Transitiopolkuja naisten osallisuuteen Nepalin muuttuvassa musiikkikulttuurissa (amplifyHer)
Hankkeen poikkitieteellinen tutkimus pyrkii lisäämään systeemistä ymmärrystä siitä, miten sukupuolista tasa-arvoa voidaan edistää Nepalin muuttuvassa musiikkikulttuurissa.
Hankkeen esittely
Nepalin musiikkikulttuurissa julkiset rituaalit ja festivaalit ylläpitävät patriarkaalisia musiikkikäytäntöjä, joissa naisilla ei ole ollut keskeistä esittävän muusikon roolia. Tyttöjen ja naisten pääsy alan koulutukseen on edelleen vaikeaa ja muusikon ammatti voi johtaa sosiaaliseen leimaamiseen ja stigmatisointiin.
amplifyHer-hankkeen keskeisenä tavoitteena on paitsi tutkia tyttöjen ja naisten musiikin esittämisen politiikkaa myös testata uusia, sukupuolista tasa-arvoa edistäviä musiikin esittämisen muotoja ja sellaista julkista pedagogiikkaa hyödyntävää johtajuutta, joka tukee näitä tavoitteita. Kokeiluja tehdään muun muassa kouluissa ja Echoes in the Valley -festivaalin kanssa.
Hankkeen taustalla on huomio siitä, että yhtäältä kestävän kehityksen poliittisissa suosituksissa korostetaan perinteen säilyttämistä. Toisaalta niissä halutaan edistää sekä tyttöjen tasa-arvoisia mahdollisuuksia koulutukseen että naisten vahvempaa osallisuutta yhteiskunnassa. Tutkimusta on kuitenkin vain vähän siitä, miten näitä keskenään ristiriitaisia suosituksia toteutetaan sellaisessa musiikkiperinteessä, jossa sukupuolinen epätasa-arvo on räikeää ja jossa musiikin julkinen esittäminen leimaa naiset sosiaalisesti.
Hankkeen toteuttaa seitsemän hengen tiimi, joka koostuu sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian että Kathmandun yliopiston tutkijoista.
Hankkeen uutiset
Lue englanniksi, miten perinnemuusikot edistävät kestävää kehitystä Nepalissa
Tutkimusryhmän jäsenet
Heidi Westerlund, professori, projektin vastuullinen johtaja, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Lochan Rijal, apulaisprofessori, Kathmandun yliopisto
Danielle Treacy, tutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Vilma Timonen, tutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Riju Tuladhar, tutkija ja Echoes in the Valleyn johtaja, Kathmandun yliopisto
Pushpa Palanchoke, väitöstutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Prem Gurung, väitöstutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Julkaisut
Vertaisarvioidut artikkelit ja luvut
Treacy, D., Tuladhar, R. & Westerlund, H. (in press). Gender and music education in Nepali cultural ecosystems: Public pedagogy towards social and cultural sustainability. In A. de Quadros, A. & S. Oberoi (Eds.) Music Education in South Asia: Context and Practice. Routledge.
Konferenssi- ja seminaariesitelmät
Gurung, P. (Panelist) (2024, July 28 – August 2). Pathways toward gender inclusive music education in Nepal. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Palanchoke, P. (Participant and Presenter) (2024, November 18-19). Transforming Patriarchal Music Heritage Practices; A Case of Gender-Inclusive Placemaking and Institutional Resilience in Nepal. In Musical Sustainabilities symposium, Seinäjoki, Finland.
Palanchoke, P. (Panelist) (2024, July 28 – August 2). “Women as educative agents and public pedagogues- Pathways toward gender-inclusive heritage activism in music and music education in Nepal”. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Palanchoke, P. & Timonen, V. (2024) Transition pathways towards gender inclusion in the changing musical landscapes of Nepal. A presentation in Kaustinen ICH Academy Program, July 12, 2024, Kaustinen, Finland.
