Feedback: Quality and Relevance abstracts for the Language centre days 2023
Satu von Boehm ja Marja Suojala, University of Helsinki
”Olemme kaikki samassa veneessä” – Students’ Views on Peer Review in Finnish and English Academic Writing
Tarkastelemme esityksessä opiskelijoiden näkemyksiä vertaispalautetyöskentelystä ja sen annista akateemisen kirjoittamisen opiskelussa osana heidän englannin ja äidinkielen tutkintoon kuuluvia opintojaan. Esitys pohjautuu kyselyyn, jonka toteutimme vuosina 2020–2022 Akateemisten tekstitaitojen (suomi) ja Academic and Professional Communication in English –kursseilla (Suojala & von Boehm, tulossa). Vertaamme myös näitä tuloksia aiempiin tutkimustuloksiimme (von Boehm ym. 2017).
Many prior studies on peer review have focused on how students’ grades have improved and how students have improved their texts based on the feedback they have received. There is less research on how providing other students peer review comments can facilitate the students’ own writing process or how participation in the peer review process helps students write better (Cho & Cho 2011). However, many studies find that what is essential for successful peer review is not only to get feedback but to participate in the entire peer review process, read other students’ texts, prepare for the feedback and discuss topics related to academic writing with peers (Kollar & Fischer 2010; von Boehm, Suojala & Veikkolainen 2017). Our findings indicate that students benefit from peer review participation and that commenting on other students’ work give them a stronger feeling of agency and enhances socialization into the academic community (Suojala & von Boehm, forthcoming).
Tässä esityksessä keskitymme siihen, miten opiskelijat kokevat hyötyvänsä vertaispalauteprosessista sekä mitä he ajattelevat vertaispalautteen ja opettajan palautteen välisestä suhteesta. Tarkastelemme myös etäopetuksen mahdollisesti aiheuttamia muutoksia opiskelijoiden käsityksiin vertaispalautetyöskentelyn hyödyistä akateemisen kirjoittamisen oppimisessa ja pohdimme syitä näihin. Esittelemme myös tuloksista esiin nousevia hyviä käytänteitä, joilla opettajat voivat tukea ja parantaa opiskelijoidensa vertaispalautetyöskentelyä. Esitys on kaksikielinen.
Karoliina Ahonen and Jani Ylönen, University of Jyväskylä
”Siistiä”, ”merkityksellistä” ja ”lähinnä kehuja” – Vertaispalaute monialaisissa opettajatiimeissä
Opetuksen yhteissuunnittelun ja yhteisopettajuuden suosio on kasvanut korkeakouluissa viime vuosina. Opettajatiimeissä toimiminen edellyttää monipuolista vuorovaikutusosaamista, esimerkiksi ymmärrystä tiimien toiminnasta sekä taitoa havainnoida ja arvioida tiimin vuorovaikutusta. Palaute on tutkitusti keskeinen osa onnistunutta tiimityöskentelyä ja sen avulla voidaan edesauttaa tiimin kehittymistä, opettajien ammatillista kehittymistä sekä opintojaksojen pedagogiikkaa. Vertaispalautetta opettajatiimeissä on tutkittu melko vähän ja tutkimukset ovat keskittyneet pitkälti opettamiseen liittyvään palautteeseen, ei juurikaan tiimin toimintaan tai laajempaan pedagogiseen osaamiseen, jota tarvitaan esimerkiksi kurssisuunnittelussa.
Esitelmässämme esittelemme juuri valmistunutta tutkimustamme, jonka toteutimme Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen opetustiimeissä syksyllä 2022. Tutkimme Movin monialaisia opettajatiimejä, jotka suunnittelevat ja opettavat yhdessä tutkintoihin kuuluvia viestintä- ja kieliopintojaksoja yliopiston perustutkinto-opiskelijoille. Tutkimuksessamme selvitimme, millaista vertaispalautetta opettajat saavat tiimiensä jäseniltä, kuinka tyytyväisiä he ovat saamaansa palautteeseen ja miten palautevuorovaikutusta opettajatiimeissä voitaisiin kehittää.
Tulostemme mukaan palaute nähdään merkityksellisenä osana omaa ja tiimin työskentelyä. Saatu palaute on pääosin positiivista ja yleisluontoista ja rakentavaa palautetta kaivataankin lisää. Tiimin ominaisuudet, kuten koko, sekä organisaation rakenteet mahdollistavat ja toisinaan haastavat palautevuorovaikutusta. Tulosten pohjalta ehdotamme käytännön sovellusmahdollisuuksia, joita voi hyödyntää ohjenuorina opettajatiimien palautevuorovaikutuksen kehittämisessä yksilön, tiimin sekä organisaation tasolla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Monikielisen akateemisen viestinnän keskuksen e-kirjajulkaisua (julkaistaan loppuvuodesta 2023 tai alkuvuodesta 2024).