Taiteet ja digi

Hankkeen tavoitteena on kehittää taidealojen opettajankoulutustehtävissä toimivien asiantuntijoiden ammatillista ja pedagogista osaamista.

Kaksi opiskelijaa tietokoneen ääressä. Kuva: Veikko Kähkönen

Esittely

Taideyliopiston Avoimen kampuksen koordinoimassa Taiteet ja digi -hankkeessa (2021–2023) kehitetään tutkimusperustaisesti taidealojen opettajankoulutusta, joka tapahtuu digitaalisissa ja yhteisöllistä opiskelua tukevissa oppimisympäristöissä. Tavoitteena on pedagogisen osaamisen ja ohjausosaamisen kehittäminen.

Hankkeessa kokeillaan, testataan ja kehitetään yhdessä taidealojen opetusta ja ohjausta uudistavia käytäntöjä. Keskeisinä teemoina ovat digitaalisuuden ja erilaisten oppimisympäristöjen luomat mahdollisuudet oppimisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen. Kehittämishankkeessa sukelletaan uusien teknologioiden, kehittyvien oppimisympäristöjen ja oppimisen tilojen maailmaan. Tavoitteena on rakentaa yhteisten kehittämispilottien avulla uusia yhteyksiä, yhteistyön muotoja ja toimintamalleja opettajuuden, taiteilijuuden ja globaaleja yhteiskunnallisia haasteita kohtaavan asiantuntijuuden kehittymisen tueksi.

Hankkeen kehittämispilottien teemat ovat

  1. Opettamisen ja pedagogian rajapinnoilla
  2. Taiteen ja tieteen rajapinnoilla
  3. Avoin maisema – kehittyvät uudet teemat

Hankejulkaisu

Jäljen jälkeen-kirjan kansikuva

Jäljen jälkeen

Toim. Pekkilä, Sirke; Brygger, Mikael; Kairavuori, Seija; Sula, Maria: Jäljen jälkeen. Taideyliopisto, 2024.

Tämä kirja kutsuu ajattelemaan kanssaan ja katsomaan taideopetusta uusista ja erilaisista näkökulmista. Kirjan artikkelit ovat syntyneet taideopettajien innostavasta yhteistyöstä ja yhteiskehittämisestä ja kertovat niistä oivalluksista, joita he ovat löytäneet. Tässä kirjassa tarkastellaan syvällisesti myös opettajan roolia ja tehtävää. Kirjassa kokeillaan ja testataan uusia vuorovaikutuksen, oppimisen ja ohjauksen mahdollisuuksia erilaisissa oppimisympäristöissä. Kirja on samalla kurkotus tulevaisuuteen ja avaa reittejä taideopetuksen kehittyviin sisältöihin, menetelmiin ja teknologioihin. Tekijät kokeilevat työssään yhdessä opiskelijoidensa kanssa uusia ja yhä innostavampia tapoja oppia, kohdata ja kommunikoida taiteen keinoin. Kirjan keskeisiä teemoja ovat kohtaamiset, kurkotus, jäljet ja tulevaisuus.

Tutustu julkaisuun täällä: Jäljen jälkeen : kehittyvä taideopetus ja opettajankoulutus – Taju (uniarts.fi)


Tapahtumat

Päätösseminaari ja kirjan julkaisutilaisuus

Tervetuloa Taiteet ja digi -hankkeen kirjan ja uuden oppimateriaalin julkaisutilaisuuteen 17.4.2024 klo 17.00-19.00 Taideyliopiston Teatterikorkeakoululle, auditorio KO-156, os. Haapaniemenkatu 6, Helsinki. Ohjelmassa puheenvuoroja hankkeen kehittämispiloteista ja niiden tuloksista – Mitä uusia mahdollisuuksia digitaalisuus tuo tulevaisuuden taiteen oppimiseen, ohjaukseen ja opettajankoulutukseen?

Tervetuloa!

Taiteilijoiden näkökulmia kuvataidekasvatukseen -tapahtumasarja

DIGI & PEDA & PELI -työpaja 1.6. klo 9-16

Kortit pöytään – Taidepedagogisten tilanteiden kuvittelua pelaamalla

Työpaja on jatkoa sarjaan ”Pedagogisen vuorovaikutuksen ajalliset moodit” ja ”Vuorovaikutuksen reseptikeittiö”. Tulevassa työpajassa kuvitellaan opetustilanteita pelillisesti ja tutkitaan niiden laatuja. Osallistuminen on mahdollista joko paikan päällä Taideyliopiston Kuvataideakatemialla tai etänä. Myös uudet osallistujat: tervetuloa! Tässä työpajassa valmistetaan pedagogista suunnittelua edistäviä pelikortteja. Myös reseptimäisyys ja edellisten kertojen opit ovat toki läsnä.

