senare sorten
Studerandena vid Konstuniversitetets Sibelius-Akademi uppträder årligen på över 700 konserter. Konserterna vid den internationellt uppskattade akademin utgör ett skyltfönster för framtida toppmusikers arbete och erbjuder oförglömliga konstupplevelser.