Sibelius-Akatemian kansainvälinen vierailijaohjelma
Sibelius-Akatemian koulutusta täydentävään ohjelmaan kutsutaan oman erityisalueensa johtavia taiteilijoita eri puolilta maailmaa.
Kansainvälinen vierailijaohjelma on Sibelius-Akatemian koulutusta täydentävä ohjelma, johon kutsutaan oman erityisalueensa johtavia taiteilijoita eri puolilta maailmaa. He työskentelevät Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ja opettajien kanssa periodimuotoisesti, pääsääntöisesti vuoden tai kahden vuoden jaksoissa. Ohjelman perustamista ovat tukeneet Jane ja Aatos Erkon säätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.
Vierailevat professorit
Emmanuel Ceysson (syntynyt 1984) on Metropolitanin oopperaorkesterin harpun äänenjohtaja. Ennen kiinnitystään New Yorkiin hän toimi Pariisissa Opéra National de Parisissa harpun äänenjohtajana. Hän on työskennellyt opettajana useissa kansainvälisesti merkittävissä oppilaitoksissa kuten Royal Academy of Musicissa Lontoossa ja Mannes School of Musicissa New Yorkissa. Ceysson on myös voittanut lukuisia kansainvälisiä kilpailuja.
Professori David Dolan (syntynyt 1955) on erikoistunut opettamaan improvisointia klassisille muusikoille kamarimusiikin avulla. Hän työskentelee professorina sekä Guildhall School of Music and Dramassa että Yehudi Menuhin Schoolissa ja kiertää jatkuvasti opettamassa eri puolilla maailmaa. Dolanin opetus on prosessi, jossa muusikot oppivat improvisoimaan eri säveltäjien tyyleillä ja samalla vapautumaan omassa soittoilmaisussaan. Dolanilta opiskelijat saavat uudenlaista musiikin harmonian rakenteiden ymmärrystä ja sitä kautta tulkinnan syvyyttä.
Innostava ja syvällisesti musiikkiin paneutuva Justin Doyle on noussut nopeasti yhdeksi sukupolvensa johtavista vanhan musiikin kapellimestareista. Hän aloitti musiikin opiskelun Westminsterin katedraalin kuoropoikana ja päätyi Cambridgen King’s Collegeen. Hän toimii Berliinin RIAS-kamarikuoron taiteellisena johtajana ja kapellimestarina, opettaa Hans Eissler -musiikkikorkeakoulussa sekä johtaa vanhan musiikin huippuorkestereita ja sinfoniaorkestereita eri puolilla Eurooppaa.
Yhdysvaltalainen jazzrumpali, säveltäjä, yhtyejohtaja ja etnomusikologi Dana Hall toimii professorina ja jazzmusiikin osaston johtajana Depaulin yliopistossa Chicagossa. Hänen osaamisessaan yhdistyvät korkean tason muusikkous, akateeminen tutkimus ja pedagogiset taidot. Hallin opetuskenttään kuuluu instrumenttiopetuksen lisäksi muun muassa yhtyesoittoa, pedagogiikkaa, musiikkihistoriaa ja etnomusikologiaa. Väitöstutkimuksessaan hän käsitteli soul-musiikkia Philadelphiassa kansalaisoikeusliikkeen aikana. Professuurin tarkoituksena on muun muassa vahvistaa afroamerikkalaisen kulttuuriperinteen ymmärrystä jazzmusiikin aineryhmässä ja kehittää yhteistyötä amerikkalaisten yliopistojen kanssa.
Neil Heyde on sellisti, lontoolaisen Royal Academy of Musicin jatkokoulutusohjelmien johtaja ja Lontoon yliopiston musiikin professori. Heyde on soittanut muun muassa Kreutzer-kvartetin jäsenenä 1990-luvulta lähtien. Tutkijana Heyde on kiinnostunut tavoista, joilla muusikot kommunikoivat keskenään sekä siitä, minkälainen suhde muusikoilla on soittimiinsa. Hän on toiminut Ison-Britannian musiikin, tanssin, draaman ja esittävän taiteen arviointipaneelin (Research Refellence Framework, REF) jäsenenä. Hän on myös luennoinut eri puolilla maailmaa omista tutkimuskäytännöistään sekä niistä tavoista, millä käytäntölähtöistä tutkimusta voidaan kehittää. Hänen johdollaan Royal Academy of Music onkin kehittänyt ainutlaatuisen käytäntölähtöisen tutkimuskulttuurin sekä maisteri- että tohtoritasolla.
