Arts and literature-based methods of language learning abstracts for the Language centre days 2023
Sari Päivärinne, University of Helsinki
Kaunokirjallisuuden käyttö s2-opetuksessa
Työpajassa esitellään erilaisia tapoja hyödyntää kaunokirjallisuutta ja kirjallisuudenhistorian tuntemusta S2-opetuksessa eri taitotasoilla. Työpajassa kerrotaan mm. syksyllä 2023 toteutetusta Helsingin yliopiston pilottikurssista Kaunokirjallisuuden lukupiiri A2-tason opiskelijoille sekä esitellään joitakin edistyneille suomenoppijoille tehtyjä uusia materiaaleja, kuten Kirjallisuuspodcast suomenoppijoille.
Keskustelemme käytännön kokemuksista; käymme läpi osallistujien lukemiseen, keskusteluun ja kirjoittamiseen liittyviä strategioita ja opetusmetodeja. Aikaa on varattu myös osallistujien hyviksi havaitsemien materiaalien ja tekstien esittelyyn.
Kaunokirjallisuuden käyttö s2-opetuksessa on tehokas tapa edistää suomen kielen oppimista. Lukeminen auttaa opiskelijoita kehittämään kielitaitoaan monin tavoin; se laajentaa sanastoa, auttaa sisäistämään kielioppia ja opettaa ymmärtämään suomalaista kulttuuria. Opettajan rooli on keskeinen, sillä hän ohjaa ja kannustaa oppilaita tekstin ymmärtämisessä ja analysoinnissa. On myös tärkeää osata valita sellaisia tekstejä, jotka sopivat opiskelijoiden kielitaitotasolle ja jotka herättävät heidän kiinnostuksensa.
Pohdimme yhdessä, millaiset kaunokirjalliset tekstit sopivat eri taitotasoille ja millaisia kokemuksia osallistujilla on selkokielistetyn kaunokirjallisuuden käytöstä opetuksessa.
Työpaja tarjoaa tilaisuuden jakaa kokemuksia ja parhaita käytäntöjä muiden osallistujien kanssa. Voit vaihtaa ideoita ja saada uusia näkökulmia opetustyöhösi.
Johanna Lehtinen-Schnabel and Sanna Teerenhovi, Uniarts Helsinki
Rohkeasti uuteen heittäytyen – kokemuksia S2-kielen- ja musiikinopettajan yhteistyöstä
Vuonna 2022 Taideyliopistossa alkoi uudenlainen kokeilu: musiikin- ja S2-opetus yhdistyivät Opi suomea laulaen -kurssilla. Tarkoituksena oli integroida Taideyliopistossa tällä hetkellä tehtävän tutkimuksen ja taidelähtöisyyden näkökulmat mukaan S2-opetukseen.
Projekti alkoi syyslukukaudella Opi suomea laulaen -pop-upeilla kaikilla Taideyliopistossa tarjottavilla S2-kursseilla ja jatkui kevätlukukaudella Opi suomea laulaen -intensiivikurssilla. Yhteistyö laajenee syksyllä 2023 Taideyliopiston, Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston henkilökunnan kurssilla. Projektin tarkoituksena oli lähestyä kieltä yhteisöllisesti, toiminallisesti ja kokonaisvaltaisesti sekä rohkaista aktiiviseen kielen käyttöön ja tuottamiseen laulamisen ja musiikki-ilmaisun avulla.
Esityksessä käymme läpi lyhyesti, mitä Opi suomea laulaen -kursseilla tapahtui. Pohdimme, millaisia uudenlaisia näkökulmia ja mahdollisuuksia tämä opetuskokeilu herätti. Vastaamme kysymyksiin: Miksi opettaa suomea laulaen ja musiikillisen toiminnan avulla? Mitä uutta se tuo kielenopetukseen? Miten Opi suomea laulaen -toiminta sijoittuu kielenopetus- ja yliopistomaailmaan? Tuomme myös esille yhteistyön kehittymistä alun epäuskosta odotukset ylittäviin kokemuksiin. Samalla visioimme taidetoiminnan tulevaisuuden mahdollisuuksia osana kielenopetusta.
Johanna Lehtinen-Schnabel on kuorojohtaja/musiikinopettaja, joka tekee tieteidenvälistä väitöskirjaa kielitietoisen kuorokontekstin potentiaalista S2-kielen oppimiseen Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Hän on ollut kehittämässä Opi suomea laulaen -toimintaa vuodesta 2012 alkaen yhdessä S2-opettajien kanssa. Sanna Teerenhovi toimii Taideyliopiston suomen kielen lehtorina ja opettaa mm. kansainvälisille opiskelijoille suomea.
Tommi Kakko, University of Eastern Finland
Teaching syllabic stress with poetics
Many native Finnish-speakers struggle with syllabic stress. Whereas Finnish has little variation in syllabic stress, English uses it extensively. In fact, one could argue that it is one of the major hurdles for native Finnish English speakers. One way of familiarizing students with the idea of syllabic stress is to focus on the way it is used in English poetry. There are at least two good reasons to use poetry in the classroom when teaching syllabic stress: 1) It is an important element of poetic expression, and 2) many stress patterns are formalized in English poetry and analyzed in poetics. In poetic analysis, students can examine a stylized way of using syllabic stress that explicitly emphasizes its importance and receive tools for breaking down stress patterns in everyday language. With a heightened awareness of syllabic stress, students should pay more attention to it in normal conversation as well. The paper will include some background on poetics, ways of using poetry in the classroom and a brief case study of a language center course at the University of Eastern Finland.