Hankkeemme

Tutustu Taideyliopiston tutkimus-, kehitys- ja kansainvälisiin yhteistyöhankkeisiin.

Pääyksikkö
Alatyypit
Tutkimusalue
Status

Hakutulokset: 23

Hankkeen nimi Kesto Rahoittaja
Alexandria Nova
Alexandria Nova- verkosto kehitti ohjaajantaidetta ja sen opetusta. Verkoston muodosti seitsemän maan ohjauksen koulutusohjelmat yhteistyökumppaneineen.
09/2019-08/2022

Euroopan Unionin Erasmus+ -ohjelma

Artistic Collaboration Project (ACO)
Teatterikorkeakoulun ja Aalto-yliopiston joka toinen vuosi järjestetyn kurssin keskiössä on monitaiteellinen yhteistyö kuuden koulutusohjelman kanssa.

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu & Aalto-yliopisto

Data Ocean Theatre
Tutkimusprojektissa käsitellään teatterin uudelleen ekologisointia tarkastelemalla uppoamisen dynamiikkaa ja sen käsitteellistä ja näyttämöllistä mielikuvittelua.
Digitaalinen kirjallisuus
Digitaalisen kirjallisuuden hankkeen (di.ki) tavoitteena on tehdä digitaalista kirjallisuutta tutuksi yleisölle sekä tuottaa uusia teoksia.
01/2021-12/2021

Suomen Kulttuurirahasto & Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK

Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030
Hankkeessa valmisteltiin kansallinen visio teatterin, tanssin, sirkuksen ja performanssitaiteen kasvatukselle ja -koulutukselle vuodelle 2030. Hanke toteutettiin puolentoista vuoden aikana kesäkuusta 2021 joulukuuhun 2022.
06/2021-12/2022
Fair Sculpture
The Fair Sculpture –projekti luo tilaa monimuotoisemmalle Taideyliopistolle. Fair Sculpture -projekti kannustaa ja voimaannuttaa nuoria kuvanveiston avulla. Siihen osallistetaan erityisesti nuoria, joilla ei ole aiempaa kokemusta taiteesta ja kulttuurista.
01/2022

Talent Boost

Health, Narrative and the Arts – narratiivisen kompetenssin vahvistaminen
Hankkeen tavoitteena on vahvistaa kertomuksellista osaamista sosiaali- ja terveydenhuollon arjessa.
01/2021-06/2025

Jenny ja Antti Wihurin säätiö ja Taideyliopisto

Kehot sodassa, kehot tanssissa
Hanke tutkii rytmiä, performanssia ja tunteita suomalaisessa sotilaskoulutuksessa ja pakolaisleirien capoeira-harjoittelussa.
01/2017-12/2020

Suomen Akatemia

Kertomuksellisten taitojen oppiminen reflektiivisen kirjoittamisen avulla
Tutkimus tarkastelee reflektiivisen kirjoittamisen kurssin osallistujien kokemuksia kurssista.
04/2022-12/2023

Jenny ja Antti Wihurin säätiö ja Taideyliopisto

Kestävä näyttelijä -projekti
Näyttelijäntaiteen koulutusohjelma aloittaa syksyllä 2024 nelivuotisen Kestävä näyttelijä -projektin, jonka tarkoitus on kehittää näyttelijöiden koulutusta ja työelämäosaamista kestävyyden näkökulmasta.
Kohtaamisia huomattavien ja huomaamattomien puiden kanssa
Vaikka usein pelätään, ”ettei nähdä metsää puilta”, tämä hanke ottaa huomioon päinvastaisen vaaran, ettemme näe puita metsältä, ja kiinnittää huomion yksittäisiin puihin.
01/2020-12/2021

Suomen Kulttuurirahasto

Lavat auki!
Teatterikorkeakoulun hankkeessa opiskelijat saatetaan yhteen vahvan ja omakielisen ammattiohjaajan kanssa. Hankkeessa luotava esitys tekee kiertueen kotimaassa ja usein myös kansainvälisesti.
Miten tehdä asioita esityksellä?
Tutkimushanke tarkastelee performatiivisuuden teoriaa suhteessa uusmaterialistiseen teoriaan.
01/2016-12/2021

Suomen Akatemia

MobiLit
Hanke edistää afrikkalaisten ja suomalaisten kirjoittamisen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opettajien liikkuvuutta.
01/2022-12/2024

Opetus- ja kulttuuriministeriö

Nordic Choreographic Platform (NCP)
Pohjoismainen verkostoalusta kehittää koreografian pedagogiikkaa ja tukee opiskelijoiden kansainvälistä verkostoitumista.
Omat koreografiat – tanssitaiteen kandidaattiopiskelijoiden projekti
Tutustu tanssitaiteen kandidaattiopiskelijoiden toteuttamiin digitaalisiin projekteihin.
PIMDI: Mielikuvituksellisten dialogien pedagogiikka
PIMDI Erasmus + -hankkeessa hyödynnettiin taidekasvatuksen alan mahdollisuuksia ja kehitettiin "mielikuvituksellisten dialogien" pedagogiikkaa (a pedagogy of imaginative dialogues). Tässä pedagogiikassa yhteensopimattomien eroavaisuuksien välinen (mahdollinen) jännite on hedelmällinen ja kiinnostava lähtökohta, jotta niiden välille voidaan avata dialoginen "kolmas tila".
09/2020-08/2023

Euroopan Unionin Erasmus + -ohjelma

Scenkonst med i lärande (SMIL)
Scenkonst med i lärande (SMIL) on kehittämis- ja tutkimushanke, jossa tutkitaan esittävien taiteiden tuomista osaksi peruskoulun ja esiopetuksen oppimisympäristöä. Hanketta rahoittaa Svenska kulturfondenin SKAPA-rahasto.
01/2023-12/2026

Svenska kulturfonden

Taiteen korkeakouluopetuksen, taidetyön ja taidetutkimuksen finansoituminen
Hankkeessa tutkitaan taiteen ja finansoitumisen spekulatiivisia yhteyksiä ja sitä, kuinka finansoitumisen logiikka läpäisee taiteen ja taidetutkimuksen käytänteitä ja ajattelua.
01/2022-12/2027

Vireillä olevat hakemukset: ERC ja Suomen Akatemia vuosille 2023-27.

Teatterikorkeakoulun tanssikollektiivi TADaC
Tanssijantaiteen toisen vuoden maisteriopiskelijoiden kollektiivi ja alusta lopputyöesityksille.
Vuorovaikutteisuus esityssuunnittelussa
Valo- ja äänisuunnittelun koulutusohjelmat kehittävät opetussisältöjään tutkimalla erilaisia esityksen rajapintoja ja nykyilmiöitä.
01/2017
Xeno-/exo-/astro-/choreoreadings
Projektin päätavoitteena on luoda uusia näkökulmia paikkasidonnaisiin koreografsiin praktiikoihin ja tuottaa taideteoksia, jotka nousevat esiin spekulatiivisen fiktion, astrobiologian, tähtitieteellisen datan ja queer-teorian yhteenkietoutumista.
01/2020-12/2022

Suomen Kulttuurirahasto

Yhteisö ja taide -seminaari
Seminaarin tavoitteena on pohtia monitaiteellisesti muun muassa taiteen ja yhteiskunnallisen osallisuuden kysymyksiä.
09/2018-09/2018