Yhdysvaltalainen apulaisprofessori, tuottaja ja lauluntekijä Sean Holt täydentää Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opetusta ja vahvistaa Sibelius-Akatemian yhteistyötä University of Southern California, Thornton School of Musicin kanssa. Professuurikaudellaan hän jatkaa popmusiikin säveltämisen ja tuottamisen opintojakson kehittämistä ja opettaa opintojaksoa kahden lukukauden ajan. Samalla hän osallistuu popmusiikin säveltämisen ja tuottamisen sivuainekokonaisuuden suunnittelu- ja kehittämistyöhön Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmässä. Holtin ymmärrys ja kokemus musiikkiteollisuudesta, laajat kansainväliset verkostot sekä hyvä pedagoginen osaaminen tarjoavat Sibelius-Akatemian opiskelijoille mahdollisuuden laajentaa ammatillista osaamistaan ja näköalojaan musiikkialalla.
Musiikintutkija Jin Hyun Kim on työskennellyt muun muassa taiteellisen tutkimuksen, digitaalisen ääni- ja mediateknologian, ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen, mediateorian, kognitiotieteiden, neurotieteiden ja filosofian parissa. Kim toimii systemaattisen musiikkitieteen professorina sekä musiikkiteknologian, esteesiksen ja vuorovaikutuksen työtilan (TAIM) johtajana Berliinin Humboldt-yliopistossa, missä hän on kehittänyt filosofiaan juurtunutta ja empiirisesti orientoitunutta musiikintutkimuksen koulutusta. Väitöskirjassaan Kim tutki taiteellisia ja teknologisia kehollisuuden strategioita interaktiivisissa musiikki- ja mediaesityksissä.
Nils Mönkemeyer on urallaan merkittävästi nostanut alttoviulun profiilia instrumenttina ja hän onkin yksi maailman menestyneimmistä alttoviulisteista. Hän on työskennellyt useiden merkittävien kapellimestarien kanssa ja solistina monien merkittävien orkesterien kanssa. Hänen viimeaikaiset levytyksensä ovat saaneet sekä kriitikoiden suosiota että arvostettuja palkintoja. Mönkemeyer on perustanut “Klassik für Alle” -kamarimusiikkifestivaalin vuonna 2016 yhteistyössä Caritas Bonnin kanssa. Hän työskentelee aktiivisen taiteellisen uransa ohella tällä hetkellä Münchenin musiikkikorkeakoulun professorina.
Harvardin yliopiston emeritusprofessori Robert Levin (syntynt 1947) on yksi aikamme merkittävimpiä wieniläisklassisen ajan kosketinsoitinmusiikin tuntijoita, tutkijoita ja esittäjiä sekä Wolfgang Amadeus Mozartin musiikin huomattavimpia asiantuntijoita maailmassa. Hän on vieraillut Suomessa aiemmin useita kertoja sekä opettajana että esiintyjänä. Levin hyödyntää opetuksessaan poikkeuksellisella tavalla musiikintutkijan ja teoreetikon taustaansa. Hän on maailman parhaisiin kuuluva tyyli-improvisoija, merkittävä pianisti ja fortepianisti, joka osaamisellaan voi avata opiskelijoille näkökulmia musiikkiin ainutlaatuisella tavalla.
Professori, baritoni Andreas Schmidt (syntynyt 1960) kuuluu oman ikäpolvensa merkittävimpiin saksalaisiin laulajiin. Hänellä on kansainvälisesti arvostettu ura sekä konsertti- että ooperamusiikin parissa. Schmidt on esiintynyt oman äänialansa keskeisissä oopperarooleissa suurimmissa oopperataloissa ympäri maailmaa ja laulanut myös lähes kaikkien merkittävimpien aikamme sinfoniaorkestereiden solistina. Schmidt on erityisen arvostettu lied-laulajana. Schmidt on toiminut professorina vuodesta 2007 alkaen Dresdenin musiikkikorkeakoulussa ja vuodesta 2010 Münchenin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa. Hän on myös säännöllisesti mukana kansainvälisten laulukilpailujen tuomaristossa ja opettaa erilaisilla mestarikursseilla ympäri maailman.