  • Työpaja liittyy Taiteet ja Digi -hankkeessa tehtävään kokeilu- ja kehittämistoimintaan. Työpaja on avoin sekä maksuton kaikille taiteiden ja eri alojen opettajille, opiskelijoille, taiteilijoille, tutkijoille ja kehittäjille.
    Hankkeen kehittämispiloteissa rakennetaan konkretiaa opetustilanteiden erilaiseen ja uudistavaan tarkasteluun ja toteutukseen.
  • Lisätietoja: Sirke Pekkilä, projektipäällikkö, Taideyliopisto, Avoin kampus, sirke.pekkila@uniarts.fi
    sekä Taiteen ja Tieteen rajapinnoilla -kehittämispilotin tiimi: Mikael Brygger, vieraileva professori, Taideyliopisto mikael.brygger@uniarts.fi Tomi Slotte Dufva, yliopistonlehtori, Aalto-yliopisto, tomi.slottedufva@aalto.fi Tomi Humalisto, professori, Taideyliopisto, tomi.humalisto@uniarts.fi

Taiteen jälki – Opettajan jälki

Intensiivikurssi opettajille, opettajankouluttajille ja opettajiksi opiskeleville 5.-6.10.2023

Miten ja millainen taidekokemus on jättänyt sinuun lähtemättömän jäljen? Miksi? Entä millaisista opettajista huomaat jälkiä itsessäsi? Mikä merkitys näillä jäljillä on ollut sinulle opettajana, opettajankouluttajana ja opiskelijana? Näitä kysymyksiä työstämme eri näkökulmista musiikin sekä kuva- ja tanssitaiteen keinoin kolmen taiteilijaohjaajan johdolla.

Taiteilijaohjaajina toimivat säveltäjä Markus Fagerudd, kuvataiteilija Vappu Rossi ja tanssitaiteilija Jenni Nikolajeff. Lähestymme taiteen ja opettajien jälkiä eri alojen opettajien, opettajankouluttajien ja opettajiksi opiskelevien kanssa. Tarkastelemme yhdessä opettajana toimimisen mahdollisuuksia ja merkitystä osana sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä.

  • Maksuttomaan intensiivikurssiin sisältyy opetuksen lisäksi ruokailut ja majoitus. Kurssi toteutetaan 5.-6.10.2023, alkaen torstaina klo 9 ja päättyen perjantaina klo 16 Kuninkalan kurssikeskuksessa Järvenpäässä, os. Ristinummentie 6, Taideyliopiston, Helsingin yliopiston ja HAMKin yhteistyönä. Kurssi liittyy Taiteet ja digi -hankkeeseen (2021–2023)
  • Osallistujille järjestetään kurssipaikalle yhteinen bussikuljetus.
  • Kurssille voidaan ottaa maksimissaan 30 osallistujaa.
  • Lisätietoja Sirke Pekkilä, sirke.pekkila@uniarts.fi p. 050-5262 004 (Taideyliopisto); Mari Kätkä (Taideyliopisto); Seija Kairavuori (Helsingin yliopisto); Sanna Ryökkynen (HAMK)

Tutustu kurssin taiteilijaohjaajiin:

Markus Fagerudd. Kuva: Elke Albrecht
Vappu Rossi
Jenni Nikolajeff
  • Markus Fagerudd toimii päätoimisena säveltäjänä. Teosluettelo sisältää kamarimusiikkiteoksia, kuoro-ja vokaaliteoksia, orkesteriteoksia, konserttoja ja oopperaa. Fagerudd on säveltänyt runsaasti musiikkia teatteriin, ja toiminut Teatterikorkeakoulun musiikin lehtorina vuosina 2012-2020.
  • Vappu Rossi (1976) on helsinkiläinen kuva- ja mediataiteilija. Hänen työskentelynsä on teknisesti monipuolista: hänen tuotantoonsa kuuluu maalauksia, animaatioita, installaatioita, valokaappeja ja grafiikkaa. Rossi on profiloitunut nykypiirtämisen kehittäjänä sekä taiteen- ja tieteenaloja yhdistävien projektien tekijänä.

