Hankkeemme
Tutustu Taideyliopiston tutkimus-, kehitys- ja kansainvälisiin yhteistyöhankkeisiin.
Tutustu Taideyliopiston tutkimus-, kehitys- ja kansainvälisiin yhteistyöhankkeisiin.
Hankkeen nimi | Kesto | Rahoittaja |
---|---|---|
Alexandria Nova
Alexandria Nova- verkosto kehitti ohjaajantaidetta ja sen opetusta. Verkoston muodosti seitsemän maan ohjauksen koulutusohjelmat yhteistyökumppaneineen.
|
09/2019-08/2022 |
Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelma |
Artistic Collaboration Project (ACO)
Teatterikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston joka toinen vuosi järjestetyn kurssin keskiössä on monitaiteellinen yhteistyö kuuden koulutusohjelman kanssa.
|
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu & Aalto-yliopisto |
|
Data Ocean Theatre
Tutkimusprojektissa käsitellään teatterin uudelleen ekologisointia tarkastelemalla uppoamisen dynamiikkaa ja sen käsitteellistä ja näyttämöllistä mielikuvittelua.
|
||
Digitaalinen kirjallisuus
Digitaalisen kirjallisuuden hankkeen (di.ki) tavoitteena on tehdä digitaalista kirjallisuutta tutuksi yleisölle sekä tuottaa uusia teoksia.
|
01/2021-12/2021 |
Suomen Kulttuurirahasto & Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK |
Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030
Hankkeessa valmisteltiin kansallinen visio teatterin, tanssin, sirkuksen ja performanssitaiteen kasvatukselle ja -koulutukselle vuodelle 2030. Hanke toteutettiin puolentoista vuoden aikana kesäkuusta 2021 joulukuuhun 2022.
|
06/2021-12/2022 | |
Fair Sculpture
The Fair Sculpture –projekti luo tilaa monimuotoisemmalle Taideyliopistolle. Projekti kannustaa ja voimaannuttaa nuoria kuvanveiston avulla. Siihen osallistetaan erityisesti nuoria, joilla ei ole aiempaa kokemusta taiteesta ja kulttuurista.
|
01/2022 |
Talent Boost |
Health, Narrative and the Arts – narratiivisen kompetenssin vahvistaminen
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa kertomuksellista osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon arjessa.
|
01/2021-06/2025 |
Jenny ja Antti Wihurin säätiö ja Taideyliopisto |
IN.TUNE – Innovative Universities in Music & Arts in Europe
IN.TUNE - Euroopan innovatiiviset musiikki- ja taideyliopistot on ensimmäinen eurooppalainen yliopistoallianssi musiikin ja taiteen alalla.
|
01/2024-12/2027 |
Euroopan komissio |
Kehot sodassa, kehot tanssissa
Hanke tutkii rytmiä, performanssia ja tunteita suomalaisessa sotilaskoulutuksessa ja pakolaisleirien capoeira-harjoittelussa.
|
01/2017-12/2020 |
Suomen Akatemia |
Kertomuksellisten taitojen oppiminen reflektiivisen kirjoittamisen avulla
Tutkimus tarkastelee reflektiivisen kirjoittamisen kurssin osallistujien kokemuksia kurssista.
|
04/2022-12/2023 |
Jenny ja Antti Wihurin säätiö ja Taideyliopisto |
Kestävä näyttelijä -projekti
Näyttelijäntaiteen koulutusohjelma aloittaa syksyllä 2024 nelivuotisen Kestävä näyttelijä -projektin, jonka tarkoitus on kehittää näyttelijöiden koulutusta ja työelämäosaamista kestävyyden näkökulmasta.
|
||
Kohtaamisia huomattavien ja huomaamattomien puiden kanssa
Vaikka usein pelätään, ”ettei nähdä metsää puilta”, tämä hanke ottaa huomioon päinvastaisen vaaran, ettemme näe puita metsältä, ja kiinnittää huomion yksittäisiin puihin.
|
01/2020-12/2021 |
Suomen Kulttuurirahasto |
Lavat auki!