PhD Franco Bianchini on kansainvälisesti laajasti arvostettu kulttuuripolitiikan, kaupunkikulttuurin regeneraation, kulttuurisen monimuotoisuuden ja sen mahdollistamien innovaatioiden sekä kestävän tulevaisuuden asiantuntija. Tällä hetkellä Bianchini työskentelee kulttuuripolitiikan professorina ja Institute for Research on Culture and the Creative Industries -yksikön johtajana Hullin yliopistossa Isossa-Britanniassa.
Kansainväliset vierailevat taiteilijat
A cappella -laulu: Theatre of Voices
Paul Hillier
Else Torp
Signe Asmussen
Paul Bentley-Angell
Jakob Bloch Jespersen
Kuoronjohto
Musiikkiteknologia
Rodolphe Alexis
Dinah Bird
Natasha Barrett
Orkesterinjohto
Popmusiikin tuotanto ja sävellys
Puupuhaltimet
Emily Beynon
Alexei Ogrinchouk
Calogero Palermo
Gustavo Núñez
Sophie Cherrier
Dominik Wollenweber
Claude Delangle
Sello
Urut
Viulu
Videogalleria
Sibelius Summer Academy
Osa vierailijaohjelman opetuksesta toteutetaan osana kansainvälistä Sibelius Summer Academy -kesäkurssikokonaisuutta, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa kesällä 2019.
Hankkeen yhteystiedot
-
Mirka Rättyä
- Tuottaja, Tuottajat Sibelius-Akatemia, Sibelius-Akatemia
- mirka.rattya@uniarts.fi
Ajankohta
01/2019-12/2022
Rahoittaja
Jane ja Aatos Erkon säätiö
Jenny ja Antti Wihurin rahasto
Vastuuorganisaatio
Sibelius-Akatemia
Kansainvälinen vierailijaohjelma on Sibelius-Akatemian koulutusta täydentävä ohjelma, johon kutsutaan oman erityisalueensa johtavia taiteilijoita eri puolilta maailmaa. He työskentelevät Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ja opettajien kanssa periodimuotoisesti, pääsääntöisesti vuoden tai kahden vuoden jaksoissa. Ohjelman perustamista ovat tukeneet Jane ja Aatos Erkon säätiö sekä Jenny ja Antti Wihurin rahasto.
Vierailevat professorit
Emmanuel Ceysson (syntynyt 1984) on Metropolitanin oopperaorkesterin harpun äänenjohtaja. Ennen kiinnitystään New Yorkiin hän toimi Pariisissa Opéra National de Parisissa harpun äänenjohtajana. Hän on työskennellyt opettajana useissa kansainvälisesti merkittävissä oppilaitoksissa kuten Royal Academy of Musicissa Lontoossa ja Mannes School of Musicissa New Yorkissa. Ceysson on myös voittanut lukuisia kansainvälisiä kilpailuja.
Professori David Dolan (syntynyt 1955) on erikoistunut opettamaan improvisointia klassisille muusikoille kamarimusiikin avulla. Hän työskentelee professorina sekä Guildhall School of Music and Dramassa että Yehudi Menuhin Schoolissa ja kiertää jatkuvasti opettamassa eri puolilla maailmaa. Dolanin opetus on prosessi, jossa muusikot oppivat improvisoimaan eri säveltäjien tyyleillä ja samalla vapautumaan omassa soittoilmaisussaan. Dolanilta opiskelijat saavat uudenlaista musiikin harmonian rakenteiden ymmärrystä ja sitä kautta tulkinnan syvyyttä.
