Mia B Seppälä

Profile image

Olen Mia Seppälä, suomalainen kuvataiteilija, tutkija ja opettaja, joka työskentelee monialaisesti valokuvan, taidegrafiikan, performanssin ja liikkuvan kuvan parissa. Teokseni käsittelevät usein havaintoon ja esitykseen liittyviä ilmiöitä sekä konseptuaalisen ja fyysisen tilan välistä vuorovaikutusta. Taiteeni on usein paikkasidonnaista, ja siinä keskeisiä teemoja ovat taiteen intersubjektiivisuus, kokemuksellisuus, julkisen tilan käyttö sekä taiteen vakiintuneiden rakenteiden ja menetelmien uudelleentulkinta. Olen ollut aktiivisesti mukana julkisissa projekteissa, joista erityisesti haluan mainita kokeelliset järjestelyt itähelsinkiläisessä kauppakeskuksessa vuosina 2019–2022. Tänä aikana kehittelin interaktiivisia taidekäytänteitä, jotka tavoittivat ei-perinteisiä taideyleisöjä. Teokseni käsittelevät myös kuvien ja taiteen saavutettavuuden paradokseja — miten kuvien tulkinta muuttuu olosuhteiden, käyttöliittymien tai jopa sen vuoksi, ettei kuvaa voi nähdä lainkaan. Tämä teema oli keskeinen teoksessani "Alt Text" (2022), joka esiteltiin "Valokuvan Paradokseja" -näyttelyssä Suomen Valokuvataiteen Museossa vuonna 2022. Viime aikoina olen ollut mukana monitieteisessä tutkimushankkeessa "Suomen tarinat", joka tuottaa tietoa suomalaisen historiakulttuurin välittämistä sekä siitä, millaisia merkityksiä moninaistuva yhteiskunta niille asettaa. Hanke keskittyy etenkin historiakulttuurin esteettiseen puoleen – siihen, mikä on Suomen historian taiteellisen ilmaisun suhde institutionaaliseen ja toisaalta akateemiseen historiaan. Oma kontribuutioni oli sosiaalisesti sitoutuneen taideteoksen ideoiminen ja toteutus, jossa tein yhteistyötä helsinkiläisen Puistopolun yläkoulun 7. luokan ja espoolaisen Kilonpuiston yläkoulun 8. luokan oppilaiden kanssa. Kyse oli uusien kunniamerkkien suunnittelemisesta, toteutuksesta, museovierailuista ja tapaamisista kahden vuoden aikana. Uudet kunniamerkit esitettiin Mannerheim-museossa vuonna 2023 ja Gallen-Kallelan museossa vuonna 2024, jonka verkkoarkistossa kokonaisuus on nähtävissä. Opetustyö: 
Olen toiminut tuntiopettajana vuosina 2020–2024 Kuvataideakatemiassa Taidegrafiikan opetusalueella. Työhöni on kuulunut visuaalisen kulttuurin ja taiteellisen työn kandiseminaarien suunnittelu ja opetus sekä opiskelijoiden itsenäisen taiteellisen työn ohjaus (KuK, KuM). Opetuksessani painotan paikkasidonnaisuuden huomioimista taiteellisessa prosessissa, havainnon ja esityksen välistä vuorovaikutusta sekä taiteen rakenteiden ja menetelmien uudelleentulkintaa. Erityisosaamisalueitani ovat valokuva, painettu kuva, taidegrafiikan tekniikat, liikkuva kuva ja performanssi, sekä teorian ja taiteen yhdistäminen taiteellisen tutkimuksen viitekehyksessä. Esimerkiksi kurssini "Luonnonilmiöt välittävän tekniikan materiaaleina" (2023) käsitteli luonnonilmiöiden kääntämistä visuaaliseen muotoon ja sisälsi prosessia esittelevään loppunäyttelyn Kuvataideakatemian Kaiku Galleriassa. Lisäksi olen koordinoinut ja toiminut vastuuopettajana temaattisten teoriaopintojen kursseilla "Näkökulmia Taiteelliseen tutkimukseen" (2022) ja "Perspectives on Artistic Research" (2023) toimiessani 2021–2023 Tohtorikoulutettavana Kuvataideakatemian tohtoriohjelmassa. Viimeisin Taiteellisen tutkimukseen liittyvä teokseni "Literary Resonance" kytkeytyi sananvapauden ja kulttuurisen muistin teemoihin, jossa alkuperäisestä kontekstista poimitut sanat toimivat uuden sanaston rakennusaineina. Teos muodosti yhteyksiä kirjallisuuden ja kuvataiteen välille ilman selkeää hierarkiaa, jättäen avoimeksi, kumpi on ensisijainen: sana vai kuva. Teos esitettiin näyttelyssä "Kynsiä ja kytköksiä – kaikki maailman aistittava. Claws and Connections all the world’s senses". Kuva/Tila, Kuvataideakatemiassa vuonna 2024. Viimeistelen parhaillani tohtorintutkintoa Kuvataideakatemiassa, josta valmistuin kuvataiteen maisteriksi vuonna 2017. Olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot, yliopistopedakogiikka, 60 op. Tampereen yliopistossa vuonna 2024. Viimeisimmät ammattilaisyleisölle suunnatut julkaisut: 2024: ”Taiteen ja Teorian Still Life. Vastakkainasettelusta kokeilullisuuteen.” Antologiassa 10-years of University Pedagogy in the Arts. Toimittaneet Heli Kauppila & Leena Rouhiainen. Helsinki: Taideyliopisto. (Julkaistaan syksyllä 2024). 2023: “Strategy Internalizing / Internalizing the Strategy.” Ruukku – Studies in Artistic Research, Issue # 18 Making Artistic Research Public. (Peer-reviewed). 2022: “Self-portrait, Addition and Erasure.” Kirjassa Artist’s Workbook – Teaching Visual Arts, Toimittaneet Denize Ziegler ja Pilvi Porkola. Taideyliopisto 2022.

Verkkosivu