Ville Aslak Raasakka nostaa sävellyksillään esille erilaisia ympäristötuhoja

Kivihiilivoimaloiden, öljynporauslauttojen ja metsähakkuiden äänimaisemat muuttuvat musiikiksi SibaRecordsin uudella julkaisulla

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian levymerkin SibaRecordsin tuoreella levyllä Coal, Wood, Oil kuullaan säveltäjä Ville Aslak Raasakan uusia teoksia, joissa hän käsittelee kivihiilen, öljyn ja puun kaivamista, poraamista ja hakkuuta, energiankäyttöä ja erilaisten prosessien lopputuotteiden leviämistä takaisin luontoon.  

Öljynporauslautoilta tulen loimuun – äänimateriaali toimii sävellystyön rakennuspalikoina 

Levyllä kuultavat sävellykset pohjautuvat kenttätallenteisiin, joita Raasakka keräsi suomalaisesta kivihiilivoimalasta, brittiläiseltä öljynporauslautalta, petrokemian sivutuotteisiin perustuvista kosmetiikkatuotteista ja metsähakkuista. Kerätyt äänet vaihtelevat hyvin hiljaisista, lähes kuulumattomista voimakkaisiin koneiden tuottamiin ääniin. Raasakan sävellyksissä ne muuttuvat musiikiksi.

Everyday etudes No. 1: garden (2015) käsittelee kaupunkilaisen suhdetta luontoon puutarhojen kautta. Coal power station (2016) vie kuulijan vuosi sitten suljettuun Helsingin Hanasaaren kivihiilivoimalaan. Everyday etudes No.3: fireplace (2021) tuo kuulijan lähelle tulen tekemisen ja puun polttamisen ääniä, ja teoksessa Tree bark (2020) puhallinsoittimet tulkitsevat puunkuoren hiljaisimpia ääniä. Everyday etudes No.2: benzene (2019) tuo petrokemian tuotteisiin perustuvien kauneustuotteiden äänet ja niihin liittyvän mainosmusiikin taidemusiikin kontekstiin, ja Oil rig (2020) hyödyntää kamarimusiikin keinoin brittiläisen öljynporauslautan, öljyn ja työntekijöiden ääniä.  

Äänimaisemia ihmisen ja luonnon yhteyksistä ja rajapinnoilta  

Raasakka on jo kauan halunnut nostaa sävellystyössään esiin ekologisia teemoja. Huoli luonnon monimuotoisuuden häviämisestä sai hänet tarttumaan ympäristöaiheisiin ja kommentoimaan niitä musiikin keinoin. Hän haluaa tuoda sävellystensä kautta esiin asioita, jotka usein muuten jäävät huomaamatta.  

“Tuon teoksillani konserttisaliin ääniä paikoista, joihin tavalliset ihmiset eivät pääse, kuten voimalaitoksista ja porauslautoilta. Nostan esille ympäristön kannalta huomaamattomia asioita, kuten kauneustuotteet, sekä asioita, joiden vaikutuksia ei tunneta tarpeeksi hyvin, kuten puun poltosta syntyvät pienhiukkaspäästöt”, Raasakka kertoo.  

(teksti jatkuu kuvan alapuolella)

Ville Raasakka (Kuva: Quiet/Juha Törmälä)

Julkaisun teoksissa ihmisen suhde luontoon näyttäytyy eräänlaisena tilojen ja esineiden verkostona, johon olemme yhteydessä läsnäolomme, toimintamme ja kulutuksemme kautta. Kun omia tekojaan tarkastelee aistien ja tunteiden avulla, voi avautua uusi näkökulma siihen, miten ihminen vaikuttaa ja asemoituu monimutkaisessa ympäristöverkostossa. 

Ville Raasakka viimeistelee tohtorintutkintoa ekologisesta säveltämisestä Sibelius-Akatemiassa, jossa hän myös opettaa ekologisia sävellyksen ja äänitaiteen menetelmiä. 

Albumilla esiintyvät Zagros, Earth Ears Ensemble, Lambis Pavlou (piano), Kazutaka Morita (esineet), Maria Puusaari (viulu) ja Eeva Rysä (sello). 

Coal, Wood, Oil -äänite Spotifyssä

Lisätietoja

Ville Aslak Raasakka 
ville.raasakka@uniarts.fi