Emme enää koskaan ole veljeksiä
Stillsam musik för piano från Ukraina och Vitryssland.
Under konserten kommer du att få höra en variation av pianomusik från Ukraina och Vitryssland.
Konsertens första halva består av vitrysk pianomusik, och den andra halvan består av ukrainsk pianomusik. I den första halvan ingår två uruppföranden: jag har beställt variationer av den vitryska melodin Kupalinka av Mikko Nisula och Inkeri Jaakkola.
Kupalinka är förmodligen den tydligaste och mest lysande musikaliska symbolen för Vitrysslands självständighetsrörelse under 1920–1930-talet. Båda skaparna av stycket, poeten Mihas Tsharot och kompositören Uladzimir Terauski avrättades under Stalins utrensningar under åren 1937–1938.
Program
- Aljaksandr Litvinouski (*1962) – Perpetuum mobile & Passacaglia
- Mikko Nisula (*1974) – Variationer av stycket ”Kupalinka” (uruppförande)
- Edzi Tyrmand (1917–2008) – Sonat
1.Andante a piacere – Allegro giusto ma non troppo
2.Andante molto cantabile
3. Presto
- Halina Harelava (*1951) – Tuhannen temppelin saari
- Inkeri Jaakkola (*1962) – Variationer av stycket ”Kupalinka” (uruppförande)
- Jauhen Hlebau (1929-2009); arr. Ihar Alounkau – Belaruskija suveniry
Paus
- Mykola Lysenko (1842–1912) – Tre folksångsarrangemang
- 1. Bez tebe, Olesju
- 2. Plyve tshoven, vody poven
- 3. Oj, zrada, kari otshi, zrada!
- Reinhold Gliére (1875–1956) – 3 esquisses op. 56
- 1. Andante
- 2. Leggiero e capriccioso
- 3. Con moto
- Myroslav Skoryk (1938–2020) – Toccata
- Valentin Silvestrov (*1937) – Två stycken
- 1.Benedictus
- 2.Sanctus
- Boris Ljatoshynsky (1895–1968) – Tre preludia op. 38
- 1.Andante sostenuto
- 2.Lento tenebroso
- 3.Moderato con moto e sempre ben ritmico
Artister
- Kirill Kozlovski, piano
Mer information: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi
Under konserten kommer du att få höra en variation av pianomusik från Ukraina och Vitryssland.
Konsertens första halva består av vitrysk pianomusik, och den andra halvan består av ukrainsk pianomusik. I den första halvan ingår två uruppföranden: jag har beställt variationer av den vitryska melodin Kupalinka av Mikko Nisula och Inkeri Jaakkola.
Kupalinka är förmodligen den tydligaste och mest lysande musikaliska symbolen för Vitrysslands självständighetsrörelse under 1920–1930-talet. Båda skaparna av stycket, poeten Mihas Tsharot och kompositören Uladzimir Terauski avrättades under Stalins utrensningar under åren 1937–1938.
Program
- Aljaksandr Litvinouski (*1962) – Perpetuum mobile & Passacaglia
- Mikko Nisula (*1974) – Variationer av stycket ”Kupalinka” (uruppförande)
- Edzi Tyrmand (1917–2008) – Sonat
1.Andante a piacere – Allegro giusto ma non troppo
2.Andante molto cantabile
3. Presto
- Halina Harelava (*1951) – Tuhannen temppelin saari
- Inkeri Jaakkola (*1962) – Variationer av stycket ”Kupalinka” (uruppförande)
- Jauhen Hlebau (1929-2009); arr. Ihar Alounkau – Belaruskija suveniry
Paus
- Mykola Lysenko (1842–1912) – Tre folksångsarrangemang
- 1. Bez tebe, Olesju
- 2. Plyve tshoven, vody poven
- 3. Oj, zrada, kari otshi, zrada!
- Reinhold Gliére (1875–1956) – 3 esquisses op. 56
- 1. Andante
- 2. Leggiero e capriccioso
- 3. Con moto
- Myroslav Skoryk (1938–2020) – Toccata
- Valentin Silvestrov (*1937) – Två stycken
- 1.Benedictus
- 2.Sanctus
- Boris Ljatoshynsky (1895–1968) – Tre preludia op. 38
- 1.Andante sostenuto
- 2.Lento tenebroso
- 3.Moderato con moto e sempre ben ritmico
Artister
- Kirill Kozlovski, piano
Mer information: Matti Leisma, matti.leisma@uniarts.fi