Väitös: Musiikkikasvatuksen kentällä oikeus tiedon tuottamiseen on myös ihmisoikeuskysymys

Vilma Timonen oli mukana tukemassa Nepalin musiikkikasvatusjärjestelmän kehittämistä.

Vilma Timonen

Vastatakseen muuttuvien oppimisympäristöjen tarpeisiin musiikinopettajien koulutusorganisaatioiden tulisi vahvistaa opettajien mahdollisuuksia yhteiseen oppimiseen, ottaa huomioon moniäänisyys sekä laajentaa käsitystään siitä, ketkä ovat tiedon tuottajia. Näin esittää Vilma Timonen, jonka väitöskirja tarkastetaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa 19. joulukuuta.

Vilma Timosen väitöstutkimus tarkastelee Sibelius-Akatemian ja Nepal Music Centerin välistä musiikkikasvatuksen koulutusyhteistyötä vuosina 2013–2019. Tavoitteena oli tutkia kansainvälisen, yhteiseen oppimiseen perustuvan koulutusyhteistyön mahdollisuuksia ja haasteita yksittäisten opettajien ammatilliselle kehittymiselle, musiikin opettajien koulutuskäytännöille ja musiikkikasvatuksen tutkimukselle.

Moniäänistä tutkittua tietoa yhdessä opiskelemalla ja kokeilemalla

Timonen tarkasteli, millä tavoin yhteiseen oppimiseen perustuva kansainvälinen koulutusyhteistyö voi tukea opettajien ammatillista kehittymistä ja millaisia haasteita yhteisen oppimisen prosessiin sisältyy. Hän työskenteli usean vuoden ajan neljän paikallisen nepalilaisen muusikon ja musiikin opettajan kanssa. Yhteistyö perustui yhdessä opiskeluun, kokeiluun ja pohdintaan sekä useisiin kansainvälisiin yhteisesityksiin niin tutkijoina kuin muusikoina. Timonen pyrki myös totuttua moniäänisempään tiedon tuottamiseen.

”Musiikkikasvatuksen tutkimuksessa tulisi vahvistaa luottamusta myös ei-akateemisiin ja ei-länsimaisiin toimijoihin ja ajatella oikeutta tiedon tuottamiseen ihmisoikeuskysymyksenä. Näin olisi mahdollista tuottaa moniäänistä tutkimustietoa, jolla voisi olla merkitystä 2000-luvun nopeasti muuttuvan globaalin ja monimuotoisen musiikin koulutuksen rakentumiseen paikallisella ja kansainvälisellä tasolla”, toteaa Timonen.

Timonen esittää, että vastatakseen muuttuvien oppimisympäristöjen tarpeisiin  musiikinopettajien koulutuksessa tulisi vahvistaa mahdollisuuksia tutkimukseen perustuvaan yhteiseen oppimiseen. Organisaatioiden tulisi tukea opettajien mahdollisuuksia haastaa omia näkemyksiään ja osaamistaan sekä paikallisesti että maailmanlaajuisesti.

Lisätietoja

Vilma Timonen
vilma.timonen@uniarts.fi

Vilma Ti­mo­sen väi­tös­ti­lai­suus

19.12.2020 klo 12

Väitöskirjan otsikko: Co-constructing globalizing music education through an intercultural professional learning community – A critical participatory action research in Nepal

Vastaväittäjä: Professori Alexandra Kertz-Welzel (Ludwig-Maximilians-Universitaet,
Institute of Music Education, Munich) 
Väitöskirjan tarkastajat: Professor Alexandra Kertz-Welzel (Ludwig-Maximilians-Universitaet,
Institute of Music Education, Germany)
Dr Ailbhe Kenny (Mary Immaculate College, University of Limerick,
Ireland).
Tilaisuuden valvoja: Professori Heidi Westerlund, Taio´deyliopiston Sibelius-Akatemia

Tilaisuus on englanninkielinen. Paikalle ei voida ottaa koronarajoitteiden vuoksi yleisöä, mutta tilaisuutta voi seurata suorana Sibelius-Akatemian Youtube-kanavalta.

Vuonna 2020 tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun Sibelius-Akatemiasta valmistuivat ensimmäiset musiikin tohtorit. Tähän mennessä heitä on valmistunut yli 200. Kansainvälisesti arvostettu ja uraauurtava Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tohtorikoulutus tuottaa ammattilaisia vaativiin taiteen, tutkimuksen ja koulutuksen asiantuntijatehtäviin. Lisätietoja musiikin alan tohtorikoulutuksesta Taideyliopistossa.