Language Centre Days 4 to 5 Dec. 2023 – Programme

Monday – Tour of Uniarts Helsinki’s Sörnäinen Campus

Registration for the tours will take place separately for those who have signed up for the programme on Monday morning.

The morning includes alternative tours, starting at 9.15–9.30 am.

Performance tour: Real Earning Starts Here (at 9.30–10.15)

The performance starts with a small lecture which is followed by three group tours:
a. Sensory experience: Moving through the building with eyes closed and being in elevators for a short while.
b. Materiality: Exploring two different floors of the Theatre Academy by foot. Accessible for wheelchairs via elevator.
c. Temporality: A fast paced tour by foot through multiple spaces in the Theatre Academy and Fine Art Academy. Will involve using a lot of stairs.

A glimpse into the history and present of the Theatre Academy (group 1 at 9.15–10.00, group 2 at 10.00–10.45)

Participants will learn about the studies, artistic activity and history of the occupied building at the Theatre Academy. The tour will also include a visit to the wardrobe and stage props.

A look at the architecture and everyday life of the Mylly building of the Academy of Fine Arts (group 1 at 9.15–10.00, group 2 at 10.00–10.45)

On the tour you will learn about the details of Mylly’s architecture, hear about the everyday life of the visual arts students and get a peek into their work spaces.

Guided tours to the 175th anniversary exhibition of the Academy of Fine Arts “Hommage á Lauri Anttila” (at 9.15 and 10.00)

The exhibition will be open throughout the event. Participants can also visit it independently, either before or after their guided tour. Find out more on the exhibition’s web-page.

Monday 14.30–15.00

Gaining confidence in multilingual communication
Ulla-Maija Bergroth-Koskinen, Hanna Vainionpää, Anniina Suuronen, Maija Gerlander
Main Auditorium

This presentation addresses the development of a new multilingual gaining confidence course. The pedagogical basis for the development work stems from the needs that were identified on Movi’s restructured communication and language studies (UVK). The aim of the course is to support and strengthen students’ multilingual and intercultural communication competence.

Special Offer: Practical Actions to Support (All) Inclusive Digital Learning and Teaching
Riikka Halonen, Sirpa Heino, Olesia Kullberg, Laura Lehtinen, Signe-Anita Lindgren, Martti Mäkinen, Jaana Suviniitty, Lauri Tolkki
Martola Auditorium

Special Needs, a 2Digi2 sub-group, introduces an online peer-support platform to help teachers tackle the challenges of providing special support and planning accessible teaching. We also present the results of student and teacher surveys conducted: how do students and teachers find/use the support provided for accessibility and special needs.

Miten yliopiston kansainvälistä henkilöstöä tuetaan suomen kielen oppimiseen ja käyttöön osana monikielistä yliopistoyhteisöä?
Päivi Jokinen, Liisa Väisänen, Jaana Isohätälä
Classroom Niinisalo

Esityksessä käsittelemme kokemuksia ja käytäntöjä yliopiston henkilöstön suomen kielen oppimisen kehittämistyöstä, joka Oulun yliopistossa on toteutunut osana Talent Boost -ohjelmaa. Olemme kokeilleet monia keinoja edistää suomen kielen oppimista ja käyttöä monipuolisemmin yliopistotyön arjessa suomen kielen kursseille osallistumisen ohella. Pyrkimyksenä on edistää kielitietoisuutta, monikielisyyttä ja suomenoppijoiden huomioimista osana koko yliopistoyhteisön toimintaa.

Opettaja parasosiaalisen suhteen rakentajana digiopetuksessa
Maiju Ranta, Eeva Kaarne
Classroom Siinai

Digiopetus vaikuttaa opettajan rooliin sekä opettajan ja opiskelijan väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tämä edellyttää opettajilta ymmärrystä teknologiavälitteisen vuorovaikutuksen ominaispiirteistä opetuskontekstissa. Tässä esityksessä keskitytään hyperpersonalisaatioon, parasosiaaliseen viestintään ja vuorovaikutussuhteeseen digiopetuksessa. Lisäksi esityksessä avataan opiskelijoiden kokemuksia opettajan ja opiskelijan välisestä vuorovaikutussuhteesta asynkronisella verkkokurssilla.

Key takeaways from “Fast-forwarding toward the future of EAP teaching in ‘the happiest country in the world’”
Peter Levrai, Averil Bolster
Classroom Uusimaa

International Perspectives on Teaching and Learning Academic English in Turbulent Times was published this year and reflects on the impact of the COVID-19 pandemic and how teaching might face future shocks and challenges. This talk discusses the key takeaways from our chapter about the Finnish context.

”Siistiä”, ”merkityksellistä” ja ”lähinnä kehuja” – Vertaispalaute monialaisissa opettajatiimeissä
Karoliina Ahonen, Jani Ylönen
Classroom Ristilampi

Vertaispalaute opettajatiimeissä on keskeinen osa tiimin vuorovaikutusta ja sen avulla voidaan esimerkiksi kehittää tiimin toimintaa, ammatillista osaamista sekä opintojaksojen pedagogiikkaa. Esittelemme tutkimuksemme pohjalta opettajien näkemyksiä vertaispalautteesta monialaisissa opettajatiimeissä ja esitämme kehitysehdotuksia tiimien palautevuorovaikutuskäytänteisiin niin yksilön, tiimin kuin organisaation tasolle.

Monday 15.00–15.30

Kieliä ja viestintää monikielisillä opintojaksoilla LUT-yliopiston yhteiskuntatieteilijöille
Pasi Puranen, Sanna Kyyhkynen, Esa Laihanen, Hanna Vihava
Main Auditorium

Esityksessämme kuvaamme LUT-yliopiston yhteiskuntatieteiden uusien kandidaattiohjelmien monikielisyyteen perustuvan kieli- ja viestintäopetuksen rakentamista. Esittelemme uudistuksen taustaa, kehittämistyötä ja ensimmäisiä kokemuksia opetuksesta.  Uusimuotoiset kieli- ja viestintäopinnot koostuvat kolmesta eri opintojaksosta (tieteenalakohtaiset tekstitaidot, monimuotoinen vuorovaikutus sekä tutkimusviestintä). Opintojaksoilla käytetään eri kieliä rinnakkain, mikä tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia yhteistyöhön ja siten edellyttää sisältöjen ja pedagogisten valintojen uudelleenajattelua. 

”Se ei tarkoita, ettenkö olisi kiinnostunut” – Opiskelijoiden käsitykset ja kokemukset vuorovaikutuksesta verkko-opiskelussa
Janne Niinivaara
Martola Auditorium

Tarkastelen yliopisto-opiskelijoiden (n=512) vuorovaikutukseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia Helsingin yliopiston kielikeskuksen tarjoamilta digitaalisilta viestintä- ja kielikursseilta. Esitys kuvaa tutkimuspohjaista ja monitieteellistä opetuksen kehittämistä. Esittelen, miten opiskelijoiden käsitykset ja kokemukset verkkoopetuksen vuorovaikutuksesta on huomioitu Kielikeskuksen opetussuunnitelmatyössä, ja millaisia suuntaviivoja tulevaisuuden opetuksen kehittämiselle voidaan esiteltyjen tutkimustulosten pohjalta asettaa.

