Ääni ja oikeus: Musiikki monimuotoisuuden edistäjänä
Kansainvälinen hanke tarkastelee, miten musiikin tekeminen ja tutkimus tukevat kulttuurien välistä vuoropuhelua ja yhteiskunnallista tasa-arvoa.
Esittely
Nelivuotisen hankkeen tavoitteena on
- tuoda yhteistyön sekä taiteen tekemisen, kokemisen ja tutkimuksen keinoin esiin musiikin roolia yhdistävänä voimana yhteiskunnassa.
- vastata kasvavaan tarpeeseen edistää kulttuurien välistä dialogia suomalaisessa musiikkikoulutuksessa ja yhteiskunnassa.
- lisätä vuorovaikutusta ja keskustelua yhteiskunnallisista teemoista musiikin keinoin.
- tutkia, miten musiikki voi toimia välineenä kulttuurisesti herkissä kysymyksissä ja turvallisena tilana vaikeiden yhteiskunnallisten keskustelujen avaamiseen.
- syventää ymmärrystä musiikin, sen perinteiden ja esitysten roolista kulttuurisen vuoropuhelun rakentamisessa.
- tuoda suomalaisen musiikkikoulutukseen uusia tapoja kohdata monimuotoisuutta ja eri kulttuureita.
Opiskelijoille hanke tarjoaa mahdollisuuden kehittyä ja kartuttaa kokemusta työskentelystä monikulttuurisissa ympäristöissä. Hankkeiden parissa työskentely vaatii heiltä ennakkoluulottomuutta, halua laajentaa taiteellista ajatteluaan, kokeilla uusia lähestymistapoja ja kehittää yhteistyömuotoja.
Taiteelliset yhteistyöprojektit
Sibelius-Akatemia toteuttaa yhdessä yhdysvaltalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa neljä taiteellista yhteisprojektia, opetusvierailuja ja nelivuotisen tutkimusprojektin.
Mission Music
Projekti paneutuu Latinalaisen Amerikan ja Kalifornian lähetysasemilla soitettuun, erityisesti alueiden alkuperäisasukkaiden kielillä esitettyyn musiikkiin 1500-luvun lopusta 1600-luvulle. Projektin aikana syvennytään tutkimaan, miten alkuperäiskielten dialektiikkaa esitettiin ja ylläpidettiin lähetysasemilla.
Projektin vetäjinä toimivat USC Thorntonin musiikkitieteen koulutusohjelman johtaja Adam Knight Gilbert sekä tutkimuksen varadekaani Rotem Gilbert. Sibelius-Akatemiasta projektiin osallistuu viisi opiskelijaa sekä vanhan musiikin aineryhmän johtaja ja lehtori Annamari Pölhö. Projekti toteutetaan keväällä 2025.
Third spaces – an intercultural dialogue
Third Spaces on kahdesti vuodessa järjestettävä kymmenen päivän residenssi Santa Fessä, New Mexicossa Yhdysvalloissa. Hanke kokoaa muusikoita ja taiteilijoita eri kulttuuritaustoista tutkimaan kulttuurienvälisen taiteellisen yhteistyön mahdollisuuksia. Tarkoitus on aloittaa pitkäaikainen yhteistyö erityisesti alkuperäiskansojen yhteisöjen kanssa Santa Fen alueella. Residenssiin osallistuvat Sibelius-Akatemian Global Music -koulutuksen edustajat ja Santa Fen paikalliset taiteilijat. Projekti toteutuu vuonna 2026.
Where music recides
Sibelius-Akatemian jazz-musiikin koulutusohjelman ja chigagolaisen De Paul Universityn jazz-osaston yhteistyöprojekti kehittää jazz-koulutuksen monimuotoisuutta paremmin tunnistavaksi ja monikulttuurisia yhteisöjä tavoittavaksi. Yhteistyö sidotaan vahvasti koulutuksen kehittämiseen ja opetussuunnitelmatyöhön.
