Tutkimassa Harrastamisen Suomen mallia (HSM): Lasten kokemuksia ja mallin arviointia

Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin niiden nuorten kokemuksia, jotka osallistuvat Harrastamisen Suomen mallin (HSM) tarjoamiin toimintoihin.

Esittely

Tietoja kerätään nuorilta, valmentajilta, HSM-henkilöstöltä (sekä koordinaattoreilta että ulkoistettujen ohjelmien tuottajilta) ja ohjelmaan osallistuvien oppilaiden vanhemmilta eri puolilta Suomea. Tässä tutkimuksessa hyödynnetään laadullisia menetelmiä, kuten fokus ryhmähaastatteluja, yksilöhaastatteluja, havainnointia, etnografisia kenttämuistiinpanoja sekä visuaalisia menetelmiä, kuten oppilaiden piirtämiä kuvia heidän hyvistä ja huonoista kokemuksistaan koulun ulkopuolisiin toimintoihin osallistumisessa. Nämä piirustukset auttavat keskustelun avaamisessa, erityisesti HSM-ohjelman nuorempien osallistujien kanssa. Näitä menetelmiä on käytetty menestyksekkäästi Yhdistyneessä kuningaskunnassa tutkimuksissa, joissa tarkasteltiin Youth Sports Trust -ohjelmaa (Youth Sports Trust, 2023). Vanhempia/huoltajia ja valmentajia haastatellaan, jotta saadaan kokonaisvaltainen ymmärrys ohjelmasta. Osallistujien maahanmuuttajastatus tai kielitaito kirjataan ja analysoidaan tekijänä, jolla voidaan vertailla vähemmistöoppilaiden, pakolaisten tai erityistarpeita omaavien oppilaiden kokemuksia muuhun oppilasväestöön nähden ja selvittää, toteutetaanko ohjelmaa yhdenvertaisesti. Tämä yhteistyöhanke pyrkii ymmärtämään ohjelmaa, joka palvelee suurinta osaa Suomen kouluista, ja toimii katalysaattorina jatkuvalle yhteistyölle.

Tutkimuskysymykset

Tutkimuskysymykset, jotka ohjaavat tätä tutkimusta, ovat:

  • Mitkä ovat oppilaiden yleiset kokemukset HSM-ohjelmaan osallistumisesta?
  • Miten vähemmistöoppilaiden, erityistarpeita omaavien oppilaiden, maahanmuuttajien ja muiden marginaaliryhmiin kuuluvien väestöryhmien kokemukset HSM-ohjelmassa vertautuvat muiden (esim. kantasuomalaisten) oppilaiden kokemuksiin?
  • Mitä esteitä tai haasteita marginaaliryhmiin kuuluvat lapset ja nuoret kohtaavat HSM-ohjelmaan pääsyssä tai osallistumisessa?

Tätä tutkimusta tukee Fulbright Finland Foundation.

Hankkeen nimi

Exploring Finland's Model for Leisure Activities (HSM): Children's Experiences and Evaluation of the Model (Original title: Beyond PISA: A Culturally Responsive Approach to Finnish Physical Activity and Education)

Ajankohta

01/2025-05/2025

Rahoittaja

Fulbright Finland Foundation

Yhteistyökumppanit

  1. Fulbright Finland Foundation
  2. Opetus- ja kulttuuriministeriö
  3.  Taideyliopisto
  4. Jyväskylän yliopisto

Yhteyshenkilöt

  • Risto Marttinen

    Vieraileva professori, Tutkimusinstituutti, Tutkimus ja tohtorikoulutus
    risto.marttinen@uniarts.fi