Anna Kuoppamäki och musikens tre dimensioner: ”Jag undervisar, forskar och musicerar”

Sångaren och låtskrivaren, musikpedagogen Anna Kuoppamäki är utexaminerad från Sibelius-Akademin till musikmagister 1995 och musikdoktor 2015. Hon är en av Konstuniversitetets Årets alumner 2023.

Hans Andersson Anna Kuoppamäki, Konstuniversitetets Årets alumn 2023

Vi befinner oss i Kronohagen i Helsingfors, på ett kafé i konstnären och forskaren Anna Kuoppamäkis hemkvarter. Om ett par timmar ska läraren Kuoppamäki infinna sig på musikinstitutet Länsi-Helsingin musiikkiopisto för att undervisa. I sitt hemmakontor har forskaren Anna Kuoppamäki skrivit på tre olika artiklar som kommer att publiceras i publikationer om musikfostran under hösten. Men just nu är det varken läraren eller forskaren som är eld och lågor, utan musikern Kuoppamäki som är sångare och frontfigur i bandet Wilma. Doktorn är redo för spelningar igen.

”Nåjo, i fjol var det trettio år sedan vårt första album, och tände en gnista för att göra spelningar tillsammans igen. I våras hade vi en weekend på stugan med gruppen och spelade tillsammans för första gången på tjugo år. Vår första spelning ska bli i januari. Det är härligt och spännande!”

Kuoppamäki blev på 1990-talet känd som frontfigur i gruppen Wilma som trakterade popmusik med elgitarrer och syntar. De senaste 20 åren har hon ändå främst sysselsatt sig som forskare och lärare.

”Jag ser på det som ett slags musikaliskt trekant där jag undervisar, forskar och musicerar.”

Lära sig musik genom att skapa musik

Under sin karriär som lärare och forskare har Kuoppamäki fokuserat på banorna för ungdomars musikinlärning och på att stödja barn och ungdomar som kulturaktörer inom musikpedagogiken.

”Jag har undervisat på musikinstitut, gymnasium och Sibelius-Akademin samt arbetat som fortbildare av lärare och allt detta har alltid haft en koppling till komposition som en del av musikinlärning. Inom musikpedagogiken bör barn och ungdomar också ses som kulturella aktörer och skapare, inte bara som elever. Genom att själv skapa musik kan man få helt nya perspektiv på musiken och ett större ägarskap till inlärningen.”

Kuoppamäki  möter hela tiden unga människor via sångworkshopparna G Songlab, som ordnas runt om i landet.

”I workshopparna får ungdomar möjlighet att också bearbeta fenomen som oroar dem och få feedback och kamratstöd från andra ungdomar.”

Erfarenheter från sångworkshopparna återkommer på skrivbordet i Kuoppamäkis hemmakontor, där en av hennes artiklar för verket Musiikkikasvatus muutoksessa har rubriken Nuorten biisipajat tukemassa musiikillista tekijyyttä ja aktiivista kansalaisuutta (Ungdomars sångworkshoppar stöder musikaliskt skapande och aktivt medborgarskap).

”Mitt förhållningssätt till min forskning är väldigt pragmatiskt. Jag har alltid velat lära mig något av mitt lärararbete genom det.”

Med andra ord är finns det en koppling mellan åtminstone undervisningen och forskningen i Kuoppamäkis treenighet. Och musicerandet är inte särskilt långt borta heller. I musiktidskriften Rumba skrev nyligen om Wilmas eventuella comeback så här: Kommer det finländska kultbandet från 1990-talet äntra scenen igen?

Kära ”Sibis”

När Kuoppamäki hörde att hon är Årets alumn från Sibelius-Akademin vid Konstuniversitetet, blev hon både överraskad och glad. Hon vill använda utmärkelsen för att lyfta fram forskningen inom doktorandskolan och musikpedagogiken. Hon tog doktorsexamen i musik 2015.

”Jag har fått enormt mycket av Sibelius-Akademin. I tio år arbetade jag som sånglärare på ”Sibis” och hade många olika uppgifter som utbildare och forskare, bland annat inom forskningsprojektet ArtsEqual, vars uppföljningsprojekt även G Songlab är. Doktorandstudierna inom musikfostran präglades enligt mig särskilt av en stark gemenskap och avsaknad av hierarkier. Under min studietid utvecklades doktorandskolan av professor Heidi Westerlund, som genast i början av studierna engagerade oss studenter i det internationella forskarsamhället. Vi fick vägledning från många etablerade forskare på området och skrev forskningsartiklar tillsammans. Jag anser att det har bidragit väldigt mycket till den höga nivån på musikpedagogisk forskning i Finland i dag.”

* * *

Valet av årets alumner är ett erkännande som årligen delas ut till personer som fått sin utbildning vid Konstuniversitetets tre akademier och som genom sin verksamhet på ett föredömligt sätt har stärkt konstens och konstnärsutbildningens unika värde och betydelse. Alumnerna 2023 är samhällsrelevanta konstnärer och forskare.

Nyheter om Konstuniversitetets Årets alumner 2023