Olennaista on syventää ymmärrystä siitä, miten musiikin merkitykset elävät ympäröivässä kulttuurissa ja miten musiikki vaikuttaa ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa osana jatkuvaa muutosta. Projektiin osallistuu kahdeksan opiskelijaa (neljä molemmista oppilaitoksista) sekä kolme opettajaa – kaksi Sibelius-Akatemiasta ja yksi DePaulin yliopistosta. Projekti toteutuu keväällä 2026.
Echoes unheard
Projektissa Sibelius-Akatemia ja USC Thornton luovat yhteistyönä kaksi uutta kamarioopperan kantaesitystä. Molemmissa teoksissa on mukana 6-9 oopperakoulutuksen opiskelijaa, ja oopperoiden orkesterit muodostuvat 8-10 soittajan kamariyhtyeestä. Mukaan pyritään lisäämään myös näyttelijä ja/tai tanssija.
Projektin kumppani USC Thornton on oppilaitoksena huomattavasti suomalaista koulutuskenttää pidemmällä systeemisen rasismin ja historiassa marginalisoitujen kansojen ja kansanryhmien syrjinnän tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Oopperaprojektin kautta Sibelius-Akatemian toimintaan saadaan sekä kokemusta että konkreettisia keinoja moniarvoistaa oopperatuotantoja ja nostaa esiin vaiettuja ääniä. Projekti toteutuu vuonna 2026.
Tutkimushanke
Nelivuotinen tutkimus ”Investigating the role of music in facilitating dialogue and promoting cultural understanding” selvittää, miten musiikki voi yhdistää eri kulttuuritaustoja, ratkaista konflikteja, vahvistaa kulttuurista monimuotoisuutta sekä edistää kulttuurienvälistä ymmärrystä ja vuoropuhelua. Tavoitteena on muun muassa tunnistaa hyviä käytäntöjä, joissa musiikkia on käytetty erojen ja konfliktien käsittelyyn. Tutkimuksessa kehitetään myös menetelmiä musiikin hyödyntämiseksi suomalaisen yhteiskunnan haasteiden, kuten maahanmuuton, monikulttuurisuuden ja toiseuden käsittelemisessä.
Mukana on neljä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Arts Management -koulutuksen edustajaa – kaksi tohtoriopiskelijaa ja kaksi opettajaa. Lopputuloksena luodaan verkkoresurssi, joka tukee opettajia ja oppilaitoksia huomioimaan kulttuurienvälinen dialogi opetuksessa, materiaalivalinnoissa ja esityksissä.
Vierailevat asiantuntijat ja professorit
Hankkeen aikana Sibelius-Akatemiaan kutsutaan kuusi kansainvälistä vierailevaa professoria ja erikoisasiantuntijaa, jotka ovat perehtyneet muun muassa taiteen rooliin kulttuurien välisessä vuoropuhelussa, musiikin historiaan, kulttuuriseen diversiteettiin ja kulttuuriperintöön tai erilaisten ihmisryhmien historiaan ja niissä esiintyvään alkuperäistaiteeseen. Kukin vierailija työskentelee opiskelijoiden kanssa projektimuotoisesti vuoden kerrallaan (2-5 vierailua vuoden aikana).
Opetusvierailut täydentävät, syventävät ja moninaistavat hankkeessa toteutettavien projektien tuloksia. Kotikansainvälistymisen keinoin ne tarjoavat kaikille Sibelius-Akatemian opiskelijoille ja opettajille mahdollisuuden päästä osalliseksi hankkeen oppimiskokemuksista ja tuloksista.
