The New Geopolitical Situation ab­stracts for the Lan­gua­ge cent­re days 2023

Nina Reiman and Johanna Saario, University of Jyväskylä

Yliopiston S2-koulutus vastaamassa muuttuviin kansainvälisiin tilanteisiin: Pre.INTEGRA ja JYU.INTEGRA 

Suomessa on yhä enenevässä määrin korkeakoulutettuja maahanmuuttaneita. Kuluneen vuoden aikana määrä on lisääntynyt nopeasti erityisesti Ukrainan-sodan vuoksi. Kansainvälisen tilanteen muuttuessa myös yliopistot ovat uuden edessä: yhteiskunnallinen vastuu ja myös kansalliseen osaajapulaan vastaaminen edellyttävät kielikoulutuksen monipuolistamista ja laajentamista. Erityisesti kansalliskielten suomen ja ruotsin osaaminen on tunnistettu kriittiseksi niin akateemisissa opinnoissa kuin asiantuntijatehtävissä. 

Tässä posteriesityksessä esittelemme Jyväskylän yliopiston Pre.INTEGRA- ja JYU.INTEGRA-koulutuksia, joissa on kehitetty maahanmuuttaneiden suomi toisena kielenä (S2) -koulutusta osana yliopiston koulutustehtävää. JYU.INTEGRA-koulutusta on toteutettu jo vuodesta 2018 alkaen. Koulutuksessa tarjotaan korkeakoulutetuille ja korkeakoulutaustaisille maahanmuuttaneille opintoja, joissa integroidaan suomea, englantia, akateemisia taitoja sekä alakohtaisia yliopisto-opintoja. Myös omaehtoisena kotoutumiskoulutuksena toimivan JYU.INTEGRAn kohderyhmää ovat henkilöt, joiden tavoitteena on jatkaa tai täydentää aiempia korkeakouluopintojaan tai työllistyä oman alan asiantuntijatehtäviin. 

JYU.INTEGRA-kehittämistyön jatkovaihe on tämänhetkisessä maailman tilanteessa erityisesti Ukrainasta paenneille kohdennettu OKM:n rahoittama Pre.INTEGRA-koulutus. Siinä pilotoidaan yliopistokontekstissa tapahtuvaa aivan alkuvaiheen S2-koulutusta korkeakoulutaustaisille maahanmuuttaneille pian saapumisen jälkeen. Samalla tavoitteena on luoda malli ja saada kokemuksia koulutuksesta, jota voi soveltaa myös tulevien kansainvälisten tilanteiden muutoksiin vastaamisessa. Pre.INTEGRAn jälkeen opiskelija voi hakea JYU.INTEGRAan, jolloin koulutuksista syntyy jatkumo, joka ylittää kotoutumiskoulutuksen tavoitetason ja valmistaa yliopisto-opintoihin ja asiantuntijatehtävissä toimimiseen. 

INTEGRA-koulutusten keskeiset pedagogiset lähtökohdat ovat opiskelijalähtöisyys sekä opiskeluyhteisöön sosiaalistaminen. Koulutukset on räätälöity heti alusta lähtien opiskelijan taustan ja tavoitteiden mukaisesti. Jo aivan alkuvaiheenkin kielikoulutuksessa suunnataan yliopistokontekstissa toimimiseen ja akateemisten taitojen kehittämiseen sekä osallisuuden kokemukseen yliopistoyhteisössä. Ohjauksella on koulutuksissa keskeinen rooli: näin opiskelijoita tuetaan sekä kehittämään kielitaitoaan tavoitteellisesti että suuntaamaan osaamistaan ja opintojaan kohti heille merkityksellisiä opinto- ja urapolkuja. Pre.INTEGRAssa erityistä huomiota kiinnitetään lisäksi psykososiaaliseen tukeen ja opiskelijoiden hyvinvoinnista huolehtimiseen. 

Mirjam Särs, Siru Lamminpää, Sanna Machaal, Mia Juthman, Susanna Mantila, Sara Nyholm, Anna Smedlund, Maud Rantala, Elisa Helen, University of Vaasa

I want to live and work in Finland. Learning Finnish and Swedish as a pathway into Finnish society 

Finland needs international talent to respond to the shortage of skilled employees on the labour market. The University of Vaasa is involved in the projects Talent Boost and SIMHE (Supporting Immigrants in Higher Education) to help to meet the demand and to support immigrants in their studies and careers in Finland. The Language Centre Linginno has been an active part of the projects, developing online language paths in Finnish and Swedish from 0-level until B1-level. We have organized these project courses since 2022, with participants from all over Finland and abroad. 

The Language Centre Linginno has carried out an e-survey among the students on the Finnish and Swedish courses at the University of Vaasa, with 125 respondents during the academic year 2022–2023. Data collection started in October 2022. In addition, we have so far carried out 7 interviews. The main goal of the study is to gain insight into what aspects of foreign language learning students consider relevant in a societal context. The study is still ongoing, but some initial conclusions can be drawn.  

In our poster we present some quantitative results from the e-survey about the students’ experiences, plans and motivation for studying and using Finnish or Swedish. Through the results shown in the poster, we aim to get insights into what motivates the international students to study the national languages of Finland, and to hopefully stay in the country.

Henrik Petäistö, University of Oulu

“Learning in the Era of COVID-19: The Crucial Nexus of Compassion, Mentorship, and Teacher-Student Relationships”

The global COVID-19 pandemic presented an unprecedented challenge to higher education institutions worldwide, forcing a rapid transition from traditional in-person teaching to emergency online learning. This transformative shift in educational delivery served as a profound stimulus for behavioral change in formal learning environments.

This thesis delved into the impact of the pandemic on higher education, exploring the paradigm of learning in the context of this transition. It investigated how contextual parameters, or the learning milieu, influenced and shaped the behavioral changes and learning outcomes observed during this period.

Based on a systematic review of 32 studies across 46 countries, this meta-analysis investigated the impact of the pandemic on higher education, emphasizing five key themes, including emotional intelligence and the role of compassion.

Communication skills emerged as vital, with the study highlighting a lack of research on compassion’s role. Compassion and mentorship in teacher-student relationships are essential in this evolving educational landscape, especially when supporting students in times of change. We invite educators to join the discussion on reshaping higher education’s future in these dynamic times.

Keywords: learning, higher education teaching, COVID-19 pandemic, coping, literature review, meta-analysis, change management, organizational psychology

For further details and inquiries, please contact the author at henrik.petaisto@oulu.fi.