Globaalikasvatus ja kasvu maailmankansalaiseksi osaksi vieraiden kielten ja viestinnän opetusta
Jaana Häkli
Classroom Niinisalo

Globaalikasvatusta tarvitaan myös korkean asteen opinnoissa ja aiheen teemat soveltuvat hyvin integroitavaksi vieraiden kielten ja viestinnän opetukseen. Globaalikasvatuksen teemoja ovat mm. kasvu maailmankansalaiseksi, vieraiden kulttuurien tuntemus, rasisminvastaisuus, ilmastonmuutos ja eriarvoisuuden välttäminen. Esityksessä käsitellään monipuolisesti Erasmus-rahoitteisen GLOBDIVES-hankkeen keskeisiä tutkimustuloksia opettajille ja opiskelijoille osoitetuista kyselyistä, joita on toteutettu Suomessa, Liettuassa, Romaniassa, Saksassa ja Espanjassa. Opiskelijat Euroopan eri nurkilla priorisoivat kestävän kehityksen tavoitteita eri tavoin ja myös opettajilla on eritasoista osaamista globaalikasvatuksen teemojen opettamisessa ja integroinnissa osaksi opetustaan. Myös inkluusion ymmärtämisessä ja huomioinnissa korkeakouluopetuksessa on eroja ja näitä eroja ja syitä niiden eri maiden välillä tuodaan esityksessä esiin konkreettisin esimerkein. Esityksessä esitellään myös hankkeessa tehtyä käsikirjaa, jonka aktiviteetteja ja materiaaleja voi helposti integroida osaksi vieraiden kielten ja viestinnän opetusta.

Joustavaa ja itsenäistä opiskelua räätälöidyllä suurryhmätoteutuksella
Katri Niemi, Elina Heimala
Classroom Siinai

S2-opintojen tultua osaksi tutkintoja ja kv-opiskelijoiden määrän kasvaessa, sekä opiskelijoiden ja henkilökunnan S2-opetukselle on kasvava tarve. Räätälöidyllä MOOC-tyylisellä suurryhmäkurssilla joustavoitetaan S2-opintojen aloittamista. Kustannustehokas MOOC antaa ja ottaa, ja haastaa myös opettajat ja organisaatiot pohtimaan hyvän opettajuuden käsitettä. Voiko MOOC edes vastata tuetun ja tehokkaan opiskelun vaatimukseen pedagogisesti kestävällä tavalla?

Understanding master’s thesis writers in a Finnish EMI context: writing conceptions, apprehension about grammar, self-efficacy for thesis writing and thesis grade
Laura Mendoza, Tuula Lehtonen
Classroom Uusimaa

This study investigates master’s thesis writers in an English as a Medium of Instruction (EMI university setting at a Finnish university, exploring individual variation within and interconnections between thesis writers’ conceptions of writing, apprehension about grammar, self-efficacy for thesis writing, and thesis grade.

Kieliturvallinen tila – työyhteisön kielikäytänteet ja monikielisyys
Hanna Kosonen, Salla-Maaria Suuriniemi
Classroom Ristilampi

Esittelemme käynnissä olevaa tutkimus- ja kehittämishanketta Kieliturvallinen tila – työyhteisön kielikäytänteet ja monikielisyys. Tarkastelemme hankkeessa kielikeskuksen työntekijöiden näkemyksiä, kokemuksia ja toiveita, jotka liittyvät työyhteisön monikielisyyteen ja kielikäytänteisiin. Osana hanketta toteutamme työpajoja ja keräämme kyselyaineistoa. Tässä esityksessä kerromme hankkeemme lähtökohdista sekä alustavista tutkimustuloksista. Osallistu kyselyyn E-lomakkeella.

Monday 16.45–17.15

Eyeing the AI revolution: supporting learners’ understanding of the use of ChatGPT
Katrin Korkalainen, Eva Braidwood
Main Auditorium

This presentation focuses on the unexpected turn in approaches to English for academic writing instructions caused by the appearance of AI tools. Here, we describe a small-scale action research project we conducted recently, with the aim to illuminate architecture students’ perception of the use of ChatGPT and AI tools in education.

Who’s on first? Personalized reflections on developing online/hybrid courses
Jaana Suviniitty, Diane Pilkinton-Pihko
Martola Auditorium

A longitudinal research paper explores the experiences of two teachers switching from face-to-face to remote teaching. Using collaborative ethnography and self-determination theory, the teachers identify critical themes relevant to teachers developing online/hybrid courses. This paper further identifies each development phase and maps out the motivation currents with each phase.

Art Pro Finland – An Open Resource Bank to Support Artists’ Working Life and Communication Skills
Laura Lehtinen, Emmi Huttunen
Classroom Niinisalo

University of the Arts lecturers in languages and communication will present the first version of the Art Pro Finland material bank for artists’ working life skills. Art Pro Finland is an open resource bank of working life skills and will act as a hub of information for everyone interested in art. The presentation will be in Finnish and the materials in English.

Segregated, Yet Included: The Engaging Study Experiences Reported by the Disabled Higher Education Students on an English Course Promoting Autonomy, Relatedness, and Competence
Hanna Liisa Hakala
Classroom Siinai

Higher Education Institutes need to urgently develop more inclusive instructional practices to
provide equitable learning opportunities for all students regardless of their disabilities. This
presentation shares about the research conducted on Self-Determination Theory (Ryan and Deci
2020) to provide such opportunities in an English course at Aalto University Language Center.

Opiskelijoiden hyvinvoinnin tukeminen akateemisen kirjoittamisen verkko-opetuksessa
Hanna-Riikka Hodges
Classroom Uusimaa

Esityksessä käsitellään tapoja tukea opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelutaitojen kehittymistä sisältöjen opetuksen ohessa akateemisen kirjoittamisen opintojakson verkkototeutuksilla Tampereen yliopistossa. Esitys perustuu kevätlukukaudelta 2023 saatuihin kokemuksiin. Opetuksessa sovellettiin positiivisen pedagogiikan vahvuuslähtöistä ajattelua ja pyrittiin motivoimaan ja sitouttamaan erityisesti kirjoittamisessaan epävarmoja opiskelijoita auttamalla heitä löytämään vahvuuksiaan kirjoittajina sekä konkreettisia keinoja kirjoitustaitojensa kehittämiseen.

Guest speakers in the EAP/ESP classroom: a tool for bridging engineering first year studies with possible futures
Geraldine Chell, Kelly Raita
Classroom Ristilampi

One of the major challenges faced by first-year students is the inability to envisage their studies with future careers. A powerful tool called ‘bridging’ can offer several benefits for students, such as scaffolding, providing them with agency, a greater sense of direction and increased motivation, thus enabling students to envisage future possibilities in their field.  A popular example of ‘bridging’ is using guest speakers because they can provide the foundational knowledge that underpins their discipline. To address the challenge of engineering students struggling to envisage their futures, two STEM EAP/ESP language teachers invited a doctoral researcher to provide ‘real life’ knowledge of current research in the field and future engineering possibilities.