Yhteystiedot tähän hankkeeseen liittyen
-
Kaisa Johansson
- Asiantuntija, Kehittämispalvelut Sibelius-Akatemia, Sibelius-Akatemia
- +358407104203
- kaisa.johansson@uniarts.fi
Lue Ääni ja oikeus -hankkeen uutisia
Hankkeen nimi
Ääni ja oikeus: Musiikki monimuotoisuuden edistäjänä
Ajankohta
01/2025-12/2027
Rahoittaja
Jane ja Aatos Erkon säätiö
Yhteistyökumppanit
Yhteyshenkilöt
Osahankekohtaiset vastuuhenkilöt
- Mission Music: Annamari Pölhö (annamari.polho@uniarts.fi)
- Third spaces – an intercultural dialogue: Nathan Thomson (nathan.riki.thomson@uniarts.fi)
- Where music resides: Sami Linna (sami.linna@uniarts.fi)
- Echoes unheard: Markus Lehtinen (markus.lehtinen@uniarts.fI) ja Tero Valtonen (tero.valtonen@uniarts.fi)
- Investigating the role of music in facilitating dialogue and promoting cultural understanding: Violeta Simjanovska
Esittely
Nelivuotisen hankkeen tavoitteena on
- tuoda yhteistyön sekä taiteen tekemisen, kokemisen ja tutkimuksen keinoin esiin musiikin roolia yhdistävänä voimana yhteiskunnassa.
- vastata kasvavaan tarpeeseen edistää kulttuurien välistä dialogia suomalaisessa musiikkikoulutuksessa ja yhteiskunnassa.
- lisätä vuorovaikutusta ja keskustelua yhteiskunnallisista teemoista musiikin keinoin.
- tutkia, miten musiikki voi toimia välineenä kulttuurisesti herkissä kysymyksissä ja turvallisena tilana vaikeiden yhteiskunnallisten keskustelujen avaamiseen.
- syventää ymmärrystä musiikin, sen perinteiden ja esitysten roolista kulttuurisen vuoropuhelun rakentamisessa.
- tuoda suomalaisen musiikkikoulutukseen uusia tapoja kohdata monimuotoisuutta ja eri kulttuureita.
Opiskelijoille hanke tarjoaa mahdollisuuden kehittyä ja kartuttaa kokemusta työskentelystä monikulttuurisissa ympäristöissä. Hankkeiden parissa työskentely vaatii heiltä ennakkoluulottomuutta, halua laajentaa taiteellista ajatteluaan, kokeilla uusia lähestymistapoja ja kehittää yhteistyömuotoja.
Taiteelliset yhteistyöprojektit
Sibelius-Akatemia toteuttaa yhdessä yhdysvaltalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa neljä taiteellista yhteisprojektia, opetusvierailuja ja nelivuotisen tutkimusprojektin.
Mission Music
Projekti paneutuu Latinalaisen Amerikan ja Kalifornian lähetysasemilla soitettuun, erityisesti alueiden alkuperäisasukkaiden kielillä esitettyyn musiikkiin 1500-luvun lopusta 1600-luvulle. Projektin aikana syvennytään tutkimaan, miten alkuperäiskielten dialektiikkaa esitettiin ja ylläpidettiin lähetysasemilla.
Projektin vetäjinä toimivat USC Thorntonin musiikkitieteen koulutusohjelman johtaja Adam Knight Gilbert sekä tutkimuksen varadekaani Rotem Gilbert. Sibelius-Akatemiasta projektiin osallistuu viisi opiskelijaa sekä vanhan musiikin aineryhmän johtaja ja lehtori Annamari Pölhö. Projekti toteutetaan keväällä 2025.
Third spaces – an intercultural dialogue
Third Spaces on kahdesti vuodessa järjestettävä kymmenen päivän residenssi Santa Fessä, New Mexicossa Yhdysvalloissa. Hanke kokoaa muusikoita ja taiteilijoita eri kulttuuritaustoista tutkimaan kulttuurienvälisen taiteellisen yhteistyön mahdollisuuksia. Tarkoitus on aloittaa pitkäaikainen yhteistyö erityisesti alkuperäiskansojen yhteisöjen kanssa Santa Fen alueella. Residenssiin osallistuvat Sibelius-Akatemian Global Music -koulutuksen edustajat ja Santa Fen paikalliset taiteilijat. Projekti toteutuu vuonna 2026.
Where music recides
Sibelius-Akatemian jazz-musiikin koulutusohjelman ja chigagolaisen De Paul Universityn jazz-osaston yhteistyöprojekti kehittää jazz-koulutuksen monimuotoisuutta paremmin tunnistavaksi ja monikulttuurisia yhteisöjä tavoittavaksi. Yhteistyö sidotaan vahvasti koulutuksen kehittämiseen ja opetussuunnitelmatyöhön.
