OKM-kärkihanke TAITU
Taiteet tulevaisuuden oppimista rakentamassa – opettajan ammatillisen osaamisen kehittämishanke.
Esittely
Hankkeen tavoitteena on uudistaa ja kehittää opettajien koulutuksellista jatkumoa ja tukea laaja-alaista opettaja-asiantuntijuuden kehittymistä työuran eri vaiheissa. Hankkeen avulla vahvistetaan opettajakoulutuksen tutkimusperustaista kehittämistä, sekä kehitetään taiteiden ja eri oppiaineiden yhteistyötä, laaja-alaista ja luovaa pedagogiikkaa, työtapoja ja menetelmiä.
Hankkeessa toteutettavien pilottien kautta on tavoitteena kehittää uutta luovan oppimisen, opetuksen ja osaamisen kehittämisen malleja. Kehittämisyhteistyössä yhdistyy laajasti opettajankoulutuksen monialainen tieteellinen ja taiteellinen tutkimus, kehittämistoiminta ja yhdessä pilotointi.
Kehittämishanke toteutetaan yliopistojen ja korkeakoulun laaja-alaisena yhteistyönä, jossa ovat mukana Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu ja koordinaattorina Taideyliopisto. Hanke kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin, ja sitä rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Hankkeen julkaisu
Hankkeen julkaisu koostuu artikkeleista ja puheenvuoroista, joiden tavoitteena on kertoa uusista ja ajankohtaisista taideopetuksen ja taideaineiden opettajankoulutuksen käytännöistä ja kehittämisyhteistyöstä. Artikkelit keskittyvät erityisesti musiikin ja kuvataiteen opettajankoulutuksen kehittämiseen. Kirjoittajat edustavat monipuolisesti taiteiden opetusta, opettajankoulutusta, tutkimusta ja kehittämistä.
Kirjan teemat:
- Opettajan pedagogisten opintojen kehittäminen
- Verkostojen ja keskusteluyhteyksien vahvistamista
- Eettisten ja globaalien haasteiden äärellä
- Opetussuunnitelman kokonaisvaltaista kehittämistä
- Harjoittelun ja osaamisen sosiaalisista konteksteista
Pilotit
1. Taidealojen (aineen)opettajakoulutuksen kasvatustieteellisten ja pedagogisten opintojen kokonaisuuden kehittäminen
Tavoitteena taidealojen opettajankoulutuksen kasvatustieteellisten ja pedagogisten opintojen kokonaisuuden kehittäminen syventämällä yhteistyötä Taideyliopiston, Aalto-yliopiston, Tampereen yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa.
Vastuuhenkilö:
Elina Laakso, Taideyliopisto
Työryhmä:
- Martti Raevaara, Aalto-yliopisto;
- Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto;
- Heikki Ruismäki, Helsingin yliopisto;
- Inkeri Ruokonen, Helsingin yliopisto
2. Taiteiden välistä akateemista keskustelua- opintojakson kehittäminen
Tavoitteena laaja-alaisen taiteilijakoulutuksen ja taidealojen opettajankoulutuksen kehittäminen uudistamalla erityisesti taiteidenvälisyyttä ja taiteiden välistä akateemista keskustelua.
Vastuuhenkilö:
- Marja-Leena Juntunen, Taideyliopisto
Työryhmä:
- Kenneth Sirén, Taideyliopisto;
- Riku Saastamoinen, Taideyliopisto;
- Taneli Tuovinen, Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 10
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 60
3. Taidelähtöiset menetelmät koulujen oppiainerajat ylittävässä opetuksessa
Tavoitteena uudistaa ja kehittää oppiainerajat ylittävää, laaja-alaista opetusta tiede- ja taideopetuksen välillä kouluissa ja eri oppilaitostasoilla. Millaista on tulevaisuuden opetus kouluissa, joissa satsataan niin taiteiden opetuksen kehittämiseen, kuin uudentyyppiseen eri oppiaineiden väliseen yhteistyöhön?