Innostava ja syvällisesti musiikkiin paneutuva Justin Doyle on noussut nopeasti yhdeksi sukupolvensa johtavista vanhan musiikin kapellimestareista. Hän aloitti musiikin opiskelun Westminsterin katedraalin kuoropoikana ja päätyi Cambridgen King’s Collegeen. Hän toimii Berliinin RIAS-kamarikuoron taiteellisena johtajana ja kapellimestarina, opettaa Hans Eissler -musiikkikorkeakoulussa sekä johtaa vanhan musiikin huippuorkestereita ja sinfoniaorkestereita eri puolilla Eurooppaa.
Yhdysvaltalainen jazzrumpali, säveltäjä, yhtyejohtaja ja etnomusikologi Dana Hall toimii professorina ja jazzmusiikin osaston johtajana Depaulin yliopistossa Chicagossa. Hänen osaamisessaan yhdistyvät korkean tason muusikkous, akateeminen tutkimus ja pedagogiset taidot. Hallin opetuskenttään kuuluu instrumenttiopetuksen lisäksi muun muassa yhtyesoittoa, pedagogiikkaa, musiikkihistoriaa ja etnomusikologiaa. Väitöstutkimuksessaan hän käsitteli soul-musiikkia Philadelphiassa kansalaisoikeusliikkeen aikana. Professuurin tarkoituksena on muun muassa vahvistaa afroamerikkalaisen kulttuuriperinteen ymmärrystä jazzmusiikin aineryhmässä ja kehittää yhteistyötä amerikkalaisten yliopistojen kanssa.
Neil Heyde on sellisti, lontoolaisen Royal Academy of Musicin jatkokoulutusohjelmien johtaja ja Lontoon yliopiston musiikin professori. Heyde on soittanut muun muassa Kreutzer-kvartetin jäsenenä 1990-luvulta lähtien. Tutkijana Heyde on kiinnostunut tavoista, joilla muusikot kommunikoivat keskenään sekä siitä, minkälainen suhde muusikoilla on soittimiinsa. Hän on toiminut Ison-Britannian musiikin, tanssin, draaman ja esittävän taiteen arviointipaneelin (Research Refellence Framework, REF) jäsenenä. Hän on myös luennoinut eri puolilla maailmaa omista tutkimuskäytännöistään sekä niistä tavoista, millä käytäntölähtöistä tutkimusta voidaan kehittää. Hänen johdollaan Royal Academy of Music onkin kehittänyt ainutlaatuisen käytäntölähtöisen tutkimuskulttuurin sekä maisteri- että tohtoritasolla.
Yhdysvaltalainen apulaisprofessori, tuottaja ja lauluntekijä Sean Holt täydentää Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen opetusta ja vahvistaa Sibelius-Akatemian yhteistyötä University of Southern California, Thornton School of Musicin kanssa. Professuurikaudellaan hän jatkaa popmusiikin säveltämisen ja tuottamisen opintojakson kehittämistä ja opettaa opintojaksoa kahden lukukauden ajan. Samalla hän osallistuu popmusiikin säveltämisen ja tuottamisen sivuainekokonaisuuden suunnittelu- ja kehittämistyöhön Sibelius-Akatemian musiikkikasvatuksen aineryhmässä. Holtin ymmärrys ja kokemus musiikkiteollisuudesta, laajat kansainväliset verkostot sekä hyvä pedagoginen osaaminen tarjoavat Sibelius-Akatemian opiskelijoille mahdollisuuden laajentaa ammatillista osaamistaan ja näköalojaan musiikkialalla.
Musiikintutkija Jin Hyun Kim on työskennellyt muun muassa taiteellisen tutkimuksen, digitaalisen ääni- ja mediateknologian, ihmisen ja tietokoneen välisen vuorovaikutuksen, mediateorian, kognitiotieteiden, neurotieteiden ja filosofian parissa. Kim toimii systemaattisen musiikkitieteen professorina sekä musiikkiteknologian, esteesiksen ja vuorovaikutuksen työtilan (TAIM) johtajana Berliinin Humboldt-yliopistossa, missä hän on kehittänyt filosofiaan juurtunutta ja empiirisesti orientoitunutta musiikintutkimuksen koulutusta. Väitöskirjassaan Kim tutki taiteellisia ja teknologisia kehollisuuden strategioita interaktiivisissa musiikki- ja mediaesityksissä.