Kieliasiantuntijoiden verkkosivupalautteen vaikuttavuus
Heli Katajamäki, Nina Pilke, Marjut Männistö
Classroom Sarriojärvi

Kerromme tutkimusprojektista, jossa kieliasiantuntijat antoivat palautetta koulutuksellisesta verkkosivustosta. Verkkosivusto on suunnattu kansainvälisten osaajien rekrytointia suunnitteleville organisaatioille. Kuvaamme, miten vaikutelma verkkosivuston tekstin tekijän identiteetistä muuttui, kun tekstiä muokattiin kieliasiantuntijoiden antaman palautteen mukaisesti.  Kerromme, millaisista asioista kieliasiantuntija antoivat palautetta, miten tekstiä muutettiin palautteen perusteella ja millaisia tulkintoja yliopisto-opiskelijat tekivät tekstin tekijän identiteetistä luettuaan tekstin eri versiot.

Towards 2030: tripling the international intake, boosting the student experience
Susan McAnsh
Classroom Pahkajärvi

The Government aims to triple the number of international students in Finland by 2030, amplifying the need for communication-skills support for staff teaching courses in English. Oulu University explored teachers’ needs, leading to the development of staff-training opportunities. Collaboration among university language centres is envisioned to meet future demand.

Monday 17.15–17.45

Internationalisation as students’ multilingual and intercultural competencies: Developing the whole curriculum (at the University of Jyväskylä)
Karoliina Ahonen
Main Auditorium

Internationalisation in Higher Education is not only a process that takes place on institutional levels but places expectations and requirements also on an individual level. University of Jyväskylä has taken concrete steps toward this direction and this presentation describes a pilot project aiming at a holistic development of students’ field specific multilingual and intercultural communication competences needed in modern work life.  

”La visibilité est un piège” – kehollinen kontrolli, valta ja turvallisuus verkko-opiskelussa
Hanna Kosonen, Minna Intke-Hernandez
Martola Auditorium

Tutkimme opiskelijoiden kokemuksia kehollisesta kontrollista, vallasta ja turvallisuudesta verkko-opiskelussa. Mallinnamme kehollisen näkyvilläolon säätelyä Panopticon-vankilametaforan avulla. Esitämme, että verkko-opiskelu muuttaa sitä, kenellä on valta nähdä ihmisten kehot ja määrätä, miten ne tilassa asettuvat.

Kenen kätyri? – Mitä on kielikeskusopetuksen strateginen kehittäminen
Janne Niinivaara
Classroom Niinisalo

Monet viimeaikaiset muutokset pandemiasta yliopistolakiin ja digitalisaatiosta jatkuvaan oppimiseen ovat haastaneet korkeakoulukenttää. Muutokset tulee huomioida myös kielikeskusopetuksen kehittämisessä. Esityksessäni avaan opetuksen strategista kehittämistä kielikeskuskontekstissa: miten hallintotieteelliset, pedagogiset ja strategiset lähtökohdat näkyvät käytännön opetuksen kehittämistyössä. Esitän lähtökohtia siihen, millaisena kielikeskusopetuksen haasteet näyttäytyvät, ja miten viestintä- ja kieltenopetusta kehittämällä haasteisiin voidaan vastata.

“Large [online] group lectures… what’s the point?” – Building relationships in online teaching
Sarah Mattila, Mari Selin
Classroom Siinai

Our presentation explores the opportunities and challenges of relationship building in online language education. We present insights from the 2digi2 project, focusing on synchronous learning, highlighting the role of language instructors in facilitating engagement and group cohesion in digital classrooms.

Rohkeasti uuteen heittäytyen – kokemuksia S2-kielen- ja musiikinopettajan yhteistyöstä
Sanna Teerenhovi, Johanna Lehtinen-Schnabel
Classroom Uusimaa

Kielen- ja musiikinopettajan yhteistyöhön keskittyvä esitys esittelee kaksi musiikin- ja S2-kielenopetusta yhdistänyttä opetuskokeilua, jotka toteutettiin sekä Taideyliopistossa että pääkaupunkiseudun eri yliopistojen yhteistyönä. Niissä tutkimuksen ja taidelähtöisyyden näkökulmat integroitiin uudenlaisella tavalla S2-opetukseen. Esitys pureutuu kysymyksiin: Miksi suomea musiikkitoiminnan avulla? Mitä uutta se tuo kielenopetukseen? Miten se sijoittuu kielenopetus- ja yliopistomaailmaan? 

Reflections on making an EAP course more sustainable: language learning materials in a changing world
Averil Bolster
Classroom Ristilampi

This reflection is about my co-development of a flexible, multipurpose academic English course based on the SDGs and the decision to make it freely available online. Teachers need to consider sustainable practices, which impact the kinds of materials we develop, and what we do with them once they exist.

Learning in the Era of COVID-19: The Crucial Nexus of Compassion, Mentorship, and Teacher-Student Relationships
Henrik Petäistö
Classroom Sarriojärvi

Explore the pandemic’s impact on learning in higher education and the significance of compassion in this evolving landscape. Join us in reshaping the future of higher education by considering how we can emphasize communication skills and compassionate mentorship in teacher-student relationships.

Pro exercitiosta tekoälyyn
Sinikka Karjalainen, Tiina Laulajainen
Classroom Pahkajärvi

Vuosien varrella kielikeskusopetukseen ovat vaikuttaneet sekä maailman muutokset että valtakunnalliset ja yliopistojen sisäiset tutkinnonuudistukset. Esityksessä kuljetaan läpi vuosikymmenten kielikeskusten perustamisesta nykyhetkeen. Opetuksessa tapahtuneita muutoksia tarkastellaan opetussuunnitelmaan ja opetussuunnitelmatyöhön peilaten, esimerkkinä Helsingin yliopiston kielikeskus. Millaisia muutostrendejä kielikeskusopetuksessa voidaan nähdä kautta vuosikymmenten ja millaisia mahdolliset uudet haasteet ovat?

Monday 17.45–18.30

KiViTa – kieli- ja viestintätarjotin yli korkeakoulurajojen
Pauli Kudel, Jepa Viinanen
Main Auditorium

Pääkaupunkiseudun korkeakoulut ovat käynnistäneet yhteistyön kielten ja viestinnän opetuksen edistämiseksi KiViTa (Kieli- ja viestintätarjotin) -hankkeella, jolla vahvistetaan kansallista kielivarantoa ja -osaamista sekä tarjotaan joustavampia oppimispolkuja niin tutkinto-opiskelijoille kuin korkeakoulun henkilöstöllekin. Tässä esityksessä esittelemme, millaista yhteistyötä KiViTassa tehdään ja miten yhteistarjontaa ja muuta yhteistyötä, kuten pedagogista kehittämistä, käytännössä toteutetaan ja edistetään.

Osallisuus ja vuorovaikutus. Käytännön ratkaisuja kieliopin verkkokursseilta
Workshop: Minna Intke-Hernandez, Ciro Imperato, Frédéric Nozais
Martola Auditorium

Työpajassa pohdimme, kuinka suunnitella kieliopin verkkokursseja, jotka innostavat opiskelijoita ja tukevat heidän osallisuuttaan. Pohdimme kurssin järjestämistapaa, vuorovaikutusta sekä pedagogisia käytänteitä. Tavoitteena on keskustella yhdessä, jakaa kokemuksia ja rakentaa yhteistyöverkostoja ja edistää kieliopin verkkokurssien kehittämistä.