Vastuuhenkilö:
Sirke Pekkilä, Taideyliopisto
Työryhmä:
- Mikko Seppänen, Taideyliopisto;
- Kasperi Mäki-Reinikka, Aalto-yliopisto;
- Satu Grünthal, Helsingin yliopisto;
- Martti Raevaara, Aalto-yliopisto;
- Heikki Ruismäki, Helsingin yliopisto;
- Inkeri Ruokonen, Helsingin yliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 20
- Opettajia pilotin tarjoamassa täydennyskoulutuksessa n. 70
4. Kuvataiteen opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun ja luokanopettajaopiskelijoiden kuvataideopetuksen kehittäminen
Tavoitteena luokanopettaja- ja aineenopettajakoulutuksen yhteistyön ja uusien toimintamuotojen kehittäminen.
Vastuuhenkilö:
Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto
Työryhmä:
- Juha Merta, Tampereen yliopisto;
- Marja-Leena Juntunen, Taideyliopisto;
- Heidi Partti, Taideyliopisto;
- Tiina Pusa, Aalto-yliopisto;
- Marja Rastas, Aalto-yliopisto;
- Taneli Tuovinen, Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 10
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 60
5. Eri taidealojen taiteellisen ja pedagogisen työskentelyn ohjauksen ja arvioinnin työtapojen ja menetelmien kehittäminen ja mallintaminen
Tavoitteena taidealojen opettajankoulutuksen erityisalueiden kehittäminen, mm. taideopiskelijan ohjauksen hyvien käytäntöjen ja erityispiirteiden esilletuominen ja kehittäminen, oppimista tukevan arvioinnin kehittäminen, uusien yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia vahvistavien oppimisympäristöjen ja toimintatapojen kehittäminen.
Vastuuhenkilö:
Martti Raevaara, Aalto-yliopisto
Työryhmä:
- Heidi Partti, Taideyliopisto;
- Laura Miettinen, Taideyliopisto;
- Outi Kähkönen, Taideyliopisto;
- Sirkka Parviainen, Taideyliopisto;
- Jouko Pullinen, Tampereen yliopistosta;
- Inkeri Ruokonen, Helsingin yliopistosta;
- Heikki Ruismäki, Tampereen yliopistosta;
- Anna Alftan, Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 10
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 80
6. Opettaja-asiantuntijuuden uranaikaisen osaamisen kehittäminen
Tavoitteena korkeakoulu- ja yliopisto-opettajien koko työuran aikaisen osaamisen kehittämisen mallien ja toimintatapojen kehittäminen. Opettajan työhyvinvointia, työssä jaksamista ja työuralla kehittymistä tukevien rakenteiden ja toimintatapojen kehittäminen. Toteutusmuotona opettajien omat työpajat sekä osapilotti ”Pedagoginen tuuletusaukko”.
Vastuuhenkilö:
- Tuire Palonen, Turun yliopisto
Työryhmä:
- Erno Lehtinen, Turun yliopisto;
- Hans Gruber, Regensburgin yliopisto, Saksa ja Turun yliopisto;
- Martti Raevaara, Aalto-yliopisto;
- Elina Laakso, Taideyliopisto;
- Riku Saastamoinen, Taideyliopisto;
- Minna Suoniemi, Aalto-yliopisto;
- Marika Orenius, Taideyliopisto;
- Taneli Tuovinen, Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto;
- Sirke Pekkilä Taideyliopisto;
- Anna Alftan, Ida-Maria Raudasoja ja Anu Raudasoja Hämeen ammattikorkeakoulun asiantuntijakehittämistyössä
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 20
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 80
7. Diversiteetti laajasti käsiteltynä aiheena ja osaamisalueena yliopisto-opettajan työssä
Tavoitteena taidealojen yliopisto-opettajille rakennetavan erilaisuutta (mm. kulttuuri, kieli, sukupuoli, erilaiset oppijat) kunnioittavan ja opetuskäytännöissä huomioon ottavan koulutuskokonaisuuden kehittäminen. Kokonaisuuden liitäminen myös osaksi yliopistopedagogisia opintoja.