Palanchoke, P. (Lecturer) (2024, July 1). “Newa women as public pedagogues fostering gender-inclusive placemaking in music heritage: A case study of Taḥnani Dāphā Khalaḥ”. In Prof. Dr. Christiane Brosius (Chair), Heritage as Placemaking: Commoning Lecture Series, Heidelberg, Germany.
Palanchoke, P. (2023, November). Friendships within Dāphā: A mini-documentary for an appreciation of historic music tradition Dāphā. Paper presented at the International Society for Music Education (ISME) South Asia Regional Conference, KM Music Conservatory, Chennai, India, November 24–26, 2023.
Timonen, V., Tuladhar, R. & Lakhaju, P. (Panelists) (2024, July 28 – August 2). Teaching through Heritage. Education development project in Nepal. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Treacy, D. S. (Chair & panelist) (2024, July 28 – August 2). Introduction. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Westerlund, H. & Palanchoke, P. Musical heritage and gender equality: The amplifyHer project promoting a systems view. A presentation in the Echoes in the Valley Confluence ‘Music as Intangible Cultural Heritage’, March 23, 2024, Kathmandu, Nepal.
Westerlund, H., Treacy, D. S., & Tuladhar, R. (2023, November). Gender inclusive music practices in Nepal: Advocating social change and sustainability in the public sphere. Paper presented at the International Society for Music Education (ISME) South Asia Regional Conference, KM Music Conservatory, Chennai, India, November 24–26, 2023.
Muut julkaisut
Rahoitus
Yhteistyökumppani
Hankkeen yhteystiedot
-
Heidi Westerlund
- Professori, musiikkikasvatus, tohtorikoulutus, MuTri-tohtorikoulu, Sibelius-Akatemia
- +358505015622
- heidi.westerlund@uniarts.fi
Hankkeen nimi
Transitiopolkuja naisten osallisuuteen Nepalin muuttuvassa musiikkikulttuurissa (amplifyHer) -hanke
Ajankohta
09/2023-12/2026
Rahoittaja
Suomen Akatemian kehitystutkimuksen akatemiaohjelma DEVELOP2
Yhteistyökumppanit
Kathmandun yliopisto
Echoes in the Valley -organisaatio
Kansanmusiikki-instituutti
Hankkeen esittely
Nepalin musiikkikulttuurissa julkiset rituaalit ja festivaalit ylläpitävät patriarkaalisia musiikkikäytäntöjä, joissa naisilla ei ole ollut keskeistä esittävän muusikon roolia. Tyttöjen ja naisten pääsy alan koulutukseen on edelleen vaikeaa ja muusikon ammatti voi johtaa sosiaaliseen leimaamiseen ja stigmatisointiin.
amplifyHer-hankkeen keskeisenä tavoitteena on paitsi tutkia tyttöjen ja naisten musiikin esittämisen politiikkaa myös testata uusia, sukupuolista tasa-arvoa edistäviä musiikin esittämisen muotoja ja sellaista julkista pedagogiikkaa hyödyntävää johtajuutta, joka tukee näitä tavoitteita. Kokeiluja tehdään muun muassa kouluissa ja Echoes in the Valley -festivaalin kanssa.
Hankkeen taustalla on huomio siitä, että yhtäältä kestävän kehityksen poliittisissa suosituksissa korostetaan perinteen säilyttämistä. Toisaalta niissä halutaan edistää sekä tyttöjen tasa-arvoisia mahdollisuuksia koulutukseen että naisten vahvempaa osallisuutta yhteiskunnassa. Tutkimusta on kuitenkin vain vähän siitä, miten näitä keskenään ristiriitaisia suosituksia toteutetaan sellaisessa musiikkiperinteessä, jossa sukupuolinen epätasa-arvo on räikeää ja jossa musiikin julkinen esittäminen leimaa naiset sosiaalisesti.