Kielikeskusope geneeristen taitojen viidakossa
Workshop: Pia Eriksson, Emmi Huttunen, Tommi Kakko, Kaisa Louramo, Jaana Sorvari
Classroom Niinisalo

Generic skills play a crucial role in current higher education development, akin to workplace
and future skills. We invite you to join our workshop, where we will brainstorm ways to
integrate generic skills into language and communication education. Together, we aim to
develop concrete methods for incorporating these skills into higher education courses,
sharing established practices, and generating innovative teaching approaches.

Kielibuustin opetusmateriaalipankki suomen- ja ruotsinopettajille – Språkboosts läromedelsbank för lärare i svenska och finska
Workshop: Noora Helkiö, Riina Uusikulku
Classroom Siinai

Kielibuusti-hankkeessa kehitetään malleja ja ratkaisuja kotimaisten kielten opettamiseen ja oppimiseen. Osana kehitystyötä on edistää yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Yksi Kielibuustin kollegiaaliseen yhteistyöhön kannustava tuotos on opetusmateriaalipankki, joka on opettajille suunnattu matalan kynnyksen alusta suomen ja ruotsin kielen opetusmateriaalien jakamiseen. Kaksikielisessä työpajassa tutustutaan Kielibuustin opetusmateriaalipankkiin, keskustellaan avoimista oppimateriaaleista ja kasvatetaan materiaalipankkia työpajan osallistujien omilla materiaaleilla.

“Miks mun ite tarvii arvioida omaa ja muiden osaamista, miksei opettaja tee sitä?”
Workshop: Johanna Järvelin-Suomela, Anna Kuitunen, Susanne Tuuri
Classroom Uusimaa

Opiskelijoiden vastuu ja velvollisuus oman ja vertaisten oppimisen ja osaamisen arvioinnissa kasvaa koko ajan. Työpajassa keskustellaan, mitä me ja opiskelijat ymmärrämme itse- ja vertaisarvioinnilla. Millaisissa oppimistilanteissa opiskelija voi arvioida ja millaisissa ei? Miten opiskelijaa motivoidaan ja ohjataan? Tule mukaan jakamaan ajatuksia ja tarkoituksenmukaisia käytänteitä. 

Kirjallisen kielitaidon arvioinnin nykyisyys ja tulevaisuus
Workshop: Susanna Hakulinen-Bernard, Miro Metsämuuronen, Henriikka Rinta
Classroom Ristilampi

Kirjallisen kielitaidon arviointikäytänteet ja mukautuminen uusiin tekoälymallien tuomiin haasteisiin puhuttavat korkeakouluissa. Samalla yhä useampi yliopisto-opiskelija tarvitsee yksilöllisiä opiskelujärjestelyjä, mikä voi aiheuttaa ristiriitoja. Tässä kontekstissa järjestämme keskustelevan työpajan seuraavilla teemoilla: Kielimallit, apuvälineet ja arviointi, Kielitaito ja kirjallisen osaamisen arviointi, Inklusiivinen arviointi. Ovatko inklusiivinen arviointi ja apuvälineiden käyttö tulevaisuutta?

Syrjimätön kielikeskusopetus
Workshop: Anna Ahlava, Eeva Hämäläinen
Classroom Sarriojärvi

Kokevatko kaikki opiskelijasi kuuluvansa yhdenvertaisina kursseillesi? Miten teet opetuksesta syrjimättömämpää? Pohditaan ratkaisuja yhdessä. Osallistu suomeksi, englanniksi tai espanjaksi.

Do all your students feel equally included in your classes? How can you strive for a more inclusive environment? Come share best practices in Finnish, English or Spanish!

Kurssiassistenttitoiminta – Kokemuksia opiskelijoiden osallistamisesta kielen ja viestinnän opetuksessa
Workshop: Nina Sulonen, Christian Niedling, Suvi Kotkavuori, Claudia Rehwagen
Classroom Pahkajärvi

Course assistants are usually international students who support fellow students’ language learning. At the intersection of integration and internationalization, there are numerous opportunities to include course assistants both in courses and in informal language learning activities. This workshop will demonstrate the following key topics regarding the course assistant program, showing best practices through examples: Equality and inclusion, formal and informal learning and creating teaching material. Also the possibilities offered by the Course assistant programme for the future needs of language and communication teaching will be discussed. 

Tuesday 12.45–13.15 / 13.45

Kielibuusti.fi – työkalut kotimaisten kielten oppijoiden tueksi yhdestä paikasta
Poster: Anna Sundqvist, Kaisa Oikarinen
Musiikkitalo, Lower Foyer

Opetatko tai ohjaatko suomea tai ruotsia oppivia kansainvälisiä osaajia? Etsitkö uusia opetusmateriaaleja tai haluatko kehittää omaa osaamistasi? Kielibuusti.fi-verkkosivulta löytyy välineitä kielen jatkuvan oppimisen tukemiseen niin suomen tai ruotsin opettajille, oppijoille, työyhteisöille kuin opinto- tai uraohjaajillekin. Tule tutustumaan Kielibuustin verkkosivuihin ja löytämään materiaalia, joista juuri sinulle olisi apua työssäsi!

Yliopiston S2-koulutus vastaa(massa) muuttuviin kansainvälisiin tilanteisiin: Pre.INTEGRA ja JYU.INTEGRA
Poster: Tuija Lehtonen, Nina Reiman, Johanna Saario
Musiikkitalo, Lower Foyer

Muuttuva maailmantilanne näkyy Suomessakin korkeakoulutettujen maahanmuuttaneiden määrän lisääntymisenä, ja erityisesti kansalliskielten osaaminen on tunnistettu kriittiseksi korkeakouluopinnoissa ja asiantuntijatehtävissä. JYU:n INTEGRA-ohjelmissa on jo vuodesta 2018 kehitetty S2-koulutusta maahanmuuttajille, joiden tavoitteena on jatkaa tai täydentää aiempia korkeakouluopintojaan tai työllistyä oman alan asiantuntijatehtäviin. Keskeiset pedagogiset lähtökohdat ovat kieli- ja sisältöopintojen sekä akateemisten taitojen integrointi, opiskelijalähtöisyys sekä opiskeluyhteisöön sosiaalistaminen.

I want to live and work in Finland
Poster: Mirjam Särs, Siru Lamminpää, Mia Juthman, Sanna Machaal, Sara Nyholm, Maud Rantala, Anna Smedlund, Elisa Helen, Susanna Mantila
Musiikkitalo, Lower Foyer

The Language Centre Linginno at the University of Vaasa has developed study paths in Finnish and Swedish from 0-level until B1-level. In the poster we present results from an e-survey carried out among our students during the academic year 2022–2023.

English Communication across borders and disciplines: the EnComTOP course
Poster: Eva Braidwood, Suzy McAnsh, Natalia Szymaszek & Jolanta Rutkowska
Musiikkitalo, Lower Foyer

The English Communication through Transnational Online Projects is a self-directed course which utilises the participants’ multidisciplinary and multicultural background while engaging them in meaningful collaboration simulating 21st century working life. Here we describe the course design, students’ coursework, and the benefits and challenges identified using students’ feedback and teachers’ observations. 