Vastuuhenkilö:
Tiina Pusa, Aalto-yliopisto
Työryhmä:
- Tiina Pusa ja Anniina Suominen, Aalto-yliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 5
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 30
8. Projektien opinnollistaminen – (opetus)harjoittelun uudet muodot, projektit opintojen osana
Tavoitteena vaihtoehtoisten ja uusien ympäristöjen ja toimintamallien kehittäminen
taidealojen opetusharjoitteluun.
Vastuuhenkilö:
- Marja Rastas, Aalto-yliopisto
Työryhmä:
- Henrika Ylirisku, Aalto-yliopisto;
- Marja-Leena Juntunen, Taideyliopisto;
- Riku Saastamoinen, Taideyliopisto;
- Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 5
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 30
Lisäksi OPE OSAA- hankkeen kanssa yhteistyössä järjestetyssä Taiteet tulevaisuuden koulussa -seminaarissa
- vierailevia kouluttajia n. 6
- osallistujina koulujen opettajia n. 20
Materiaaleja
2021
kehittämishanke 2017-2021 (hankkeen esittely)
Heikki Ruismäki, Henna Suomi ja Inkeri Ruokonen
Anna Alftan
2020
2019
Inkeri Ruokonen
Tuomo Laakso
2018
Kasperi Mäki-Reinikka, Matti Niinimäki
Hankkeen nimi
OKM-kärkihanke TAITU
Ajankohta
01/2017-12/2020
Rahoittaja
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Yhteistyökumppanit
- Aalto-yliopisto
- Helsingin yliopisto
- Tampereen yliopisto
- Turun yliopisto
- HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu
Vastuuorganisaatio
Taideyliopisto
Yhteyshenkilöt
Sirke Pekkilä, projektipäällikkö, Taideyliopiston Avoin kampus
Esittely
Hankkeen tavoitteena on uudistaa ja kehittää opettajien koulutuksellista jatkumoa ja tukea laaja-alaista opettaja-asiantuntijuuden kehittymistä työuran eri vaiheissa. Hankkeen avulla vahvistetaan opettajakoulutuksen tutkimusperustaista kehittämistä, sekä kehitetään taiteiden ja eri oppiaineiden yhteistyötä, laaja-alaista ja luovaa pedagogiikkaa, työtapoja ja menetelmiä.
Hankkeessa toteutettavien pilottien kautta on tavoitteena kehittää uutta luovan oppimisen, opetuksen ja osaamisen kehittämisen malleja. Kehittämisyhteistyössä yhdistyy laajasti opettajankoulutuksen monialainen tieteellinen ja taiteellinen tutkimus, kehittämistoiminta ja yhdessä pilotointi.
Kehittämishanke toteutetaan yliopistojen ja korkeakoulun laaja-alaisena yhteistyönä, jossa ovat mukana Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun yliopisto, HAMK Hämeen ammattikorkeakoulu ja koordinaattorina Taideyliopisto. Hanke kuuluu hallituksen kärkihankkeisiin, ja sitä rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Hankkeen julkaisu
Hankkeen julkaisu koostuu artikkeleista ja puheenvuoroista, joiden tavoitteena on kertoa uusista ja ajankohtaisista taideopetuksen ja taideaineiden opettajankoulutuksen käytännöistä ja kehittämisyhteistyöstä. Artikkelit keskittyvät erityisesti musiikin ja kuvataiteen opettajankoulutuksen kehittämiseen. Kirjoittajat edustavat monipuolisesti taiteiden opetusta, opettajankoulutusta, tutkimusta ja kehittämistä.
