Performanssi-pedagogiikkaa – taidepedagogiikan poliittisuudesta

Tutkimuksen tavoitteena on pohtia, miten performanssitaidetta opetetaan ja millaisia yhteiskunnallisia ulottuvuuksia performanssitaiteen opettajat näkevät työssään.

Pilvi Porkola istuu sinisellä sohvalla asfalttikentällä aurinkoisena päivänä. Taustalla näkyy rekan tyhjä perävaunu ja kerrostaloja.

Esittely

Tutkimuksessaan Performanssipedagogiikkaa – taidepedagogiikan poliittisuudesta Pilvi Porkola tarkastelee esityksen käsitettä, performanssitaiteen traditiota ja nykypäivää osana taidepedagogiikkaa ja sen poliittisuutta.

Tutkimuksen tavoitteena on pohtia, miten performanssitaidetta opetetaan ja millaisia yhteiskunnallisia ulottuvuuksia performanssitaiteen opettajat näkevät työssään. Lähtöajatuksena on, että performanssitaiteen traditio vaikuttaa opettamiseen myös poliittisesti. Tämän lisäksi tarkastelun kohteena on, kuinka vallitsevat poliittiset olosuhteet ja ideat vaikuttavat opetuksen käytäntöön.

Tutkimukseen kuuluu etnografinen osuus, missä haastatellaan performanssitaiteen opettajia, käytäntölähtöisiä työpajoja sekä esityksiä. SOHVA – Keskusteluja utopioista toteutetaan ympäri Helsinkiä toukokuussa 2024. Lue lisää Todellisuuden tutkimuskeskuksen sivulta

Seuraa tutkimusta

Seuraa tutkimusta Research Cataloguessa

Instagram: pepe_performanssipedagogiikkaa

Tutkimushankkeen yhteystiedot

Hankkeen nimi

Performanssipedagogiikkaa – taidepedagogiikan poliittisuudesta

Ajankohta

01/2023-12/2026

Rahoittaja

Hanke on osa Suomen Akatemian rahoittamaa profilointialuetta ”Artistic thinking that is driven by artist pedagogy”.