Ääntelyt ja kuiskaukset – soivien kehojen hybridi monitaiteisuus
Tutkimushankkeessa pohditaan monialaisen ja taiteidenvälisen yhteistyön osuutta ja merkitystä taiteilijaksi kasvamisessa ja kouluttamisessa.
Tutkimushankkeen esittely
Monialaisessa tai taiteidenvälisessä yhteistyössä nuori taiteilija oppii kommunikoimaan oman alansa asioista, keskustelemaan eri näkökulmasta asiaa lähestyvän toisen taiteilijan kanssa ja näkemään oman tekemisensä hieman etäämmältä, jolloin hän pääsee ulos omasta ”kuplastaan”.
Omasta taiteenalan aineryhmästä ulos tuleminen onkin yksi olennaisimmista taiteilijaksi tulemisen siirtymävaiheista (Kontinen et al. 2013), joka kuitenkin nykykoulutuksessa usein jää vähemmälle huomiolle.
Erityisesti musiikinalan koulutus on usein nähty yksilöopetuksena. Tulevaisuuden taiteilija tulee kuitenkin enenevässä määrin olemaan yhteistyössä muidenkin kuin oman alansa osaajien kanssa. Pedagoginen ja kognitiivinen tutkimus (Myllymaa 2014; Kaitaro 2018 ja 2020) tukee ajatusta, jonka pohjalta ns. individuaatioprosessi ei pääse edes alkamaan yksilösuoritusta korostavassa oppimisympäristössä. Individuaatio ei tarkoitakaan sitä, että vain koulutamme yksilöitä (individuals).
Musiikillisia eleitä koskeva nykytutkimus on läheisesti yhteydessä tutkimukseen, jonka keskiössä ovat soiva keho, äänentutkimus ja kuunteleminen. Nämä taiteilijapedagogiset (Artist Pedagogy) tutkimusalat koskevat siten Taideyliopiston kaikkia akatemioita. Reflektiivisyys, kehollisuus, dialoginen oppiminen, yhteisöllisyys ja yhteistyöhankkeissa vaikuttaminen ovat kaikki käsitteitä, jotka ovat olennaisella tavalla tulevaisuuden taiteilijan arkipäivää. Tutkimushankkeessa keskitytään pohtimaan, millä tavalla monitaiteiset ja taiteiden väliset projektit vaikuttavat tulevaisuuden taiteilijoiden kykyyn muotoilla itselleen tärkeitä taiteen elinehtoja ja päämääriä.
Tapahtumat
- Seminaari ‘Musiikillisen ja runollisen lähestymistavan osuus taiteilijapedagogiikassa’ taiteilijapedagogiikasta 28.5.2025
- Seminaari taiteilijapedagogiikasta 11.6.2025, vuosikokous
- Soivien kehojen taiteidenvälisyyden etiikasta taiteilijapedagogiikassa, tutkimuspäivät 24.-25.3.2025
Monialainen työpaja: Fluorescence – syvämeren ääniä
Hanke toteuttaa monialaisen työpajan syksyllä 2025 ja siihen liittyvän esityksen Fluorescence – syvämeren ääniä SibaFestillä 2026. Monitaiteinen projekti kokoaa yhteen äänen ja liikkeen kanssa työskenteleviä, eri akatemioiden opiskelijoita keksimään äänen, kuuntelemisen, soivuuden ja kehollisuuden kautta materiaalia, josta koostetaan esitys osaksi kevään 2026 konserttisarjaa. Ohjaajina toimivat pedagogi, tanssija-koreografi Maarit Mammu Rankanen and muusikko-pedagogi Assi Karttunen. Karttunen haastattelee työpajassa toimivia taiteilijoita, opiskelijoita sekä opettajia ja julkaisee aiheesta tutkimusartikkelin sekä yhteisartikkelin.
Kirjallisuus
Anttila, E., Pohjola, H., Löytönen, T., Kauppila, H., Foster, R., & Helsinki, T. /. T. /. T. A. (2017). Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. Helsinki: Uniarts.
Bachelard, Gaston 1942. L’Eau et les Rêves : Essai sur l’imagination de la matière est un ouvrage du philosophe français.