    Rossin teoksia on ollut esillä gallerioissa, museoissa ja festivaaleilla ympäri maailman 1990-luvun lopulta lähtien. Hänen töitään löytyy useista tärkeistä kotimaisista kokoelmista. Hän on pitänyt 23 yksityisnäyttelyä ja osallistunut yli seitsemäänkymmeneen ryhmänäyttelyyn, festivaaliin ja kutsunäyttelyyn. Rossi on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta ja taiteen kandidaatiksi Taideteollisesta korkeakoulusta.

    Taiteellisen työskentelynsä ohella Rossi toimii Helsingin yliopiston Piirustussalin piirustusmestarina. Hän on kokenut ja kysytty opettaja, joka on vetänyt kursseja kaikissa pääkaupunkiseudun keskeisissä taideinstituutioissa. 

    www.vappurossi.fi
    www.instagram.com/vappu.rossi/
    www.av-arkki.fi/fi/artists/vappu-rossi/
    www.facebook.com/VappuRossiVisualArtist/
  • Jenni Nikolajeff on valmistunut tanssitaiteen maisteriksi vuonna 1998. Hän on tanssiryhmä Gruppen Fyran perustajajäsen (1998) ja sen lisäksi toiminut aktiivisesti viimeiset 20-vuotta niin tanssijana kuin koreografina erilaisissa taiteellisissa tuotannoissa. Nikolajeff on työskennellyt lehtorina näyttelijäntaiteen koulutusohjelmassa vuodesta 2001. Hän toimii tuntiopettajana Sibelius-Akatemiassa sekä kansanmusiikin että Global Music-koulutusohjelmissa.

Taiteen jälki – Opettajan jälki

Intensiivikurssi opettajille ja opettajankouluttajille 2.–3.2.2023

Miten ja millainen taidekokemus on jättänyt sinuun lähtemättömän jäljen? Miksi? Entä millaisista opettajista huomaat jälkiä itsessäsi? Mikä merkitys näillä jäljillä on ollut sinulle opettajana ja opettajankouluttajana? Näitä kysymyksiä työstämme eri näkökulmista musiikin sekä kuva- ja tanssitaiteen keinoin kolmen taiteilijaohjaajan johdolla. Taiteilijaohjaajina toimivat säveltäjä Markus Fagerudd, kuvataiteilija Vappu Rossi ja tanssitaiteilija Jenni Nikolajeff. Lähestymme taiteen ja opettajien jälkiä eri alojen opettajankouluttajien kanssa. Tarkastelemme yhdessä opettajana ja opettajankouluttajana toimimisen mahdollisuuksia ja merkitystä osana sosiaalisesti ja kulttuurisesti kestävää kehitystä, digitaalisuutta luovasti tarkastellen. Maksuttomaan intensiivikurssiin sisältyy opetuksen lisäksi ruokailut ja majoitus. Kurssi toteutetaan 2.–3.2.2023, alkaen torstaina klo 9 ja päättyen perjantaina klo 16 Kuninkalan kurssikeskuksessa Järvenpäässä Taideyliopiston, Helsingin yliopiston ja HAMKin yhteistyönä. Kurssi liittyy Taiteet ja digi -hankkeeseen (2021–2023).

Vuorovaikutuksen reseptikeittiö 18.11.2022 klo 9–16

Tervetuloa Taiteet ja Digi -hankkeen järjestämään VUOROVAIKUTUKSEN RESEPTIKEITTIÖÖN 18.11. klo 9–16. Työpajassa tunnistetaan pedagogisen vuorovaikutuksen käytäntöjä – reseptejä digitaalisessa ja hybridisessä työskentelyssä. Käytäntöjä pyritään myös tarkastelemaan kriittisesti siten, että totuttuja työtapoja ja välineitä koetellaan vakiintuneista tottumuksista poiketen. Työpajan paikkana on Helsingin Kalasataman Flavour Studio, os. Työpajankatu 2. Voit osallistua työpajaan joko paikan päällä tai hybridinä netin kautta Zoom-linkillä. Tapahtuma on maksuton ja sisältää lähiosallistujille aamiaisen lisäksi buffet-lounaan ja iltapäivän kahvit/teen.

Alustajina ja työskentelyyn virittäjinä toimivat vieraileva professori Mikael Brygger ja valosuunnittelun professori Tomi Humalisto Taideyliopistosta sekä yliopistonlehtori Tomi Slotte Dufva Aalto-yliopiston Taiteen ja median laitokselta.  