Hankkeen toteuttaa seitsemän hengen tiimi, joka koostuu sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian että Kathmandun yliopiston tutkijoista.
Hankkeen uutiset
Lue englanniksi, miten perinnemuusikot edistävät kestävää kehitystä Nepalissa
Tutkimusryhmän jäsenet
Heidi Westerlund, professori, projektin vastuullinen johtaja, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Lochan Rijal, apulaisprofessori, Kathmandun yliopisto
Danielle Treacy, tutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Vilma Timonen, tutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Riju Tuladhar, tutkija ja Echoes in the Valleyn johtaja, Kathmandun yliopisto
Pushpa Palanchoke, väitöstutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Prem Gurung, väitöstutkija, Sibelius-Akatemia, Taideyliopisto
Julkaisut
Vertaisarvioidut artikkelit ja luvut
Treacy, D., Tuladhar, R. & Westerlund, H. (in press). Gender and music education in Nepali cultural ecosystems: Public pedagogy towards social and cultural sustainability. In A. de Quadros, A. & S. Oberoi (Eds.) Music Education in South Asia: Context and Practice. Routledge.
Konferenssi- ja seminaariesitelmät
Gurung, P. (Panelist) (2024, July 28 – August 2). Pathways toward gender inclusive music education in Nepal. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Palanchoke, P. (Participant and Presenter) (2024, November 18-19). Transforming Patriarchal Music Heritage Practices; A Case of Gender-Inclusive Placemaking and Institutional Resilience in Nepal. In Musical Sustainabilities symposium, Seinäjoki, Finland.
Palanchoke, P. (Panelist) (2024, July 28 – August 2). “Women as educative agents and public pedagogues- Pathways toward gender-inclusive heritage activism in music and music education in Nepal”. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Palanchoke, P. & Timonen, V. (2024) Transition pathways towards gender inclusion in the changing musical landscapes of Nepal. A presentation in Kaustinen ICH Academy Program, July 12, 2024, Kaustinen, Finland.
Palanchoke, P. (Lecturer) (2024, July 1). “Newa women as public pedagogues fostering gender-inclusive placemaking in music heritage: A case study of Taḥnani Dāphā Khalaḥ”. In Prof. Dr. Christiane Brosius (Chair), Heritage as Placemaking: Commoning Lecture Series, Heidelberg, Germany.
Palanchoke, P. (2023, November). Friendships within Dāphā: A mini-documentary for an appreciation of historic music tradition Dāphā. Paper presented at the International Society for Music Education (ISME) South Asia Regional Conference, KM Music Conservatory, Chennai, India, November 24–26, 2023.
Timonen, V., Tuladhar, R. & Lakhaju, P. (Panelists) (2024, July 28 – August 2). Teaching through Heritage. Education development project in Nepal. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Treacy, D. S. (Chair & panelist) (2024, July 28 – August 2). Introduction. In D. S. Treacy (chair), Gender equality and heritage activism in the changing musical landscapes of Nepal [Symposium]. 36th International Society for Music Education World Conference, Helsinki, Finland.
Westerlund, H. & Palanchoke, P. Musical heritage and gender equality: The amplifyHer project promoting a systems view. A presentation in the Echoes in the Valley Confluence ‘Music as Intangible Cultural Heritage’, March 23, 2024, Kathmandu, Nepal.
Westerlund, H., Treacy, D. S., & Tuladhar, R. (2023, November). Gender inclusive music practices in Nepal: Advocating social change and sustainability in the public sphere. Paper presented at the International Society for Music Education (ISME) South Asia Regional Conference, KM Music Conservatory, Chennai, India, November 24–26, 2023.
Muut julkaisut
Rahoitus
Yhteistyökumppani
Hankkeen yhteystiedot
-
Heidi Westerlund
- Professori, musiikkikasvatus, tohtorikoulutus, MuTri-tohtorikoulu, Sibelius-Akatemia
- +358505015622
- heidi.westerlund@uniarts.fi