Bamber, Veronica. 2014. ”Learning and teaching in the disciplines: Challenging knowledge, ubiquitous change.” Tribes and territories in the 21st century: Rethinking the significance of disciplines in higher education, toim. Paul Trowler, Murray Saunders & Veronica Bamber, 99–106. New York: Routledge.
Barrett, E., & Bolt, B. (2007). Practice as research: Approaches to creative arts enquiry. I. B. Tauris.
Biggs, M. & Karlsson, H. (toim.) 2010. The Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge.
Brümmel, Frank ed. 2024. Applied non-didactics. Art-theoretical writings. Helsinki, Taideyliopiston Kuvataideakatemia.
Bull, M., & Bull, M. (2019). The Routledge companion to sound studies. Routledge.
Cavarero, Adriana (trans. Paul A. Kottman) 2005. For More than One Voice. Towards a Philosophy of Vocal Expression. Stanford: Stanford University Press. [A più voci: Per una filosofia dell’espressione vocale 2003].
Cage, J., & Gann, K. (2013). Silence: Lectures and writings (50th anniversary edition.). Wesleyan University Press.
Cavarero, Adriana (trans. Paul A. Kottman) 2005. For More than One Voice. Towards a Philosophy of Vocal Expression. Stanford: Stanford University Press. [A più voci: Per una filosofia dell’espressione vocale 2003].
Coessens, Kathleen, Crispin, Darla and Anne Douglas 2009. The Artistic Turn. A Manifesto. Online publication. Orpheus Institute. Collected Writings of the Orpheus Institute. Subseries Orpheus Research Centre in Music. [ORCiM] 01. Leuven: Leuven University Press.
Corbin, Alain. (2018). The History of silence. Polity Press.
Couzins, R. (2022). Voice as art: From theatre to forensics. Routledge.
Downing Thomas A. 1995. Music and origins of language. Cambridge, Melbourne, New York: Cambridge University Press.
Dunn, Leslie C. (toim.) Jones, Nancy A. 2001 (1994). Embodied Voices. Representing female vocality in western culture. Cambridge: Cambridge University Press.
Eckhardt, J., Lennon, P., Rodríguez, N., Eckhardt, J., Lennon, P., & Rodríguez, N. (2018). Grounds for possible music: On gender, voice, language, and identity. Errant Bodies Press.
Gaunt, H., Westerlund, H., & Westerlund, H. ;. G. (2013). Collaborative Learning in Higher Music Education. Oxford: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315572642
Gennepin, von Arnold: The Rites of Passage
Goehr, Lydia 2002 (1992). The Imaginary Museum of Musical Works. An Essay in the Philosophy of Music. Oxford: Clarendon Press.
D. Hermanson, R., Mumford, C., D. Hermanson, R., & Mumford, C. (2016). Giving voice to silence. Inter-Disciplinary Press. https://doi.org/10.1163/9781848884007
Holma, K., & Mälkki, K. (2011). Tutkimusmatkalla: Teoria, metodologia ja filosofia kasvatustutkimuksessa. Gaudeamus Helsinki University Press.
Ihde, D. (2007). Listening and voice: Phenomenologies of sound (2nd ed.). State University of New York Press.
Jaworski, A., & Jaworski, A. (1997). Silence: Interdisciplinary perspectives (Reprint 2010.). Mouton de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110821918
Kaitaro, Timo. 2018. Esitelmä Maine de Biran and the mixed science of man. Helsinki Centre for Intellectual History -seminaarissa 6.11.2018.
Kaitaro, Timo (2022). Language, Culture and Cognition from Descartes to Lewes. Leiden: Brill.
Kontinen, T., Houni, P., Karsten, H., & Toiviainen, H. (2013). Liminaalitilan käsite työn muutosten jäsentäjänä. Aikuiskasvatus, 2013(4), 252-261.
Kauppila, Heli (toim.) ja Kai Lehikoinen (toim.) 2020. Toiminnasta sanoiksi. Puheenvuoroa oman työn kehittämiseksi taidealojen yliopistopedagogisessa koulutuksessa. Helsinki: Uniarts.
Kendrick, L., & Roesner, D. (2011). Theatre noise: The sound of performance. Cambridge Scholars.
Kiljunen, S., Hannula, M., & Snellman, T. (2002). Artistic research. Academy of Fine Arts. Kimbrough, A. (2010). Dramatic theories of voice in the twentieth century. Cambria Press.