Kirjan teemat:
- Opettajan pedagogisten opintojen kehittäminen
- Verkostojen ja keskusteluyhteyksien vahvistamista
- Eettisten ja globaalien haasteiden äärellä
- Opetussuunnitelman kokonaisvaltaista kehittämistä
- Harjoittelun ja osaamisen sosiaalisista konteksteista
Pilotit
1. Taidealojen (aineen)opettajakoulutuksen kasvatustieteellisten ja pedagogisten opintojen kokonaisuuden kehittäminen
Tavoitteena taidealojen opettajankoulutuksen kasvatustieteellisten ja pedagogisten opintojen kokonaisuuden kehittäminen syventämällä yhteistyötä Taideyliopiston, Aalto-yliopiston, Tampereen yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa.
Vastuuhenkilö:
Elina Laakso, Taideyliopisto
Työryhmä:
- Martti Raevaara, Aalto-yliopisto;
- Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto;
- Heikki Ruismäki, Helsingin yliopisto;
- Inkeri Ruokonen, Helsingin yliopisto
2. Taiteiden välistä akateemista keskustelua- opintojakson kehittäminen
Tavoitteena laaja-alaisen taiteilijakoulutuksen ja taidealojen opettajankoulutuksen kehittäminen uudistamalla erityisesti taiteidenvälisyyttä ja taiteiden välistä akateemista keskustelua.
Vastuuhenkilö:
- Marja-Leena Juntunen, Taideyliopisto
Työryhmä:
- Kenneth Sirén, Taideyliopisto;
- Riku Saastamoinen, Taideyliopisto;
- Taneli Tuovinen, Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 10
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 60
3. Taidelähtöiset menetelmät koulujen oppiainerajat ylittävässä opetuksessa
Tavoitteena uudistaa ja kehittää oppiainerajat ylittävää, laaja-alaista opetusta tiede- ja taideopetuksen välillä kouluissa ja eri oppilaitostasoilla. Millaista on tulevaisuuden opetus kouluissa, joissa satsataan niin taiteiden opetuksen kehittämiseen, kuin uudentyyppiseen eri oppiaineiden väliseen yhteistyöhön?
Vastuuhenkilö:
Sirke Pekkilä, Taideyliopisto
Työryhmä:
- Mikko Seppänen, Taideyliopisto;
- Kasperi Mäki-Reinikka, Aalto-yliopisto;
- Satu Grünthal, Helsingin yliopisto;
- Martti Raevaara, Aalto-yliopisto;
- Heikki Ruismäki, Helsingin yliopisto;
- Inkeri Ruokonen, Helsingin yliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 20
- Opettajia pilotin tarjoamassa täydennyskoulutuksessa n. 70
4. Kuvataiteen opettajaopiskelijoiden opetusharjoittelun ja luokanopettajaopiskelijoiden kuvataideopetuksen kehittäminen
Tavoitteena luokanopettaja- ja aineenopettajakoulutuksen yhteistyön ja uusien toimintamuotojen kehittäminen.
Vastuuhenkilö:
Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto
Työryhmä:
- Juha Merta, Tampereen yliopisto;
- Marja-Leena Juntunen, Taideyliopisto;
- Heidi Partti, Taideyliopisto;
- Tiina Pusa, Aalto-yliopisto;
- Marja Rastas, Aalto-yliopisto;
- Taneli Tuovinen, Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 10
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 60
5. Eri taidealojen taiteellisen ja pedagogisen työskentelyn ohjauksen ja arvioinnin työtapojen ja menetelmien kehittäminen ja mallintaminen
Tavoitteena taidealojen opettajankoulutuksen erityisalueiden kehittäminen, mm. taideopiskelijan ohjauksen hyvien käytäntöjen ja erityispiirteiden esilletuominen ja kehittäminen, oppimista tukevan arvioinnin kehittäminen, uusien yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia vahvistavien oppimisympäristöjen ja toimintatapojen kehittäminen.
