Magnus Quaife blir professor i konstnärspedagogik vid Konstuniversitetet
Den banbrytande professuren, som finansieras av Saastamoinenstiftelsen, fokuserar på forskning inom utbildningen för yrkeskonstnärer.
I januari började brittiska Magnus Quaife som första professor i konstnärspedagogik vid Konstuniversitetets Bildkonstakademi. Den femåriga professuren möjliggörs av Saastamoinenstiftelsen, som har en lång tradition av att stöda finländsk bildkonst och i synnerhet dess internationalisering.
”Det är en ära att få börja som professor i konstnärspedagogik vid Konstuniversitetet vid en så fascinerande tidpunkt när nybyggnaden på Campus Sörnäs snart öppnas”, gläder sig Quaife.
Han anser att hans nya position är både unik och aktuell.
”Det känns viktigt att få bedriva forskning och producera ny kunskap i en tid då undervisningen i arbetslokalerna har varit mycket utmanande på grund av den globala pandemin.”
Quaife har en doktorsexamen från Manchester Institute for Research in Art and Design, en magisterexamen i bildkonst från Manchester School of Art och en kandidatexamen från Chelsea College of Art and Design. Han har erfarenhet av akademiskt ledarskap och bildkonstundervisning inom olika konstområden på alla nivåer inom högskoleutbildningen. I mer än 15 års tid arbetade han i olika positioner på Manchester School of Art.
Forskningsprorektor Jaana Erkkilä-Hill vid Konstuniversitetet berättar att Magnus Quaife fick de överlägset bästa bedömningarna av remissinstanserna bland dem som ansökt om professuren.
”Magnus Quaife kommer att stärka Bildkonstakademins sedan tidigare internationella lärar- och forskargrupp. Det är fint att få en banbrytare som Quaife med i det här arbetet”, konstaterar Erkkilä-Hill.
Quaifes uppgift som professor är att bilda en forskningsgrupp som fokuserar på konstnärsutbildning på universitetsnivå och skapa internationella nätverk inom branschen.
Syftet är att undersöka hur konstnärer utbildar blivande konstnärer, vilken pedagogiken som konstnärerna bedriver är och hurdan teori sådan undervisning som stöder sig på erfarenhetsbaserad praxis inom branschen producerar.
”I forskningen kommer konstnärernas, studerandenas och lärarnas erfarenheter och synpunkter att utnyttjas för att vi bättre ska förstå konstnärsutbildningens förändringspotential”, säger Quaife.
Enligt Quaife är frågan om syftet med konstnärsutbildningen allt viktigare.
”Hur kan konstskolorna kontinuerligt producera kritiska tänkare, kulturledare och förändringsagenter som kan hitta lösningar och förändra vårt sätt att se världen?”
Quaife är en konceptkonstnär som är intresserad av målning. Hans tillvägagångssätt har karakteriserats som en arkeologisk undersökning av modern tid och nutid.
Quaife har grundat och leder organisationen Teaching Painting, som studerar undervisningsmetoderna inom högskoleutbildningen i konst. Quaife har varit gästforskare vid bland annat Kantons Bildkonstakademi i Kina och vid Glasgow School of Art.
Konstuniversitetet som vägvisare
Den nya professuren riktar sig till bildkonstnärernas utbildning. Senare är målet att utvidga forskningen till andra konstområden vid universitetet, dvs. musik, teater och dans.
Konstnärspedagogik är ett nytt ämne som även internationellt har undersökts i liten utsträckning. Den professur som ska inrättas vid Konstuniversitetet är veterligen den första lärostolen i världen.
”Konstuniversitetet har ett riksomfattande ansvar för den högsta undervisningen inom konstbranschen i Finland. Vi vill satsa ambitiöst på forskning i konstnärspedagogik och vara vägvisare i den nya disciplinen”, säger prorektor Jaana Erkkilä-Hill som ansvarar för Konstuniversitetets forskning.
Professuren möjliggörs av en donation från Saastamoinenstiftelsen.
”Vi ser fältet för konstutbildning och forskning som internationellt i grunden, och den nya professuren öppnar möjligheter till dialog som har mycket bredare verkningar än endast Finland”, säger Marja Karttunen, styrelsemedlem i Saastamoinenstiftelsen.