Olennaista on syventää ymmärrystä siitä, miten musiikin merkitykset elävät ympäröivässä kulttuurissa ja miten musiikki vaikuttaa ihmisten elämässä ja yhteiskunnassa osana jatkuvaa muutosta. Projektiin osallistuu kahdeksan opiskelijaa (neljä molemmista oppilaitoksista) sekä kolme opettajaa – kaksi Sibelius-Akatemiasta ja yksi DePaulin yliopistosta. Projekti toteutuu keväällä 2026.
Echoes unheard
Projektissa Sibelius-Akatemia ja USC Thornton luovat yhteistyönä kaksi uutta kamarioopperan kantaesitystä. Molemmissa teoksissa on mukana 6-9 oopperakoulutuksen opiskelijaa, ja oopperoiden orkesterit muodostuvat 8-10 soittajan kamariyhtyeestä. Mukaan pyritään lisäämään myös näyttelijä ja/tai tanssija.
Projektin kumppani USC Thornton on oppilaitoksena huomattavasti suomalaista koulutuskenttää pidemmällä systeemisen rasismin ja historiassa marginalisoitujen kansojen ja kansanryhmien syrjinnän tunnistamisessa ja siihen puuttumisessa. Oopperaprojektin kautta Sibelius-Akatemian toimintaan saadaan sekä kokemusta että konkreettisia keinoja moniarvoistaa oopperatuotantoja ja nostaa esiin vaiettuja ääniä. Projekti toteutuu vuonna 2026.
Tutkimushanke
Nelivuotinen tutkimus ”Investigating the role of music in facilitating dialogue and promoting cultural understanding” selvittää, miten musiikki voi yhdistää eri kulttuuritaustoja, ratkaista konflikteja, vahvistaa kulttuurista monimuotoisuutta sekä edistää kulttuurienvälistä ymmärrystä ja vuoropuhelua. Tavoitteena on muun muassa tunnistaa hyviä käytäntöjä, joissa musiikkia on käytetty erojen ja konfliktien käsittelyyn. Tutkimuksessa kehitetään myös menetelmiä musiikin hyödyntämiseksi suomalaisen yhteiskunnan haasteiden, kuten maahanmuuton, monikulttuurisuuden ja toiseuden käsittelemisessä.
Mukana on neljä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Arts Management -koulutuksen edustajaa – kaksi tohtoriopiskelijaa ja kaksi opettajaa. Lopputuloksena luodaan verkkoresurssi, joka tukee opettajia ja oppilaitoksia huomioimaan kulttuurienvälinen dialogi opetuksessa, materiaalivalinnoissa ja esityksissä.
Vierailevat asiantuntijat ja professorit
Hankkeen aikana Sibelius-Akatemiaan kutsutaan kuusi kansainvälistä vierailevaa professoria ja erikoisasiantuntijaa, jotka ovat perehtyneet muun muassa taiteen rooliin kulttuurien välisessä vuoropuhelussa, musiikin historiaan, kulttuuriseen diversiteettiin ja kulttuuriperintöön tai erilaisten ihmisryhmien historiaan ja niissä esiintyvään alkuperäistaiteeseen. Kukin vierailija työskentelee opiskelijoiden kanssa projektimuotoisesti vuoden kerrallaan (2-5 vierailua vuoden aikana).
Opetusvierailut täydentävät, syventävät ja moninaistavat hankkeessa toteutettavien projektien tuloksia. Kotikansainvälistymisen keinoin ne tarjoavat kaikille Sibelius-Akatemian opiskelijoille ja opettajille mahdollisuuden päästä osalliseksi hankkeen oppimiskokemuksista ja tuloksista.
Yhteystiedot tähän hankkeeseen liittyen
-
Kaisa Johansson
- Asiantuntija, Kehittämispalvelut Sibelius-Akatemia, Sibelius-Akatemia
- +358407104203
- kaisa.johansson@uniarts.fi