Vastuuhenkilö:
Martti Raevaara, Aalto-yliopisto
Työryhmä:
- Heidi Partti, Taideyliopisto;
- Laura Miettinen, Taideyliopisto;
- Outi Kähkönen, Taideyliopisto;
- Sirkka Parviainen, Taideyliopisto;
- Jouko Pullinen, Tampereen yliopistosta;
- Inkeri Ruokonen, Helsingin yliopistosta;
- Heikki Ruismäki, Tampereen yliopistosta;
- Anna Alftan, Hämeen ammattikorkeakoulun ammatillinen opettajakorkeakoulu
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 10
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 80
6. Opettaja-asiantuntijuuden uranaikaisen osaamisen kehittäminen
Tavoitteena korkeakoulu- ja yliopisto-opettajien koko työuran aikaisen osaamisen kehittämisen mallien ja toimintatapojen kehittäminen. Opettajan työhyvinvointia, työssä jaksamista ja työuralla kehittymistä tukevien rakenteiden ja toimintatapojen kehittäminen. Toteutusmuotona opettajien omat työpajat sekä osapilotti ”Pedagoginen tuuletusaukko”.
Vastuuhenkilö:
- Tuire Palonen, Turun yliopisto
Työryhmä:
- Erno Lehtinen, Turun yliopisto;
- Hans Gruber, Regensburgin yliopisto, Saksa ja Turun yliopisto;
- Martti Raevaara, Aalto-yliopisto;
- Elina Laakso, Taideyliopisto;
- Riku Saastamoinen, Taideyliopisto;
- Minna Suoniemi, Aalto-yliopisto;
- Marika Orenius, Taideyliopisto;
- Taneli Tuovinen, Aalto-yliopisto ja Taideyliopisto;
- Sirke Pekkilä Taideyliopisto;
- Anna Alftan, Ida-Maria Raudasoja ja Anu Raudasoja Hämeen ammattikorkeakoulun asiantuntijakehittämistyössä
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 20
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 80
7. Diversiteetti laajasti käsiteltynä aiheena ja osaamisalueena yliopisto-opettajan työssä
Tavoitteena taidealojen yliopisto-opettajille rakennetavan erilaisuutta (mm. kulttuuri, kieli, sukupuoli, erilaiset oppijat) kunnioittavan ja opetuskäytännöissä huomioon ottavan koulutuskokonaisuuden kehittäminen. Kokonaisuuden liitäminen myös osaksi yliopistopedagogisia opintoja.
Vastuuhenkilö:
Tiina Pusa, Aalto-yliopisto
Työryhmä:
- Tiina Pusa ja Anniina Suominen, Aalto-yliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 5
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 30
8. Projektien opinnollistaminen – (opetus)harjoittelun uudet muodot, projektit opintojen osana
Tavoitteena vaihtoehtoisten ja uusien ympäristöjen ja toimintamallien kehittäminen
taidealojen opetusharjoitteluun.
Vastuuhenkilö:
- Marja Rastas, Aalto-yliopisto
Työryhmä:
- Henrika Ylirisku, Aalto-yliopisto;
- Marja-Leena Juntunen, Taideyliopisto;
- Riku Saastamoinen, Taideyliopisto;
- Jouko Pullinen, Tampereen yliopisto
Lisäksi:
- Vierailevia kouluttajia n. 5
- Opiskelijoita mukana pilotin työskentelyssä n. 30
Lisäksi OPE OSAA- hankkeen kanssa yhteistyössä järjestetyssä Taiteet tulevaisuuden koulussa -seminaarissa
- vierailevia kouluttajia n. 6
- osallistujina koulujen opettajia n. 20
Materiaaleja
2021
kehittämishanke 2017-2021 (hankkeen esittely)
Heikki Ruismäki, Henna Suomi ja Inkeri Ruokonen
Anna Alftan
2020
2019
Inkeri Ruokonen
Tuomo Laakso
2018
Kasperi Mäki-Reinikka, Matti Niinimäki