Kieli-HOPS. Kielitaitotavoitteet osaksi korkeakoulutetun urasuunnittelua
Poster: Johanna Komppa, Tanja Asikainen-Kunnari
Musiikkitalo, Lower Foyer

Kielibuusti-hankkeessa on kehitetty Kieli-HOPS-väline, jonka avulla kielten osaaminen ja osaamisen tarve voidaan ottaa puheeksi osana opintojen ja työuran suunnittelua. Kieli-HOPSin kysymysten avulla opiskelija voi pohtia ja asettaa tavoitteita kielten oppimiselle joko itsenäisesti tai opettajien kanssa keskustellen. Posterissa esitellään Kieli-HOPSin keskeiset osat ja kannustetaan ottamaan kielitaitotavoitteiden pohdintaa osaksi minkä tahansa kielen opintoja.

Koppari-toiminta ja inklusiivinen opetus kieli- ja viestintäopinnoissa Itä-Suomen yliopiston kielikeskuksella
Poster: Satu Reinikainen, Noora Kaukola
Musiikkitalo, Lower Foyer

Itä-Suomen yliopiston kielikeskuksessa toteutettiin lukuvuonna 2022–2023 Opiskelijoiden ohjaus kieli- ja viestintäopinnoissa -hanke, jonka avulla pyrittiin löytämään keinoja opiskelijoiden tukemiseksi kieli- ja viestintäopinnoissa. Posteri esittelee hankkeessa opiskelijoiden tueksi kehitettyä Koppari-toimintaa sekä henkilökunnan avuksi koottua inklusiivisen opetuksen tukipakettia. Tule keskustelemaan kanssamme siitä, miten inklusiivista opetusta toteutetaan teidän korkeakoulussanne!

Hybridi opetusmuotona kielten opetuksessa opettajan ja opiskelijan näkökulmasta
Valeria Seraya-Rautaneva, Irina Rautio
Musiikkitalo, Auditorium

Keväästä 2022 alkaen kielikursseja Aalto-yliopiston Kielikeskuksessa oli mahdollista toteuttaa sekä etä- että lähiopetuksena. Tämä oli ensimmäinen askel kohti hybridiopetusta, joka toteutettiin lukuvuoden 2022–2023 aikana. Tästä lukuvuodesta on kertynyt paljon mielenkiintoista ja hyödyllistä kokemusta, josta haluaisimme kertoa aiheesta kiinnostuneille unohtamatta opettajan näkökulmaa, opetusmuodon tuomia mahdollisuuksia ja rajoitteita.

Svenska i arbetslivet (SVAR)
Hanna Saloranta
Musiikkitalo, Agora

I detta föredrag presenteras forskningsprojektet Svenska i arbetslivet (SVAR) vid Centrum för språk och kommunikation vid Åbo universitet. Syftet med projektet är att granska finskspråkigas användning av svenska i arbetslivet med hjälp av en enkätundersökning och genom intervjuer. Målet är att utifrån resultaten kunna utveckla facksspråksundervisningen i svenska.

Kansainvälisten opiskelijoiden opiskelutaitojen kehittäminen osana S2-opintoja
Workshop, 40 min: Emilia Hongisto, Niina Kekki
Musiikkitalo, Meeting room 3101

Kieltenopetuksen menetelmät ovat monipuolistuneet luokissa ja verkkoympäristöissä. Kansainvälisten opiskelijoiden opiskeluvalmiudet eivät kuitenkaan aina vastaa suomenoppimiseen tarvittavia taitoja. Tarvitaan ohjausmalleja ja pedagogisia ratkaisuja. Turun yliopiston Kieli- ja viestintäopintojen keskuksen hankkeessa sujuvoitetaan suomen kielen oppimispolkua muun muassa uudella “Johdanto suomen kielen opintoihin” -verkkokurssilla. Työpajassa keskustellaan kv-opiskelijoiden haasteista, S2 verkkokurssien toteutuksesta ja kulttuuritaitojen merkityksestä monimuotoisessa opetuksessa.

Kenellä on vastuu väitöskirjatutkijoiden akateemisen kirjoittamisen tuesta?
Hilkka Paldanius
Musiikkitalo, Meeting room 4107

Esitelmässä tarkastellaan väitöskirjatutkijoiden saamaa kirjoittamisen tukea. Pohjana on toteuttamamme verkkokyselytutkimus syksyltä 2022, jonka perusteella vaikuttaa siltä, että väitöskirjatutkijoiden saama ja kokema akateemisen kirjoittamisen tuki on Suomessa erittäin vaihtelevaa. Esitelmässä pohditaan sitä, miten akateemisen kirjoittamisen tukea voitaisiin yleisesti yliopistoissa parantaa, ja etenkin sitä, millainen rooli kielikeskuksilla voisi olla väitöskirjatutkijoiden kirjoittamisen ohjauksessa.

Ruotsin kielen itseopiskelumateriaali – miten ja miksi Papegojan syntyi?
Saila Korvenranta, Carola Rewell-Heikkinen
R-building, R-430

Papegojan-sivusto laadittiin vastaamaan ruotsin kielen perusrakenteiden kertaamisen suureen kysyntään. Sivuston materiaalien avulla opiskelija voi itsenäisesti kerrata ruotsin kielioppia ja tehdä digitaalisia harjoituksia samalla oppien korkeakoulusanastoa. Sivusto laadittiin vuonna 2019-2020 ja sitä täydennettiin opetusvideoilla 2021-2022. Papegojan on saanut hyvin positiivisen vastaanoton ja saavuttanut suuren käyttäjäkunnan. Sivuston osoite on papegojan.helsinki.fi ja se on kaikille avoin.

Increasing research at language centres
Workshop, 50 min: Mikko Hill, Saija Kaskinen
R-building, R-431

Research is regarded as a core asset to Finnish universities but within language centres the opportunity for it to be conducted varies. In this workshop we will discuss together current practices and explore the barriers to overcome so all language centres can provide increased research opportunities for their staff.

Who Said/Found What and When? Differing in-text citation styles based on language-specific conventions
Vanessa Fuller
R-building, R-432

This presentation summarises the differences in Finnish- and English-language citation styles, and offers guidelines for revisors’ work on adhering to English-language in-text referencing styles. In addition, I describe experiences assisting editors-in-chief from one Finland-based English-language journal, vis-à-vis providing feedback to authors and drafting submission guidelines on citing appropriately.

Education students‘ goals for the development of multilingual and intercultural communication competence: How to enact the goals in language and communication teaching
Hanna Brauer, Lisa Lahtela
R-building, R-510

This presentation is based on work done in an internationalization project, which aimed at a more individualized and broader view of internationalization. It is based on a study on students’ goals for their own internationalization and provides an example of how to support this process in language and communication studies.

