SKAPA-finansiering till Sibelius-Akademin för utbildning av svenskspråkiga musiklärare
Projektets mål är att arrangera en behörighetsgivande utbildning i musik. Den riktar sig till klass- och ämneslärare – annan än musik – som jobbar i finlandssvenska skolor.
Tillgänglighet och jämlikhet är de stora utmaningarna inom konstundervisningen på svenska i Finland. Svenska kulturfonden vill stärka barns och ungas välmående genom SKAPA-bidrag, en strategisk satsning på konstundervisning för barn och unga.
Svenska kulturfonden har beviljat 330 000 euro för Konstuniversitetets Sibelius-Akademi för projektet för utbildning av svenskspråkiga musiklärare under perioden 1.1.2024 – 30.6.2027.
Skolans roll i kulturarvets förmedling är obestridd
Det råder stor brist på behöriga och kompetenta musiklärare i de finlandssvenska skolorna, vilket försvagar elevernas rätt att få läroplansenlig musikundervisning på jämlika grunder.
”Gällande musiken vid våra klasslärarutbildningar är det ett internationellt erkänt problem att konstämnena sparas bort, såväl i skolorna som vid lärarutbildningarna. Konstämnen noteras inte vid antagningen till klasslärarutbildningarna och många studerande har svaga baskunskaper, även när de fortsätter ut i arbetslivet”, beskriver Sibelius-Akademins dekan Emilie Gardberg.
Skolans roll som förmedlare av kulturarvet är emellertid obestridd.
”Musiklärarbristen påverkar kulturlivet i regionerna och försvagar de finlandssvenska musiktraditionerna”, tillägger Gardberg.
I den finlandssvenska kulturen har sången en central roll, och det är därför av största vikt att barnen och ungdomarna i ett tidigt skede blir bekanta med och får ett personligt förhållande också till den finlandssvenska sångskatten och kulturen.
”Men då dessa inte längre lever i skolor och tidig fostran, växer det småningom upp generationer som inte fått bli delaktiga av sitt kulturella musikaliska arv. Genom en satsning på behörighetsgivande utbildning för redan verksamma, musikintresserade lärare, får vi musikpedagoger som i samarbete med det övriga utbildningsfältet har en möjlighet att svänga denna negativa trend”, säger Marina Lindholm, Sibelius-Akademins lektor i ämnesdidaktik.
Projektets förväntade resultat inkluderar cirka 10–12 nya behöriga musiklärare, vilka förväntas förbättra musikundervisningen och inspirera kollegor i skolorna.
”Projektet strävar efter att på lång sikt skapa hållbar förändring på strukturell nivå genom att öka antalet behöriga musiklärare och därigenom förbättra kvaliteten på musikundervisningen”, summerar Lindholm.
Utöver detta bidrag är Sibelius-Akademin partner i musikprojektet där Åbo Akademi, Helsinfors Universitet och Konstuniversitetets Sibelius-Akademi utvecklas realistiska och tydliga utbildningsstigar och strukturer för svenskspråkiga klasslärarstuderande att på lika villkor avlägga studier i musik inom examen.