Arja Kastinen

Profile image

Kansanmusiikin osaston vieraileva tutkija. Tutkimuksen aiheena runolaulukulttuurin suomalais-karjalainen kanteleimprovisaatio, sen erilaiset ilmenemismuodot alkuperäisessä kontekstissaan sekä sen mahdollisuudet ja ulottuvuudet tässä aikakaudessa. Aihe sisältää mm. soitin-, sävelmä-, kulttuuri- ja historiatutkimusta sekä improvisaation tutkimusta. Soitintutkimus sisältää historiallisten pienkanteleiden erityispiirteiden tarkastelua: mikä on erilaisten soitinyksilöiden rakenteen ja materiaalien vaikutus sointiin, viritystasoon, soittotekniikkaan ja niiden kautta itse musiikkiin? Musiikkikulttuurin muutos näkyy selkeästi kantelesoitinten rakenteen muuttumisessa yhdestä puusta koverretusta vähäkieliestä kanteleesta hyvin monimuotoisiin, useista osista koottuihin suurkanteleisiin. Museokanteleiden kopioiden avulla vanhakantaisia soittimia ja niillä tuotettua musiikkia pystytään lähestymään kokeellista arkeologiaa muistuttavin keinoin. Sävelmätutkimus sisältää paitsi runolaulusävelmien ja niiden muuntelun tutkimusta ja soveltamista kanteleille, myös 1800- ja 1900-lukujen taitteessa taltioitujen kantelesävelmien tutkimuksen. Vaikka suuri osa tallennetuista sävelmistä edustaa jo uudempaa musiikkikerrostumaa, on se tapa, miten vanhat soittajat niitä soittivat, yhteydessä runolaulukulttuurin musiikilliseen estetiikkaan ja avaa siten näkökulmia menneeseen. Kulttuuri- ja historiatutkimus sisältää pienkanteleen ja sen käytön yhdistämisen luku- ja kirjoitustaidottoman kansanihmisen maailmaan satoja vuosia taaksepäin. Mikä oli soittimen ja musiikin merkitys kyseisessä kulttuurissa? Miten se ilmeni arjessa? Mikä oli ympäröivien kulttuurien ihmisten vaikutus musiikin muuntumiseen? Käytössämme oleva arkistomateriaali rajaa tutkimuksen kohteena olevan perinteen 1800-luvun osalta ortodoksikarjalaisten asuinalueille. Siksi kulttuuri- ja historiatutkimus keskittyy pääasiassa heidän perinteeseensä. Estetiikan tutkimus vaikuttaa lähes kaikkien tämän tutkimuksen osa-alueiden taustalla. Runolaulukulttuurin pienkanteleimprovisaation estetiikka on erityinen ja monessa suhteessa nykyisistä yleisistä musiikin käytänteistä poikkeava. Sen filosofian kautta lähestytään kysymystä: miten luodaan otolliset olosuhteet avoimelle ja uteliaalle mielelle, joka mahdollistaa luovan improvisaation? Hankkeen eräänä tavoitteena onkin kehittää tapoja tutkia musiikillisen improvisaation sisällä tapahtuvaa dialogia, joka voi olla paitsi yksilöiden välistä myös yksilön sisäistä kommunikaatiota.

Verkkosivu