Kozak, M., & Kozak, M. (2020). Enacting musical time: The bodily experience of new music. Oxford University Press.
Kreber, Carolin. (2008). The university and its disciplines: Teaching and learning within and beyond disciplinary boundaries. New York: Routledge.
Leavy, P., & Scott-Hoy, K. (2009). Method meets art: Arts-based research practice. Guilford Press.
Löytönen, T. (2014). Tulevan tuntumassa: Esseitä taidealojen yliopistopedagogiikasta. Aalto- yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Aalto Arts Books.
Menegoi, S., Raimondi, C., Augé, M., Sharp, C., & Augé, M. (2012). Le silence: Une fiction. Mack.
Manen, Max van. (2015). Pedagogical tact: Knowing what to do when you don’t know what to do. Walnut Creek: Left Coast Press.
Myllymaa, Lauri 2014. Two sources of knowledge. Origin and generation of knowledgen in Maine de Biran and henri Bergson. JYU.
Noland, Carrie. (2009). Agency and embodiment: Performing gestures/producing culture. Harvard: Harvard University Press.
Orenius, Marika (2020). Teoksessa Toiminnasta sanoiksi. Puheenvuoroa oman työn kehittämiseksi taidealojen yliopistopedagogisessa koulutuksessa. Helsinki: Uniarts.
Rouhiainen, Leena. (2011). ”Fenomenologinen näkemys oppimisesta taiteen kontekstissa.” Teoksessa Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. toim. Eeva Anttila, 75–94. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Stern, Daniel N. (1985). The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Books.
Selinger, E. (2006). Postphenomenology: A critical companion to Ihde. State University of New York Press.
Smith, H., & Dean, R. T. (2009). Practice-led research, research-led practice in the creative arts. Edinburgh University Press.
Treacy, Danielle and Helena Gaunt eds. 2021.Promoting interconnections between reflective practice and collective creativity in higher arts education: the potential of engaging with a reflective matrix. Reflective Practice. International and Multidisciplinary Perspectives. Routledge.
Hankkeen nimi
Groans and muffled tones – hybrid, multidisciplinary realms of sounding bodies
Ajankohta
01/2025-12/2026
Yhteyshenkilöt
-
Assi Karttunen
Tutkijatohtori, Docmus-tohtorikoulu, Sibelius-Akatemia+358504084542assi.karttunen@uniarts.fi
Lisätietoa hankkeesta
Tutkimushankkeen esittely
Monialaisessa tai taiteidenvälisessä yhteistyössä nuori taiteilija oppii kommunikoimaan oman alansa asioista, keskustelemaan eri näkökulmasta asiaa lähestyvän toisen taiteilijan kanssa ja näkemään oman tekemisensä hieman etäämmältä, jolloin hän pääsee ulos omasta ”kuplastaan”.
Omasta taiteenalan aineryhmästä ulos tuleminen onkin yksi olennaisimmista taiteilijaksi tulemisen siirtymävaiheista (Kontinen et al. 2013), joka kuitenkin nykykoulutuksessa usein jää vähemmälle huomiolle.
Erityisesti musiikinalan koulutus on usein nähty yksilöopetuksena. Tulevaisuuden taiteilija tulee kuitenkin enenevässä määrin olemaan yhteistyössä muidenkin kuin oman alansa osaajien kanssa. Pedagoginen ja kognitiivinen tutkimus (Myllymaa 2014; Kaitaro 2018 ja 2020) tukee ajatusta, jonka pohjalta ns. individuaatioprosessi ei pääse edes alkamaan yksilösuoritusta korostavassa oppimisympäristössä. Individuaatio ei tarkoitakaan sitä, että vain koulutamme yksilöitä (individuals).
Musiikillisia eleitä koskeva nykytutkimus on läheisesti yhteydessä tutkimukseen, jonka keskiössä ovat soiva keho, äänentutkimus ja kuunteleminen. Nämä taiteilijapedagogiset (Artist Pedagogy) tutkimusalat koskevat siten Taideyliopiston kaikkia akatemioita. Reflektiivisyys, kehollisuus, dialoginen oppiminen, yhteisöllisyys ja yhteistyöhankkeissa vaikuttaminen ovat kaikki käsitteitä, jotka ovat olennaisella tavalla tulevaisuuden taiteilijan arkipäivää. Tutkimushankkeessa keskitytään pohtimaan, millä tavalla monitaiteiset ja taiteiden väliset projektit vaikuttavat tulevaisuuden taiteilijoiden kykyyn muotoilla itselleen tärkeitä taiteen elinehtoja ja päämääriä.