Tuesday 13.15–13.45 / 14.15

Mitä hyötyä monitieteisissä ryhmissä opiskelusta on kieli- ja viestintäopinnoissa?
Anna-Maria Peltomäki, Riikka Sandberg, Hanna Vänskä
Musiikkitalo, Sonore concert hall

Esitelmässämme kerromme, miten HY:n kielikeskuksessa opiskellaan monitieteisissä ryhmissä kandidaatintutkintoon kuuluvaa kirjoitusviestintää ja finskaa eli suomea toisena kotimaisena kielenä. Keskitymme aineistoon, joka on kerätty kyselyn avulla monitieteisten ryhmien opiskelijoilta lukuvuonna 2021–2022. Aineiston perusteella olemme hahmotelleet kaksi eri näkökulmaa: 1) opiskelija oman alansa asiantuntijana 2) opiskelija osana tiedeyhteisöä ja yhteiskuntaa.   Esitelmässämme tarkastelemme kieli- ja viestintätaitojen kehittymistä näistä näkökulmista.

Joustavat pedagogiset ratkaisut ja opiskelijalähtöinen ohjaus avaimina yksilöllisiin oppimispolkuihin 
Veera Saksala, Salme Korkala, Aaron Orszag, Eevi Kortelainen
Musiikkitalo, Auditorium

Esittelemme kandidaatintutkielman kirjoitusprosessia tukevalla Tutkimusviestintäopintojaksolla toteutettavaa pedagogiikkaa, joka on joustavaa ja tuottaa mahdollisimman oikea-aikaista tukea opiskelijoille. Pedagogiikan rakentaminen edellytti opettajakontrollista luopumista ja opiskelijalähtöistä ohjausta opettamisen sijaan. Opintojakson myötä opiskelijoiden kokemus kuulumisen tunteesta ja oman oppimisprosessin omistajuudesta vahvistuivat. Opintojakso mahdollisti yksilölliset oppimispolut ja antoi tilaa opiskelijoiden tarpeille.

Eväitä kielitaitokurssien OPS-työskentelyyn -työpaja
Workshop, 50 min: Emmi Pollari, Taija Udd, Leena Peniche Ferreira
Musiikkitalo, Agora

Työpajan tarkoituksena on jakaa ajatuksia, kokemuksia ja kokeiluja sekä tukea toinen toisiamme opetussuunnitelmatyössä. Pohjustamme työskentelyä kertomalla Helsingin yliopiston suomen kielen kielitaito-opetuksessa tehdystä OPS-työstä sekä siihen kytkeytyvästä kurssitarjonnastamme. Tämän esittelyn kautta viemme keskustelun kohti opetussuunnitelmatyössä yleisesti keskeisiä kysymyksiä. 

Third person singular verb forms in the writing of beginner level adult learners of English
Keshala Hediwaththege
Musiikkitalo, Meeting room 4107

The study examines the use of third person singular verb forms in a learner corpus.  It studies the extent to which the learners correctly use these verb forms and identify which of the available accounts of optionality in the use of verb forms could be accountable for the optionality found.

CANCELLED – Integroidut kurssit ruotsin opetuksessa
Johanna Manner-Kivipuro
R-building, R-430

Esittelen Helsingin yliopistossa kehiteltävää suomenkielisille suunnattujen ruotsinkurssien integrointia tiedekuntien ruotsinkieliseen opetukseen. Tässä kurssimuodossa opiskelija voi vapaasti valita minkä ruotsinkielisen kurssin suorittaa kieliopintojensa ohessa, suunnitella itse kieliopintonsa oman lähtötasonsa mukaan, ja saavuttaa asetetut tavoitteet opettajan ohjatessa opintoja taustalla. Nostan esiin sekä opiskelijoiden että opettajan kokemuksia integroinnista, sekä kurssimuodon haasteista.

Capitalisation and other pressing matters of style
Workshop, 50 min: Irma Hallberg-Rautalin, Vilja Pitkänen
R-building, R-432

The workshop focusing on styles issues such as capitalisation aims to share best practices among university translators and language revisors in the form of a round-table discussion.

Kuuntele, liity ja kerro — Opettajien ja opiskelijoiden kokemuksia Erätauko-menetelmästä
Terhi Meriläinen, Marjut Männistö
R-building, R-510

Keskustelutilanteissa eniten valtaa ja tilaa käyttävät äänekkäimmät, rohkeimmat ja aktiivisimmat henkilöt. Tämä on harmillista mutta myös epätasa-arvoista niin opetustilanteissa, työelämässä kuin elämässä yleensäkin. Olemme hakeneet apua ongelmaan Erätauko-dialogimenetelmästä, jossa tähdätään aiheen, toisten ja itsen parempaan ymmärtämiseen. Esitelmässämme kerromme omista ja opintojaksoillemme osallistuneiden opiskelijoiden Erätauko-kokemuksista.

Tuesday 13.30–14.15

Kaunokirjallisuuden käyttö s2-opetuksessa
Workshop, 40 min: Sari Päivärinne
Musiikkitalo, Meeting room 3101

Työpajassa esitellään erilaisia tapoja hyödyntää kaunokirjallisuutta ja kirjallisuudenhistorian tuntemusta S2-opetuksessa eri taitotasoilla. Työpajassa kerrotaan mm. syksyllä 2023 toteutetusta Helsingin yliopiston pilottikurssista Kaunokirjallisuuden lukupiiri A2-tason opiskelijoille sekä esitellään joitakin edistyneille suomenoppijoille tehtyjä materiaaleja, kuten Kirjallisuuspodcast suomenoppijoille. Aikaa on varattu myös osallistujien hyviksi havaitsemien materiaalien, opetusmetodien ja kaunokirjallisten tekstien esittelyyn.

Tuesday 13.45–14.15 / 14.45

Miten asennoituminen ja motivaatio viestintä- ja kieliopintoja kohtaan sekä vuorovaikutus- ja kieliosaaminen kehittyvät kandidaattiopintojen aikana?
Päivi Torvelainen, Maija Gerlander, Peppi Taalas, Anne Virtanen, Eeva Kallio
Musiikkitalo, Sonore concert hall

Yliopistokoulutus tuottaa akateemista asiantuntijuutta, joka sisältää alakohtaisen substanssiosaamisen lisäksi myös laajempaa asiantuntijaosaamista, kuten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, kriittistä lukutaitoa sekä kykyä toimia monikielisissä ja -kulttuurisissa konteksteissa. Esitelmässämme tarkastelemme Akateemisen asiantuntijuuden kehittyminen (AAKE) -seurantatutkimuksen pohjalta, millaista on yliopisto-opiskelijoiden asennoituminen ja motivaatio viestintä- ja kieliopintoja kohtaan ja miten he arvioivat vuorovaikutus- ja kieliosaamisensa kehittyneen ensimmäisen ja toisen opintovuoden aikana. 

AI tools in language teaching
Johannes Sumuvuori
Musiikkitalo, Auditorium

This presentations examines AI’s transformative impact on language learning and workplace communication. It focuses on three practical cases of Language Learning Models (LLMs) use in enhancing efficiency and effectiveness, addressing challenges like ethical and security issues, and explores the suitability of old and new assessment methods.

CANCELLED – Teaching syllabic stress with poetics
Tommi Kakko
Musiikkitalo, Meeting room 4107

My paper is about teaching syllabic stress in English using English poetry. It will include some background on English poetics, tips on using poetry in teaching and a brief case study.

