Lucy Abrams-Husso
- Tuntiopettaja, Global music, Sibelius-Akatemia
- lucy.abrams@uniarts.fi
Julkaisut tutkimustietokannassa (9)
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tutkijatohtoriprojektini tukemiseksi on ”Klarinetin nykymusiikin ohjelmisto Suomessa ja Yhdysvalloissa - taiteellisen ilmaisun uudet tavat ja tutkimus sosiokulttuurisista eroista". Projekti on taiteellinen ja sosiokulttuurinen tutkimus suomalaisten ja amerikkalaisten säveltäjien säveltämästä klarinetin nykymusikkin ohjelmistosta. Hankkeen tavoitteena on kehittyä taiteellisesti New Music-ohjelmiston kautta, sekä ymmärtää miten ja miksi nykymusiikki esitetään ja harjoitellaan eri tavalla Suomessa ja Yhdysvalloissa. Sen jälkeen kun olen muuttanut Suomeen vuonna 2013, olen havainnut nykymusiikin epätavallisen keskeisen sijainnin suomalaisessa klassisessa musiikkikulttuurissa, toisin kuin Yhdysvalloissa jossa nykymusiikki on pienten asiantuntijoiden ja yhteisöjen usein harjoittama. Olen myös havainnut tyylillisiä, notatiivisia ja performatiivisia eroja suomalaisen ja amerikkalaisen nykymusiikin välillä. Klarinetistina Yhdysvalloissa soitin melkein aina teoksia, jotka oli sävelletty ennen vuotta 1950. Koska harjoittelin orkesteriklarinetistiksi, ymmärsin, että uudempi ohjelmisto ei ollut välttämätön taiteelliselle ja ammatilliselle kehitykselleni. Harvinaisessa tilanteessa jossa soitin jotain nykymusiikkia, se oli joko romanttisen tai konservatiivisen tyylistä tai erittäin teknistä, jolla harjoiteltiin instrumentin edistyksellisiä tekniikoita. Sibelius-Akatemian maisteriohjelmani lopussa (2016) sain tilaisuuden keskittyä ensimmäistä kertaa nykymusiikkiin, erityisesti suomalaisten säveltäjien nykymusiikki teoksiin. Musiikin tekemiskykyni laajenivat eksponentiaalisesti, kun opin työskentelemään monipuolisemmissa sävy-, timbra- ja esteettityyleissä. Kokemukset, etenkin esiintyminen solistina Magnus Lindbergin Kraftissa (toukokuu 2016, Sibelius-Akatemian sinfoniaorkesteri), muuttivat tapaani tarkastella nykymusiikkia ja yleisesti suhtautumistani klassiseen musiikkiin. Kokemus siitä miten nykymusiikkia esitetään ja harjoitetaan eri tavalla Suomessa ja Yhdysvalloissa tuli jatkotutkimusprojektini kohde. Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia klarinetin nykymusiikin amerikkalaista ja suomalaista ohjelmistoa, tutkia eroja estetiikan, notaation ja säveltäjien ja esiintyjien suhteista molemmissa paikoissa.