Tapahtumat
- Seminaari ‘Musiikillisen ja runollisen lähestymistavan osuus taiteilijapedagogiikassa’ taiteilijapedagogiikasta 28.5.2025
- Seminaari taiteilijapedagogiikasta 11.6.2025, vuosikokous
- Soivien kehojen taiteidenvälisyyden etiikasta taiteilijapedagogiikassa, tutkimuspäivät 24.-25.3.2025
Monialainen työpaja: Fluorescence – syvämeren ääniä
Hanke toteuttaa monialaisen työpajan syksyllä 2025 ja siihen liittyvän esityksen Fluorescence – syvämeren ääniä SibaFestillä 2026. Monitaiteinen projekti kokoaa yhteen äänen ja liikkeen kanssa työskenteleviä, eri akatemioiden opiskelijoita keksimään äänen, kuuntelemisen, soivuuden ja kehollisuuden kautta materiaalia, josta koostetaan esitys osaksi kevään 2026 konserttisarjaa. Ohjaajina toimivat pedagogi, tanssija-koreografi Maarit Mammu Rankanen and muusikko-pedagogi Assi Karttunen. Karttunen haastattelee työpajassa toimivia taiteilijoita, opiskelijoita sekä opettajia ja julkaisee aiheesta tutkimusartikkelin sekä yhteisartikkelin.
Kirjallisuus
Anttila, E., Pohjola, H., Löytönen, T., Kauppila, H., Foster, R., & Helsinki, T. /. T. /. T. A. (2017). Ihmis- ja oppimiskäsitykset taideopetuksessa. Helsinki: Uniarts.
Bachelard, Gaston 1942. L’Eau et les Rêves : Essai sur l’imagination de la matière est un ouvrage du philosophe français.
Bamber, Veronica. 2014. ”Learning and teaching in the disciplines: Challenging knowledge, ubiquitous change.” Tribes and territories in the 21st century: Rethinking the significance of disciplines in higher education, toim. Paul Trowler, Murray Saunders & Veronica Bamber, 99–106. New York: Routledge.
Barrett, E., & Bolt, B. (2007). Practice as research: Approaches to creative arts enquiry. I. B. Tauris.
Biggs, M. & Karlsson, H. (toim.) 2010. The Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge.
Brümmel, Frank ed. 2024. Applied non-didactics. Art-theoretical writings. Helsinki, Taideyliopiston Kuvataideakatemia.
Bull, M., & Bull, M. (2019). The Routledge companion to sound studies. Routledge.
Cavarero, Adriana (trans. Paul A. Kottman) 2005. For More than One Voice. Towards a Philosophy of Vocal Expression. Stanford: Stanford University Press. [A più voci: Per una filosofia dell’espressione vocale 2003].
Cage, J., & Gann, K. (2013). Silence: Lectures and writings (50th anniversary edition.). Wesleyan University Press.
Cavarero, Adriana (trans. Paul A. Kottman) 2005. For More than One Voice. Towards a Philosophy of Vocal Expression. Stanford: Stanford University Press. [A più voci: Per una filosofia dell’espressione vocale 2003].
Coessens, Kathleen, Crispin, Darla and Anne Douglas 2009. The Artistic Turn. A Manifesto. Online publication. Orpheus Institute. Collected Writings of the Orpheus Institute. Subseries Orpheus Research Centre in Music. [ORCiM] 01. Leuven: Leuven University Press.
Corbin, Alain. (2018). The History of silence. Polity Press.
Couzins, R. (2022). Voice as art: From theatre to forensics. Routledge.
Downing Thomas A. 1995. Music and origins of language. Cambridge, Melbourne, New York: Cambridge University Press.
Dunn, Leslie C. (toim.) Jones, Nancy A. 2001 (1994). Embodied Voices. Representing female vocality in western culture. Cambridge: Cambridge University Press.
Eckhardt, J., Lennon, P., Rodríguez, N., Eckhardt, J., Lennon, P., & Rodríguez, N. (2018). Grounds for possible music: On gender, voice, language, and identity. Errant Bodies Press.