A sustainable course in action: English for Multidisciplinary Teams
Peter Levrai
R-building, R-430

This talk will review the creation and structure of ‘English for Multidisciplinary Teams’, an innovative course which engages students from different faculties with the UN’s Sustainable Development Goals. It will provide a reflective evaluation on the pilot year, incorporating student feedback and review of the innovations of the course.

Koira-avusteiset menetelmät yliopisto-opetuksessa
Workshop, 50 min: Sara Leppänen (huom. ennakkotiedosta poiketen koira ei ole työpajassa paikalla)
R-building, R-431

Soveltuvuustestattu ja koira-avusteisen työskentelyn täydennyskoulutukseen osallistunut collie nimeltään Pipsa avustaa Taideyliopistolla kielten opetusta. Koiraa voidaan hyödyntää esimerkiksi jännityksen poistossa suulliseen tuottamiseen liittyen ja ryhmähengen luonnissa. Tässä työpajassa esitellään koira-avusteista työskentelyä sekä teorian että käytännön tasolla ja kehitetään yhdessä ideoita käytännön harjoitteista, jotka soveltuvat nimenomaan yliopistotasolla tapahtuvaan kielten opetukseen.

Psykofysiologisen näkökulman hyödyntäminen kirjoittamisen opetuksessa
Jutta Helenius, Jesse Asikainen
R-building, R-510

Esitys tarkastelee sitä, miten psykofysiologista näkökulmaa voitaisiin hyödyntää kirjoittamisen opetuksessa. Merkittävällä osalla opiskelijoista on erilaisia oppimiseen ja siten myös kirjoittamiseen liittyviä haasteita, esimerkiksi oppimisvaikeuksia tai neuropsykiatrisia häiriöitä. Esitys kuvaa psykofysiologista näkökulmaa edustavaa iPrep-hengitysharjoitusta. Lisäksi esityksessä pohditaan, voitaisiinko siitä mahdollisesti saada lisätukea kirjoittamisen ja oppimisen haasteisiin.

Tuesday 14.00–14.45

ChatGPT: A Practical Tool? Evaluation and Discussion
Julie Uusinarkaus, Lauri Mäkelä, Edward Trethowan, Leena Evesti, William Hellberg
R-building, R-432

Are ChatGPT and its related versions a threat or a promise for language services? In this roundtable, we will each present one experiment carried out to test ChatGPT as a tool in our everyday work and report on its successes and failures. The goal is to introduce ChatGPT as a working tool and to explore its potential in everyday tasks. If time allows, we will do some hands-on work in the seminar.

Tuesday 14.15–14.45 / 15.15

Kuulumisen tunteen vahvistaminen viestintä- ja kieliopintojaksoilla
Salme Korkala, Eleni Moens, Peppi Taalas
Musiikkitalo, Sonore concert hall

Opetuksen ja työn monimuotoisuus haastaa opiskelijoiden ja opettajien kuulumisen tunnetta. Kuulumisen tunne vahvistaa yksilön psykologista, sosiokulttuurista ja akateemista hyvinvointia. Esitys tarjoaa näkökulmia siihen, millaiset pedagogiset ratkaisut tuottavat vuorovaikutteista, kuulumisen tunnetta vahvistavaa pedagogista designia viestintä- ja kieliopintoihin. Kuulumisen tunteen rakentumista pedagogisessa designissa tarkastellaan kognitiivisuuden, motivaation, sosiaalisuuden ja affektiivisuuden tasoilla.

I just haven’t done this before: Student approaches and attitudes to developing their mediation skills in an autonomous English language course.
Fergal Bradley
Musiikkitalo, Auditorium

The presentation concerns attitudes to mediation as a language skill in an autonomous university-level English course. This practitioner research employs reflective discussions in language counselling sessions to gather data. The project aims to enhance students’ and counsellors’ understanding of mediation locally, as well as  contributing to existing research and practice.

English research communication courses for doctoral students: Balancing pragmatism and progressivism
Adrienn Károly
Musiikkitalo, Agora

The presentation is about the integration of pragmatic and progressive (more critical) orientations when teaching English research communication to doctoral students. Through concrete examples from courses offered at the University of Jyväskylä, I discuss the benefits and challenges of such an integration from the perspective of disciplines and the global context of internationalization.

Suomi vieraana kielenä -opiskelijan ääni todellisuuden rakentajana
Sanna Machaal
Musiikkitalo, Meeting room 3101

Vaasan yliopiston kielikeskus Linginno on kehittänyt suomi vieraana kielenä- ja ruotsi vieraana kielenä -opintopolut. Kehittämistyöhön liittyen Linginno on käynnistänyt tutkimuksen lukuvuoden 2022–2023 aikana. Esitelmässäni kerron meneillään olevasta tutkimuksesta ja esitän, millainen kuva suomi vieraana kielenä -opiskelijan todellisuudesta suomalaisen yhteiskunnan kontekstissa rakentuu opiskelijan kertomana ja mikä merkitys tällä todellisuudella on suomi vieraana kielenä -opetukselle ja kehittämistyölle.

Flipping the Perspective: The Language Centre’s International Trainee’s Experience
Jace Jordan, Nina Sulonen
Musiikkitalo, Meeting room 4107

We will explore the intersectional nature of an international traineeship at the University of Helsinki’s Language Centre. The presentation will offer personal and practical examples of how such programmes can foster a greater environment of cultural competency and professional language development in our language centres and universities.

”Apua! Netti pätkii, saako tulla luennolle?” Kielikoulutuksen käytänteet muutoksessa
Maritta Riekki
R-building, R-430

Tässä tutkimuksessa käsitellään vieraiden kielten opetuskäytänteiden muuttumista kahden vuoden aikana yliopiston kieli- ja viestintäkoulutuksessa. Tutkimus selvittää, kuinka opiskelijat kokivat opiskelun aloittamisen verkossa ja paluun lähiopetukseen. Lisäksi pohditaan, miltä kielikoulutuksen tulevaisuus näyttää. Tutkimusmateriaali on koottu näiltä kursseilta haastattelujen avulla. Haastatteluja analysoidaan neksus-analyysilla, joka tuottaa lisää ymmärrystä muutoksesta ja muutoksen kokemisesta.

Opettajuus kielikeskuksessa – ideaali ja todellisuus
Workshop, 50 min: Robert Hollingsworth, Hilkka Paldanius, Riikka Järvelä
R-building, R-510

Opettajuus kielikeskuksessa on monin tavoin murroksessa muun muassa hybridi- ja etäopetuksen tuomien muutosten ja opiskelijamäärien kasvun vuoksi. Tässä kaksikielisessä (suomi ja englanti) työpajassa keskustellaan siitä, millaisena opettajat kokevat opettajuutensa tällä hetkellä, millaista se olisi ideaalitilanteessa ja miten opettajat kokevat pääsevänsä ideaaliin. Keskustelun pohjana hyödynnetään kielikeskusopettajille keväällä 2023 suunnatun kyselytutkimuksen tuloksia.