Jäljen jättäminen -intensiivikurssi 13.–14.10.2022

Mikä asia on jättänyt sinuun lähtemättömän jäljen? Miksi? Mikä merkitys jäljellä on ollut osana opettajaksi kasvuasi? Tätä kysymystä lähdemme työstämään eri näkökulmista musiikin sekä kuva- ja tanssitaiteen keinoin kolmen taiteilijaohjaajan johdolla. Taitelijaohjaajina toimivat säveltäjä Markus Fagerudd, kuvataitelija Vappu Rossi ja tanssitaiteilija Jenni Nikolajeff. Lähestymme taiteen jättämiä jälkiä eri alojen opettajaksi tai erityisopettajaksi opiskelevien kanssa. Tarkastelemme yhdessä laajemmin sitä risteystä, jossa hahmotamme opettajana toimimisen mahdollisuuksia ja merkitystä osana kestävää kehitystä. Ilmainen intensiivikurssi toteutetaan 13.–14.10.2022 Kuninkaalan kurssikeskuksessa Järvenpäässä Taideyliopiston, Helsingin yliopiston ja HAMKin yhteistyönä. Kurssi liittyy Taiteet ja digi -hankkeeseen (2021–2023).

  • Kurssille voidaan ottaa maksimissaan 30 osallistujaa. Jokainen osallistuja voi neuvotella oman oppilaitoksensa vastuuopettajan kanssa kurssin linkittymisestä osaksi omia opintojaan.
  • Ilmoittautumisaika ke 10.8.2022 – pe 23.9.2022.
  • Lisätietoja Sirke Pekkilä, sirke.pekkila@uniarts.fi p. 050-5262 004 (Taideyliopisto); Mari Kätkä (Taideyliopisto); Seija Kairavuori (Helsingin yliopisto); Sanna Ryökkynen (HAMK)

Pedagogisen vuorovaikutuksen ajalliset moodit. Työpaja 23.9.2022 klo 9-16

Tervetuloa mukaan työpajaan, jossa kartoitetaan erilaisia digitaalisen vuorovaikutuksen mahdollisuuksia. Työpajassa pohditan digitaalisen ajallisuutta, etenkin sen erilaista aikaa, hitautta, nopeutta. Aihetta mietitään mm. etäopetuksen, hybridiopetuksen ja lähiopetuksen näkökulmista.

  • Miten ajallista kestoa voidaan muokata ja rytmittää?
  • Onko vuorovaikutuksessa jotain muita ajallisuuden laatuja?
  • Kuinka kuvitella ja hahmottaa etäopetuksen raameja?

Mukana alustuksin virittämässä työpajojen keskusteluihin Mikael Brygger, Tomi Humalisto ja Tomi Slotte Dufva. Puhujavieraana mm. taidekasvatuksen apulaisprofessori Aaron Knochel Penn State School of Visual Art -yliopistosta. Työpaja liittyy Taiteet ja Digi -hankkeeseen (2021-2023).

Voit osallistua työpajaan ja siihen liittyviin ryhmäkeskusteluihin joko paikan päällä Aalto-yliopistolla tai soveltuvin osin etänä striimauksen kautta.

Aaron D. Knochel
Mikael Brygger. Kuva: Leena Lahti
Tomi Slotte Dufva
Tomi Humalisto

  • Aaron D. Knochel is Associate Professor of Art Education and an affiliated faculty at the Art & Design Research Incubator (ADRI) at The Pennsylvania State University. He is currently the 2022-23 Fulbright Scholar at the University of Bergen in the Digital Culture program. Knochel is a mixed methods researcher and curriculum theorist with interests in transdisciplinary learning, critical social theory, and media arts. In 2022, he edited a special collection for a2ru Ground Works titled Vibrant Ecologies of Research exploring the conditions for arts integrated research within institutions of higher education and anticipates publication of a co-edited volume with Osamu Sahara focused on global perspectives in media arts education with Palgrave. Peer reviewed publications include articles in Studies in Art Education, Visual Arts Research, The International Journal of Education through Art, Parallax, and Kairos. Generally, he tries to live up to his @artisteducator twitter bio: artist-teacher-visual culture researcher-digital media flaneur-novice hacker and pixel stacker.
  • Mikael Brygger is a visiting professor in writing in the University of the Arts Helsinki, and a poet known for his interest in visual, conceptual, digital and gamified approaches to writing. In addition to writing three books of poetry, Mikael has been involved in several collaborations between poets and visual artists.
  • Tomi Slotte Dufva (Taiteen Tohtori) työskentelee yliopistonlehtorina Aalto yliopistossa, taiteen ja median laitoksella. Hän on erikoistunut kuvataidekasvatuksen uusiin käytäntöihin. Slotte Dufva toimii myös taiteilijana yhdistäen uutta mediaa ja perinteisiä maalauksen menetelmiä. Slotte Dufvan tutkimus keskittyy digitaalisuuteen sosiaalisiin, kasvatuksellisiin ja kulttuurillisiin kysymyksiin, sekä digitaalisuuden kehollisuuteen, tekoälyyn, tulevaisuuden tutkimukseen että feministiseen digitaalisuuden tutkimukseen.
  • Tomi Humalisto on koulutustaustaltaan valosuunnittelija (TeM) ja taidekasvattaja (TaM). Hän on freelancer-vuosien, jatko-opintojen ja taiteellisen tohtorintutkinnon (TeT)  jälkeen työskennellyt valosuunnittelun professorina ja koulutusohjelmajohtajana Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