Nils Mönkemeyer on urallaan merkittävästi nostanut alttoviulun profiilia instrumenttina ja hän onkin yksi maailman menestyneimmistä alttoviulisteista. Hän on työskennellyt useiden merkittävien kapellimestarien kanssa ja solistina monien merkittävien orkesterien kanssa. Hänen viimeaikaiset levytyksensä ovat saaneet sekä kriitikoiden suosiota että arvostettuja palkintoja. Mönkemeyer on perustanut “Klassik für Alle” -kamarimusiikkifestivaalin vuonna 2016 yhteistyössä Caritas Bonnin kanssa. Hän työskentelee aktiivisen taiteellisen uransa ohella tällä hetkellä Münchenin musiikkikorkeakoulun professorina.
Harvardin yliopiston emeritusprofessori Robert Levin (syntynt 1947) on yksi aikamme merkittävimpiä wieniläisklassisen ajan kosketinsoitinmusiikin tuntijoita, tutkijoita ja esittäjiä sekä Wolfgang Amadeus Mozartin musiikin huomattavimpia asiantuntijoita maailmassa. Hän on vieraillut Suomessa aiemmin useita kertoja sekä opettajana että esiintyjänä. Levin hyödyntää opetuksessaan poikkeuksellisella tavalla musiikintutkijan ja teoreetikon taustaansa. Hän on maailman parhaisiin kuuluva tyyli-improvisoija, merkittävä pianisti ja fortepianisti, joka osaamisellaan voi avata opiskelijoille näkökulmia musiikkiin ainutlaatuisella tavalla.
Professori, baritoni Andreas Schmidt (syntynyt 1960) kuuluu oman ikäpolvensa merkittävimpiin saksalaisiin laulajiin. Hänellä on kansainvälisesti arvostettu ura sekä konsertti- että ooperamusiikin parissa. Schmidt on esiintynyt oman äänialansa keskeisissä oopperarooleissa suurimmissa oopperataloissa ympäri maailmaa ja laulanut myös lähes kaikkien merkittävimpien aikamme sinfoniaorkestereiden solistina. Schmidt on erityisen arvostettu lied-laulajana. Schmidt on toiminut professorina vuodesta 2007 alkaen Dresdenin musiikkikorkeakoulussa ja vuodesta 2010 Münchenin musiikki- ja teatterikorkeakoulussa. Hän on myös säännöllisesti mukana kansainvälisten laulukilpailujen tuomaristossa ja opettaa erilaisilla mestarikursseilla ympäri maailman.
PhD Franco Bianchini on kansainvälisesti laajasti arvostettu kulttuuripolitiikan, kaupunkikulttuurin regeneraation, kulttuurisen monimuotoisuuden ja sen mahdollistamien innovaatioiden sekä kestävän tulevaisuuden asiantuntija. Tällä hetkellä Bianchini työskentelee kulttuuripolitiikan professorina ja Institute for Research on Culture and the Creative Industries -yksikön johtajana Hullin yliopistossa Isossa-Britanniassa.
Kansainväliset vierailevat taiteilijat
A cappella -laulu: Theatre of Voices
Paul Hillier
Else Torp
Signe Asmussen
Paul Bentley-Angell
Jakob Bloch Jespersen
Kuoronjohto
Musiikkiteknologia
Rodolphe Alexis
Dinah Bird
Natasha Barrett
Orkesterinjohto
Popmusiikin tuotanto ja sävellys
Puupuhaltimet
Emily Beynon
Alexei Ogrinchouk
Calogero Palermo
Gustavo Núñez
Sophie Cherrier
Dominik Wollenweber
Claude Delangle
Sello
Urut
Viulu
Videogalleria
Sibelius Summer Academy
Osa vierailijaohjelman opetuksesta toteutetaan osana kansainvälistä Sibelius Summer Academy -kesäkurssikokonaisuutta, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa kesällä 2019.
Hankkeen yhteystiedot
-
Mirka Rättyä
- Tuottaja, Tuottajat Sibelius-Akatemia, Sibelius-Akatemia
- mirka.rattya@uniarts.fi