Tuesday 14.45–15.15 / 15.45

Learning objectives for the digital age: using 2digi2 for course planning
Workshop, 50 min: Mike Nelson, Kelly Raita, Mia Panisse, Mia Raitaniemi, David Erent, Sinikka Vuonokari-Kämäräinen, Frédéric Nozais
Musiikkitalo, Sonore concert hall

In the wake of the Covid pandemic, education has shifted towards digital methods, prompting a re-evaluation of learning objectives. The 2digi2 ‘learning objectives’ group, spanning 2022-2023, conducted a national survey among language centre teachers to gauge perceptions of digital age learning outcomes. Student interviews provided a student perspective, including their views on AI. Brain health emerged as a crucial consideration, and the workshop explores strategies for teaching language and communication skills with this in mind. Digital learning objectives are presented for teacher collaboration and implementation in curricula. 

”Olemme kaikki samassa veneessä” – Students’ Views on Peer Review in Finnish and English Academic Writing
Satu von Boehm, Marja Suojala
Musiikkitalo, Auditorium

Esittelemme tutkimustemme pohjalta opiskelijoiden näkemyksiä vertaispalautetyöskentelystä akateemisen kirjoittamisen opiskelussa osana heidän englannin ja äidinkielen tutkintoon kuuluvia opintojaan. Keskitymme siihen, miten opiskelijat kokevat hyötyvänsä koko vertaispalauteprosessista sekä mitä he ajattelevat vertaispalautteen ja opettajan palautteen välisestä suhteesta. We also provide ”best practices” for peer review events. The presentation is bilingual.

En för alla, alla för en
Sara Nyholm, Mia Juthman, Mirjam Särs, Maud Rantala, Anna Smedlund
Musiikkitalo, Agora

Språkcentret Linginno vid Vasa universitet har sedan våren 2022 utvecklat en språkstig i svenska som främmande språk från nivå 0 till B1. I presentationen fokuserar vi på arbetsprocessen bland lärarna och hur arbetssättet har främjat uppbyggandet av kursmaterialet till förmån både för lärare och studenter.

Kokemuksia sosiaalisen robotin käytöstä S2-opetuksessa
Pirjo Litmanen, Anna Orava
Musiikkitalo, Meeting room 3101

Tampereen yliopiston ITC-tiedekunnassa on jo vuosia tehty tiivistä tutkimusyhteistyötä Elias-kielenoppimissovelluksen kehittäjän Utelias Technologies, Oy:n kanssa. Yksi uusimmista tutkimuksista käsittelee robottisovellusten käytettävyyttä kielikeskusopettajan työvälineenä. Esitelmässämme kerromme kielikeskuksen S2-opettajien näkökulmasta, millaista lisäarvoa ja toisaalta millaisia haasteita liittyy sosiaalisen robotin käyttöön opetuksen tukena. Erityisesti pohdimme, miten luoda tehtävistä mielekkäitä ja vuorovaikutteisia, jotta sosiaalisen robotin vuorovaikutuspotentiaali saadaan mahdollisimman hyvin käyttöön.

Ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä itsestään kirjoittajina
Jonna Riikonen
Musiikkitalo, Meeting room 4107

Yliopisto-opinnot aloittaessaan opiskelija kohtaa uudenlaisia kirjoittamisen vaatimuksia, ja tiedeyhteisön viestintäkäytänteisiin sosiaalistuminen voi olla haastavaa. Esityksessä tarkastellaan
sitä, miten ensimmäisen vuoden yliopisto-opiskelijat määrittelevät itseään akateemisten tekstien
kirjoittajina ja miten he kokevat hallitsevansa akateemisia kirjoittamistaitoja. Kiinnostuksen
kohteena on myös se, miten opiskelijat kokevat lukio-opintojen valmistaneen heitä yliopistoa
varten.

Organisaatioviestinnän rikkaruoho vai välttämätöntä näkyvyystyötä? Keskustelutilaisuus kielikeskussomesta
Workshop, 50 min: Katri Niemi, Henna Ala-Kutsi
R-building, R-431

Millaista on somearki kielikeskuksissa? Vapaamuotoinen keskustelutilaisuus kaikille kielikeskussomesta kiinnostuneille, olit sitten vasta aloittamassa, ottamassa haltuun uusia kanavia tai jo kaikki somehaasteet kokenut #somekehäkettu. Tapaamisessa verkostoidutaan, ideoidaan ja keskustellaan resursseista sekä toimintatavoista. Tarjolla on vertaistukea monen vuoden somekokemuksella ja mielenkiintoista keskustelua somearjesta organisaatioviestinnän kentällä. Tervetuloa tutustumaan muihin somettajiin, keskustelemaan ja verkostoitumaan! 

Non-biased and gender-neutral language
Edward Trethowan
R-building, R-432

What role have language centres in discourses on biased language? How have these emerging discourses affected our practice? What positive changes have we seen so far as a result of our efforts? This discussion hopes to address such and other questions by way of shared experiences, research, practical strategies and other knowledge.

Tuesday 15.15–15.45

Toimijuuden tukeminen portfoliotyöskentelyn keinoin
Emmi Pollari, Taija Udd, Leena Peniche Ferreira
Musiikkitalo, Auditorium

Esityksessä tarkastelemme toimijuuden käsitettä sekä suomenoppijan toimijuuden tukemista. Keskitymme esityksessämme erityisesti portfoliotyöskentelyyn keinona tukea ja vahvistaa oppijan toimijuutta. Taustalla on Kielibuusti-hankkeen puitteissa kehitetty tilanne- teema- ja toimijuuslähtöinen pedagogiikka, joka pohjautuu funktionaaliseen kielikäsitykseen ja sosiokulttuuriseen oppimisen teoriaan. Esityksen tavoitteena on jakaa kokemuksiamme ja tarjota käytännön työkaluja toimijuutta tukevaan portfoliotyöskentelyyn.

The Effects of Addressing Language and Communication Anxiety in Courses
Mika Aromäki
Musiikkitalo, Agora

This presentation discusses students’ experiences of a compulsory English course beginning with a discussion about language and communication anxiety. Students were encouraged to give their opinions via an anonymous questionnaire later in the course. The responses collected overwhelmingly point to benefits in openly addressing the issue in courses.

Toimijuutta luokan ulkopuolella – amerikkalaiset suomenoppijat omaa oppimistaan reflektoimassa
Elisa Räsänen
Musiikkitalo, Meeting room 3101

Esitelmässä tutkin sitä, miten amerikkalaiset suomen kielen oppijat rakentavat ja reflektoivat omaa luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvaa oppimistaan digitaalisissa ympäristöissä portfoliotehtävän ohjaamina. Oppijat tekijät aloitteita ja ohjasivat omaa toimintaansa luokan ulkopuolella aktivisella toimijuudellaan. Heidän toimijahistoriansa vaikutti resurssien valintaan. Esitelmäni antaa virikkeitä siihen, miten kielenopettajat voivat tuoda oppijoiden arjen vuorovaikutustilanteita osaksi omaa opetustaan.

Designing a pilot AI literacies course
Christopher Jarvis, Maria Lampinen, Jenny Tarvainen
R-building, R-510

The rapid development of AI and publicity about language-model-based tools such as ChatGPT have increased demand for pedagogical responses. We attempt to hit this moving target by piloting a course on ‘AI literacies’ for students from all disciplines. We discuss how we approached the brief and its challenges.