Teatterikorkeakoulun hankkeessa opiskelijat saatetaan yhteen vahvan ja omakielisen ammattiohjaajan kanssa. Hankkeessa luotava esitys tekee kiertueen kotimaassa ja usein myös kansainvälisesti.
|
||
Miten tehdä asioita esityksellä?
Tutkimushanke tarkastelee performatiivisuuden teoriaa suhteessa uusmaterialistiseen teoriaan.
|
01/2016-12/2021 |
Suomen Akatemia |
MobiLit
Hanke edistää afrikkalaisten ja suomalaisten kirjoittamisen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opettajien liikkuvuutta.
|
01/2022-12/2024 |
Opetus- ja kulttuuriministeriö |
Nordic Choreographic Platform (NCP)
Pohjoismainen verkostoalusta kehittää koreografian pedagogiikkaa ja tukee opiskelijoiden kansainvälistä verkostoitumista.
|
||
Omat koreografiat – tanssitaiteen kandidaattiopiskelijoiden projekti
Tutustu tanssitaiteen kandidaattiopiskelijoiden toteuttamiin digitaalisiin projekteihin.
|
||
PIMDI: Mielikuvituksellisten dialogien pedagogiikka
PIMDI Erasmus + -hankkeessa hyödynnettiin taidekasvatuksen alan mahdollisuuksia ja kehitettiin "mielikuvituksellisten dialogien" pedagogiikkaa (a pedagogy of imaginative dialogues). Tässä pedagogiikassa yhteensopimattomien eroavaisuuksien välinen (mahdollinen) jännite on hedelmällinen ja kiinnostava lähtökohta, jotta niiden välille voidaan avata dialoginen "kolmas tila".
|
09/2020-08/2023 |
Euroopan Unionin Erasmus + -ohjelma |
Scenkonst med i lärande (SMIL)
Scenkonst med i lärande (SMIL) on kehittämis- ja tutkimushanke, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esiopetuksen oppimisympäristöä. Hanketta rahoittaa Svenska kulturfondenin SKAPA-rahasto.
|
01/2023-12/2026 |
Svenska kulturfonden |
Taiteen korkeakouluopetuksen, taidetyön ja taidetutkimuksen finansoituminen
Hankkeessa tutkitaan taiteen ja finansoitumisen spekulatiivisia yhteyksiä ja sitä, kuinka finansoitumisen logiikka läpäisee taiteen ja taidetutkimuksen käytänteitä ja ajattelua.
|
01/2022-12/2027 |
Vireillä olevat hakemukset: ERC ja Suomen Akatemia vuosille 2023-27. |
Teatterikorkeakoulun tanssikollektiivi TADaC
Tanssijantaiteen toisen vuoden maisteriopiskelijoiden kollektiivi ja alusta lopputyöesityksille.
|
||
Vuorovaikutteisuus esityssuunnittelussa
Valo- ja äänisuunnittelun koulutusohjelmat kehittävät opetussisältöjään tutkimalla erilaisia esityksen rajapintoja ja nykyilmiöitä.
|
01/2017 | |
Xeno-/exo-/astro-/choreoreadings
Projektin päätavoitteena on luoda uusia näkökulmia paikkasidonnaisiin koreografsiin praktiikoihin ja tuottaa taideteoksia, jotka nousevat esiin spekulatiivisen fiktion, astrobiologian, tähtitieteellisen datan ja queer-teorian yhteenkietoutumista.
|
01/2020-12/2022 |
Suomen Kulttuurirahasto |
Yhteisö ja taide -seminaari
Seminaarin tavoitteena on pohtia monitaiteellisesti muun muassa taiteen ja yhteiskunnallisen osallisuuden kysymyksiä.
|
09/2018-09/2018 |