Gaunt, H., Westerlund, H., & Westerlund, H. ;. G. (2013). Collaborative Learning in Higher Music Education. Oxford: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315572642
Gennepin, von Arnold: The Rites of Passage
Goehr, Lydia 2002 (1992). The Imaginary Museum of Musical Works. An Essay in the Philosophy of Music. Oxford: Clarendon Press.
D. Hermanson, R., Mumford, C., D. Hermanson, R., & Mumford, C. (2016). Giving voice to silence. Inter-Disciplinary Press. https://doi.org/10.1163/9781848884007
Holma, K., & Mälkki, K. (2011). Tutkimusmatkalla: Teoria, metodologia ja filosofia kasvatustutkimuksessa. Gaudeamus Helsinki University Press.
Ihde, D. (2007). Listening and voice: Phenomenologies of sound (2nd ed.). State University of New York Press.
Jaworski, A., & Jaworski, A. (1997). Silence: Interdisciplinary perspectives (Reprint 2010.). Mouton de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110821918
Kaitaro, Timo. 2018. Esitelmä Maine de Biran and the mixed science of man. Helsinki Centre for Intellectual History -seminaarissa 6.11.2018.
Kaitaro, Timo (2022). Language, Culture and Cognition from Descartes to Lewes. Leiden: Brill.
Kontinen, T., Houni, P., Karsten, H., & Toiviainen, H. (2013). Liminaalitilan käsite työn muutosten jäsentäjänä. Aikuiskasvatus, 2013(4), 252-261.
Kauppila, Heli (toim.) ja Kai Lehikoinen (toim.) 2020. Toiminnasta sanoiksi. Puheenvuoroa oman työn kehittämiseksi taidealojen yliopistopedagogisessa koulutuksessa. Helsinki: Uniarts.
Kendrick, L., & Roesner, D. (2011). Theatre noise: The sound of performance. Cambridge Scholars.
Kiljunen, S., Hannula, M., & Snellman, T. (2002). Artistic research. Academy of Fine Arts. Kimbrough, A. (2010). Dramatic theories of voice in the twentieth century. Cambria Press.
Kozak, M., & Kozak, M. (2020). Enacting musical time: The bodily experience of new music. Oxford University Press.
Kreber, Carolin. (2008). The university and its disciplines: Teaching and learning within and beyond disciplinary boundaries. New York: Routledge.
Leavy, P., & Scott-Hoy, K. (2009). Method meets art: Arts-based research practice. Guilford Press.
Löytönen, T. (2014). Tulevan tuntumassa: Esseitä taidealojen yliopistopedagogiikasta. Aalto- yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, Aalto Arts Books.
Menegoi, S., Raimondi, C., Augé, M., Sharp, C., & Augé, M. (2012). Le silence: Une fiction. Mack.
Manen, Max van. (2015). Pedagogical tact: Knowing what to do when you don’t know what to do. Walnut Creek: Left Coast Press.
Myllymaa, Lauri 2014. Two sources of knowledge. Origin and generation of knowledgen in Maine de Biran and henri Bergson. JYU.
Noland, Carrie. (2009). Agency and embodiment: Performing gestures/producing culture. Harvard: Harvard University Press.
Orenius, Marika (2020). Teoksessa Toiminnasta sanoiksi. Puheenvuoroa oman työn kehittämiseksi taidealojen yliopistopedagogisessa koulutuksessa. Helsinki: Uniarts.
Rouhiainen, Leena. (2011). ”Fenomenologinen näkemys oppimisesta taiteen kontekstissa.” Teoksessa Taiteen jälki: Taidepedagogiikan polkuja ja risteyksiä. toim. Eeva Anttila, 75–94. Helsinki: Teatterikorkeakoulu.
Stern, Daniel N. (1985). The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. New York: Basic Books.
Selinger, E. (2006). Postphenomenology: A critical companion to Ihde. State University of New York Press.
Smith, H., & Dean, R. T. (2009). Practice-led research, research-led practice in the creative arts. Edinburgh University Press.
Treacy, Danielle and Helena Gaunt eds. 2021.Promoting interconnections between reflective practice and collective creativity in higher arts education: the potential of engaging with a reflective matrix. Reflective Practice. International and Multidisciplinary Perspectives. Routledge.