5.1.2022 klo 13–16

Kurkistuksia – taiteen ja tieteen rajapinnoilla kehittämispilotin työryhmä kutsuu kaikki kiinnostuneet mukaan Zoomiin, jossa testataan, esitellään ja tehdään kurkistuksia mm. erilaisiin olemisen tiloihin, läsnäolon muotoihin, digitaalisuuteen liittyvän rajattomuuteen/rajallisuuteen sekä digitaalisen opetuksen ajankohtaisiin käyttämisen ja oppimisen kokemuksiin. Tervetuloa mukaan! Kutsujina Tomi Slotte Dufva, Mikael Brygger ja Tomi Humalisto


Yhteistyössä mukana

  • Tomi Slotte Dufva, Yliopiston lehtori, Aalto-yliopisto, Taiteiden ja Suunnittelun korkeakoulu, Taiteen laitos
  • Martti Raevaara, Professori, Aalto-yliopisto, Taiteiden ja Suunnittelun korkeakoulu, Taiteen laitos
  • Mikael Brygger, Vieraileva professori, Taideyliopisto/Kirjoittamisen maisteriohjelma
  • Eeva Anttila, Tanssipedagogiikan professori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
  • Tomi Humalisto, Valosuunnittelun professori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
  • Imanuel Schipper, Lecturer, Theatre Academy University of the Arts Helsinki
  • Heidi Partti, Musiikkikasvatuksen professori, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
  • Riku Roihankorpi, Yliopistonlehtori, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
  • Sami-Jussi Ruodemäki, Musiikkikasvatuksen lehtori, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
  • Toni Mäkinen, Musiikkikasvatuksen lehtori, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
  • Tuire Palonen, Yliopistotutkija, Turun yliopisto
  • Sanna Ryökkynen, Lehtori, Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Ida-Maria Raudasoja, Musiikkipedagogi, Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Jana Vyborna-Turunen, lehtori, Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Heikki Ruismäki, professori, Helsingin yliopisto
  • Seija Kairavuori, Yliopistonlehtori, Dos., Helsingin yliopisto
  • Aleksi Ojala, Musiikin didaktiikan yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
  • Martina Paatela-Nieminen, Dos, Helsingin yliopisto ja Aalto-yliopisto
  • Ari Poutiainen, Yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto
  • Jouko Pullinen, Yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto
  • Juha Merta, Yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto
  • Kaarina Marjanen, Musiikkikasvatuksen yliopistonlehtori, Tampereen yliopisto

Opettajankoulutuksen tutkimusverkostoja

Hankkeen nimi

Taiteet ja digi

Ajankohta

01/2021-12/2023

Rahoittaja

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Yhteistyökumppanit

  • Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu (kuvataidekasvatuksen koulutusohjelma)
  • Helsingin yliopisto (taito- ja taideaineet, opettajankoulutus)
  • Tampereen yliopisto (kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta)
  • Turun yliopisto (kasvatustieteiden tiedekunta)
  • HAMK (opettajakorkeakoulun ammatillinen opettajankoulutus)

Vastuuorganisaatio

Taideyliopiston Avoin kampus

Yhteyshenkilöt

  • Sirke Pekkilä

    Projektipäällikkö, Avoimen kampuksen opintopalvelut Helsinki, Taideyliopisto
    +358505262004
    sirke.pekkila@uniarts.fi